Westernsadel, storlekar...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Heira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 284
H

Heira

Jag funderar över om tumstorlekarna i sitsen på westernsadlarna motsvarar vanliga sadlars storlek?

Vilka storlekar har du? Och har du stor eller liten rumpa?

Min är ju inte den minsta i stan direkt :angel: :o , men jag vet inte vilken tum som skulle bli lagom.... :crazy:

Sv: Westernsadel, storlekar...

Sätet är mycket större än vad det är på vanliga sadlar. En som passar i en 17" sadel passar i 15,5" eller 16" när det gäller westernsadlar.

Håller med bigganl. När man väljer sitsstorlek behöver man ta hänsyn till både rumpan och längden. Detta betyder att en lång och smal person kan behöva en 16"-sadel medan en kortare och tjockare person ibland kan klara sig med en mindre sits. Man får provsitta helt enkelt om man har möjlighet.

För att krångla till det så kan det också vara så att två sadlar med samma sitsstorlek kan upplevas som olika rymliga beroende på vilken typ av sadel det är.

Jag hade 16" på mina westernsadlar, är 173 cm lång och har stl 42 på byxor. Behöver 17½-18" på engelsk sadel.

Tack så mycket för svaren, nu känner jag mig lite klokare! :)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: Raderad medlem 147980
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 617
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 687
Senast: hastflicka
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 013
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka