Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Får ni "sponsring" av era sambos/makar med hästeriet
Vi har varsin häst :idea:

Vi funderar inte så mycket på vem som betalar vad längre. Om man har valt att leva ihop så tycker jag att det skulle kännas väldigt konstigt om den ena badar i pengar medan den andra knappt har råd att köpa en glass. Dessutom skulle jag inte orka hålla räkning på vem som betalar vad och dela på öret, den energin lägger jag hellre på annat. I början av förhållandet räknade vi ut på ett ungefär vad vi hade i fasta utgifter och ansvarade för varsin räkningsbunt, men nu är det lite mer flytande. Vi ser till att båda har tillräckligt med pengar att röra sig med efter att allt är betalat, eventuellt överskott flyttas till sparkonto.

Men gemensam ekonomi kräver nog att man har någorlunda lika uppfattning om vad pengarna ska läggas på och att båda är ungefär lika slösaktiga/sparsamma, så att det inte känns som att den andra bränner pengar i onödan eller på fel saker. Om jag kände så skulle jag nog vara snålare och hålla hårdare i "mina" pengar...

Det JAG skulle göra i eran situation är att använda hans "bad-pengar" till att betala av lånen på häst och bil så snart som möjligt. Men din sambo kanske inte är som jag... Vad gör han med överskottet?

Sen tycker jag att om man nu är sån som vill räkna ut exakt och dela lika på gemensamma utgifter osv så bör man ta med reskostnader till arbetet i det. Ni har valt att bo billigare (vilket han vinner på) men det ger dig längre resväg. Du förlorar både tid och pengar, medan han vinner både billigare boendekostnad och restid. Då kan det väl vara rimligt att han bidrar till bensinen.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag vet inte riktigt om jag har något att tillägga förutom att jag verkligen håller med Inte_Ung om att man MÅSTE ha koll på vart ALLA pengar tar vägen! Hör så många som inte alls bryr som om de "små" utgifterna. Det är ju BARA 10 kr, det kostar ju bara 100 kr, etc. etc. Börjar man hålla reda på hur mycket sånt smått man har lagt ut en månad, så kan man bli chockad :o .
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Japp visst är det så! "Det är inte inkomsterna man blir rik på, det är utgifterna ..." är ju inte bara värt att citera utan också faktiskt sant.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Har ni bott tillsammans länge?
då skulle jag ta upp det med gemensam ekonomi.
Lägg upp det att det är lättare att betala räkningarna om ni har ett
konto o slippa sitta en kväll o dela räkningar.
Min man o jag har gemensam ekonomi o har ett konto som vi kallar spar o var sitt med lite pengar som vi har till övrigt som vi kan köpa vad vi vill med.
Dyker det upp ngt som kostar mycket får man diskutera om det är ok att jag tar ut från sparkontot o köper det.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Aha, om man skall ha häst så måste man det.
Vara klok med pengar alltså.
Jag har börjat inse det! :o Dags att växa upp! :angel:

Du skall nog börja med en kassabok du.
I den så skriver du ned ALLT som du köper under några månader.
Och då så menar jag ALLT ned till minsta lilla glasspinne.
Det får inte finnas en krona av lönen som du inte vet vart den har gått.
Sedan så får du ta och sätta dig och se vad som du kan avvara.
Japp, det är PRECIS vad jag ska göra! Tack för tipset! :bow: Du e klok du....sen så gissar jag att du är nååååågra år rikare på erfarenhet än jag! ;)

Du ville ha knepet, så torrt och tråkigt är det.
Jag gör i princip bokföring på all min ekonomi.
Och en budget.
:bow: Ska jag också börja göra! Det är ett måste bevisligen eftersom jag inte skiter pengar. :D

Det får t.ex. gå 2 000:- till mina kläder PÅ ETT ÅR:
Så mycket! :eek: Jag köper BARA kläder när jag får presentkort av min sambo till jul och födelsedag. De senaste två, tre åren har jag väl inte lagt en krona på kläder till mig. :o

Jag tycker att det verkar som att du har ett osynligt hål någonstans där pengarna rinner ut.
Ja, det har jag säkert! Nu gäller det att hitta det med kassabok.

//Alice - som inte överlever utan kloka bukefalister :bow:
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Har ni bott tillsammans länge?
Vi har väl bott tillsammans i två år drygt....tror jag. Mindre är det inte iaf.

Lägg upp det att det är lättare att betala räkningarna om ni har ett
konto o slippa sitta en kväll o dela räkningar.
Vi har något liknande system nu. När det är dags att betala räkningar så räknar vi ihop vad vi båda tjänat. Av den summan drar vi av alla räkningar som är gemensamma och lägger undan 3500.- till matpengar. Den summan som blir kvar splittar vi på två. Det är våra egna pengar som vi gör precis vad vi vill med. Jag lägger dom på min häst och han på......ja, hög?
Så gjorde vi även när jag pluggade och hade studielån. På så sätt "sponsrade" han min förra häst.

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Vi har varsin häst :idea:
Det är väl det som är problemet (eller räddningen)! Han har inte ett intresse som kostar en massa pengar. Han har inte ett intresse öht... :cry:

Om man har valt att leva ihop så tycker jag att det skulle kännas väldigt konstigt om den ena badar i pengar medan den andra knappt har råd att köpa en glass.
Nähä? Det menar du inte? :smirk: Det känns fördjävligt! Framför allt när han förslår typ bio eller nått annat och jag kan bara säga...."nej, jag har inte råd." Hur kul är det? Men å andra sidan; jag har min häst!!! Jag har valt att ha lite pengar och han har valt att ha mycket pengar!

Vi ser till att båda har tillräckligt med pengar att röra sig med efter att allt är betalat, eventuellt överskott flyttas till sparkonto.
Åhhh, den som ändå hade sån "lyx"....*drömmer*..fast det blir ju bättre bara bil-lånet försvinner.

Men gemensam ekonomi kräver nog att man har någorlunda lika uppfattning om vad pengarna ska läggas på och att båda är ungefär lika slösaktiga/sparsamma, så att det inte känns som att den andra bränner pengar i onödan eller på fel saker. Om jag kände så skulle jag nog vara snålare och hålla hårdare i "mina" pengar...
Där har vi ett problem! Han är mer spara och jag mer slösa (mycket pga hästen. Den är ju inte gratis!). Han känner lite att jag slänger pengar "på fel sak" (för honom). För honom har hästen/hästeriet bara blivit ett pengaslukande monster som tar hans sambo ifrån honom. :cry: MEN han har aldrig rakt ut sagt att han vill att jag ska sluta med hästar...Det här gör att han känner ett starkt motstånd mot att hjälpa mig ytterligare ekonomiskt, vilket jag förstår. Det har han varit ärlig och sagt! Jag har då lovat att hitta en medryttare för att försöka råda bot på det (jag tycker också att vi kunde träffas mycket mer än vad vi gör idag), men det är lättare sagt än gjort!

Det JAG skulle göra i eran situation är att använda hans "bad-pengar" till att betala av lånen på häst och bil så snart som möjligt. Men din sambo kanske inte är som jag... Vad gör han med överskottet?
Det är ju det optimala! Han pratade senast igår om att använda det överskott på pengar som blivit nu (på hans konto) att betala av bilen med. Hästen lär jag få betala av själv.....
Vad han gör med överskottet? Jaaaaa, köpte nyligen ny mobiltelefon.....bensin.....lägger på hög....saker till bilen, fälgar och dyl, trimmade bilen för 8000.- för ett halvår sen...såna billiga saker.

Ni har valt att bo billigare (vilket han vinner på) men det ger dig längre resväg. Du förlorar både tid och pengar, medan han vinner både billigare boendekostnad och restid. Då kan det väl vara rimligt att han bidrar till bensinen.
Det hoppas jag att vi löser nu med bensinkort då vi får bensinen på räkning och vi kan dela på den också! Men det återstår och se.....

//Alice
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Japp, det är PRECIS vad jag ska göra! Tack för tipset! :bow: Du e klok du....sen så gissar jag att du är nååååågra år rikare på erfarenhet än jag! ;)
Det är i.o.f.s. sant.
Men jag har alltid haft stenkoll på min ekonomi.
Jag flyttade hemifrån på en mycket begränsad ekonomi redan i Gymnasiet.
Så det fanns liksom inget val.

Jag hade egen KÖPT lägenhet som jag hade SPARAT till redan på Universitetstiden.
På det viset så hade jag en hyra på 350:- när ett studentrum kostade 1 200:-.
Jag kunde då hålla mig med bil, halv häst samt spara till en motorcykel.
Bilen kostade 1 000:-, en gammal SAAB V4.

Trixet är att tänka efter före.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Det är väl det som är problemet (eller räddningen)! Han har inte ett intresse som kostar en massa pengar. Han har inte ett intresse öht... :cry:
Men hallå!
Du skriver ju att:

Vad han gör med överskottet? Jaaaaa, köpte nyligen ny mobiltelefon.....bensin.....lägger på hög....saker till bilen, fälgar och dyl, trimmade bilen för 8000.- för ett halvår sen...såna billiga saker.
DÄR är hans hobby!
Bilen.
Han gillar sin bil och det är hans intresse och det kostar pengar.
Det är ju ganska lika som att ha häst, eller hur?
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Han har inte ett intresse som kostar en massa pengar. Han har inte ett intresse öht... :cry:
alice skrev:
saker till bilen, fälgar och dyl, trimmade bilen för 8000.- för ett halvår sen...såna billiga saker.
Tja, bilen verkar ju vara ett intresse som kostar pengar? Och hade det inte varit för att du betalar av på hans bil så hade du kanske inte haft det lika knapert?
Åhhh, den som ändå hade sån "lyx"....*drömmer*..
Tillsammans får vi inte ut så mycker mer i lön är ni. Vi försörjer en hund och två inackorderade hästar, bor i hus och har bil och har ändå ganska många tusenlappar "över" när allt är betalat. Skillnaden är nog att vi inte har några lån nu. Det gör en hel del extra pengar varje månad.

Om din sambo känner att du slösar (på "fel" saker) så kan jag förstå att han inte vill betala för det. Samma om han inte känner sig helt säker på att det här förhållandet är "för alltid". Om man har den känslan nånstans i bakhuvudet (kanske utan att ens veta om det) så är det svårare att ha helt gemensam ekonomi. Enligt egen erfarenhet i alla fall. I förra förhållandet höll jag betydligt hårdare i "mina" pengar trots att vi varit tillsammans längre och var förlovade. Men nu, när jag har hittat den jag verkligen vill (och tror att jag kommer) leva med för alltid, då känns det bara som att det är VÅR ekonomi som är viktig.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag hade blivit galen om inte vi hade delat lika i vår familj! Men alla är vi ju olika... Vi har fem barn varannan vecka och bara mina två den andra. Inga gemensamma. Vi har hus som kostar 9000kr i månaden, x antal lån och avbetalningar och jag har häst och barnen hyr vi en ponny åt fyra dagar i veckan. Till saken hör även att jag är en jätteslösa och aldrig sparar till någonting utan bara köper!!

Detta hade aldrig gått utan en snäll man, dock helt utan hästintresse... Han prioriterar mig och barnen före sig själv och sen har vi två bilar men ingen är direkt dyr. Litet lån på den ena kvar typ 22000kr men det är inte så himla dyrt. 1277 i månaden tror jag. Bensinräkningar på ca 4500kr i månaden oxå.
Ja allt som allt brukar vi ha räkningar på 18000kr i månaden. Vi tjänar tillsammans kanske runt 25-28000kr men tänk då på att vi har massa barn som kostar en hel del oxå. På något sätt får vi detta att gå ihop. Vi köper billig mat och storhandlar alltid, unnar oss inget direkt själva så som bio mm Kläder kan man ju köpa ganska billigt i Ullared några gånger om året. Visst är det tajt många gånger men det går.
Men skaffar du en medryttare på 50% så löser sig nog din ekonomi en hel del. Det känns självklart inte kul men jag hade valt det alternativet direkt för att få det att gå runt!! Har själv precis skaffat en två dagar i veckan och det gjorde min lilla gubbe sååå :) Innan såg han ju knappt röken av mig...
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Jag borde som universitetsstudent inte ha råd men bor och lever billigt i en mindre stad tillsammans med sambo.

Tråkigt att du känner dig stressad av ekonomin! Det är lätt att hamna i en ond cirkel också, går manback en månad kompenserar man nästa månad och så rullar det på...

Något jag tycker borde vara möjligt att spara in pengar på är matkontot, 3500 kr/månad för två personer låter som om det är möjligt att dra ned på?

Ekonomisk bilkörning ägnar jag mig också åt men du kanske redan "kör försiktigt" och bensinsnålt?
Annars kan man faktiskt spara ganska många liter på att planera körningen ekonomiskt, från 1.0 till 0.7 liter per mil ger en förtjänst på:
0,3 l/mil.
Du kör 14 mil/dag (tror jag? 10 mil jobbet och 4 mil stallet?).
Förtjänst per dag 4,2 l.
Per månad (30 dagar) 126 l.
126 liter motsvarar ju en ganska stor slant per månad!

Men som sagt, ni kanske behöver ett så pass stort matkonto och du kanske redan kör så ekonomiskt som möjligt....

Medryttare är väl inte så dumt?
Blir ju både en liten slant och så slipper du resan till stallet någon dag i veckan?
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Lyssna på Inte_Ung, har sagt mycket vettigt som jag hade tänkt säga på ungefär samma sätt! :)

Något jag tänkte på var att en 245:a är väl inte den mest bensinsnåla bilen man kan köra, eller? Då ni har en "fin" bil, V70:n, varför inte sälja den andra och skaffa en mindre, bensinsnål bil som du kan pendla med.
Se över hästförsäkringen också!

Jag tänkte också på vad någon annan kommenterade. Om du hade ca 4000 kr över och sen drar bort 2000kr för bensinen har du ju 2000kr kvar till bara dig själv, det tycker jag inte är så lite.
Jag har en budget till mig själv på ca 1000kr per månad och då innefattar den också "lördagsgodis" som du säkert kan lägga in i er matbudget. 3500kr i matbudget borde också kunna slimmas lite.

Själv är jag just nu student, med häst. Bor förvisso billigt (ca1500 inkl el) då jag delar lgh med klasskompis och har ett hyfsat billigt stall (1600) och ingen bil (cykelavstånd till stallet). Efter räkningar och häst är betald har jag de senaste månaderna haft 1000-1500kr kvar när nästa studielån kommit.
Jag är nog lite extrem dock, på både gott och ont. Tänker minst 10 ggr om jag verkligen behöver något och oftast hamnar jag på nej... Vilket ibland är tråkigt och ibland är man glad att man faktiskt lät bli att köpa den där grejen.

Undrar dock hur jag ska få det att gå ihop när jag är färdigpluggad då inkomsten inte kommer att öka särskilt mycket jämfört med nu (ca2000kr bara)medan utgifterna kommer att öka då jag troligtvis kommer att behöva bil samt att studentrabatt på hyra osv inte längre finns. Den dagen, den sorgen dock... :angel:
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

alice skrev:
Så här ser min ekonomi ut på en månad:
Får ut ungefär 15500.- efter skatt.
Utgifter:
Stallhyra; 2230.-
Avbet; 815.-
Försäkring; 659.-
Summa; 3704.- för bara hästen
Plus studielånet som troligtvis kommer att hoppa upp till 1000.-/mån efter årsskiftet. :cry:

Alla gemensamma räkningar delar vi på:
Bredband; 295/2 = 147,50
Hyra + carport och parkering; 4600/2 = 2300.-
Avbetalning V70n; 4000/2 = 2000.- (färdigbetald i mars/april)
Sen till kommer ju elen, telefonen mm som landar i runda slängar på ca 500-1000.-/mån/person.
Sen lägger vi 1750.-/mån i "matpengar"
Summa: 6647,50-7147,50.-

Summerar vi totalt: 15500-3704-1000-6647,50 (-7147,50) = 4148,50 (alt 3648.-) Av det ska jag betala bensinpengar tor jobbet = dryg 7 mil/dag plus resorna till stallet 2 mil tor varje dag.

//Alice

Vad är det för försäkring du har som kostar 659:-/månaden?

Jag skulle verkligen kolla upp en stallplats närmare mig om jag var du.
Den blir skitdyr som det är idag med bensinkostnader och allt. Där kan du spara in massor.

Jag har ca 12000 efter skatt och det räcker till en stor häst som kostar ca 1600:-/mån med all mat, inackordering och försäkring. (Men då har jag en mycket förmånlig kallhyra.) Jag har flyttat hästen ett par gånger efter vi flyttade för att få honom närmare mig = billigare resor.
Egen villa som jag delar med sambon.
Vi har delad ekonomi så jag skulle inte komma på tanken att be sambon betala för mina intressen.
Förutom det så har jag massor av andra smådjur som kostar pengar, jag flyger sportplan då och då. Har ändå pengar över så jag kan spara en slant varje månad.

Tänk igenom att noga. Framför allt så kan du spara massor på att byta till ett stall nära dig. ta in en skötare någon dag i veckan (även om du inte tar betalt av denne så spar du ju in bensinpengarna den dagen.)
Men visst smakar det så kostar det. Men du kan nog krympa ner div kostnader lite också. Matkonto på två pers på 1750*2= 3500 :eek:
Vi har inte ens hälften av det på oss två tillsammans! Det är SANT!
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Det ska inte vara så att han ska kunna göra en massa å köpa massor av saker medan du knappt har råd med mat.Då kan han betala mer av hyran tex.Jag undrar bara hur ni gör med bilen, den kan väl bara stå på en person har jag för mig å ifall den står på honom å du hjälper till att avbetala på den å det skulle ta slut en vacker dag(jaja nu ska jag inte vara pessimist men man måste ju vara realist iaf) så har du betalt hans bil som han kommer behålla tex.Detta var ett exempel.Jag får tyvärr bara 3000kr/månad så mina föräldadrar är tvungna att betala min del av hyran + mat å efetrsom jag är sambo så får jag ju inte gå på socialen då de har krav på att sambon ska försörja mig istället, fast han tjänar jättedåligt.Sedan har jag hästar så det skulle dom oxå kolla upp fast jag inte betalt eller försörjer dom pga att jag inte har pengar.
Spontant skulle jag tycka att din sambo får betala större summa än dig för du ska ha lite kvar att leva på.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Men om din sambo har så gott ställt varje månad, varför ska du behöva betala på bilen som du inte använder..?
Kanske kommer det en tid längre fram i era liv då du har det bättre ställt och kan betala mer hemma.
Din sambo kan väl inte må bra av att se dig urfattig varje månad?

Om han har tusentals kronor över kan han väl köpa dig lite kläder nån gång... eller hjälpa till med nåt annat.
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

När jag läser hur alla andra har det känner jag mig lyckligt lottad. Vi har ganska mycket utgifter och jag sliter hund genom att jobba ca 15-20 NÄTTER i månaden. VIst vi har själva valt att ha två finare bilar och har dessutom lån på dem. Fast snart är den ena avbetald. Min sambo har sagt att han vägrar betala för hästen eller hundrna, katten betalar han gärna för eftersom det är "hans". MEN har jag t ex en veterinärräkning på 1500 så tar han en annan räkning för motsvarande. Indirekt betalar han alltså för djuren :)
Vi försöker betala lika mycket var varje månad, i den summan är djurens räkningar med men den som tjänar mest kan få ta en extra räkning eller får stå för matinköpen den månaden. Alla pengar som kommer in är de pengar som ser till att vi kan leva som vi gör. Hästen måste ha mat och bilarna måste ha ny olja. Ibland får jag betala delar till hans bil och oftast betalar han delar till min bil.

Äh, nu känns det mest som om jag svamlar...
 
Sv: Ytterligare en "hur har ni råd"-tråd!

Mitt ex hade hål i huvet när det gäller pengar... :crazy: Han kunde bara inte förståååå varför han aldrig hade några pengar, och inte heller fanns det nååååågot att spara in på.... Frågan man får ställa sig är väl vad som räknas som nödvändigheter?

Bredband tex? Handlar det bara om nöjessurfning är det kanske inte så nödvändigt som om man jobbar hemifrån.

Parkering? Eller kan man ha bilen på gatan?

Jag tror de flesta har massor man kan spara in på, men som man ändå vill "unna" sig. Och det är väl ok, men då får man ju köpa konsekvenserna. Det finns ju också den möjligheten att dra in på vissa grejer under en period, och när man kommit på fötter unna sig dem igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jaha där kom domen... vart på möte med min chef min arbetscoach och en tjej som heter Anna som är arbetsledare inne där jag jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
3 812
Senast: ridtravare
·
Äldre Hej Buke! Visste inte om tråden skulle ligga under kropp & själ eller skola & jobb, tycker den passar under båda.. Nu ligger den under...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp