Yogaboll till hunden

Kenya

Trådstartare
Jag har en sån där yogaboll (pilatesboll) som är otroligt populär här hemma när jag tar fram den. Passar bra med lite inomhusaktivering nu i novemberrusket också.

Vi balanserar lite, bollar lite, och min sötnos formligen älskar den.

Men jag har ingen aning om vad jag sysslar med riktigt. Korta pass har jag förstått är bäst. Men annars?
Är det inte stor risk att de skadar sig när de ramlar av eller tappar balansen?
Kan man verkligen lära hunden att balansera utan att man håller i bollen?

Klart att jag kan googla lite men utgår hellre från tips från expertisen här på buke.

Till att börja med:
Tips på roliga nyttiga övningar?
Varningar för skaderisk?
Hur långa pass är rimligt förutsatt att man fokuserar på balans?
Blir det bättre/sämre att blåsa upp den så hårt som möjligt?
 
Jag är absolut ingen expert utan har bara gått en kurs i balansboll (eller vad nu kursen hette). Men nedna är lite tips som jag fick på kursen. Nu vet jag inte vilken typ av boll du och eller vilken hund men pilatesbollar till människor tror jag är mer ömtåliga för klor än de bollar/äggbollar som är till hund. Till min hund, som väger ca 27 kg, har jag en äggformad boll som är för hundar. Dessa är dock dyrare än vanliga pilatesbollar. Jag har min äggboll ganska uppblåst men inte sten hård (trycker jag med handen så kan jag trycka in kanske 3-4 cm tror jag).

1. Tänkt på att värma upp hunden innan ni börjar träna. Balansboll är ju såklart ingen konditionsträning men man tränar massa småmuskler i kroppen (tex i tassarna, magen) och även dessa bör vara värma innan man börjar träna. Uppvärmningen kan vara tex en 15-20 min promenad i normalt tempo.

2. Jag fick lära mig att man alltid ska hålla i bollen/ägget. Men jag antar att om hunden efter ett tags träning börjar få riktigt bra balans så kan man börja arbeta mot att hunden helt själv ska hålla balansen utan att någon håller bollen/ägget. Jag skulle dock avvakta med detta för din del och börja med det först när ni har tränat ett tag och då ta det stegvis, dvs håll/balansera bollen mindre och mindre.

3. Övningar: nu var det ett tag sen vi tränade med bollen med exempel på övningar var:
- stå med frambenen på bollen och att hunden rör sig runt, dvs flyttar tassarna sidledes:
- står på bollen med alla fyra tassar,
- från stående, sitta på bollen,
- från sittande, göra vacker tass,
- från stående, lufta ett ben i taget. Här har vi bara kommit så att min hund kan lyfta ett framben i taget. Bakbenen har vi inte kommit till än
- sitta vackert på bollen,
- "snurra runt" på bollen.
Vid samtliga övningar håller jag i bollen, annars skulle den flyga/rulla iväg.
Tänk på att bara att stå på bollen utgör träning eftersom hunden måste spänna ganska många muskler.

4. Tid: nu var det som sagt ett tag sen vi tränade detta men jag har för mig att vi tränade typ 5 min, några minuters vila, 5 minuter några minuters vila. Totalt kanske träningstiden, ej inräknat pauserna, var 20 min.
 
Jag är absolut ingen expert utan har bara gått en kurs i balansboll (eller vad nu kursen hette). Men nedna är lite tips som jag fick på kursen. Nu vet jag inte vilken typ av boll du och eller vilken hund men pilatesbollar till människor tror jag är mer ömtåliga för klor än de bollar/äggbollar som är till hund. Till min hund, som väger ca 27 kg, har jag en äggformad boll som är för hundar. Dessa är dock dyrare än vanliga pilatesbollar. Jag har min äggboll ganska uppblåst men inte sten hård (trycker jag med handen så kan jag trycka in kanske 3-4 cm tror jag).

1. Tänkt på att värma upp hunden innan ni börjar träna. Balansboll är ju såklart ingen konditionsträning men man tränar massa småmuskler i kroppen (tex i tassarna, magen) och även dessa bör vara värma innan man börjar träna. Uppvärmningen kan vara tex en 15-20 min promenad i normalt tempo.

2. Jag fick lära mig att man alltid ska hålla i bollen/ägget. Men jag antar att om hunden efter ett tags träning börjar få riktigt bra balans så kan man börja arbeta mot att hunden helt själv ska hålla balansen utan att någon håller bollen/ägget. Jag skulle dock avvakta med detta för din del och börja med det först när ni har tränat ett tag och då ta det stegvis, dvs håll/balansera bollen mindre och mindre.

3. Övningar: nu var det ett tag sen vi tränade med bollen med exempel på övningar var:
- stå med frambenen på bollen och att hunden rör sig runt, dvs flyttar tassarna sidledes:
- står på bollen med alla fyra tassar,
- från stående, sitta på bollen,
- från sittande, göra vacker tass,
- från stående, lufta ett ben i taget. Här har vi bara kommit så att min hund kan lyfta ett framben i taget. Bakbenen har vi inte kommit till än
- sitta vackert på bollen,
- "snurra runt" på bollen.
Vid samtliga övningar håller jag i bollen, annars skulle den flyga/rulla iväg.
Tänk på att bara att stå på bollen utgör träning eftersom hunden måste spänna ganska många muskler.

4. Tid: nu var det som sagt ett tag sen vi tränade detta men jag har för mig att vi tränade typ 5 min, några minuters vila, 5 minuter några minuters vila. Totalt kanske träningstiden, ej inräknat pauserna, var 20 min.

Åh, tack för ett supersvar :D
 
Vilken typ av pilatesbollar använder ni? Jag ser Nora framför mig på min pilatesboll som nog är iaf en meter i diameter. Ser livsfarligt ut för min inte blick! 😂

Kan ni inte lägga in bilder?
 
Jag har en vanlig köpt på rusta,men då väger mina hundar som max 8-9kg, Gissa som använder den mest väger ca 5kg.
Dom 2 första övningarna @Blueberry lärde oss var ,sätt hunden på en stol,kläm fast bollen med egna ben så den inte far iväg o be sen hunden stiga ut på den.
Och att från marken stå mot bollen för att sen rullas upp på bollen.
 
Vilken typ av pilatesbollar använder ni? Jag ser Nora framför mig på min pilatesboll som nog är iaf en meter i diameter. Ser livsfarligt ut för min inte blick! 😂

Kan ni inte lägga in bilder?
Har ingen bild just nu men jag har en äggboll från K9 tror jag märket är. Som dessa på denna sida http://www.hundtranarna.se/store/p/0/äggbollar-365949

Jag skulle tro att jag har den största av storlekarna men är inte helt säker. Ascot väger ju som sagt ca 27-28 kg.

Som sagt så hållet jag alltid i bollen vid träning, oftast med benen genom att jag sitter framför på en stol och kilar fast främre delen av bollen mellan mina ben.
 
Hunden ska ha ryggen rak och tassarna under sig när man jobbar på balansboll. Det är jobbigare för hunden än man kan tro och ofta börjar de fuska lite och står fel.
 
Hunden ska ha ryggen rak och tassarna under sig när man jobbar på balansboll. Det är jobbigare för hunden än man kan tro och ofta börjar de fuska lite och står fel.
Precis. Har tränat på boll på egen hand för flera år sen, nu har hunden en fysioterapeut som säger nej till boll just för att de inte jobbar på rätt sätt. Peanut eller plattare ben är hennes rekommendation.

Tillägg: min väger 7 kg
 
Senast ändrad:
Precis. Har tränat på boll på egen hand för flera år sen, nu har hunden en fysioterapeut som säger nej till boll just för att de inte jobbar på rätt sätt. Peanut eller plattare ben är hennes rekommendation.

Tillägg: min väger 7 kg

Håller med din fysio. Jag har balansdisk och tycker den är bättre att jobba på just för att det lätt blir fel på boll.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har just införskaffat en pilatesboll till jyckarna :). Jag misstänker att den är snäppet för liten (65 cm diameter till hundar på knappt...
Svar
9
· Visningar
2 156
Senast: Milosari
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
4 867
Senast: Zuzzi
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 455
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp