Willes bilköpstråd

Det är alltså Volvos raka 5 cylindriga diesel som har haft mest problem med vevhusventilationen.
Men vi råkade ut för det på en bensinare vid 45 000 mil.
Min sambo hann dock stanna i tid så den bilen är lagad och är nu på 53 000 mil.
 
Jag ska ringa bilverkstan i morgon och prata med mekanikern. Så får vi se vad som sägs.
 
Är det förresten någon som vet hur jag ska göra för att inte bildörrarna ska låsa sig när jag satt mig i bilen. Det är otäckt. Tänk om elektroniken slås ut och jag inte kan ta mig ut? Eller om jag krockar och någon utifrån måste ta sig in i bilen?
 
Är det förresten någon som vet hur jag ska göra för att inte bildörrarna ska låsa sig när jag satt mig i bilen. Det är otäckt. Tänk om elektroniken slås ut och jag inte kan ta mig ut? Eller om jag krockar och någon utifrån måste ta sig in i bilen?
Dörrarna brukar gå att öppna inifrån även om det låter som de låser - de kan bara inte öppnas utifrån.
 
Är det förresten någon som vet hur jag ska göra för att inte bildörrarna ska låsa sig när jag satt mig i bilen. Det är otäckt. Tänk om elektroniken slås ut och jag inte kan ta mig ut? Eller om jag krockar och någon utifrån måste ta sig in i bilen?
Jag har råkat ut för det på min Seat och det var tydligen ”by design” (tog kontakt med både Seat och andra ägare). Batteriet var slut och bildörrarna var då låsta och ingen kraft att öppna. Fick klättra ut genom bakluckan för där fanns nödöppnare. Min kropp var inte gjord för den manövern… med något märkligt resonemang har de kommit fram till att lock-in är att föredra framför lock-out.
 
De flesta låser ju inte förren du kommer upp i en viss hastighet och kan du köra brukar du ju ha el i bilen..
Klar poäng, mitt problem var inte ”normalt” utan handlade om att batteriet var kass och när jag satte mig i sätet så råkade jag komma åt låsknappen och när då allra sista energin i batteriet gick åt till att låsa så var jag fängslad.

Kan ändå inte riktigt acceptera att det inte finns en nödmojäng att använda för att komma ut när man sitter på insidan.
 
Klar poäng, mitt problem var inte ”normalt” utan handlade om att batteriet var kass och när jag satte mig i sätet så råkade jag komma åt låsknappen och när då allra sista energin i batteriet gick åt till att låsa så var jag fängslad.

Kan ändå inte riktigt acceptera att det inte finns en nödmojäng att använda för att komma ut när man sitter på insidan.
Nej, det är ju stor skillnad på om det är funktionen som autolåser eller om du låser bilen själv sas. Det du råkade ut för ska ju bara hända om du låser på riktigt sas.
 
@Wille har du kollat i instruktionsboken om du kan slå av det? Jag har även en knapp i dörren på min VW där jag kan låsa upp. (Jag vill dock ha den automatiska låsningen, har en liten nödhammare på solskyddet)
 
Du får gå in i inställningarna. Exakt vart vet jag inte. Men knappa runt lite där så hittar du det.

@Wille har du kollat i instruktionsboken om du kan slå av det? Jag har även en knapp i dörren på min VW där jag kan låsa upp. (Jag vill dock ha den automatiska låsningen, har en liten nödhammare på solskyddet)
Jag har precis hämtat instruktionsboken och ska se om jag hittar lösningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp