Bukefalos 28 år!

Word From The Past

Leafhillranch

Trådstartare
När jag var liten berätta farfar när han jobba på rancher ut i Dakota och Montana och dom Range Horses som fanns, jag fråga vad det var för häst och han sa "your best friend"!
:confused: det sa mig inte mycket,
"allright...explain granpa"
"he will protect you from a mad cow running up your back side when you were working alone with her calf far from help"

Den har konsten har inte gått i graven med Old Time Cowboy´s, jag hitta den har film på http://youtu.be/8SEP_GJKlL0
(god i hope it work´s)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Word From The Past

Nej, det var inte muler han prata om, det var range häster, han sa ingenting om "attackt" men om försvar:
Han sa hästen var tränad för att efter du lasso kalven (som på fimen) gick du främ och fick omkull den, hästen hänged med och garderad dig igenom att hålla sig mellan dig och den ärgsint mamma.
Det var i början av 1900 tal.
Jag bliv lite :eek: att komma på det på youtube!
Att se nåt farfar prata om när jag var liten....I wish I had pay´d more attention when I had the chance.

Ledsen jag fick ingen direkt koppling till filmen--(få aldrig ördning på www-koppling)
Rolig att du tog tid att söka.
 
Sv: Word From The Past

ja det där va ju väldigt behändigt:)
Det vore verkligen nåt att träna hästen till, det vore mycket användbart.
Häftigt!
 
Sv: Word From The Past

Man för se upp med "Respekt" för dom gammle, dom hade mer än en stor magen under bältet :D

Om det är nån som kan hjälpa mig att få en Direkt Uppkoppling så att alla kan gå snabbt gå in och se bli jag så tacksam :bow:
 
Sv: Word From The Past

jag tycker Mulan är jättesöt, och vill inte vara sån nu, men vad gör de med kalven? Det ser ju ut som den är död på slutet när han drar den i benen....jag kan inget om kor, man kanske gör så med en kalv:confused:

Vill inte bråka på något sätt, men förklara gärna...
 
Sv: Word From The Past

Nej kalven är inte död, den bara ligga stil.
Den har filmen är från Argentina där dom har ett lite annalunda sätt i ko häntering.
Som du marka på filmen Mulen eller Häster är tränet att vakta kalven från mamma, man kan träna ett hund att göra samama sak.
Som farfar förklara för mig mennig är att hästen ska vaka dig så du kan behandla kalven, du se hur mamma gå till änfall för att rädda sin kalv.

Efter The Fall Round Up där slakt djur skulla gällras utt, kalver och 2 årig hingster/sto skulla kastreas, brann markas och ören markes, slapps dom på stora betet.
Det var The Lonesom Cowboy jobb, långt ifrån hjälp, att kunna springa ikapp, rope och få omkull dessa djur för behandling av olika skada och som mest behandla för Maggets som kunde växe i oppet sår.
Det stora fara var den ärgsint ko som kunde ta död på dig, så dessa cowboys lära upp sina häster att hålla sig imellan dig och kosen som du se på filmen, där kom nämnet av "A Good Range Horse"

Farfar berätta det och sen läs jag om det månge år efter i en av Francis Aimes bok där han berätta om sitt liv som en växenda cowboy i Montana i 1900 och hans första häst som hade såna taläng.

Hoppas jag har varit till hjälp.
 
Sv: Word From The Past

Arga kossor ar en farlig sak att leka med... :devil:

lite allmant: numera anvander de flesta en bur som dras bakom en pickup truck om de maste behandla en kalv med en grinig mamma. Det galler att vara snabb...

Har vantar man med markning tills alla kalvarna ar pa backen o da samlas de allihopa in, sorteras och marks for att sen slappas ut i hagen igen sa fort man ar fardig. De ar da kastrerade, avmaskade, markta och genom gagna. Oftast mellan maj-augusti beroende pa hur tidigt de kalvar ut pa de olika gardarna. Vi har flera roundups, vartid da de skall byta hage, brandingtime da de marks, o sa host roundup da de flyttas till vinterhage och slaktdjuren sallas ut. Kalvarna separeras fran kossorna och de som ska saljas skeppas ivag.

Det ar inte alla hastar, eller hundar, som kan tranas till att gora det man ser pa videon.. inte alla mulor heller ;) Men fortfarande idag ar ranchhastarna och hundarna dina basta vanner, aven om just den har formen av traning ar mer eller mindre utdod. Tyvarr.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: HannaZ
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: Kung Bob
·
C
Avel Här kommer ännu en kommentar fån samma artikel på internet som den förra tråden jag lade in här i forumet. Samma internationella...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 335
Senast: Mia_R
·
C
Utrustning Hej, Jag bifogar här fråga och svar om hur man fixar gångveck på nya stövlar. Jag hittade det på "www.horse-sense.org" Har inte...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp