Wienerbröd till föl

R

Rikkan

Unghästan jag köpte hade fått upp till 5 Wienerbröd i veckan av uppfödarens granne som arbetade i butik.
Hur påverkar det hästen?
Har hört att margarin är rent faligt för hästar?

Jag blev mycket förtvivlad när jag fick höra detta. Rena vansinnet, tycker jag.
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan man inte jämföra det ungefär med sockerbitar och annat onyttigt som en del ger sina hästar?
 
Vi har som praxis att inte ge hästarna färskt bröd, hårdbröd och sånt går bra men inte färskt.

Får tjata som en galning på min farmor som alltid ska vara där med nån limpa ibland och varje gång tycker hon att vi är snåla.
 
Hm...jag har samma problem som dig med min farmor...
wink.png
Alltid då hon kommer på besök så har hon med sig en limpa eller annat mjukt bröd till fjordingen...hon tycker hon ser så hungrig ut jämt...Försöker förklara, men hon glömmer visst det till nästa gång...
crazy.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag vet visserligen inte om margarin är farligt att ge hästar, men jag vet att det inte är nyttigt att äta för oss människor - fettet är behandlat på ett sätt så att det blir farligt/onyttigt; mycket bättre att äta "äkta", rent fett (smör, olja). Men eftersom margarin (i kombination med socker, vetemjöl m m) ligger så långt från hästens naturliga föda som man kan tänka sig, så betvivlar jag att det skulle vara nyttigt. Därmed inte sagt att det har skadat hästen i det här fallet.
 
Min häst älskar saffransbullar vilket han brukar få så länge det säljs. Även om det inte är bra med margarin så tycker jag inte att du behöver vara förtvivlad över några wienerbröd, de gjorde nog ingen större skada!
 
Den enda skada det möjligen bör/kan ha gjort på hästen är att den har fått hål i tänderna, vilket pållar får ganska lätt om de äter socker och liknande.
Deras munnar är inte anpassade till sötsaker.
// Anna
 
Hej Rikkan!

Jag håller inte riktigt med dig om att fodra hästar med winerbröd skulle vara skadligt på något sätt!
Winerbröd innehåller ju som alla vet smördeg och inte margarin! Har själv utfodrat min häst med 2 på morgonen och 3 vid kvällsfodringen. Har även märkt att de med blåbärssmak har en viss uppiggande effekt, särskilt om jag ger dem på morgonen.

Sedan innehåller ju även wienerbröden bikarbonat och det har ju en stor inverkan på hästens energioptimering vid prestation.

Mitt råd till dig är att öka din wienerbrödgiva till ca. 4 om dagen. Men om detta känns främmande så rekomenderar jag dig att prova äppelmunkar som också har uppvisat ett gott resultat som komplement till en fullgod foderstat.

Kolla gärna in www.pågens.se

Mvh. Alvar :banana:
 
Men betfor, som de flesta ger sina hästar, är ju faktiskt socker. Då borde de få hål i tänderna av det också, i sådana fall. Har för mig att jag läst på Ninas fodersida att hästar inte får hål i tänderna av sådant... :confused:

Men jag skulle inte ge min häst wienerbröd, choklad eller något annat liknande, det är ju liksom inte hästmat...Min hästepålla har STULIT macka från mig när jag stod och åt framför henne en gång, och pratade med någon. VIPS hade hon nallat en bit av min ostfralla, och en sekund senare stod hon och spottade och fräste.

BANAN däremot tycker hon är smarrigt, men det är ju nyttigt, har jag hört!
 

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 490
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 695
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Hedinn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp