Wintec till islänning?

Koriander

Trådstartare
Några erfarenheter? funkar det överhuvudtaget? Kan man ha det till en bred häst som är byggd i lite "nedförsbacke" men har ganska lång rak rygg. Hur är Wintec feldman/island, ni som har den? Måste köpa en ny dressyrsadel till min, men har inte så stor budget. Har hört att wintecks sadlar har rätt bra kvalite och är prisvärda. Lägg gärna in bilder på era wintec!

Sv: Wintec till islänning?

Vet bara att en kompis till mig hade en wintec 500 dressyr till sin islänning, hon var inte så stor och jag vet inte exakt hur ryggen såg ut men på henne funkade det bra iaf.

Ägaren till min medryttarhäst använder en Wintec 500 dressyr till två av sina islänningar utan problem. Båda hästarna är ca 140 och har inte jätte korta ryggar.

Wintec har inte funkat på någon av de 2 islandshästar jag haft, har även sett några som hade wintec fast de inte passade...
Problemet för mig var: för böjda och för smala. Min nuvarande häst är väldigt rak, den förra lite mer svängd. Sen så är det bredaste järnet bara 105 grader, jag tycker många islandshästar är bredare än så när de rids med passande sadel. För att inte tala om att de är ganska lättfödda och lätt lägger på sig hull... Sen så blir ju sadeln mer svängd ju bredare du gör den, med smalaste järnet är vissa rätt raka men med bredaste eller kanske ännu bredare (utbankat) blir de för svängda.

Men långt ifrån alla islandshästar är ju breda och raka, även om de ofta är det. De flesta behöver nog i alla fall något av de bredaste järnen ändå och då krävs en mer svängd rygg. Jag skulle inte köpa en wintec utan att prova först!

Den ena av isisarna som använder Wintecen, som har det röda järnet i, måste ha en pad under så den är inte för smal för henne. Den andra passar det röda järnet väldigt bra på.

Jag har själv en Wintec 500 dressyr 17 eller 17½". Jag har ingen egen häst så anledningen till att jag köpte denna sadeln är bara att jag inte rider samma hästarna mer än 2-3 månader och de hästar jag jobbat med hitintills har kunnat ha sadeln under de korta perioderna. Den har kanske inte legat alldeles perfekt, men med pad brukar det gå bra dessa stunder. Tänker jag helt fel? Jag lägger ju naturligtvis inte på den om den ligger helt åt skogen, för det kan ju t o m se och känna men ni fattar.

Nu blir det till att införskaffa ett nytt bläckjärn då hästarna jag tränar för tillfälligt börjat forma om sig.

Just denna sadeln är jag förtjust i just för att den är så lagom svängd i bommen och därför går att ha, under någerlunda vettiga omständigheter, till många olika hästar.

Andra Wintec jag provat är Pro feldmann. Den och islandsmodellen är rätt lika; långa, raka och placerar en längst bak i sadeln. Ingen hit för min del...

Skulle vilja prova de nya modellerna, även om de är lite raka tkr jag. Bates har gått in lite mkt i tror jag, på gott och ont.

/Jenny

Kan bara säga att Wintec är de mest obekväma sadlar jag någonsin suttit i och skulle inte rida i den om det så var det enda som passade min häst, eller om jag fick betalt för det.

Kan dock inte uttala mig om passformen på olika hästar, men jag råder dig att provrida den ordentligt först (inte bara rida runt några minuter) ifall du är en av alla de ryttare jag stött på som fullkomligt HATAR sadeln. :angel:

Det röda järnet är det näst bredaste ;) men nej alla islandshästar är inte tokbreda, men många

Det röda järnet är det näst bredaste ;) men nej alla islandshästar är inte tokbreda, men många

Ja det vet jag men ville bara poängtera detdu nu skrev, nej alla islänningar är inte tokbreda. Så det går att ha en Wintec sadel på en hel del av dem faktiskt.

Kan bara instämma, och tillägga att min som för halvår sen (med 20 kg övervikt och lite mer muskler) hade den bredaste Globus, som är ca 120 grader, idag (i normalhull) måste ha två bomvidder mindre, runt 100 grader. På ett halvår har han alltså skiftat två bomvidder, det var samma sak förra året. Men i år har vi flyttat så nu kommer han inte gå upp på sommaren nåt mera. :banana:

Lite OT, men jag har läst lite i Bantningstrådarna och måste säga att du gjort ett sjukt bra jobb! :laugh:

Ang. wintecsadlarna kan jag tillägga att de är väldigt bra sadlar, jag tycker i alla fall de är väldigt bekväma och prisvärda! Synd att min häst nästan är spikrak... gillar verkligen 500 CC hoppsadeln :(

Men oj, tack, vad glad jag blir :o:love: Hullet är jag nöjd med nu, men musklerna jobbar vi fortfarande på, det har blivit bättre i alla fall, men oj vad det tar tid.

Han har verkligen förändrats, och jag är så glad för allt stöd jag fått från buke. Det är här jag lärt mig allt om fodring (innan fattade jag inte det som stod i böckerna, men med lite hjälp från framförallt Alexandra_W så gick det upp ett liljeholmens) och nu känner jag i alla fall att jag har någorlunda koll på grunderna och kan vara kritisk till det jag hör och läser.

Smaken är som baken:p, kvalitetsmässigt håller jag med om att det verkar vara en bra sadel, jag har sett många väldigt gamla exemplar som hållt sig väldigt fint över åren. Men min rumpa passar de inte, och hittills har jag aldrig träffat någon IRL som gillat dem :angel:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
325
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka