WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det är inga sprickor i hovarna som det börjar i som det verkar, det verkar nästan komma inifrån?

Så verkade det på min unghäst som bodde hos hovslagaren också.
Det var därför som veterinären till slut gav den pencillin.
Sedan så gick det över.

Kanske skulle du kontakta en veterinär?

Jag ser att du bor i Hufvudstaden och där finns den veterinären som behandlade min häst.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

På en skodd häst sitter det ju under själva skon och märks då hovslagaren är där och verkar/lägger om. Då kan det gått flera veckor innan det upptäcks. På en oskodd häst märks det direkt så där hinner det inte gå så långt. Däremot är WLD mycket vanligare på oskodda hästar än skodda.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

De odlingsstudier som min hovslagare refererade till hade visat att det fanna i vissa fall både bakterier och svamp och i andra enbart bakterier. (minns inte om det var någon med enbart svamp) Det var i vilket fall som helst olika sammansättning i de olika odlingarna vilket de menade gjorde att vissa av dem var smittsamma, andra inte. Hovis menade att eftersom man inte vet vad som orsakat WLD i varje specifikt fall så behandlade man mot både svamp och bakterier för att vara säker. Han hade sett hela stora stall få eländet på kort tid sedan det kommit dit en smittad ponny. Han hade också varit med om många fall där det inte smittade alls.
Hos mig fick första hästen på 2 hovar. (mycket på en lite på en) Inga av de andra hästarna fick alls. De gick i samma hage hela tiden. Den andra hästen som fick WLD 2 år senare, fick lite på alla 4. Inga andra hästar fick då heller.
Hästarna har fått samma hovvård genom åren. De går i samma hagar. Det är ingen brist i varken hovvården här eller någon smutsig närmiljö här.
Det senaste fallet var här 2003.
Både hovslagare och veterinär på ATG påstår att det var WLD. (den första hästen var på klinik)
Menar du att båda har gett fel diagnos trots att hovslagaren var speciellt insatt i just WLD. Det låter väldigt konstigt i mina öron.
Eller vad menar du annars?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Hovarna på den här killen raspas/kontrolleras mycket ofta, max 4 veckor har vi mellan varje "ordentlig" omgång, sedan raspar jag och fixar lite då och då.
I mitt fall har flera hovslagare och hovvårdare varit inblandade från början, det har verkats upp, men man har inte velat ta upp så allt det "snuskiga" försvann eftersom det verkar gå så långt upp, alt att det kommer uppifrån på något vis?
Hur som helst har vi kämpat länge med detta, när man verkat bort riktigt hårt så har det sedan verkat läka fint, sedan plötsligt en dag ser man en liiiiiten liten prick i lamellranden, och börjar man gräva där så är det större hål innanför :(

Jag kan bara svara för mig förståss, men i vårt fall har det verkligen inte "gått långt" innan vi börjat åtgärda, problemet är väl att vi inte får ordning på det permanent... QUOTE]
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Röta kan sprida sig fort om det är en aggressiv sort.
Just därför måste minsta lilla spricka eller prick verkas bort vid varje verkning,man får va skitnoga och petig,visa hästägaren minsta förändring som den skall tvätta osv.
Allt angripet horn bör skäras bort.Tas det inte bort fortsätter det bara uppåt och kan bli riktigt illa.
Min erfarenhet är att om man verkar en angripen häst med tre veckors mellanrum så hinner man ikapp problemet!Inte en dag längre.
Fyra veckor är för lång tid,speciellt om de inte vågar verka bort allt angripet horn.

Tre veckor verkar va en magisk gräns på de fall jag verkat.

Är rötan agressiv och djup kan det behövas starkare grejer ett par ggr än Jodsprit som funkar på de flesta.
Finns ett receptbelagt antibiotika spray som heter Cyclo som får användas bara vid enstaka tillfällen (då det är just antibiotika med allt vad det innebär av risk för resistens osv)
Sprayen letar sig in väl i alla små hål och skadade lameller.
Men verkningen är det viktigaste!
Förbannar mig själv att jag inte alltid har kameran med mig i bilen,ska bättra mig.:o
Jag har några hästar som hade varit guld att visa hur snabbt det ibland går att hjälpa vissa individer.
Ge inte upp!
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Min erfarenhet är att om man verkar en angripen häst med tre veckors mellanrum så hinner man ikapp problemet!Inte en dag längre.

Aha!
Det innebär att de där genomgångarna jag gör varannan vecka kanske är en del av förklaringen till att jag just nu har blivit av med alla problem?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

..tyckte jag svarade..men det försvann? :confused:

Ja, iaf, tack snälla du! Jag ska göra ett ordentligt ryck nu och får jag inte till det så får vi överväga om en PC-kur skulle kunna hjälpa. Vill helst undvika sånt bara..

Lilla Skutt:
Ok, tack för tips! När jag fick den här killen hade han separationer runt om på alla fyra, då verkade jag med 1-2 veckors mellanrum och då såg man tydligt att man "hann ikapp". Jag tycker ju att jag raspat osv mellan proffs-besök var 4:e vecka, men jag ska bli mer aggressiv! Nu ska knivarna slipas åsså tar jag bort ordentligt! (varje gång jag pratat med hovis har h*n visat och sagt hur jag kan "karva" utan risk, man har väl ändå varit för mesig... men nu jäklar)
Jag har nog delvis varit feg med att raspa då han så lätt blir öm och jag tycker inte att hovarna växt så himla mycket nu. Men jag ska gå på bättre och se om vi får resultat!
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Aha!
Det innebär att de där genomgångarna jag gör varannan vecka kanske är en del av förklaringen till att jag just nu har blivit av med alla problem?
Du är ju smart vet ja!:bow:
Just så enkelt kan det va!;)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

..



Lilla Skutt:
Ok, tack för tips! När jag fick den här killen hade han separationer runt om på alla fyra, då verkade jag med 1-2 veckors mellanrum och då såg man tydligt att man "hann ikapp". Jag tycker ju att jag raspat osv mellan proffs-besök var 4:e vecka, men jag ska bli mer aggressiv! Nu ska knivarna slipas åsså tar jag bort ordentligt! (varje gång jag pratat med hovis har h*n visat och sagt hur jag kan "karva" utan risk, man har väl ändå varit för mesig... men nu jäklar)
Jag har nog delvis varit feg med att raspa då han så lätt blir öm och jag tycker inte att hovarna växt så himla mycket nu. Men jag ska gå på bättre och se om vi får resultat!
Fast du skall inte behöva verka hästen själv tycker jag.
Mina kunders hästar har jag verkat noggrant var tredje vecka ,hästägarens enda uppgift har varit att tvätta ev angripna områden och strålfåror osv då det ofta finns strålröta samtidigt.
Ett par tre täta verkningar så är problemet oftast helt borta.
Har man tex unghästar så rekommenderar jag att verka dem tätt fortsättningsvis, oxå men då kan det räcka med var 4-6 vecka igen.
Problemet hålls ischack då,men om det är miljörelaterat återkommer problemet om de får gå för länge mellan verkningarna,8 veckor kan va på tok för länge tex .
Obalans i hoven gör att det lättare blir rötangrepp.

Svåraste stället att snabbt få bort rötan är om den sitter i tådelen,sitter den i sidodelarna på hoven så är det lätt att verka bort tillräckligt mkt för snabb läkning,finns horn kvar i trakt och tådel blir den inte öm ändå även om man verkar upp stor del av hovväggen.
Hästen skall självklart inte bli öm då tar läkninen längre tid.
Svårt att ge råd på internet..:angel:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Fast du skall inte behöva verka hästen själv tycker jag.


Men så gör ju "talibanerna" vet du väl. Du har just omvandlat Skuggi från att tidigare varit en frälst AANCHP:are som jag under mkt möda fått att komma till insikt att skor och fysiologisk hovvård kan vara en bättre lösning.

Och nu försöker du omvända Skuggi till Strasser metoden.:eek:

Herre gud jag hatar fredagar. :rofl:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Oroa dig inte lille vän, varken du eller Lille Skutt har omvänt mig åt endera hållet. ;)

Jag har alltid vetat att korrekt hovvård är det bästa, på vissa behövs skor, på andra inte.
Jag har verkat mina egna hästar några år nu (med regelbundna besök av både hovslagare och hovvårdare) och alltid fått bra kritik för hur hovarna sett ut. Så nog ska jag kunna verka själv mellan besöken även fortsättningsvis. Jag är varken AANHCP eller strasser-inriktad, men jag har haft både AANHCP-are och strasserverkare till mina hästar.
Jag har väl bara blivit bortskämd med hästen med titanhovar som nästan aldrig behöver verkas då han sliter perfekt om han bara rids ordentligt på grusvägar. Den här lilla treåringen har ju bara precis börjar röra sig utanför hagen, och senast liden stockholmsvinter med all ovan lera tog nog lite knäcken på oss.. Vi är ju vana med torra frusna vintrar uppe i norr.

Jag får inse att den här hästen nog behöver tätare intervaller än titanhovs-hästen ;)
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

På en skodd häst sitter det ju under själva skon och märks då hovslagaren är där och verkar/lägger om. Då kan det gått flera veckor innan det upptäcks. På en oskodd häst märks det direkt så där hinner det inte gå så långt. Däremot är WLD mycket vanligare på oskodda hästar än skodda.

Och då frågar jag som följd till detta.
Hur vanligt är det att en skodd häst som inte haft några bekymmer vid skotillfälle 1 står med en svår WLD vid skotillfälle 2?

Jag har inte hört talas om det, men Coari, du som är så kunnig, hur är det med den saken? jag trodde skon i sig skyddade, inte mot smittan, men för hovens sönderfall, den håller ju ändå ihop hoven, och måste om inte annat begränsa skadan??
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag tycker inte att det verkar som att den här hästen kan gå 4 veckor mellan verkningarna, och när jag nu faktiskt klarar verkningen ganska bra på egen hand ser jag ingen anledning att betala för att ta ut en hovslagare var 2-3:e vecka.

Värst har han haft krångel i främre halvan och bakåt mot trakten, så han har blivit öm på grusväg och knölig torr lera tyvärr. Nu går han ju på bete och har boots övrig tid.

Något jag la märke till igår var att han har ganska mycket blödningar i lamellerna :confused:
Både i tådel och på sidorna mot trakterna. Har en känsla av att blodet i lamellerna kan vara en bra grogrund för snusk.. så, kan de röda lamellerna vara grundorsaken till att han får röta?
Och varför får han blödningar i lamellerna??
Kan blödningarna uppstå långt ner i hoven, eller kommer de alltid ursprungligen från kronranden? Kan man avgöra om det är "gamla" blödningar eller nya? De såg ganska ljusa ut.
Under senvintern var jag ganska slut i kroppen och treåringen gick mer än 4 veckor mellan verkningarna ett tag, när hovis kom ut tyckte h*n att han var ganska utfluten, det syntes inte så mycket på ytan, men han hade JÄTTEtjock hovvägg runt om. Den raspades in då och har hållits så sedan dess. Kan blödningarna uppkommit pga att han gick med dessa utflytningar? Eller kan de ha uppkommit för att utflytningarna raspades bort?

Ska prata med hovis om detta också förståss, men vill inte störa på helgen.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Och då frågar jag som följd till detta.
Hur vanligt är det att en skodd häst som inte haft några bekymmer vid skotillfälle 1 står med en svår WLD vid skotillfälle 2?

Jag har inte hört talas om det, men Coari, du som är så kunnig, hur är det med den saken? jag trodde skon i sig skyddade, inte mot smittan, men för hovens sönderfall, den håller ju ändå ihop hoven, och måste om inte annat begränsa skadan??

Jag tror svaret är så enkelt att ju mer gammelskodd, ju större risk för problemen.


P.S. Skon håller inte ihop hoven, skon skyddar hoven.:angel:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Och då frågar jag som följd till detta.
Hur vanligt är det att en skodd häst som inte haft några bekymmer vid skotillfälle 1 står med en svår WLD vid skotillfälle 2?

Jag har absolut ingen aning om hur vanligt det är. Eftersom vissa sorter är aggressiva tyckte hovslagaren inte det var något konstigt.
Men med behandling fick vi ju bort det som tur var.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Jag är ganska säker på att han menar länge sedan senaste skoningen.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Ja, och efter 2-3 veckor är det så lite att ta att de flesta hovisar knappast tycker det är värt mödan att åka ut så ofta.
På en normal häst ska man kunna verka själv mellan hovis besök tycker jag.
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

P.S. Skon håller inte ihop hoven, skon skyddar hoven.:angel:


Både hovslagare och veterinär hos mig säger: "hålla ihop hoven" om skoning när hoven blivit så påverkad av ex wld eller bärrandsröta som förstört lamellrandens sammanbindande förmåga, så jord och småsten packats upp och gjort stora fickor, kanske hålrum och hästen av detta är halt.Det verkar vara fel ordval.
Vad säger du?
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Skon skyddar väl hoven så att inte jord och grus trycks upp i de trasiga lamellerna och trycker isär dem ytterligare.
Vilket ju blir en sorts ihophållande funktion :idea:
 
Sv: WLS, White Line Disease, lamellrandsröta - tips, trix och frågor.

Det är ju ett bra sätt att som hovslagare skaffa sig en inkomst på.
Och jag förstår att det kan bära emot att hästägare gör själva så att dina inkomster på så vis minskar.

Men just verkningar är i inte alls lika känsligt som en skoning.
Marken är inte varken platt eller slät och den ger oftast efter för hovar och jämnar ut trycket underifrån.
Varken hagar, ridhus eller ridvägar är belagda med slät betong som skulle kunna påverka de små avvikelser som kan bli på en barfota hov.
Vad är det där för fräckt påstående?:mad:
Mitt jobb är att lösa ett problem hästen har pga olika anledningar(ibland hästar jag aldrig rört förut, med eftersatt hovvård osv)

Eftersom jag förhoppningsvis vet vad jag gör och varför ,så är det billigare för hästägaren att jag verkar den tätt ett par ggr och fixar problemet än att hästägaren själv skall trixa och fixa.
Det är lätt för en oerfaren hästägare att raspa för mkt eller för lite .
Tom du som anser dig vara proffs själv med tjugo års erfarenhet kan ju inte verka en hov i balans så varför skulle jag tvinga en hästägare att verka hästen själv i onödan?
Om orsaken till hästens problem är en obalans i hoven så är det bättre jag håller koll på problemet än en kanske osäker hemmablind hästägare.

För mkt raspning på fel ställe kan göra hästen öm och därmed förvärra en obalans i hoven,en halv cm felverkning på fel ställe kan ställa till det mer än du tror.
Jag har sett sk hemmafixare ställa till med mer problem för sin häst än att hjälpa den.

Verkning är grunden till allt,lika viktigt att verka hoven korrekt vare sig den skall gå barfota eller skos!

Dina låga påhopp att jag skulle boka in kunders hästar för ofta för att tjäna pengar säger mer om vem du är som person, än vem jag är.

Mina kunder litar på mig och vi har en bra kommunikation och ett samarbete.
Fölungar och unghästar tycker jag skall verkas ofta första tiden så felställningar och problem förebyggs.

Att klistra och limma och gipsa och nita behövs då inte inte som i din värld.

Snålhet bedrar ibland visheten för vissa.

Jag uppmuntrar att hästägare är intresserade men att lägga över ansvaret på en outbildad hästägare vid ett problem som tex obalanserade hovar ,rötaangrepp osv är av mig oseriöst.
Om jag snabbt kan hjälpa hästägaren med hästen varför skall jag då lära upp hästägaren att verka själv?

Fattar inte hur du är funtad riktigt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp