Wintec sadel

Lucia999

Trådstartare
Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel.
Jag kan lite om att passa ut sadlar men har två funderingar som jag inte tycks hitta svar på.

Jag har en wintec chair hoppsadel med blått järn i (medium-wide) .
Dock behöver bogbladet liiite mer plats. Sen när man tar fingrarna mellan valvet och hästen så får det bara plats 2 fingrar på toppen (manke-framvalv). På sidorna får det också plats 2 vilket är bra, men på toppen har jag lärt mig att det ska få plats 3.

Vad jag förstått ska detta kunna (iallafall bogbladets plats) lösas med ett vidare järn, men hur blir det med fingrarna vid manken?
Går det att "rädda" sadeln med ett järn?
Sadeln sitter hur bra som helst annars, så går det att "rädda" sadeln hade det varit guld värt!
 
Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel.
Jag kan lite om att passa ut sadlar men har två funderingar som jag inte tycks hitta svar på.

Jag har en wintec chair hoppsadel med blått järn i (medium-wide) .
Dock behöver bogbladet liiite mer plats. Sen när man tar fingrarna mellan valvet och hästen så får det bara plats 2 fingrar på toppen (manke-framvalv). På sidorna får det också plats 2 vilket är bra, men på toppen har jag lärt mig att det ska få plats 3.

Vad jag förstått ska detta kunna (iallafall bogbladets plats) lösas med ett vidare järn, men hur blir det med fingrarna vid manken?
Går det att "rädda" sadeln med ett järn?
Sadeln sitter hur bra som helst annars, så går det att "rädda" sadeln hade det varit guld värt!

Tar du ett vidare järn kommer sadeln förmodligen hamna på manken. Ta ut en utbildad sadelutprovare är mitt tips.
 
IMG_20201201_145535.jpg


Här håller jag så att den sitter emot lite på andra sidan, altså jag hade fel - järnet är på tok för stort. Har en bild på när jag inte håller och då ligger det bara platt mot hästen.
Läste detta: https://briggstackshop.com/blogs/a-little-of-this-and-a-little-of-that/pinching-saddles

Jag tror att eftersom järnet bara ligger helt på hästen så trycker spetsarna där bogbladet ska igenom och därav ett kortare steg.
Tog ut järnet helt från sadeln idag när jag longerade och han sprang utsträckt och fint med benen, med järnet I blev stegen kortare och därav min slutsats att bogbladet är klämt.

Ja visst jag tänker ta ut en sadelutprovare, men det är roligt att fundera på saker själv ibland.

Tror inte att man ska ha denna sadeln utan järn egentligen så tror jag ska beställa hem ett svart eller grönt. Gult blir nog lite litet kanske? Som sagt, ja jag kommer kolla med en sadel utprovade men medan jag väntar kommer jag försöka "lösa" problemet
 
Här är bilden där jag inte håller något, järnet glider bak ock lägger sig, håller jag det på plats, men inte hjälper det med något annat så trycker spetsarna på hästen, inget annat ligger emot. Kan ta bild på det också
 

Bifogade filer

  • IMG_20201201_145540.jpg
    IMG_20201201_145540.jpg
    322,6 KB · Visningar: 42
Här är tredje bilden när jag håller det så det inte glider bak
 

Bifogade filer

  • 16068372005676459246988098093323.jpg
    16068372005676459246988098093323.jpg
    206,5 KB · Visningar: 39
Jag tycker inte att det låter som att sadeln har rätt form för hästen. Man kan inte fixa allt med ett järn. Har du några bilder på hur sadeln ligger? Min starka rekommendation är att ta ut en sadelutprovare dock.
 
Här är tredje bilden när jag håller det så det inte glider bak
Min fullblodskorsning hade en Wintec när han kom till mig som förstörde hans rygg. Det är inte värdelösa sadlar men de fungerar generellt inte bra på tunnare typer av hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 366
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 550
Senast: Estivuz
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
896
Utrustning Hej alla här på buke! Har hemma en sadel på öppet köp och håller på att bestämma mig om jag ska behålla den eller inte. Den är lagom...
Svar
7
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp