Wintec sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Borkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 717
B

Borkan

Hejhopp! Jag har en svag aning om att jag någonstans läst att en Wintec blir mer "bananformad" ju vidare koppjärn man har, stämmer det? Alltså, ju bredare häst ju svankigare rygg? Hoppas hoppas hoppas det är så! :D Pållen är ju både bred, svankig o kort... :crazy:

Var har ni fått det ifrån?
Min häst har "rak rygg" och för en tid sedan växte hon ur det vidaste järnet (jag hadde en Bates Caprilli Event)... Inte blev den banan formad.... Då skulle den omöjligt ha legat bra på henne, men som sagt till slut så kunde jag inte ha den längre för den blev för trång över manken. Då hadde hon bomvidd 34 (om jag inte kommer ihåg helt fel) idag har hon 41 och hon är fortfarande rak i ryggen...

Sadelns bom är bananformad.

Ju mindre koppjärn du har, ju mindre märks det baktill eftersom den lyfts fram framtill. Men när vidaste järnet ligger i, så faller nog likt förbannat sadeln i framvikt när bomvidden är rätt.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 254
Senast: iNHALE
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka