Woho! Ännu en sadeltråd!

Snyggve

Trådstartare
Härligt va? :D

Har lånat hem en dressyrsadeln som jag vill ha lite expertutlåtande om. Har även en gammal jag vill ha lite åsikter om. Har tyvärr inga uppsuttna bilder, hade ingen fotograf med mig :cool:

Först en bild på ryggen:
Ryggenfrnv.jpg

Från sidan, efter ridning:
Frnvsidaefterridning.jpg

Framifrån:
Framifrnutanschabrak.jpg

Bakifrån:
Bakifrn.jpg

Fortsättning följer i nästa inlägg...

Sv: Woho! Ännu en sadeltråd!

Här kommer den gamla sadeln. (förlåt för stora bilder med halvkass kvalite :o)

Från sidan:
FBfrnhsida.jpg

Framifrån:
FBframifrn.jpg

Bakifrån:
FBbakifrn.jpg

Schabraket efter första sadeln:
Schabraket2.jpg

Så, fram med en massa åsikter och expertutlåtande nu :bow:

Är dressyren en Arabian?

Båda är antagligen för raka och båda är för smala. Du borde också sadla lite längre bak.

Vet inte vad det är för märke - står LR därbak och Spring Tree eller nåt på kåpan :confused:

Jag tycker också dom ser ut att ligga för långt fram, men det "går inte" dra bak dom mer. När sadeln ligger som den gör på bilderna ligger den stadigt.

Hur ser du att dom är för smala? Och för raka? Vill lära mig sånt här, men jag ser oftast ingen skillnad :o

Jaha det är en Lovatt and Rickets (samma som Arabian).

Jo jag ser ryggprofilen på din häst. Sedan så vet jag att L&R är raka (din häst har svängd rygg). Vidden ser jag genom att sadeln ligger i bakvikt. Sedan på att schabraktes avtryck inte är jämt. Om sadeln är för rak eller försmal så bildas det mönstret. I detta fall är det antagligen båda andledningarna.

Att sadeln verkar ligga i bakvikt kan nog bero lite på ljuset, för så ser det inte riktigt ut IRL. Vad rekommenderar du för sadel? Jag vill ha en djup sadel med bra stöd för knäna, inte över 5000 :-. Om det är möjligt :p

Är inte alla Stübben hårda i sitsen? Det hatar jag :p

Men är båda de här sadlarna helkörda eller?

Gaaah, skit också...

Vad ska jag titta efter för sadlar då? LR'en har bomvidd 34, FB'n vet jag inte. Sitsen ska iaf vara 17''.

Ska jag vara ärlig så kollade jag inte på själva sadeln, bara på butikens märkning :o Men där står det 34...

Nähä? :confused: Hur fasen ska man kunna hitta en vettig, skön och passande sadel när man inget vet och de inte ens märks på samma sätt? *suck* Blir tokig :crazy:

Kan man ens rida i nån av sadlarna "så länge", tills man hittar en bättre? Hon går väldigt bra med båda två, märks inget på henne.

L&R om du sadlar längre bak isf men det är inget jag skulle rekomendera egentligen.

Jag skulle ta ut en sadelutprovare om jag var du.

Jo, jag får väl göra det... Men hur fungerar det, tar de med sig en massa sadlar då? Eller är det smidigare att åka dit med hästen?

Beror på vad det är för utprovare, vissa tar med sig sadlar och andra vill att man åker till dem. Viktigt är dock att du kollar så de är utbildade.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 820
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 387
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 868
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka