Wintec utan koppjärn

Sv: Wintec utan koppjärn

Är det någon som överhuvudtaget ens har SETT HUR GAMMAL tråden är från början ? ? ?

måste du dra upp varaneda jäkla sadel tråd och bara skriva något onödigt? Har du sökt på sadel bara för att fiska inlägg eller vad är det frågan om?

16 uppdragna sadeltrådar för en ynka mening på 20 min. att du orkar! :devil:

Köp en ridgjord, finns till rimligt pris på Hökks. Även om det är lugnare ridning är det olämpligt att rida utan koppjärn. En ridgjord har man alltid användning för.

Snälla du, har du sett hur GAMMAL tråden är ?

Den är väldigt INAKTUELL.....

Dessutom är en ridgjord INTE bra för hästen... Det blir enormt punkttryck från gjorden iom att vikten i stigbyglarna bara fördelas över ett par dm av hästens rygg. Skulle aldrig rekommendera någon att rida med en ridgjord, då är det bättre att rida i en sadel utan koppjärn en begränsad tid. Ridgjordar är inte att rekommendera, ska man ha en bör man rida utan stigbyglar, och då försvinner hela vitsen med att ha en ridgjord ö.h.t.

Jag förstår vad du menar men ändå inte. Menar du att även en loksele med däckelbåge (dom är ju tunga) ger ett enormt punkttryck som är dåligt för hästen?

Jag trodde en barbackagjord var till för att ge lite stöd om man skulle behöva när man rider barbacka?

En däckelbåge ger ett stort punkttryck om du lägger tillräckligt tryck nedåt på däckeln. Däckeln i sig har jag svårt att tänka mig väger tillräckligt för att vara skadligt, iaf inte den vi har, och vår är av det ordentliga slaget. Däckeln är inte till för att bära någon vikt utöver sin egen samt vikten från skaklarna.

En barbackagjord med stigläder i ger stöd åt dig som ryttare, på bekostnad av hästens komfort. Även om man själv tycker att man inte lägger något tryck i stigbyglarna när man rider (eftersom majoriteten av ens vikt hamnar på ens rumpa tycker man) så är trycket man sätter i stigbyglarna större än man tror, och stort nog för att vara skadligt. Man ska vara oerhört duktig på att rida barbacka för att trycket i stigbyglarna ska bli minimalt (och dessutom ha så långa läder att man knappt når stigbyglarna, och när man är så duktig på att rida barbacka att man inte behöver stigbyglarna som hjälp, ja då finns det ingen poäng med att rida med barbackagjord eftersom den inte fyller någon funktion då man inte behöver stödet.

När man rider barbacka har man inget stöd från någon sadel, och det blir då enklare att hamna på sniskan och komma ur balans. Vad som då händer är att man försöker återfå balansen genom att ta stöd i stigbyglarna. Det är en naturlig reaktion att spjärna emot med fötterna när det lutar, istället för att luta sig själv åt motsatt håll som man tvingas göra när man inte har några stigbyglar att stödja sig i. När du rider med stigbyglar är det lätt hänt att man slutar hålla om hästen med benen på samma sätt som man gör när man rider helt barbacka, och istället förlitar sig på att stigbyglarna ska hålla en i balans. När du då stödjer dig i stigbyglarna hamnar väldigt många kilon som ett punkttryck över en väldigt liten yta. Även om hästen inte visar akut obehag direkt, är det i längden inte bra för den med den typen av punkttryck.

Är man så pass ostadig utan sadel finns det betydligt bättre alternativ än en barbackagjord. Stigbyglar ska ö.h.t inte användas om de inte är fästa på en riktig sadel som passar hästen och som fördelar trycket på ett jämnt korrekt sätt.

Dom barbackagjordar jag sett så har dom fungerat precis som en däckelgjord, så jag förstår inte skillnaden på dina förklaringar. Finns det ingen "forskning" på detta:confused:

Visst förstår jag att den kan ge ett dåligt tryck om ryttaren är väldigt tung men annars har jag svårt att tänka mig det.

När du kör har du 4-8 kilo vikt på däckeln om du kör enaxlat, annars har du balanserat vagnen fel. Kör du tvåaxlat har du bara skakelns vikt på däckeln.

Ställer du dig i stigbyglarna på en ridgjord har du hela ryttarens vikt fördelad på två små putor, som dessutom sällan räcker till för att hålla gjorden från hästens manke/ryggrad.

Det är väl ganska uppenbart att det blir ett större, skadligt tryck?

Nu menade jag bara däckelbågens vikt som ett ex. Jag förstår vad ni menar men jag har bara svårt att tro att det är så pass skadligt att man hellre rekommenderar att rida utan koppjärn i sadeln. Finns det hästar som det är bevisat att dom tagit allvarlig skada av barbackagjord?

Jag tror att barbackagjord är ett bra hjälpmedel för att bli säkrare att rida barbacka. Sen kan det kännas lite tryggare om man har en häst som kan skygga till. Samt som mamma känns det tryggare om barnen får ha en liten "säkerhet";)

Om man behöver en extra säkerhet när man ride barbacka så tycker jag att det finns två alternativ som är mycket bättre. Dels voltigegjord. De brukar vara stadigare och bättre konstruerade för att gå fria från manken, dessutom har de rejäla handtag att hålla i. Och dels barbackapad.

Gemensamt för dessa är dock att de saknar stigbyglar. Ska man ha stigbyglar måste trycket fördelas av en vettig sadel.

Sen tycker inte jag att sadel utan koppjärn är ett bättre alternativ.

Visst finns det alltid bättre alternativ;) Men varför förutsätter du att gjorden trycker mot manken:confused: Visar hästen att "det här var inte bekvämt, jag får ont" så får man ju låta bli barbackagjorden liksom med all annan utrustning hästen inte trivs/funkar med.

Lustigt att du tar upp voltige. Jag var faktiskt rätt duktig i voltige i mina unga dagar. Jag har aldrig hört om en voltigehäst som fått skador av gymnastiken på ryggen, däremot skador av att arbetas på volt och då "pensioneras" från voltigen. Jag menar tryckskador från fötter och knän på hästens rygg borde ju vara rätt vanligt då om en barbackagjord ger ett så hemskt skadligt tryck som påstås...?

Jag har även hört att det är skadligt att rida barbacka på hästen överhuvudtaget. Vilken tur att alla inte lyssnar och gör som en säger. Då hade ridsporten stannat i utvecklingen och vi hade bla missat barbackahoppningen på showerna:D

Jag förutsätter att det är lätt hänt att gjorden går mot manken eftersom alla barbackagjordar jag har sett har haft ganska små putor. De är ju inte precis konstruerade av utbildade sadelmakare (eftersom utbildade sadelmakare vet att det är olämpligt att fördela trycket från en ryttare på så liten yta och därför tillverkar sadlar i stället).

Barbackaridning är inte skadligt på samma sätt eftersom man fördelar en stor del av vikten genom ryttarens lår. Vissa hästar tycker dock att det är obehagligt med barbackaridning om ryttaren inte har så mycket vaddering på sin rumpa utan det blir punktbelastning av sittbenen. Så barbackaridning kan vara skadligt i vissa fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka