Bukefalos 28 år!

Willes bilköpstråd

Det är jobbigt att leta bil ö.h.t. men det är ännu jobbigare att vara så begränsad geografiskt. Jag letar bara i Örebro län och de södra delarna är ändå för långt bort.
 
Å andra sidan är de driftsäkra, reservdelar finns typ överallt och kostar inte skjortan om något skulle behöva bytas.

Skulle jag behöva välja mellan en något högre bränslekostnad och driftsäkerhet så väljer jag driftsäkerhet alla gånger. På sikt blir det billigare än att ha dyra verkstadsbesök x antal ggr/år.
Fast det VET man ju inte. Det finns ju ingen garanti för att någon bil inte ska gå sönder.
 
Tack för tips. Min bästa bil har varit en Toyota men just Aygo är jag tveksam till. Vet en som hade en sådan. Måndagsexemplar.

Och denna bil har inte dragkrok. Just dragkrok är ett krav för annars är jag fullständigt handikappad. Jag kan ju inte slänga upp en vedklyv på taket (som jag lånar ibland) eller ta hem ett lass täckmaterial till odlingen på taket. Resten går att kompromissa med.

(Nuvarande bil och tidigare bil är/har varit kombis så jag har kunnat slänga in skrymmande saker i bilen, så som vedklyven, men ska jag ha en mindre bil måste dragkroken finnas så jag kan låna släp även vid de tillfällena då jag annars hade slängt in lasten i bilen.)
Om man hittar en bil som stämmer på alla punkter - förutom att den saknar dragkrok - så går det ju att montera på en sådan för några tusenlappar?
 
Fast det VET man ju inte. Det finns ju ingen garanti för att någon bil inte ska gå sönder.
Det är väl ändå ganska vedertaget att volvo är hållbara arbetshästar, men vill du inte ha volvo så köp inte en då.
Svårare än så är det inte.

Och naturligtvis kan alla bilar gå sönder. Vissa oftare och dyrare än andra.
 
Tolkar som den inte är godkänd i besiktning?

Historiken visar inte det. Dock borde den besiktigas före köp eftersom den är besiktigad mars 2024 senast.
IMG_2086.png
 
@Wille Jag tänker att mycket får att få in i liten bil med baksätet framställt. Och en större tyngre bil som drar släp och har dragkrok kan rent av vara både dyrare i drift och inköp än vad det kostar att köpa en egen vedklyv.
Jag behöver inte kunna dra tungt släp. Men ett släp. Så jag kan låna hem en pannmur när jag behöver. Köra hem täckmaterial till odlingarna. Hämta möbler. Hämta byggmaterial. Låna vedklyven. Köra bort ris från tomten när jag inte kan ta vara på det hemma.

Även små bilar kan ha dragkrok.

Dragkroken är helt enkelt inte kompromissbar.
 
Jag behöver inte kunna dra tungt släp. Men ett släp. Så jag kan låna hem en pannmur när jag behöver. Köra hem täckmaterial till odlingarna. Hämta möbler. Hämta byggmaterial. Låna vedklyven. Köra bort ris från tomten när jag inte kan ta vara på det hemma.

Även små bilar kan ha dragkrok.

Dragkroken är helt enkelt inte kompromissbar.

Köper du hos en bilhandlare och inte privat så kan du säkert deala till dig att de monterar dragkrok för en mindre summa - om du nu skulle hitta en bra bil som får dra men saknar dragkrok.
 
Köper du hos en bilhandlare och inte privat så kan du säkert deala till dig att de monterar dragkrok för en mindre summa - om du nu skulle hitta en bra bil som får dra men saknar dragkrok.
Det är sällan bilhandlare håller sig inom min budget. Nu köpte jag av bilhandlare sist och det gick åt fanders. Trygghetsgarantin jag fick betydde inget alls.

Och jag känner mig inte sugen på att ta på mig kostnaden att montera dit en. Vet att det skulle gå på 6000 att byta dragkrok på min citroen. Dragkroken kostar ju några tusen och sen tillkommer arbetet. Vilken bil är värd det extra utlägget?
 
Jag åkte för att titta på Opeln. Kom precis fram och säljaren har precis fått åka till akuten med sin dotter. Jag får åka hem de 6 milen igen.
 
Trist när man äntligen kommer iväg🙄 Kolla bil är så tråkigt, jag har tur att sambon kan göra det åt mig😅
Ja, men verkligen. Jag avskyr att köpa bil men det är ett nödvändigt ont.

Kollade om det dykt upp andra intressanta objekt men nej, det har det inte.
 
Jag ser en del Volkswagen Passat till försäljning, men är skeptisk till dem p.g.a. problem med rost. Jag orkar inte hålla på att laga rost hela tiden och har ingen kunskap eller möjlighet att svetsa rosthål. Annars är de väl bra bilar.

Och Volvo är inte heller något säkert kort. Mitt ex har en Volvo som det är en del problem med.

Jag funderar på om det här kan vara något: https://www.blocket.se/annons/1001400046 Den har gått lite väl långt tycker jag. Och så är det bilfirma som säljer så då är det nog lite dyrt också och några garantier är inte att lite på då bilen ändå är i lågprisklass.

Kan ju inte låna kompisens bil hur länge som helst så jag måste hitta något så fort som möjligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp