YH ska köpa kaffebryggare. TIPSA!

YaHilweh

Trådstartare
Jag har precis flyttat och är nu på jakt efter den bästa kaffebryggaren jag kan finna (gärna billig). Mitt maxtak är 1000:- mer ger jag inte men för de pengarna tror jag att jag kan få en riktigt bra kaffemaskin.

Jag kokar oftast 1 max 2 koppar åt gången.. så de vanliga är egentligen ganska bökiga.

Jag sitter och tittar på de där kapselmaskinerna. Blir det gott kaffe i dom?
Jag tittar lite på Bosch Tassimo T42. Någon som har erfarenhet av en sådan?

Sv: YH ska köpa kaffebryggare. TIPSA!

Hade en sådan kapselmaskin hos värdfamiljen i USA och den gjorde gudomligt gott kaffe. Minns inte alls märke eller modell dock. Inte heller hur dyra kapslarna var... :angel:

Min bror har en Moccamaster som också gör tokgott kaffe men den tror jag är ännu dyrare.

Tassimon är bra tycker jag, den gör Varmt kaffe, vilket många andra kapselmaskiner misslyckas med. Vill inte få ljummet kaffe som svalnar direkt utan vill ha hett kaffe.

Nespresso-maskinerna gör också gott och varmt kaffe, men är bökiga i och med att man måste beställa kapslarna på nätet (och maskinen är troligen dyrare än 1000 kronor?).

Annars är mitt tips på vanlig bryggare en Moccamaster. Ger hett, gott kaffe blixtsnabbt. Jag älskar vår maskin. :love: Vår var dyrare än 1000 kr eftersom jag prompt ville ha den gula varianten, men tror det finns billigare som säkert är lika bra (om än inte gula :p ).

jag hör till de som gärna låter kaffet svalna innan jag dricker det.. Så det är inte den viktigaste biten, jag är ute efter gott kaffe helt enkelt :D

Det lutar lite åt tassimon, känns om det kan va ett bra köp..

Moccamaster! Gott kaffe, snygg bryggare. Vinner alltid test och du blir inte fast med att behöva köpa kapslar.

Nespresso-maskinerna gör också gott och varmt kaffe, men är bökiga i och med att man måste beställa kapslarna på nätet (och maskinen är troligen dyrare än 1000 kronor?).

Fast nu har de faktiskt börjat öppna renodlade Nespresso-butiker där kapslarna säljs också, finns en i Malmö som öppnade för något halvår sen i alla fall! Fast det är kanske mest i de stora städerna det finns...

För övrigt håller jag med om Moccamaster, mums vad gott det blir! :laugh:

Moccamaster, har en svart som gick loss på 899:-, snygg och gott kaffe!

Moccamaster! Gott kaffe, snygg bryggare. Vinner alltid test och du blir inte fast med att behöva köpa kapslar.

Skriver under på Moccamaster, jag kommer aldrig mer vara utan en :love: Brygger så himla snabbt, och kaffet blir riktigt hett så man kan ha i mjölk utan att det bara blir ljummen temperatur kvar :p Gå att hitta till riktigt fyndpris på Blocket om man inte vill ha en spillans ny.

Moccamaster om du vill ha bryggare, Nespresso om du vill ha espresso.

Men helst av allt: välj en perkulatorbryggare om du vill ha perfekt kaffe. Dessutom slipper man kaffefilter, miljövänligt!

Ni som har Moccamaster - funkar det att brygga 1-2 koppar? Precis som TS gör jag ofta kaffe bara till mig själv.

Förra sambon hade en Moccamaster och gjorde oftast bara en kopp/mugg (inte tebalja).

...och jag går emot strömmen och säger perkolator!

Tar liten plats, är ganska snabb, är smidig med metallfilter, och gör varmt och gott kaffe och har man en i en mindre storlek så funkar det jättebra att bara göra 1-2 koppar till sig själv.

Är ju i och för sig ingen kaffedrickare men jag röstar på tassimo! Perfekt om man bara gör 1-2 muggar åt gången.

Och jag håller med! Vi slängde ut den vanliga bryggaren för ett år sedan och använder bara perkolator nu mer och jag :love: kaffet som blir i den! Det finns mindre för 6 koppar, en knapp liter vatten eller så. Jag har en för 12 koppar, tror den är på 2 liter.

*kl*

Och jag säger Melittafilterhållare i porslin :love: Snyggt och gott! Perfekt om man bara gör en kopp åt gången!

Det har vi en också, sambon var på "kaffekurs" på Zoega och fick med sig en hem. Han var full av förväntan (och kanske jag med, litegrann, den är ju som sagt snygg :p ) men efter att han gjort en kopp åt mig en morgon var jag ganska besviken faktiskt. Det smakade mest blask, iallafall när jag är van vid perkolatorns ganska mustiga kaffe :d

Men å andra sidan kan vi ju ha missat någon viktig detalj i processen :p

Nej, inte alls missat något.

Melittahållare i porslin är det sämsta bryggsättet enligt mig. Jag har tidigare kört rätt ner i muggen via platshållare, men just porslinvarianten släpper igenom för fort och kyler dessutom ner vattnet/kaffet om man inte förvärmer den.

Nä, den funkar numera bara när jag gör färskost genom att filtrera filmjölk.

Jag älskar min Delonghi Kmix! Dessutom är den knallgul så man blir glad varenda gång man går ut i köket. :)

Vår kaffebryggare är helt sjukt bra! Gör så otroligt gott kaffe och alla håller med när dom är hemma hos oss att det är det godaste kaffet ever! Brukar ligga runt 500kr i butik. Den heter Hugin Fagus och är en helt enkel vanlig kaffebryggare utan lull-lull.. Men kaffet blir magiskt gott!! Dessutom är den snabb som blixten!

Annars om du ska ha kapselmaskin så ska du välja Nespresso helt klart.. Du ska absolut inte välja Tassimo då det är bland det vidrigaste i kaffeväg som existerar! Kaffet smakar syntetiskt och bara äckligt.. Jag brukar inte vara kräsen men Tassimo-kaffe kan jag bara inte få ner och alla jag känner som provat säger samma sak.. Har vänner som köpte en sådan och inte lyssnade på mitt råd och nu står den där och dammar då de inte klarar av att dricka skiten..

Sök här på Buke på Tassimo så kommer du få ganska många träffar som styrker min erfarenhet ang. Tassimon.

Sen skrev någon här att Nespresso är bökiga för att man beställer via internet, varför då? Det är ju superenkelt och du har kaffet inom max 2 dagar! De är helt sjukt snabba.. Dessutom håller dom koll åt dig och skickar med avkalkningskit och sådant när det är dags för det, du behöver inte tänka! Bästa servicen helt klart! Köp till en Mjölkskummare också från Nespresso så får du Café-kvalitet på din Capuccino eller Latte.. Blir helt ljuvligt!! :love:

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka