Yrkesryttare

megamind

Trådstartare
Hejsan. Är en tjej på 15 år, 158 cm lång och väger ca 55 kg. Jag vill bli yrkesryttare. Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå tillväga. Dessutom att sporten inte känns så stor längre? Många utbildningar som lagts ner osv.

Efter gymnasiet vill jag gå BRS, har försökt hitta "svensk info" om det på nätet men tyvär är unggalopp nere(?) och jag vet inte vem jag kan fråga. Finns det andra sett förutom detta att komma in i galoppvärlden?

Ett annat problem jag har är att jag bor i Blekinge... Ganska lång väg ifrån någon bana, eller tränare vad jag vet. Någon som vet någon tränare i blekingetrakten? Skulle också funka runt Jönköping, bankeryd då jag har släkt där.

Vill gärna ha info om hur det funkar, personer jag kan kontakta osv.. Tacksam för svar:)
 
Vill bara lägga till att jag ridit sedan 4 års ålder, men har nu haft ett uppehåll på ca 2 år. Kanske är lite ringrostig? Har detta stor betydelse?

Har heller ingen erfarenhet av galoppsporten, kan jag ändå få praktisera på ett stall?
 
Du kan väl ringa/skriva till Jägersro, Täby och Göteborg och höra med dem hur du kan gå till väga, de brukar även sitta med info vem som behöver stallpersonell.
 
Jag har gått på BRS. Finns en motsvarande skola på Irland också.

Kolla om det finns någon amatörtränare i närheten av där du bor? Proffsen håller sig tyvärr närmare de stora banorna, oftast.
 
Planerar du att gå gymnasiet? Ett alternativ är att välja ett naturbruksgymnasium och göra din praktik i galoppstall och därigenom få lite kontakter.
Galoppen som du säger är inte så stor i Sverige men tränare uppskattar vanligtvis goda ryttare. Galopperfarenhet får du snabbt om du redan har god balans och "hästskalle". På en skola med hästinriktning och ridning får du dessutom bra grund att stå på (bra att ha om du en dag vill trappa ner med ridningen).

Själv gick jag ett naturbruksgymnasium med inriktning häst/naturvetenskap (så hade inte så mycket praktik). Efter gymnasiet jobbade jag med hopp/fälttävlans hästar ett år innan jag sökte ett jobb på Jägersro. Efter det jobbade jag i England några år och är just nu i Australien där jag rider ut varje morgon och sedan har hela dagen att göra annat (jobb eller studier).
I de flesta länder är de skandinaviska ryttarna populära eftersom de flesta av oss inte bara har lärt oss rida galopp, utan har växt upp med hästar, har en känsla och balans som är svårare att lära sig när man "bara" galopperar runt.

Hoppas detta kan ge dig lite idéer och lycka till med galoppen!!
//T
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 183
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 489
Senast: BernT
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp