Wintec-ägare? Se hit!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Carmona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 014
C

Carmona

Eftersom jag själv upptäckt ett problem med bommen på min wintec-sadel tänkte jag höra med er andra som har wintec om ni har fått samma problem mer era sadlar.

Jag har en wintec 500 som har ca tre år på nacken. Den ser fortfarande ut som om den är ny utvändigt. Stropparna börjar det bli lite sprickor i. Hade den isär framtill när jag gjorde rent den ordentligt efter vintern för några veckor sedan. Döm min förvåning när jag såg att sadelns ortspetsar hade spruckit. Den ena var praktiskt taget helt knäckt. :eek:

Är det fler som upptäckt detta problem med sina wintec? Jag hörde mig för med en bekant som har en likadan sadel som jag har och på hennes sadel var båda ortspetsarna knäckta helt och hållet.

Kanske ska tillägga att det verkar ju vara en idiotisk konstruktion det finns där också. Ortspetsar i plast, för att de ska vara flexibla. Dessutom sitter de häftade fast på plats. Alla vet vi ju hur plast ser ut när man böjt det några gånger. Och hur materialet fungerar när man tar sadeln från en varm sadelkammare och ger sig ut och rider när det är 10 minusgrader ute.

Hur som helst så kan jag ju bara varna er som har wintec för detta. Dela sadeln och kolla hur ortspetsarna verkligen ser ut på era sadlar. Jag skulle tro att det inte är ett helt ovanligt problem.

Vad säger ni som har wintec-sadlar. Har ni upptäckt något liknande med era sadlar?

Sv: Wintec-ägare? Se hit!!

Hur kollar jag det? Och vad är de till för? *orolig vilse som inte kan något om sadlar egentligen*

Jag undrar oxå vad det är till för, blev lite orolig efterso, jag har en Wintec, men rider inte så ofta i den så dom kanske inte har hunnit spricka än.

Det finns ortspetsar i gummi, plast, läder, plast kombinerat med läder osv. Alla dessa kan gå sönder. Just på Din sadel kan man mycket lätt byta ortspetsarna. Allt kan med tiden gå sönder och just därför måste man med jämna mellanrum undersöka sin sadel. När det gäller kontroll av sadelns stomme och dess ortspesar så bör man överlåta detta till en sadelmakare.

Ortspetsarna kan du se om du skruvar lös skruvarna till koppjärnet. Det är "förlängningen" till koppjärnet som är ortspetsen.

Givetsvis kan alla ortspetsar gå sönder. Men att göra dem i plast verkar idiotiskt. Fast det är kanske vanligt?

Anledningen till att jag tog upp detta är för att jag misstänker att det säkert är fler med wintec-sadlar som har spruckna ortspetsar.

Självklart har jag lämnat vidare min egen sadel till lagning.

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 084
Senast: mahlmt
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel till min häst. Det ska gärna vara en 18" sadel och i nuläget vill jag helst inte lägga mer en ca 10 000...
Svar
17
· Visningar
2 473
Senast: fiaskrutt
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 470
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025