Westernövning

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Twixy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 219
T

Twixy

Stod och tittade på en häst som visades upp lite en gång. Ekipaget gjorde då en rörelse/övning som kunde liknas vid en skänkelvikning, men hästens ben korsades inte på samma sätt som vid en skänkelvikning, ryttaren sa vad övningen hette, men jag har glömt av det. Finns det någon westernövning som man kan jämföra med skänkelvikning och i så fall vad heter den?

Sv: Westernövning

Kan du utveckla det lite? Det enda jag kan komma på är möjligen "sidepass", en förflyttning i sidled där det kan vara trångt över en bom. Hästen får inte röra bommen och då vill man att rörelsen ska ske sakta med små steg...fast åtminstone min häst korsar både fram och bak om utrymme finns.

Ja, just det, sidepass kanske det var. Det var nog inte framåt, utan åt sidan hästen rörde sig.

Hur utför ni sidepass? Som det redan framgår är jag nybörjare inom western, men det är kul att läsa och lära om det.

Jättebra, tack, fanns många filmer jag kan spinna vidare med. :)

Jag har tidigare provat Rollbacks med min häst och det har gått bra, sidepassen gick någorlunda bra och det ska vi fortsätta med.
Vad finns det mer för enklare westernövningar man kan utföra med en duktig häst?

spinn är en western övning som är ganska lätt att lära det är dom en bakdelsvändning fast mycket snabbare.

Ja tack, det har jag sett, men aldrig provat. Ska lära mig det så småningom. :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 795
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 065
Senast: igbest
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 706
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 938
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka