WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Kopparsulfat hjälpte inte när jag hade problem,
Jag gjorde av med massor helt utan någon verkan.
Det tar visst inte svamp.

Vart har du fått det ifrån om man får fråga? Vad jag vet så är det dödligt för dom flesta mikroorganismer.. Men du kanske har läst/hört ngt annat?

Mvh
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Dels så tog det ju inte svampen på mina hästars hovar.
Och dels så tror jag att veterinärerna som gjorde besättningsutredningen sade det.
Jag hade behandlat med kopparsulfat länge utan någon större effekt.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Ok. Kopparsulfat är nämligen det som har fungerat allra bäst på de hästar som jag har behövt behandla.

Mvh
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Intressant!
Hur såg de skadorna ut?

Jag har kvar massor av kopparsulfat och ser gärna att jag skulle ha någon bra användning för det.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag svarade visst inte på ursprungsfrågan om hur jag behandlade.
Jag har haft två hästar med WLD. Den första fick rätt kraftigt, på ett framben. Hovis fick skära bort rätt mycket. Hans erfarenhet av olika behandlingar var att det som dittills fungerat på alla var att använda klorin varannan dag och jodsprit varannan dag. Han hade intresserat sig för WLD och letat all fakta och forskning som fanns i och med att sjukdomen i stort sett inte funnits i Sverige 10 år tidigare och sen plötsligt blivit väldigt vanlig. Han hade provat olika behandlingar och hittat en som fungerade. Jag sprutade först med medlet i den grop som var utskuren. därefter dränkte jag in en bomullstuss och tryckte in så den satt fast hårt pressad där. På kvällen byttes den mot en ny till natten. Hornet hårdnade nästan direkt och sen fortsatte jag tills det växt ut ordentligt. Den hästen blev bra på ca 4-5 månader. Det kom aldrig tillbaka på henne.
Två år senare såg jag på min unghäst att det var på g på honom. Han var ju oskodd så det var lätt att upptäcka. i och med att jag upptäckte det i ett så tidigt stadium och behandlade genom att spruta de gropar som blivit med klorin och jodsprit, så avstannade processen och hans fötter var fina igen efter ca 1,5 månad. Han fick heller inte tillbaka problemet. (han fick lite på alla 4)

Ja så blev jag av med eländet.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

P.S. Magnusson undervisar inte blivande hovslagare i dagsläget.

Det vet vi. Han är sedan länge pensionär.

Men antagligen var det hans forskning, i travbesättningar med svår WLD, som ligger till griund för IU´s SLU kontaker.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Kan man i den här tråden också dra lite om hur man vet att det är WLS?
Jag undrar också hur mycket ni andra skurit bort när ni påbörjade behandlingen?

På min oskodda treåring så verkar det nästan växla mellan att vara bredare/längre fickor, och när man verkat bort så mycket som det bara går (och lite till nästan) så är det liksom ändå altid någon liiiiiiiten kanal som går vidare längre upp.
På HF tyckte jag tex att det så helt bra ut för typ 1,5 vecka sedan. Vi verkade så att man bara såg frisk lamellrand och det hade börjat växa ner fint. Så igår när jag höll på med jodopax och kanylen på VF så upptäckte jag att där det förut såg fint ut på HF så finns det nu ett liiiitet hål upp i hoven i lamellranden och när jag petade med kanylen kunde den lätt glida in så det kändes som en kanal :eek::(
Är detta förlopp typiskt för WLS? Eller ska jag börja misstänka att det är något annat fel??

Har ni verkat bort allt mjukt och svart, eller har ni kunnat behandla ändå med bra resultat?
Om jag (eller hovis snarare) ska ge sig på att verka bort ALLT som ser drabbat ut så vet jag inte om det blir någon hov kvar :cry:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

KL

Det jag inte förstår är att många låter det gå så långt innan behandling sätts in?
Varför upptäcker ni det inte tidigare?

Eller kontrolleras hovar så sällan?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

KL

Det jag inte förstår är att många låter det gå så långt innan behandling sätts in?
Varför upptäcker ni det inte tidigare?

Eller kontrolleras hovar så sällan?

Stilpoäng,,,, en 10:a !! :laugh:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

KL

Jag har några frågor.

Hur lätt smittar WLS?

Smittar det genom att en häst trampar på marken där en annan häst med WLS stått? Eller i en transport, t ex? Smittan sker ju knappast genom "hov mot hov"-kontakt. :p

Om det nu är så att smittan finns i marken, hur får man bort rötsvampen från hagen?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

KL

Jag har några frågor.

Hur lätt smittar WLS?

Smittar det genom att en häst trampar på marken där en annan häst med WLS stått? Eller i en transport, t ex? Smittan sker ju knappast genom "hov mot hov"-kontakt. :p

Om det nu är så att smittan finns i marken, hur får man bort rötsvampen från hagen?

Har du väl fått in WLD i närmiljön så lovar jag dig att det smittar som pesten.

Det smittar t.o.m. så mycket att om hovis verkat och skott en besättning (eller det räcker t.o.m. med en individ) som har äkta WLD i Haparanda och dagen efter åker ner till Falsterbo och använder samma verktyg utan att ha fullständigt decifiserat dom med 96% sprit och Virkonbad däremellan så sprider man smittan vidare. Det gäller även förkläde och kläder,,, INKL skorna!!
(hovis skor)

Så därför ser jag inget i denna tråd där man påstår sig ha haft WLD i sin besättning som trovärdig,, snarare är det endast bärrandsröta i mer eller mindre omfattning vi talar om. I mer omfattning så ligger grunden till detta för rent ut sagt "skitiga hagar/boxar och eftersatt hovvård!!

Mer pedagogiskt uttryckt " männsklig bekvämlighet"

Om smittan finns i marken,, ja då får man nog börja med att bränna av hela hagen, harva upp i omgångar så marken luftas, bekämpa marken i samband med detta med bekämpningsklass medel 3, avvakta i 1 år och sedan så vall , låta den ytterligare vila i 2 år och sedan skulle i alla fall inte jag vilja ha min häst på bete i den förgiftade miljön.

Äkta WLD beter sig som frätande syra så ni som tror att ni har det i Er(a) besättningar kan sova lugnt,, och börja fundera på att decificera Er närmiljö för hästarna så deras bärrands röta avtar och börja engagera er i daglig hovvård.
 
Senast ändrad:
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Tack för svaret, men jag trodde att WLS, White Line Disease, lamellrandsröta, bärrandsröta var olika namn för samma sak. :confused:
Men av ditt svar så förstår jag att så inte är fallet.:o

Jag skulle ha frågat om bärrandsröta. Gäller ditt svar om bränning mm där också?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Vad du tar i.
Det räcker med att marken inte utsätts för smitta under några år.
Desinficera alla hovar i hagen och låta hagarna vara hästlösa under någon säsong.

Däremot så stämmer det ju med verktyg och så.
Så mina hovslagare desinficerade verktyg och använde mina för att inte föra smittan vidare.
Och tog mig sist på dagen för att sedan åka hem och tvätta kläder.
Det var en del pyssel.

Och att det sprider sig som frätande syra håller jag definitivt med om.
Hovarna faller sönder till ett vitt pulver.

Mina hästar fick det som sagt var av att jag red på en travbana.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Tack för svaret, men jag trodde att WLS, White Line Disease, lamellrandsröta, bärrandsröta var olika namn för samma sak. :confused:
Men av ditt svar så förstår jag att så inte är fallet.:o

Jag skulle ha frågat om bärrandsröta. Gäller ditt svar om bränning mm där också?


Du verkar inte vara ensam om att tro så...

Vissa andra verkar vara mindre pålästa och bestämt hänvisa att det är så!!

Nej,, bränning mm hjälper inte mot bärrandsröta, däremot hjälper en sanering av att avlägsna träck dagligen från både hagar och boxar samt daglig hovvård. Eftersatt hovvård hjälper heller inte mot bärrandsröta.:angel:

Phuu,,, va jobbigt!! :o
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det är olika.
Och vanlig bärrandsröta behandlas på angripen hov och med en god stallhygien.
Torra och rena hagar är också bra.

WLS kan finnas även i en miljö som ser ren och torr ut.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Första gången jag råkade ut för det var på en nordsvensk som jag hade haft i knappt två veckor, han hade tappat en sko och med den nästan halva hoven:eek: (en massa hovvägg satt kvar i skon mao) Det fanns inget att spika i så han blev avskodd helt och hålväggarna på de andra hovarna blev uppskurna en bit men inte hela vägen. Hovis gjorde rent och jag blev beordrad att blanda ihop tjära med kopparsulfat och trycka upp i hålen.

Gjorde som jag blev tillsagd (detta är ca 8år sedan) men det var svårt att veta om jag verkligen kom åt överallt. Med tiden växte iaf frisk hovvägg ner och hästen blev ridbar igen efter x antal månader så något måste jag ha gjort rätt iaf.

Den andra hästen fick något liknande snusk en månad eller två efter nordsvenskens bortfall av hov men då den gick barfota så upptäckte jag det innan det blev några hål.. Minns dock inte riktigt hur jag behandlade det men misstänker att jag smetade på samma gegga där.
De hade fö ganska lätt för att få ofräscha hovar när de gick i en viss hage så att det var något i marken tvivlar jag inte på.

Sedan har jag haft en ponny som hade haft fång, denna fick separationer (heter det så?) där det började krypa snusk uppåt på två ställen på varje framhov, där gjorde jag så att jag tryckte upp k-sulfatkorn och droppade ett par droppar vatten på detta. Sedan fick den stå på betongplattorna i ca 30 min så det skulle börja "verka". Upprepades ett par ggr om dagen och även dennas röta slutade sprida sig, och hovväggen kom ner fint igen.

Sist nu så var det på min häst som har varit ute på foder, den kom hem halt/väldigt öm på ena foten. Ett väldigt litet hål i lamellranden var det enda man kunde se på hoven. Tog ut vet och efter många om och men så började han gräva i hålet som visade sig vara ca 3cm djupt och 2cm brett. Vi proppade i kopparsulfat (99% ren kopparsulfat) och satte igen hålet med bomull, lät tussen sitta i en vecka på vets order och öppnade sedan och spolade med kslösning. Proppade i nytt sulfat och stängde igen, lät sitta tills bomullen gav upp och då gjorde jag samma sak igen.
Nu har hålet snart vuxit ut helt.

Vid minsta lilla tecken på strålröta sprayar jag på k-sulfatlösning och det stoppar rötan direkt.

Coari: Exakt vad är "äkta" wls då? Jag har nämligen läst och läst, letat och letat efter info på en massa amerikanska sidor om detta och vad jag förstår så har man inte kunnat bestämt säga vad det är mer än att det har hittats en blandning av bakterier och svamp i "hålen" som finns naturligt i hästens miljö. Alltså inte samma svamp på alla hästar som drabbas utan en av mängden svampar som tycker om att äta på keratin.
Alltså är det vad jag förstår inte en speciell hovmördarsvamp som är ute efter att göra så stor skada som möjligt.. Klurigt det där.
Du kanske kan kasta lite ljus på det åt mig?:)

/Zantha som varken är mänskligt bekväm:p, har skitiga hagar eller eftersatt hovvård till/på sina hästar;)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

KL

Det jag inte förstår är att många låter det gå så långt innan behandling sätts in?
Varför upptäcker ni det inte tidigare?

Eller kontrolleras hovar så sällan?

Hovarna på den här killen raspas/kontrolleras mycket ofta, max 4 veckor har vi mellan varje "ordentlig" omgång, sedan raspar jag och fixar lite då och då.
I mitt fall har flera hovslagare och hovvårdare varit inblandade från början, det har verkats upp, men man har inte velat ta upp så allt det "snuskiga" försvann eftersom det verkar gå så långt upp, alt att det kommer uppifrån på något vis?
Hur som helst har vi kämpat länge med detta, när man verkat bort riktigt hårt så har det sedan verkat läka fint, sedan plötsligt en dag ser man en liiiiiten liten prick i lamellranden, och börjar man gräva där så är det större hål innanför :(

Jag kan bara svara för mig förståss, men i vårt fall har det verkligen inte "gått långt" innan vi börjat åtgärda, problemet är väl att vi inte får ordning på det permanent...
När de här hovarna började strula i typ november förra året fanns där inga separationer, dock fick han en hovböld (som konstaterades på klinik) som kom ut genom ett nålstort hål. Så den såg helt klart ut att ha kommit inifrån...
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Nej,, bränning mm hjälper inte mot bärrandsröta, däremot hjälper en sanering av att avlägsna träck dagligen från både hagar och boxar samt daglig hovvård. Eftersatt hovvård hjälper heller inte mot bärrandsröta.:angel:

Phuu,,, va jobbigt!! :o

Uppenbarligen är detta inte sant.
Som jag skrivit sköts lillhästens hovar om sjukt ofta, jag rensar bort minsta skräp som blir i lamellranden, hagarna är iaf just nu släta, torra och rena. Han går ute dygnet runt.
Och ändå bråkar denna bärrandsröta (om vi nu inte ska kalla det WLS), hur menar du att man ska få ordning på sånt då?

Angående benämningen och något Inte_Ung skrev.. på min kille är lamellranden snarare svart och trasig på mycket begränsade områden, typ kanalformade hål rakt upp, resten av lamellerna är superfina och vitt smul har jag knappt sett röken av... Kan jag då räkna med att det är bärrandsröta och inte WLS han har? Vi har inte varit i närheten av travbanor och inte ridit där många travare springer.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag skulle tro att det är bärrandsröta.
Det vita söndersmulade hornet är typiskt för WLS.

Man kan sko så att det inte blir några sprickor i bärranden för bakterier att komma in i.
Det gjordes på en av mina unghästar som gick i hingstflock hos min hovslagare som är kompis med coari.

Jag tror att alla var inblandade i den hästens hovar.
Till slut så skoddes, gipsades och plastades alltihopa ihop och hästen fick sedan pencillin för att få bort infektionen.
Det fungerade.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Hmm.. diskuterade skor med min hovis och h*n tyckte väl att vi skulle avvakta med skor ett tag till. Tyckte att det blir ju ytterligare hål i hovarna med all söm.
Det är inga sprickor i hovarna som det börjar i som det verkar, det verkar nästan komma inifrån? Där lamellerna för en vecka sedan var vita och fina, finns plötsligt en pytte svart prick som vid undersökning visar sig vara djup :eek:
*suck*
Den här treåringen med sina trassliga hovar har jag fått som straff för att sexåringen är onormalt frisk, korrekt byggd, har hovar av titan och ett immunförsvar värdigt en kackerlacka :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp