What to do!?!

linzan

Trådstartare
Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag brakar ihop fullständigt.
Har en häst som inte är speciellt rolig att rida, det nya är att han inte vill släppa upp ryttaren. När de väl kommit upp är det inga problem men jag vägrar rida honom iaf då jag ärligt talat inte känner mig ett dugg säker på honom. Jag har kämpat i 4 år nu men jag orkar inte längre.
Han var halt för några månader sen, hovled fram och knäled bak. Dock blev han ok efter första behandlingen, inga pålagringar.

Är fullt igångsatt nu och jag tyckte han såg kort ut bak så jag ringde om ett åb. Han är inte halt men lite loj bak, stel kanske man kan säga.
Han står på igångsättning/ridning för en massa pengar varje månad och jag börjar känna av just den biten i ekonomin och ännu mer den psyiska pressen.
Veterinären gav honom butta i 5 dagar och nu då liksom? Jag kan omöjligtvis ha honom på detta viset i flera månader till.
J
ag mår så fruktansvärt dåligt av detta, han är lugnt igångsatt på rakt spår och just nu känns det som att vi bara gissar. Håller han inte för det lilla liksom....men de kan ju inte döma ut honom för lite stelhet men de vägrar även att böja honom eftersom han uppför sig förjäkligt och härjar som en tok redan innan vi ens tagit upp benet.
Han snackade om att bedöva och sen rida honom för att se om det släcker men vem fasen är villig att riskera sitt liv för att se om han blir ok?!! Du kommer ju knappt upp på honom hemma så hur det är när han redan är i sitt esse vill jag inte ens fundera över.
Ibland funderar jag på om det är bättre att ta bort honom men då känner jag mig ännu hemskare....och egoistisk framförallt.
Men va fasen gör man?

Han är jättefin och mjuk i rygg och övrig kropp just muskulärt.

Behöver nog bara lite andra funderingar och råd för jag måste ta tag i detta nu känner jag. Blir ju bara svårare ju längre tiden går
 
Sv: What to do!?!

En häst med den hälsohistoriken som dessutom är farlig att rida är det nog faktiskt lämpligast att låta somna in. Jag förstår att det är svårt för dig som kämpat så länge med hästen, klart man helst vill att det skall bli ett lyckligt slut på sagan då.

Jag tycker inte att du är egoistisk om du väljer att avsluta sagan här, snarare tvärtom för hur mår hästen egentligen liksom..

Styrketankar till dig från mig i din svåra sits!
 
Sv: What to do!?!

Känns som moment 22. En ofräsch häst som där man inte hittar något att behandla, inte kan fortsätta rida för att få fram något (för att den förmodligen mår för dåligt för att tåla ryttare?).

Jag hade också tänkt i dina banor, trist men jag har haft min "behandla bortom sans och vett"-häst. Det blev aldrig bra. Det kostade sinnesro, ekonomi, tid och kraft. För att ändå sluta utan riktiga svar och med en häst som fick slippa sitt lidande.
 
Sv: What to do!?!

Detta är min femte!?!, de andra har jag verkligen gjort ALLT för. Åkt ut o in på hbg i flera år men ändå slutar det lik förbannat med att jag måste ta bort dom/ de dör varje gång.
Jag kan inte sova och är nog en pest på jobbet, lipar så fort jag är ensam och känner verkligen att jag är så slut i huvudet man kan bli. Bara tanken på att behöva ta bort honom gör att jag får panik men jag ser ingen lösning nånstans på detta
 
Sv: What to do!?!

Usch, det låter ju jättehemskt "de dör varje gång"! Vad är det för fel? Hur hittar du dessa hästar?
 
Sv: What to do!?!

Men är det inte denna häst du skrivit om i andra trådar att du tänkte sälja för att ni inte fungerar ihop? Eller blandar jag ihop det med ngn annan?

Men vad gör du om du haft 5 hästar som blir skadade/sjuka så du måste ta bort dem?
Är det maximal otur ggr 1000 eller gör du något galet med hästarna? :confused:
Förlåt att jag låter otroligt okänslig nu men det låter lite väl mycket för att det bara ska vara otur... Om du inte köpt renoveringsprojekt redan från början vill säga.

I ditt läge hade jag nog valt att prova sälja hästen i det skick han är för en liten summa till någon som vill ta vid där du är nu annars är det nog lika bra att låta honom somna in...
Hur det än är så en död häst lider inte och han verkar ju inte vara ren och fräsch heller.
 
Sv: What to do!?!

Ja, jag tror faktiskt att jag hade avlivat... för hur du än gör blir det ju inte bra... hästen går inte att diagnostisera ej heller att rida... därför kan ni heller inte få fram orsak å verkan...

För mig så känns det bara som om ni jagar er egen svans...

Nä, känn efter, ta en funderare och var sann mot dig själv... en död häst lider inte...

Kramar från mig i Norr...
 
Sv: What to do!?!

Visst är det den hästen, hade han fungerat på ett normalt sätt så hade jag absolut fortsatt kämpa.
Min första häst visade sig ha bronkit, köpte honom på sommaren och på vintern eskalerade det och trots att han stod hos veterinären i två veckor så blev han bara sämre. Så han fick somna in, det är 13 år sen och självklart så hade man kanske kunnat observera det hela lite tidigare men jag var ung och veterinären var ute från den dag han började hosta. Kunde kanske löst sig så nåt sätt, kan ej svara på det.

Andra hästen dog under en operation av en lös benbit, hjärtat la av. Det var en sån häst man bara får en gång :(

Tredje hästen kom direkt från banan, fick en ligamentskada och smärtor som vandrade i kroppen. Varje gång vi kom ner så hittade de något nytt. Till slut var hon så dålig så jag valde att få henne utdömd. Nåt annat hade varit djurplågeri.

Fjärde hästen kom även han från banan, dock hade jag honom bara på foder. Tydligen så hade han haft diverse skador, journalen var lååång.
Hans gamla skador gick upp trots att vi bara tog det lugnt och lullade i skogen. Han fick med vandra vidare.

Och nu sista gången så tänkte jag, nu ska det fasen inte vara någon sönderkörd travare iaf. Har ridit in denna när han var 4, allt i VÄLDIGT lugn takt men han är fruktansvärt knepig och nu står vi här....han har gjort många vurpor i både hage och stall så att han har ont nånstans är egentligen inte alls konstigt.

Man blir något trött, framförallt eftersom jag fäster mig vid dom. Jag kan inte riktigt stänga av för de är en del av min familj.
Tur man har den gamle kvar iaf!
 
Sv: What to do!?!

Ja du har då haft höjden av otur vad gäller dina hästköp iaf...

Men jag står ändå fast, hästen fungerar inge vidare och han är dessutom trasig så jag tror trots allt det är bättre för både honom OCH dig att han får somna in även om det är otroligt tråkigt och att man fäster sig vid sina djur.. Skulle jag behöva ta bort min häst eller hund skulle jag nog vilja avliva mig själv med :crazy:

Sen skulle jag försöka leta på en häst som aldrig varit halt eller sjuk, inte gått på banan eller så.. Kolla upp historiken så gott det bara går!

Visst de hästarna är lite dyrare i inköp men vad kostar inte alla turer fram och tillbaka med utredningar osv?
+ Att man inte kan göra dert man köpt hästen för...

Hoppas det löser sig för dig.. *styrke kramar*
 
Sv: What to do!?!

Då förstår jag bättre. Vilken otur du haft. Klart man fäster sig vid dem. Jag avskyr att behöva ta beslut om att avliva ett djur, vill inte vara "gud". Men ibland måste man.
Sorgligt.:cry:
 
Sv: What to do!?!

Svårt läge... Förstår att detta är jättejobbigt för dig! Men hur mycket man än vrider och vänder på det så känns det som om den enda utvägen är avlivning ändå. Personligen skulle jag tycka att det var väldigt egoistiskt att sälja en häst i detta skick för en liten summa pengar. Då är risken stor att han hamnar hos någon som inte har råd med en frisk häst. När din häst sedan är såld kanske han blir bra för en stund och då tänker köparen att "Men han var ju frisk ju! Nu kan jag ju rida honom!" och så börjar de rida och sedan blir han dålig igen och då har dina problem flyttats över till köparen och så blir det köparens ansvar att ta bort honom för att du inte hade mage att göra det. Eller så köps han av någon gubbe som sedan säljer honom till slakt för mer pengar än inköpspriset. Då får hästen genomlida en vidrig resa i en trång lastbil ner till en annan del av Europa.
Att du låter honom somna in i sitt gamla vanliga stall i sin hemmamiljö vore det mest barmhärtiga du kunde göra. Det är aldrig lätt, jag vet, men så är det när man håller på med våra kära fyrfota vänner.
Styrkekramar till dig och hoppas att det löser sig! :heart
 
Sv: What to do!?!

Han ska absolut inte säljas i detta skicket, skulle aldrig få för mig med risk för vart han kan hamna.
Jag ska ringa veterinären imorgon, så får vi se om han har någon plan.
Igår kom han och la huvudet i min famn och bara gosade...helt fruktansvärt detta. Skillnad med de andra hästarna för de hade ju ONT. Han är alltid pigg och jag tror att mkt av hans problem sitter i huvudet.
Han gör ju absolut ingenting när man väl kommit upp.
 
Sv: What to do!?!

Jag känner bara att jag är så jäkla fast i detta så jag behöver lite åsikter från andra lite mer klartänkta människor just nu innan jag brakar ihop fullständigt.
Har en häst som inte är speciellt rolig att rida, det nya är att han inte vill släppa upp ryttaren. När de väl kommit upp är det inga problem men jag vägrar rida honom iaf då jag ärligt talat inte känner mig ett dugg säker på honom. Jag har kämpat i 4 år nu men jag orkar inte längre.
Han var halt för några månader sen, hovled fram och knäled bak. Dock blev han ok efter första behandlingen, inga pålagringar.

Är fullt igångsatt nu och jag tyckte han såg kort ut bak så jag ringde om ett åb. Han är inte halt men lite loj bak, stel kanske man kan säga.
Han står på igångsättning/ridning för en massa pengar varje månad och jag börjar känna av just den biten i ekonomin och ännu mer den psyiska pressen.
Veterinären gav honom butta i 5 dagar och nu då liksom? Jag kan omöjligtvis ha honom på detta viset i flera månader till.
J
ag mår så fruktansvärt dåligt av detta, han är lugnt igångsatt på rakt spår och just nu känns det som att vi bara gissar. Håller han inte för det lilla liksom....men de kan ju inte döma ut honom för lite stelhet men de vägrar även att böja honom eftersom han uppför sig förjäkligt och härjar som en tok redan innan vi ens tagit upp benet.
Han snackade om att bedöva och sen rida honom för att se om det släcker men vem fasen är villig att riskera sitt liv för att se om han blir ok?!! Du kommer ju knappt upp på honom hemma så hur det är när han redan är i sitt esse vill jag inte ens fundera över.
Ibland funderar jag på om det är bättre att ta bort honom men då känner jag mig ännu hemskare....och egoistisk framförallt.
Men va fasen gör man?

Han är jättefin och mjuk i rygg och övrig kropp just muskulärt.

Behöver nog bara lite andra funderingar och råd för jag måste ta tag i detta nu känner jag. Blir ju bara svårare ju längre tiden går

Jag ahr inte läst dina tidigare trådar, så jag vet inte vart problemen i hanteringen sitter. Men som om det låter på dig måste hästen först börja funger i hanteringen, innan själva skadan kan undersökas och åtgärdas. Och (enligt min erfarenhet, inte stor) så är det ofta så att när man jobbar med en "problemhäst" så blir det en hel del rörelse. Tänker tex på longering och annat som kan krävas, men även på utfall/krångel ifrån hästens sida. Och att då utsätta en halt häst för en massa rörelse för att få den lugn blir knappast bra utan leder nog tyvärr till ännu mer protester och krångel. Så som ngn skrev känns det som ett moment 22. Man kan inte göra ngt åt varken det ena eller det andra så som det ser ut nu, och om det inte hjälper att ställa hästen på gärdet ifred till den blir friskare, ja då ser jag tyvärr ingen annan utväg än att låta hästen somna in. För hur hemskt det än låter så lider en död häst inte.

Skickar en massa styrkekramar och hoppas att det löser sig på något sätt!! Lycka till!!
 
Sv: What to do!?!

Tack för era svar, jag gick på stenhårt idag om att ett böjprov SKA utföras så på måndag åker vi till kliniken och där ska han böjas och sen får ett beslut tas utefter det resultatet. Nu är det slut på mesandet för min del, det är väl fan rent ut sagt om de inte ska kunna kolla upp detta ordentligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 424
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp