WoW sadeln: någon som har?

Försöker att väcka denna tråden till liv igen då jag precis köpt mig en WOW på eget bevåg. Var hos utprovare och fick tips om vad som borde passa min häst, och i samband med detta dök en begagnad med rätt delar upp till ett mycket rimligare pris *host host* Koppjärnet skall bytas ut mot ett vidare U-järn när den kommer. Bossan, DWG hoppas jag funkar som den är. Har ni kvar era än? Ni som har kalv, hur känsliga är dem?
 
jag har en wow. är väldigt nöjd. har byt både järn och fått den anpassad efter nya hästar.
underbar sadel!
 
Försöker att väcka denna tråden till liv igen då jag precis köpt mig en WOW på eget bevåg. Var hos utprovare och fick tips om vad som borde passa min häst, och i samband med detta dök en begagnad med rätt delar upp till ett mycket rimligare pris *host host* Koppjärnet skall bytas ut mot ett vidare U-järn när den kommer. Bossan, DWG hoppas jag funkar som den är. Har ni kvar era än? Ni som har kalv, hur känsliga är dem?
Jag är också intresserad av denna sadel. Hur fungerar kontakten med utprovaren som arbetar för märket. Är servicen bra? Har de goda kunskaper och är de lätta att få kontakt med?
 
Finns det olika återförsäljare i olika delar av landet, eftersom ni har så olika uppfattning?

Jag hade ut generalagenten och jag har nog aldrig varit så osams med en främmande människa någonsin.. Hon tyckte jag skulle gå emot veterinärs rekommendation angående en foderknöl hästen hade på ryggen och när jag vägrade så ville hon inte sälja någon sadel till mig.. Helt galet i min mening!!!!
 
Jag hade ut generalagenten och jag har nog aldrig varit så osams med en främmande människa någonsin.. Hon tyckte jag skulle gå emot veterinärs rekommendation angående en foderknöl hästen hade på ryggen och när jag vägrade så ville hon inte sälja någon sadel till mig.. Helt galet i min mening!!!!

Vad handlade det om mer exakt??

KL

Jag har en wowsadel som jag är nöjd med. Tyvärr rider jag inte för tillfället då min hälsa inte är den bästa, men jag hoppas på att få använda den snart igen!
 
Vad handlade det om mer exakt??

Precis som jag skrev så hade hästen en foderknöl på ryggraden och den var ultraljudad av veterinär som ansåg att den inte störde hästen och att det bästa vore att lämna den ifred då det ofta blir värre om man börjar skära i dom.

Utprovaren ansåg detta vara felaktigt och tyckte att den skulle skäras bort.
Jag litar dock mer på en veterinär än en utprovare vilket resulterade i att utprovaren vägrade sälja sadel till mig trots att jag erbjöd mig skriva på papper där jag friskrev henne från eventuella problem med foderknölen..... Jag har nog som sagt aldrig i mitt liv varit så arg på en människa!!!

Jag hade dock inga problem med återförsäljaren i England och jag är mycket nöjd med sadeln som även passar min nya häst. Anledningen till att jag väldigt gärna ville köpa en Wow till förra hästen var att han hade väldigt svår rygg, behövde en extremt bred kanal i kombination med att han var takformad, denna kombination var i princip omöjligt att hitta. Dessutom hade hästen en tveksam hållbarhet så jag ville ha en sadel jag kunde ändra ifall att och tur var väl det då hästen fick somna in bara 8 månader efter att jag köpt sadeln.. Dock hade han aldrig några problem med knölen, den krympte gradvis även om den aldrig hann försvinna helt.

Nuvarande häst har lite liknande ryggprofil om än inte riktigt lika extrem men sadeln passar utmärkt med några mindre justeringar. Jätte skönt för jag hatar verkligen sadelträsket!!!!!!
 
Precis som jag skrev så hade hästen en foderknöl på ryggraden och den var ultraljudad av veterinär som ansåg att den inte störde hästen och att det bästa vore att lämna den ifred då det ofta blir värre om man börjar skära i dom.

Utprovaren ansåg detta vara felaktigt och tyckte att den skulle skäras bort.
Jag litar dock mer på en veterinär än en utprovare vilket resulterade i att utprovaren vägrade sälja sadel till mig trots att jag erbjöd mig skriva på papper där jag friskrev henne från eventuella problem med foderknölen..... Jag har nog som sagt aldrig i mitt liv varit så arg på en människa!!!

Jag hade dock inga problem med återförsäljaren i England och jag är mycket nöjd med sadeln som även passar min nya häst. Anledningen till att jag väldigt gärna ville köpa en Wow till förra hästen var att han hade väldigt svår rygg, behövde en extremt bred kanal i kombination med att han var takformad, denna kombination var i princip omöjligt att hitta. Dessutom hade hästen en tveksam hållbarhet så jag ville ha en sadel jag kunde ändra ifall att och tur var väl det då hästen fick somna in bara 8 månader efter att jag köpt sadeln.. Dock hade han aldrig några problem med knölen, den krympte gradvis även om den aldrig hann försvinna helt.

Nuvarande häst har lite liknande ryggprofil om än inte riktigt lika extrem men sadeln passar utmärkt med några mindre justeringar. Jätte skönt för jag hatar verkligen sadelträsket!!!!!!

Så märkligt!

Ja, det är ju därför man köper en wow, tycker jag. Även om sadeln inte skulle passa helt plötsligt så kanske man bara behöver köpa nya bossor, och inte leta i 6 månader hos 5 olika utprovare för att hitta en sadel som passar i 2 månader... :cool:
 
Kul att det kom in lite svar och de är övervägande positiva. Min återförsäljare var väldigt duktig och proffsig, ända tills jag sa att jag hittat en begagnad (köpt en från England). Då blev hon väldigt ointresserad... Min Wow skall komma till veckan, så spännande.
 
Kul att det kom in lite svar och de är övervägande positiva. Min återförsäljare var väldigt duktig och proffsig, ända tills jag sa att jag hittat en begagnad (köpt en från England). Då blev hon väldigt ointresserad... Min Wow skall komma till veckan, så spännande.

...Nu har den kommit, min alldeles egna Wow. Hästen älskar den och jag kommer nog också att göra så när jag kört in mig på den. Funderar på hur man vinklar kåpan? Man skall ju kunna luta den framåt och bakåt. Benen når inte riktigt fram till stöden så tänkte prova att vinkla bak kåpan och se om det bli bättre.
 
Kul att det kom in lite svar och de är övervägande positiva. Min återförsäljare var väldigt duktig och proffsig, ända tills jag sa att jag hittat en begagnad (köpt en från England). Då blev hon väldigt ointresserad... Min Wow skall komma till veckan, så spännande.

Jag tror att det är helt fel strategi från återförsäljaren. Visst du köpte inte just denna sadeln, men du kanske är intresserad av tillbehör och även i framtiden rekommendera återförsäljaren till andra om denne är trevlig. Om de vill etablera ett nytt sadel märke måste de tänka långsiktigt och att vara trevlig kostar ju inget.
 
...Nu har den kommit, min alldeles egna Wow. Hästen älskar den och jag kommer nog också att göra så när jag kört in mig på den. Funderar på hur man vinklar kåpan? Man skall ju kunna luta den framåt och bakåt. Benen når inte riktigt fram till stöden så tänkte prova att vinkla bak kåpan och se om det bli bättre.

Spännande, vad var det för sort?
 
Spännande, vad var det för sort?

Tycker också att det är trist när det blir så uppenbart att de bara vill sälja sitt. Nu hoppas jag ändå att jag kan få hjälp att anpassa flairen, det fixar jag inte själv. Det är en Competitor, dressyr. Så mjuk och fin och luftstoppningen känns fantastiskt härlig. Har stora förhoppningar om våra turer med sadlar är över! Den ligger lite högt fram i dagsläget, hamnar lite i bakvikt. Har köpt ett UU-järn som jag tänkte prova med. Har en Welsh cob som har bred mankbas där sadlar har svårt att komma ner och hamna i balans.
 
Hur går man tillväga om man ska köpa en begagnad wow? Och hur ställer de in den? Har någon haft problem med sadlarna för att utpassningen inte varit bra?
 
Hur går det för er med era sadlar?
Är det ngn som har contentionalkåpan/stöden? och hur är dessa?
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
854
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 424
Senast: caballus
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp