Bukefalos 28 år!

Westernsadlar?!

C

Curly

Jag har lite frågor ang. westernsadlar! Är det sant att en westernsadel kan väga 25 kg? Det är ju väldigt dumt med den höga vikten om dessutom ryttaren är tung. Jag vill nämligen åka på turridning men min vikt + deras sadlar blir väldigt mkt! :confused:

Jag undrar även om bakvalvet är mkt högre än på vanliga sadlar.

Samt om man i regel sitter av på ett annat sätt ur westernsadel. D v s om man istället för att släppa båda fötterna ur stigbyglarna och slänga sig av kan låta en fot vara kvar i den ena stigbygeln och häva benet över med stöd av den andra foten, om ni förstår?! :p ;) :D :confused: :crazy: Så gör de ju i westernfilmerna! :idea:

Tacksam för svar!
 
Ja westernsadlar kan väga mycket men det är stor skillnad
på vilken typ av sadel det är.
Min väger lite över 10kg o det kan vara jobbigt att sadla
när min häst är så hög.
När du stiger av hästen släpper du höger stigbygel o svingar över den bakom sadeln, du stiger ner med högerbenet
på marken. Då har du vänster fot fortfarande i din vänstra stigbygel som du då tar ur. Så du har helt rätt!
 
Sadeln jag hade vägde 15 kg så det krävs en del styrka när man sadlar! :D Att sadeln är så tung beror på att det är mycket och tjockt läder som sadeln är gjord av och bommen är oftast i trä klätt med råhud så den väger en del den med. Så, ja det finns westernsadlar som väger över 20 kg. Men de flesta av dagens sadlar är betydligt lättare. En westernsadel är dessutom uppbyggd på ett annat vis, det är en sk bladsadel som fördelar ryttarens tyngd över en större yta av hästryggen än vad en vanlig engelsk sadel gör.

Bakvalvet är väl inte så mycket högre än på vanliga sadlar men det är annorlunda byggt så att man sitter stabilare. "Framvalvet" är däremot högre än på engelska sadlar då det vanligtvis finns ett stadigt horn där att knyta lasson i! :)

Anledningen till att man inte släpper båda fötterna och svingar sig ur en westernsadel är att man då kan ha oturen att fastna med kläderna i hornet och det är inte så kul att hänga där och dingla!
 
Jag kommer ihåg när jag var barn och red med westernsadel och tyckte nästan att den var lättare än en vanlig! :eek: :confused:

Jo, det tänkte ju jag också att det var så man satt av men jag mailade till en turridning och sa att jag hade lite problem med det "vanliga" sättet att sitta av dvs att släppa båda stigbyglarna och ta fart och häva sig av och frågade hur de gjorde. För en gång (när jag red med vanlig sadel) "fastnade" jag i bakvalvet för att jag inte fick tillräckligt med fart och därför inte fick över benet ordentligt (var ganska stel och frusen då och hade inte ridit på länge) och fick sedan en slags rädsla för det. De skrev att de gjorde på det vanliga sättet fast de hade westernsadel. Westernsadelns bakvalv upplever jag som ännu högre än vanliga sadlar och därför vill jag sitta av på det sättet som du skrev! :crazy: :love: :idea: De skrev att de gjorde det av säkerhetsskäl så att man inte fastnar med den ena foten i stigbygeln men de är väl ganska stora på westernsadeln?!

Jag tänkte att eftersom jag väger rätt mkt och att dessutom rida med en 25 kg sadel så blir det ju jättestor tyngd. :crazy: :eek: :o :confused:
 
Anledningen till att man inte släpper båda fötterna och svingar sig ur en westernsadel är att man då kan ha oturen att fastna med kläderna i hornet och det är inte så kul att hänga där och dingla!

Menar du att "man" inte gör så eller bara att vissa inte gör så. Är det som en oskriven regel? Jag anser ju att det sättet är bäst där man INTE släpper båda, men vissa anser ju annat. :confused: :smirk:

Nej, jag håller med dig, det är inte kul att fastna varken i hornet eller i bakvalvet med ena benet! :o :crazy: :D :smirk: :angel:
 
Anledningen till att man inte släpper båda fötterna och svingar sig ur en westernsadel är att man då kan ha oturen att fastna med kläderna i hornet och det är inte så kul att hänga där och dingla!

Hehe, been there, done that... Detta är precis vad jag gjorde första gången jag satt av när jag ridit westernsadel. Hornet kröp in under tröjan OCH BH'n. Tröjan blev tio nummer större och BH'n gick av... De andra skrattade ganska så gott åt mig :D
 
[
Hehe, been there, done that... Detta är precis vad jag gjorde första gången jag satt av när jag ridit westernsadel. Hornet kröp in under tröjan OCH BH'n. Tröjan blev tio nummer större och BH'n gick av... De andra skrattade ganska så gott åt mig :D

Haha, skönt att höra att det finns de som är värre än en själv... ;)
 
Anledningen till att man inte släpper båda fötterna och svingar sig ur en westernsadel är att man då kan ha oturen att fastna med kläderna i hornet och det är inte så kul att hänga där och dingla!

Hehe, been there, done that... Detta är precis vad jag gjorde första gången jag satt av när jag ridit westernsadel. Hornet kröp in under tröjan OCH BH'n. Tröjan blev tio nummer större och BH'n gick av... De andra skrattade ganska så gott åt mig :D

Har hört (ej varit med om) ungefär samma sak, fast i det fallet fick tränaren hjälpa tjejen loss! :D :o
Lite pinsamt! :rofl:

Mvh Huntress
 
Oj ännu mer pinsamt att behöva bli hjälpt ner... Jag hade sån tur att jag fick in foten i stigbygeln och kunde hissa upp mig själv igen... :crazy:

Nu mera har jag alltid vänster fot i vid avsittning. :cool:
 
Jag har inte sett någon westernryttare sitta av på något annat vis än att "kliva av".
 
Jag är en blandning mellan "engelsk" och westernryttare och gör på ett mittemellansätt. Jag behöver ha foten i vänster stigbygel för att vara säker på att få högerbenet över bakvalvet. Sedan släpper jag vänster stigbygel också och hoppar ned. Det sättet funkar bäst för mig om hästen är större än D-ponnyhöjd. Har hittills inte fastnat i något trots att jag är lika smidig som ett kassaskåp.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: oki
·
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 213
Senast: Mariaauto
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 125
Senast: Curly
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 852
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp