wifi adapter?

nyttnick

Trådstartare
Hjälp mig. Jag är skitless på min dator och mitt internet hemma.

Jag har ett trådlöst nätverk i vardagsrummet. Det funkar bra. I alla fall till min Ipad, men inte till min stationära dator (som jag har av flera olika anledningar). När datorn bodde i köket funkade det jättebra, men sen flyttade den upp en trappa och nu funkar det inte alls bra. Hastigheten är värre än när jag satt på ett gammalt telefonmodem.

Huset är väldigt litet och väldigt öppet. Tar jag med telefonen eller Ipaden en trappa upp så märks ingen skillnad på hastighet. Så jag har svårt att tro att det är signalstyrkan som är problemet, men för säkerhetsskull köpte jag en wifi range extender eller vad det heter och har på 3 månader inte lyckats få signalen att gå via denna hur jag än beter mig (men jag hittar förstärkarens signal, det är bara ett problem - signalen blir om möjligt ännu sämre när jag kopplar upp mot denna).

Heter det Wifi adapter som man sätter i USB-porten? Den där dongen som ska ta emot signalen menar jag. Den bråkar också med mig och håller på att självuppdaterar sig dagligen, råkar man försöka sig på att göra något med datorn så får jag ominstallera drivrutinerna, för den tappar kontakten med nätverket hela tiden.

Jag är skitless och undrar om det finns någon wifiadapter som har snabb överföring och som är okomplicerad och inte krånglar så himla mycket. Är villig att betala en del för att slippa sitta och vara irriterad.

Jättetacksam för hjälp. Sitter på jobbet så kan i dagsläget inte redogöra för vad jag har för adapter nu och heller inte vilken förstärkare jag använt. Har OS windows 8 (och är less på den skiten också just nu), men funderar på om det är värt att uppdatera till 8.1. Så adaptern bör funka ihop med den självklart.
 
Sv: wifi adapter?

Googla på "Homeplug". Då kör du nätverket via ditt elnät i huset. Anslut en nätverkskabel från rutern till homeplugen, sätt den i eluttaget. Gå upp till datorn en trappa upp, sätt i den andra pluggen, kör.
Jag har inte använt dessa själv. Men installation ska inte vara krångligt och det ger bättre hastighet än ett ruttet wifi-nät. Dessutom kan du köra med kabel hela vägen så att säga och slipper stabila wifi-nät. Vill du ha schysst wifi på ovanvåningen sätter du en router på ovanvåningen och sätter den i bridge-mode. (Alltså homeplug -> router -> dator på ovanvåningen)
 
Sv: wifi adapter?

Heter det Wifi adapter som man sätter i USB-porten? Den där dongen som ska ta emot signalen menar jag. Den bråkar också med mig och håller på att självuppdaterar sig dagligen, råkar man försöka sig på att göra något med datorn så får jag ominstallera drivrutinerna, för den tappar kontakten med nätverket hela tiden.

Har du kollat så det inte är USB-porten som glappar?

Tycker det låter så på din beskrivning.
 
Sv: wifi adapter?

Jag har provat olika USB-portar och resultatet är detsamma. Drivrutinerna måste ominstalleras mellan varje flytt.
 
Sv: wifi adapter?

Jag har provat olika USB-portar och resultatet är detsamma. Drivrutinerna måste ominstalleras mellan varje flytt.

Det är iofs helt naturligt.

Men har du testat något annat i den porten du brukar ha dongeln i?

Det kan ju också vara fel på själva dongeln.
 
Sv: wifi adapter?

De tidigare jag har haft, som jag inte fick med mig i separationen, har aldrig behövt installeras eller ominstallering någonsin. De flyttade vi mellan alla datorer och det var aldrig några problem. Externa hårddiskar funkar i alla portarna.
 
Sv: wifi adapter?

Så enkelt verkar det ju inte vara, jag får fan inte i gång min hur jag än försöker. De verkar ju inte hitta varann.
 
Sv: wifi adapter?

Testa byt wifi-kanal på routern om det är en enhet som inte kan hitta wifit.

Ang datorn som har dålig räckvidd på sin mottagare, testa ett annat usb-nätverkskort, eller dra en sladd? Eller köp ny dator ;)... såvida den inte var såpass dyr att det är värt att lära sig renovera den.
 
Sv: wifi adapter?

Vet inte om det var mig eller boj du svarade egentligen?

Min dator är helt sprillans, så har inte lust att lägga ut samma summa igen innan den ens hunnit användas. Vill heller inte ha en sladd genom precis hela huset, då skiter jag hellre i internet totalt.
Den hittar wifit, även med förstärkaren, det bara blir ingen vidare värst överföring.
 
Sv: wifi adapter?

Googla på "Homeplug". Då kör du nätverket via ditt elnät i huset. Anslut en nätverkskabel från rutern till homeplugen, sätt den i eluttaget. Gå upp till datorn en trappa upp, sätt i den andra pluggen, kör.
Jag har inte använt dessa själv. Men installation ska inte vara krångligt och det ger bättre hastighet än ett ruttet wifi-nät. Dessutom kan du köra med kabel hela vägen så att säga och slipper stabila wifi-nät. Vill du ha schysst wifi på ovanvåningen sätter du en router på ovanvåningen och sätter den i bridge-mode. (Alltså homeplug -> router -> dator på ovanvåningen)

Har läst på om dessa pluggar. Dum som jag är (eller min hjärna har passerat bäst-före datum för att tillgodogöra mig ny info) så undrar jag om de går att köra i kombination med det trådlösa? Dvs, jag har home plug:en till den stationära datorn och samtidigt wifi till telefon plus Ipad och TV?
 
Sv: wifi adapter?

Fungerar alldeles utmärkt. Anslut bara din homeplug i en ethernetport på din router och sätt i vägguttaget.
 
Sv: wifi adapter?

klarar man sig med 500MB/s eller ska man satsa på de som har "kapacitet" för 1000MB/s?
 
Sv: wifi adapter?

klarar man sig med 500MB/s eller ska man satsa på de som har "kapacitet" för 1000MB/s?

Mb/s inte MB/s, skillnaden är enorm! ;) (I detta fallet 8 gånger)

Vad har du för hastighet på bredbandet idag? Om du inte måste skicka stora filer mellan olika datorer i en hög hastighet borde 500Mb/s räcka. Åh andra sidan är en 1000Mb/s-lösning mer framtidssäker och du "växer inte ur" den om du skaffar snabbare bredband i framtiden.
 
Sv: wifi adapter?

Haha, ja du ser, får inte ens teorin rätt. Så då kanske det inte är så konstigt att det strular i praktiken heller :meh:

Det var lättare sagt än gjort att få tag på de pluggar jag var intresserad av (efter att ha ägnat en kväll åt tester och recensioner), men till slut hittade jag på en butik i Uppsala, så jag skickade dit mamma och leverans sker till helgen när de kommer på besök. Det landade på 500 Mb/s (plus i kanten nu väl?) och jag hoppas att det räcker. Internetet är ju inte så snabbt och med tanke på att det krävs 180 hushåll till innan vi får fiber så har jag väl hunnit flytta innan det inträffar :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en dator från 1800 kallt som jag tänkte min son kunde ha att surfa på, så jag köpte en USB-adapter så kan han ansluta till det...
Svar
6
· Visningar
867
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp