Wintec utan koppjärn

palle

Trådstartare
Kan man göra så en kortare tid?

Nu när jag ska sätta igång in ahästar efter 4 månaders vila så passade ngen sadel, förutom min gamla Passier, hästarna...

I våras var Lippen så pass smal att hon hade det svarta koppjärnet + fårskinnspadd på Wintec 500an...

Ponnyn hade det blåa koppjärnet...

Nu var alltså det röda, xvida, för smalt till Lippen...
Men när jag la på sadeln helt utan något koppjärn låg den perfekt...
Pälsen vart inte ruggad efter ridturen...
Då är min fråga om jag kan rida utan koppjärn tills "fetknoppen" gått ner i vikt?

Ponnyn hade min nyinköpta begagnade Moll...
Den kunde kanske ha haft en nyans vidare bomvidd just nu, men också där ska han ju gå ner i vikt och då kommer den att passa jättebra...
Pälsen var inte ruggad på något vis efter ridturen...
Däremot gnisslade den något vid den högra stigläderkrampan !?!..
Kan man få bort det om man smörjer krampan??

Sv: Wintec utan koppjärn

Det tror jag inte är så bra....
Det är järnet som håller ihop sadeln utan detta borde den kunna vidga sig till den går sönder/blir förstörd.
Den kanske ligger stilla ett par ridturer efter som att dom är ganska styva i konstruktionen men tillslut borde det hända nått efter som att sadeln inte längre har någon bom som håller ihop.

Vet fler som ridit utan kopparjärn periodvis utan problem, så visst kan du det.

Nackdelen för min del när jag gjorde det var att vid trav så guppade sadeln upp och ner i framvalvet vilket inte var så bra. Men du märker ju hur sadeln rör sig under dina hästar och får utgå från det.

Finns det inte ett vitt kopparjärn som är bredare än det röda :confused: Har för mig det.. :p

Vi har en sadel med vitt koppjärn. Det ska vara det största. x-vid eller något sådant.

Ringde faktiskt till vårannärmaste affär som äsljer Wintec och frågade ;)

Det vita järnet är xxvid och han tyckte det var lite "överkurs" att köpa det för bara några veckors lugn ridning...
Han påpekade mycket riktigt risken för att det kunde glappa i framvalvet när man red i trav och galopp, men det trodde han man kunde lägga en benpadd emellan för att det inte skulle orsaka ondhet på manken...

Dock ska man inte rida jämt så här, utan bara en liten tid typ igångsättning efter skada elle sommarbetet...

Hej hej,
risken är stor att sadeln får bestående skador då delar av den är gjord av plast. Skulle det uppstå ett ett kraftigare tryck under en kort stund tex. vid landningen av en bockning kan det uppstå sprickbildningar alt. sprickor i den. Har sett detta på en 500:a där järnet inte var ordentligt fastskruvat.
Det finns tre ännu vidare järn än det vita, i tre lila nyanser, dessa är gjorda till en sadel som heter Wintec Wide men ska fungera även på 500:an och Isabellen. Lycka till! :)

Hej
har en thorowgoodsadel som jag också fundera på om man inte kan göra någonting åt koppjärnet, kan man inte bända ut det lite?
Hade gärna ridit utan men tänkte också att sadeln nog tar stryk
Men det finns inte långa järn i xxwide :(

Du kan banka ut koppjärnet ja. Jag använder en hydralpress när jag gör det...

Jag är inte särskilt insatt, men om man nu gör det så gäller väl inga garantier som man ev har med sadeln?

Påverkas järnen när man bankar ut dem, förutom att de blir bredare? (Alltså: Blir konstruktionen svagare?)

Tänkte bara, att det kan bli lite farligt om man säger att man kan, men inte talar om ev följder (inte sagt att du gjort så!)

jag tycker faktiskt att det är fel att rekommendera att man bankar ut sina järn. Det finns en anledning till att tillverkarna inte gör bredare järn till sina sadlar. Dessa kanske inte ens är testade för att klara påfrestningen det blir med ett bredare järn.

Garantierna gäller garanterat inte med ett utbankat järn!

Jag har haft järn på 122 grader i Wintec Allround 500 CAIR, Wintec 500 CC, Wintec 500 Dressyr, Bates Caprilli, Bates InNova samt Bates Isabell Werth. Har aldrig märkt någon skada på bommen, trots ihärdig koll.

Nej garantierna gäller inte. Men vad ska man göra när man står med en väldigt bred häst vars enda alt. är en sadel som man inte KAN rida i eller måttbeställa svindyrt...

ville bara flika in att den vanliga 500an inte är gjord för att klara av påfrestningen av dom vidaste järnen.. jag har pratat med bates i australien om detta och enligt dom skadas bommarna om man använder järn vidare än det vita! därför lanserade dom modellen WIDE! så jag avråder att rida utan järn. jag ville lagt i ett av dom lila i min sadel men det gick inte.

Jag har provat wintec wide på min brede och den var aldeles för lång och rak i bommen. Har nu köpt en 500 dressyr 18' och den passar med vita järnet. Alltså är inte widen ett alternativ till 500 serien, åtminstånde inte på min häst.

Jag hade nog vågat banka ut ett järn något men inte rida utan.

Finns det inte en wintec för kallblod som är bredare, där bör ju finnas bredare koppjärn än det vita. Jag hade inte ridit utan koppjärn, hade isf köpt en gjord med stigbyglar på om man inte vill rida barbacka.

Jo men den trivs jag inte i och dessutom är den väl ungefär 10 cm för lång för min häst.

Folk gör som de vill men jag vet att det fungerar klanderfritt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka