Willes bilköpstråd

Men det med bil är alltid ett lotteri. Nån köper en 5000 kronors bil som ska rulla över semestern. Fem år senare rullar den än. Någon annan köper en ny bil och vårdar den ömt och den står mer på verkstad än hemma. You just never know...

Min förra köpte jag när den gått 2500 mil och sålde när den gått 18 000 mil. I princip helt problemfritt hela tiden

Nuvarande bil är ett måndagsexemplar. Köpte när den gått 6000 mil. På knappt 5000 mil har ac, parkeringsvärmare, bakaxel, haldex och kardan havererat. Till en kostnad på över 100 000 kr om jag inte haft försäkring 😵‍💫
Haha ingen av mina första 4 bilar kostade över 10. 000
Bilen för 136 000 har hunnit bli påbackad på en parkering, jag har kört in i garaget och skrapat sidan 2ggr, krockat med ett rådjur, blivit påkörd bakifrån och haft garantiärende pga rasad koppling...
 
Nä. En enstaka erfarenhet är bara det, enstaka. Vi hade en v50 på ett tidigare jobb. Sjukt misshandlad men aldrig på verkstad. Men det säger lika lite om ett annat exemplar som @sweeps bil.

Däremot kan man läsa tester, i forum mm och få en bättre bild av märket/modellen än en enstaka bil.
Spelar ingen roll hur mycket du läser man får ingen bättre bild.

Mvh Tidigare Bilia anställd
 
Hoppas den kommer hålla bättre än min. Är lite olika beroende på vilken årsmodell och storlek på motorn man har.
Vi har en v50 d5, 179 hästkrafter

Det är en rolig bil att köra när den fungerar.
Rent allmänt så är det bra att akta sig för Volvos diesel 5a.
 
Skit. Det hade jag behövt veta för 10 minuter sedan. Har nyss köpt bilen.
Du skippar väl inte ett bilköp för att en person har en dålig bil? Isåfall finns det ingen enda bil av något enda märke du kan köpa.

En av mina grannar köpte en beg V50 med 20000+ mil för några månader sedan (han hade citroen innan och älskade den, men när de börjar gå sönder så är de ett elände). Han fick byta något på bilen, möjligen bromsok, men han är helnöjd och den går som en klocka.
 
Jag har en Volvo v50. Den står på verkstad varannan månad
Och min V50 gick som tåget tills den närmade sig 40 000 mil, då behövde jag byta spridarna och då bestämde jag mig för att näpp, det kostar mer än det smakar.

Diesel, 2.0, modell 04-05 har jag för mig.
 
Du skippar väl inte ett bilköp för att en person har en dålig bil? Isåfall finns det ingen enda bil av något enda märke du kan köpa.

En av mina grannar köpte en beg V50 med 20000+ mil för några månader sedan (han hade citroen innan och älskade den, men när de börjar gå sönder så är de ett elände). Han fick byta något på bilen, möjligen bromsok, men han är helnöjd och den går som en klocka.
Nu är bilen redan köpt.

Men jag känner mig aldrig glad när jag köpt en bil. Jag bara sitter och undrar när problemen ska börja komma. Och hur blåst är jag?

Jag gillade verkligen min citroen. Visst blev det fel på den ibland men inte orimligt mycket.

ACn i Volvon var dock grym. Höll på att förfrysa på hemvägen trots gassande sol. Lyckades stänga av den sen men skulle inte förvåna mig om jag har nackspärr i morgon.
 
tycker de har funkat utmärkt.
Volvos diesel 5a har (hade?) ett problem med vevhusventilationen som kan ge motor-ras.
Ventilationen sätter igen, alla packningar går, all olja rinner ut och motorn skär.
Förloppet är mycket hastigt.
Många har åtgärdat det efteråt på sina bilar och jag tror att Volvo har löst problemet på nyare modeller.
 
Nu är bilen redan köpt.

Men jag känner mig aldrig glad när jag köpt en bil. Jag bara sitter och undrar när problemen ska börja komma. Och hur blåst är jag?

Jag gillade verkligen min citroen. Visst blev det fel på den ibland men inte orimligt mycket.

ACn i Volvon var dock grym. Höll på att förfrysa på hemvägen trots gassande sol. Lyckades stänga av den sen men skulle inte förvåna mig om jag har nackspärr i morgon.
Jag skulle rekommendera dig att kontrollera vevhusventilationen på bilen.
Oavsett om det är en diesel eller bensin.
Det är en billig åtgärd som kan förhindra ett totalt haveri.
 
Och min V50 gick som tåget tills den närmade sig 40 000 mil, då behövde jag byta spridarna och då bestämde jag mig för att näpp, det kostar mer än det smakar.

Diesel, 2.0, modell 04-05 har jag för mig.
Då hade någon åtgärdat vevhusventilationen.
Det är enkelt om man vet att det behöver göras.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp