Westernsadel Till Russ

DiamondBlue

Trådstartare
Jag har ett russ som ska börja ridas igen men han gamla sadel passar inte honom den skaver och trycker så att han får ont så funderar på en ny sadel.
En vän till familjen använde westernsadel på alla sina. Så funder på att skaffa en sådan till min kille.

Så nu vänder jag mig till er kära bukefantaster...

Vad ska jag tänka på om jag ska skaffa en western till min kille?

Finns det några bra sidor där jag kan kolla?

Sen så är det så att min kille är väldigt stor & grov så är lite lurig vad man ska ha för storlek:confused:

Tacksam för den hjälp jag kan få;):bow:

Sv: Westernsadel Till Russ

Vad du än gör, köp ingen ny sadel på tex hööks... utan satsa på en begagnad sadel av ett bra märke istället. Man får så mycket mer för pengarna, och vissa sadlar kan man få för en riktigt bra peng.

Jag har ingen erfarenhet av just sadlar till russ.. men jag kan tänka mig att quarter eller semiquarterbom kan passa. Beroende på hur musklad, stor, liten hästen är.

Ska jag ha i åtanke, ska hålla koll efter en bra;):D..
Man behöver ju inte rida in en beg heller så de e ju också positivt:D

Han är grov och stor inte som en typiskt russ (se nedan);).
Aldrig någon som tror han är russ:rofl:

Det du får se upp med bara är ju att inte köpa en för lång sadel, utan leta efter en lite kortare, kanske rundskuren?

Sen så behöver du ju inte köpa det allra dyraste märket på sadel, det finns många olika märken ute på annonserna. Kolla på hastnet, hastannonser, här på buke osv.

Lycka till!

Så sööööt :love:

Tänk också på vem som ska sitta i sadeln. så sitsen blir lagom. Det är svårt att få tag på kvalitets sadlar med bra bom till mindre hästar idag. Speciellt om man letar efter 14" och neråt.
Det gäller att hitta en rundskuren och kort sadel. Mät gärna sadel läget på hästen för att få ett hum om längd.

Har haft exmoor ponny hingst och på honom fick det plats en av longhorns reining sadlar som var rundskuren och 15"... och han behövde en BRED sadel. Det var full quarter på min...:p

hej!
har samma problem.
Har en welsh mountain som jag vill ha en westernsadel till men har inte hittat någon sadel som är bra. Hon är bara 115 cm och liten hela hon... de sadlar som jag hittat finns i USA. Men då är de kvalite med bra pris. Så der ser inte ut som att de är så lätt att hitta nått bra till de mindre hästarna o ryttarna här i Sverige. Därför har jag inte köpt någon sadel än.

attempt: precis vad jag också har tänkt på, han behöver ju ingen lång men bred då han är breeed över ryggen:rofl:...
Nä precis, har kollat lite och fått lite tips;).

Min kompis när hon skulle fixa sadel til sin häst åkte hon till Mustang och prova sadel kosta 500:- för provning. Har tänkt på det med honom men han tycker inte riktigt om ridhus längre:angel:... Eller jag vet ej vad han tycker ska jag väl säga:rofl:. Ägaren jag köpte hade problem med honom i ridhus samt ridbana (inbiten tävlingshäst, kanske har tröttnat) men ägaren innan hade inga problem alls med honom någonstans. men hon hade specialgjorda sadlar till honom en till varje grej; hoppning, dressyr samt skog. Nu har han en synt. allround sadel som ser ut att passa på en stor shettis=O. Men ska lägga på den ikväll och kolla hur den ligger på honom. Mäta lite och så vidare. Har även haft massör ute och han hade väldigt ont just i sadelläget när han kom så tror inte att sadeln är rätt för honom.

Chex:
Tack så mycket:bow:, visste e han:love:

Ska mäta och dona ikväll och kolla (om jag hinner.....). Okej, de var inte illa f.qua;).

Linnzan:
Jag förstår det, är ju jätte svårt att hitta.... Inte lika lätta som "vanliga" att hitta på om man säger så.
Men en vän till familjen har också ett russ dock inte lika grovt men hon har western till sin därav att jag kom på idéen:rofl:...

hej
Det är jätte svårt att hitta en bra sadel som ska passa ett russ.
Har själv fått söka jätte länge tills vi hittade en.
Hade en "skrot" sadel först men det kunde dottern ej sitta i ,
Har nu en Rocking R sadel (ej rundskuren)som passar både häst och ryttare .
Lycka till!:)

stalltrollet:

ja precis speciellt min kille som ibland måste ha saker för cob för ponny är för litet så det komplicerar allt:rofl:...
Okej, jaha va kul grattis:bow:

Ja tack så mycket:banana:

jag han tyvärr inte mäta igår:eek:... Han bara kolla hans sadel samt min förra hästs sadel. Den hans egen är de normal vid samt att han grina illa när han såg den så den är nog inte idealet... Den är 14" normal vid.

DSC01027.jpg

Sen testade jag min gamla hästs sadel bara för att se (den är nämligen extra vid 16") och vidmässigt så var den bättre plus att han inte grina illa med den:rofl:.. Så den måste vara tillräckligt bred helt enkelt:rofl:

DSC01029.jpg

har letat och letat efter en sadel till min kille nu och hittar ingen. Den måste ju vara bred men inte lång alltså rundskuren och då fick jag tips av en kompis att big horn har sadlar för bred men kort rygg. Har beställt en bommätare för att se hur bred han måste ha......

Eftersom russet är en ponny så kommer en westernsadel för en normalstor häst att vara på tok för lång, alltså bommen, och det kommer ju inte att vara bra. Sen om den är rundskuren i skirten eller inte det har ju ingen betydelse för hur den kommer att passa på hästen för det är ju hur lång bommen är som spelar roll, så du måste ju försöka hitte en sadel som är gjord för en ponny med kort rygg, allt annat är åt fanders.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 919
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 977
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 624
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V