Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Halifaxen

Trådstartare
Igår träffade jag en av mammas vänninor i affären och vi pratad elite hästar å så. Kom in på Western och hon berättade en hemsk sak :(

Hon hade varit och kollat på en westernträning här på klubben och då hade tränaren sagt att - "denna ponny är inte lös gjord" Så han tog tyglarna och knötfast i sadelgjorden på hästen så att ponnyn stog med mulen och nästen bet i sadeln han var tvungen att gå runt så. Till slut vaglade han bara fram och höll på att tappa balansen. :( "Tränaren" - Så här gör vi med alla våra hästar brukar lämna dem så nån halvtimme medans vi fikar")

Till detta hör att de var en liten tjej som inte kan såmycket häst så vad tror ni hon kommer göra hemma själv?!?

När jag hörde detta så bara rös jag. De är fan sjukt..

(jag hoppas ni fattar min beskrivning, svårt att förklara)

Var bara tvungen att berätta för er!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag läste i en hästtidning för något år sedan. Där knöt dom fast tyglarna i svansen på hästen :( Minns inte anledningen men det var i utbildningssyfte
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Stackarn, Jag Hade AnmÄlt Direkt !!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sjukt och sjukt, det kanske inte är så sjukt som det låter. Det lär hästen att ge efter i halsen för minsta lilla tygeltag/tryck. Den går runt, runt tills den kommer på att stannar jag och böjer på huvudet får jag slack.
Inte för att lösgöra direkt utan för att lära in One rein stop, vet inte om det används för något annat också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

låter som dressyrens rollkur tycker jag :smirk:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Var det nån etablerad westerntränare?
Jag är lite nyfiken på vem det var i alla fall, du kan väl pm:a

rötägg finns i alla grenar och känner man till dom kan man undvika dom
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

hmm, tycker ju inte att det låter så bra men men...
Hade en lektion i "western" där det egentligen bara gick ut på att få hästen att lyssna och bli lösgjord, och min häst har aldrig gått så bra förut :love: så det är väl olika hur dom gör...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ja han är en etablerar och känd tränare tror jag. Kan Pm:a dig.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Det där bekräftar alla mina fördomar mot western tränare. Vet en tränare som låser in sina(kundernas) hästar i ett skjul utan mat och vatten i ett par dygn innan han börjar att arbeta med dem. Det ska göra att hästarna känner tacksamhet mot honom när de får komma ut och därför är villiga att acceptera honom som ledare...........
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

De är fan helt sjukt att en människa kan göra så....
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ja , den här metoden använder en del westertränare för så kallat "lösgjordhet" men de vill nog att hästen ska ge efter för bettet mer. Men själv gillar jag inte den här metoden det finns mkt shysstare sätt att få hästen att ge efter för bettet än att spänna in hästarna så här. Skulle ngn be mig gjöra det här mot vår häst skulle jag säga STOPP oavsett vilken tränare det var.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ähh nu skojjar du och vill väcka debatt om rötägg, eller???
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Okej, nu vill verkligen inte hoppa på någon, men jag är så trött på att bara läsa det här om och om igen och aldrig svara. Hur i hela friden kan en idiot till tränare bekräfta dina fördomar mot alla westerntränare? :confused: Bara för att h*n har sina idéer betyder det väl inte att ALLA gör så? :crazy:

Jag tycker att man ska titta längre än näsan räcker om det är så att man tycker något verkar konstigt - i det här fallet då kanske hur merparten av westerntränare lösgör sina hästar? De använder sig av volter, flyttar fram och bakdel, ser till att få korrekta böjningar etc. Visst, det finns de som använder sig av olika slags selar/metoder, men det kan de ju knappast vara ensamma om? Det finns också många som lär hästarna att ge efter i nacken genom att först ta i ena tygeln, hålla mjukt med stadigt tills hästen ger efter. Men det sker då när tränaren/ryttaren sitter på och alltså under omständigheter där hästen inte kan fara illa! Se bara på alla hoppryttare som "drar" hästarnas huvuden från sida till sida för att kolla att de ger efter :crazy: (inget ont mot hoppryttare).

Ledsen, men jag är bara så trött på att alla hackar ner så fruktansvärt på western. Det är fortfarande en liten sport och de idioter som finns utmärker sig på ett helt annat sätt än i t ex hoppning och dressyr. Snälla, sluta dra alla över en kam och försök se att det faktiskt finns kunniga tränare och ryttare där ute också, även om de kanske inte utmärker sig lika mkt.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag hoppas också innerligt att h*n skojar. Kunde dock inte låta bli att svara, blir bara så trött...
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Man ska akta sig för att sprida skitsnack när man inte helt tydligt vet vad det är frågan om. Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck. Att en väl känd samt etablerad tränare skulle binda en häst med mulen an mot sadel eller sig själv låter icke troligt. Har du själv sett detta? Kan du med 100% säkerhet säga att det gick till som du beskriver? I annat fall kan du be om ursäkt offentligt samt pm:a mig så kan du förklara dig närmare så vi kan reda ut detta. Du kan även få en förklaring till dina funderingar angående träning. Men du kan sluta upp att smutskasta någon person eller träningsmetod utan att ha korrekt information:devil:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag hoppas också innerligt att h*n skojar. Kunde dock inte låta bli att svara, blir bara så trött...

Om det är mig ditt inlägg syftar på om att jag skojar så kan jag säga att jag INTE gör det. Känner denna person mkt väl och har haft långa diskusioner ang detta och han hävdar att det är ett vanligt förekommande sätt att "kuva" problemhästar på. Alternativt så binder man dem vid en påle ett par dagar..........

Jag VILL verkligen inte hacka på western och förstår givetvis att det är rötäggen som kommer till ytan och som det snackas om. Men det är oifrånkommligt att man börjar undra lite vad som pågår när man hör så MYCKET skitsnack som man faktiskt gör.
Kan ju tillägga att jag jobbat i ett dressyr stall där unghästarna regelbundet ställdes inspända i en spilta i flera timmar åt gången för att "de skulle få en naturlig form":eek: .
Har även jobbat med hopp och galopphästar och inom alla grenar sett hästhantering som får det att gå kalla kårar längs ryggraden. Så jag vet att det förekommer avarter inom alla grenar, Men det jag har HÖRT mest ont om är faktiskt western så om bara en bråkdel är sant är det riktigt illa.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ja, jag har förstått att en del använder sig av detta och jag tycker att de är helt sjukt, jag själv kan ingenting om Western men försatår ju att de måste finnas mycket bättre metoder.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jag ska inte säga nått, jag har inte sett de själv men alla på läktaren blev helt stmma och viste inte vad de skulle göra. Dem har tagit upp dett ai styrelsen och övervägt att anmäla tror jag de var.


Om de är någon som gör på hopp på folk så är de du?!?!?!?!?!?!?! :devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp