Wintec Wide

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 124
E

Egonson

En kort fråga. Visst använder man dressyrgjord till en sån sadel? De har ju långa stroppar vad det ser ut på bilderna iaf.

Sv: Wintec Wide

Japp det har man! En häst på ridskolan som har den!:)

Senast ändrad av en moderator:

Alltså, mitt raka svar är njaaeeooo... :-)
På mitt STORA halvblod (170 och 115 grader + djup bål) har jag en gjord som är 110 cm. Jag skulle kunna gå ner eller upp 10 cm (med 120 är jag på sista hålet bägge sidor)
Det är ju knappast en dressyrgjord... Men kanske på en mindre häst, som inte har så djup bål?

Min häst HAR djup bål :crazy: Liten nordis, 151 cm, MEN kraftig och naturligt stort omfång..
Äsch jag har en massa gjordar hemma, passar inte dressyrgjorden (som jag älskar :cry: ) så får jag ta någon annan då.

Jag hade en 70 cm dressyrgjord till min fjording när jag använde min WW. Min häst har 110 cm gjord till sadlar med korta stroppar.

Jag har en till mitt stora halvblod så hittade jag en dressyrgjord på 95cm, den räckte precis:crazy:
Det är löjligt korta stroppar på den för att vara dressyrstroppar, på dom andra två sadlarna anvönder jag 60 gjord.

Precis som övriga här säger så är det en jättebra sadel med pinsamt korta "långa stroppar". På min tunna till häst som med korta stroppar har 130 gjord, kan jag med nöd och näppe ha en 75 cm dressyrgjord (läder och resår i båda ändarna, dvs har säker töjt sig en del). Innan jag hittade 75 cm gjorden använde jag en vanlig 90 cm bucasgjord med neoprene underlägg under spännena (ett jädra pyssel).

Hm oj då.. Min har 140 lång gjord på vanlig och till min bomfria har jag 75 cm dressyrgjord :crazy: Nåja, finns en hel del gjordar hemma att välja mellan hemma annars får jag väl ta köpa en ny.
Behöver kanske typ 1 meter eller nåt? Äh jag får se.

Längtar till på onsdag.. :d Trallala..

Då hamnar du nog ungefär som jag: har 140 till hoppsadel, 80 till Torsion, 110 till Wide.

Okej :bow:
Har med en Torsion, som jag har 75 cm till. Får hem min Wide i morgon, ska prova :banana: Passar inte gjordarna får jag mäta och köpa en annan.

Hur gör du med spännena när du använder vanlig gjord? Jag krånglat med underlägg för att metallspännena inte ska ligga direkt mot sadelstaden.

/trassel

Tänkte bara tipsa om att på Horze har dom vanliga gjordar med neopren(?) skydd bakom spännena. Dom är inte ens dyra:)
Finns från 90 cm och uppåt!

Jag upplever den som hyffsat svängd. Den är lite för svängd för min häst. När hästen är otränad så ligger den bra och när han musklar på sig och får lite rakare rygg så blir den för svängd.

Den ska vara lite svängd i bommen ja, den blir ännu mera svängd ju vidare järn man har i.
Tänkte prova det vidaste järnet först på min häst, och bytar neråt om det är för vid. Min häst är ganska mkt svängd i sin rygg OCH bred OCH platt och inte mkt manke. Tänkte därför att en Wide skulle kunna vara något.

HOPPAS den har kommit idag, annars hämtar vi den i morgon.
Håll tummarna för att den passar!

BRUN är den också till på köpet. Jäjäjä.. :banana: :D

Okej tack för tipset :) Tänkte hitta en sån gjord, annars får jag skaffa ett långt sadelgjordstunnel eller nåt.

Den ska vara lite svängd i bommen ja, den blir ännu mera svängd ju vidare järn man har i.
Tänkte prova det vidaste järnet först på min häst, och bytar neråt om det är för vid. Min häst är ganska mkt svängd i sin rygg OCH bred OCH platt och inte mkt manke. Tänkte därför att en Wide skulle kunna vara något.

Ok, som en vanlig Wintec då alltså. Har en Alltound som inte passar min arab för den är för svängd och för smal. Har rött koppjärn i nu. Dessutom är denl lite för lång med....

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka