• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tashinajess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 204
T

tashinajess

Hur mycket tränar ni era 2 åringar?
Självklart beror det på hur dom växt. Men skulle vara intressant att veta hur långt gånget era tvåringar är? Jag vet att en del börjar inridningen på sina halvblods föl så tidigt medans andra har dom på lösdrift nästan hela tvåårs perioden.
Jag har longerat och tömkörtmin tvååring, samt lite löshoppning, men han har vuxit fort och är fortfarande rätt gänglig.

Sv: 04:or

tashinajess skrev:
Hur mycket tränar ni era 2 åringar?
Självklart beror det på hur dom växt. Men skulle vara intressant att veta hur långt gånget era tvåringar är? Jag vet att en del börjar inridningen på sina halvblods föl så tidigt medans andra har dom på lösdrift nästan hela tvåårs perioden.
Jag har longerat och tömkörtmin tvååring, samt lite löshoppning, men han har vuxit fort och är fortfarande rätt gänglig.

Jag har inte gjort några världsunder med min 04:a. Mest försökt få henne att vara följsam när hon leds, kunna stå still utan att vara fastbunden, varit ute vid vägen för att vänja henne vid trafik. Dessutom har vi vart iväg på en westernkurs där vi deltog i olika ledövingar (otroooligt givande!). På samma gång fick hon åka transport, vara i manege, träffa nya hästar samt lära sig lite mera vett och etikett! ;)

Hade en motig vinter när hon var för j*vlig, men har insett att det var brist på respekt från hennes sida kombinerat med tråkigt i hagen som körde igång eländet (man lär så länge man lever!). Nu *peppar peppar* har det gått bättre och jag tror faktiskt vi klarar (*hoppas åtminstone*) vårt mål för i år, nämligen att delta i en utställning...

Jag får hem min 2-åring nu i slutet av veckan, och hon är i princip inte tränad alls, bara ledd i grimma.

Så målet fram till sommaren är just nu (innan jag ens träffat hästen...:angel: ) att hon ska vara kunna vara följsam när hon leds, klara att stå uppbunden, kunna lyfta hovarna och tränsas. Kanske löshoppas något.
Allt utöver det känns som bonus just nu, men vem vet, hon kanske är helcool och t.o.m är sadlad och tömkörd till sommaren...;)

Har en ponnyvalack f. 04. Han har vuxit otroligt jämnt hela tiden.
Han är tömkörd på bana och i skogen. Longerad 2 ggr. Löshoppad. Van vid den mesta utrustning (täcke har jag inte testat dock). Orädd och lätthanterad i övrigt. Lastar och åker med honom själv till ridhus. Snart är det dags för bete:)

Min varmblodstravartös är bettvan och vi har promenerat lite. Mitt träningsupplägg nu ser ut som så att hon ska ha haft tömkörningsgjorden på sig och möjligtvis kunna tömköras rakt fram i skritt utan ledare innan semestern v. 27. Sedan får hon semester några veckor innan jag tar tag i tömkörandet ordentligt och räknar med att lägga sadeln på ryggen i höst någongång. Beroende på hur bra hon lägger på sig hull och muskler kommer jag hänga på henne och sitta på henne om 1 år ungefär.

Vad duktiga alla är :)

För mig står det helt stilla just nu..måste försöka få igång motivationen.

*Jag brukar gå ut och gå lite ibland med honom,haft tömkörningsgjorden på nån gång under tiden.
*Haft träns på honom i stallet några gånger
*Van att stå uppbunden på gången när jag grejar
* Var asjobbig med min hovslagare sist han skulle verkas,så det har blivit en del benlyft på sista tiden :D

Mitt mål just nu är att tömköra lite i sommar och lägga på sadel.
Vi ska också ta en tur till ridhuset framöver.

Han är verkligen som en liten vilde nu *pust* vårkänslor tror jag..

El Karisma skrev:
Nu *peppar peppar* har det gått bättre och jag tror faktiskt vi klarar (*hoppas åtminstone*) vårt mål för i år, nämligen att delta i en utställning...

Vad roligt att det går så bra för dig!! :bump: :banana: :bump:

Mitt halvblod som är född 04 har jag gjort det mesta med... :)

* Sadel, träns, täcke sele skacklar mm går aldeles utmärkt
* Longerar lite då och då
* Tömkör
* Har löshoppat typ 3 gånger
* Åker transport utan problem
* Står uppbunden och verkas utan problem
Jag tränar väldigt mycke NH med honom.
Och igår var vi ute och cyklade :banana: han var jätte duktig!

Min -03:a (quarter) red jag in förra året som två åring, red henne i alla gångarter så snart som möjligt. Nu i år har vi varit på 4 ridclinics och hon ska tävlas uppsuttet i augusti, hittils har det bara varit utställningar för miljöträningens skull. När hon växt så har hon fått ta det jäkligt lugnt, bara skritt i skogen så att hon inte ska bli alltför öm i kroppen. Nu är hon väl relativt tidigt utvecklad om man jämnföra med ett halvblod som ska bli runt 170cm.. Min "lilla" dam är bara 149cm hög och lika bred. börjar likna en dieseltank mer och mer så jag är jäkligt glad att jag började i god tid med henne.:)

Mitt mål är att ha min gosse inkörd till sommaren. Just nu går han bra vid tömkörning ute och på banan. Han har än så länge lite svårt att svänga, men det kommer...
Har longerat honom, både över bommar och utan. Löshppat har han fått göra 2 gånger nu och det var nog det roligaste han varit med om!
Han står snällt i gången när man pysslar, och är snäll när träns och sele ska på. Jag har tränat honom att han ska gå bakom mig och stanna när jag stannar osv.
Jag försöker vänja honom vid alla möjliga saker som kan verka skrämmande, tex gå över pressening (den började han leka med :angel: ) fladdrande saker och ungar som hoppar på stora studsmattan. Han tycker allt är roligt! En otroligt tacksam häst att hålla på med!
Växer han som han ska under sommaren så planerar jag att sätta sadel på honom till höst/vinter och rida in honom nästa sommar.
med tanke på att jag bara har haft honom sen November och han då var helt ohanterad så tycker jag att det går galant! ;)

Min tjej är född i sept 04 så hon ligger ju lite efter rent åldersmässigt. Hon är van vid träns och sele, haft sadel. Vi har börjat med tömkörning och löshoppning. Är helt trafiksäker och vi går på promenad ett par dar i veckan då vi skrittar o travar. Var med på utställning förra sommaren och var jätteduktig o snäll. Nu i sommar blir det nog två utställningar..Jag har även suttit på henne ett par gånger barbacka och blivit ledd plus att min 10-åriga systerdotter har suttit på hene och lärt henne att gå framåt för skänkeltryck. Så vui har inte kommit så jättelångt, men i sommar ska hon bli inkörd iaf! Det är målet..

Min tvååring går på lösdrift tillsammans med fyra tvååringar och fem ettåringar. Jag är och hälsar på honom ungefär en gång i månaden, ibland tar jag på honom grimman och borstar lite.
I sommar ska jag träna honom inför unghästmönstingen i höst. Då ska han kunna ledas i träns i skritt och trav (jag har ännu inte sett honom ta ett travsteg...), ställas upp korrekt och visa sina gångarter lös i ridhus.
Sedan gör jag nog inte mer med honom i år utan väntar till nästa år med mer arbete från marken.

min arabsto har jag inte gjort så mycket med såå men å andra sidan har vi prioterat hanteringen och mycket nh då det e en väldigt dominant sto men nu e hon jätte duktig .. min lilgrabb(3år) har "ridit " på henne inga problem gått fram helt naturligt . träns täcke sadel van även van när stigbyglarna hänger o slänger gått mycket promenader nästan trafikvan förutom traktor men sticker inte utan spänner sig bara.. nu i år ska vi lite smått bygga upp muskler ska löshoppa henne lite oxå o ev köra in henne ev så sitter jag upp på henne höst vinter men det beror på vilken kondition och mognads fas hon är i då.. ska även träna på lastningen så mål e att hon ska kunna gå in i transporten själv

KL

Min arabhingst är född januari 05 så han är ju inte så mycket efter 04orna som är födda på sommaren ;)

Han är van vid allt. Finns inget kvar att lära nästan haha... Jag har gjort nästan allt med honom, "körde in" honom med pulka och barn i vintras ett par ggr. Har spänt honom förra veckan för rockard men inte låtit honom dra. Han står snällt uppbunden, är lättlastad, lätt att klippa, duscha, trafiksäker, lätt att verka etc.

Allt detta har vi "lekt in", korta stunder och han har hela tiden haft roligt utan tvång. Nu är han 1.4 år och kommer lämnas helt ifred till hösten/vintern då jag börjar köra honom för vagn litegrann. Han är ju i stort sett redan van vid allt så jag räknar med att det bara är att plocka in honom. Skönt är det!

min 04 föddes i maj, har jag tömkört lite och promenerat mycket med, både på väg och i skog.

gått över bommar, leka följa john och sådant!

mycket miljöträning, så som spö över hela kroppen, plast påse över hela kroppen, plast som prasslar på ryggen mm.

träns och skydd, täcke mm

har haft sadel.

har hängt på honom utan sadel några steg i taget!

:d han är ca 167 cm hög så hänger lite på han innan han blir för hög och jag får höjd skräck!:smirk:

lastad och verkad, jätte snäll står själv och lyfter fötterna!

:D står på lösdrift, men kommer in 1 gång om dagen och får kraftfoder blir borstad och lite tränad nästan varje dag!!:d

Hej
Jag har en hingst -04, welsh, han har sadel på sig, träns, longerad i skritt och trav. Täckes van. Är ute och går med honom och tränar var han skall befinna sig och lyssna på mig. Men han är hemskt bitig, inte på mig men på allt annat. Grimskaftet, longerlinan, den andra hästen (en äldre valack) - så fort de leds tillsammans "passar han på" att bita honom och stegra sig mot honom, kanske för att han vet att den andra hästen inte ger igen när han blir ledd. pust
Men så till mitt "stora" problem. Att åka i trailer. Hur har ni gjort. Min pålle går lätt in i transporten men när vi åker blir han hyterisk och kastar sig över frambommen och liknande. Nu har han åkt korta, korta sträckor med valacken bredvid sig och då går det bra men nån gång måste han lära sig åka själv....
Har nån nåt tips.....

Hej min 22 månaders hingst är tränsvan, tömkörd ca: 6 ggr är jätte duktigt.. lär sig fort kommandon, har blivit longerad skritt och trav... kan stå själv inne och ute i hagen .. stå lös i gången och ute när man pysslar med honom.
Stannar när man ber honom och går när man ber om det, är jätte snäll att leda och lasta, har börjat löshoppa honom...van att ha täcke och skydd på sig, vi klättar och är ute och går mycket m.m.
bryr sig inte om andra hästar...
har pysslat om och vart med honom sen han föddes :love:

står just nu på lösdrift som jag funderar på att låta han göra tills nästa sommarbete så han får växa till sig ordentligt....

Hbl sto född maj 04. Kan åka transport lastas etc utan problem. All hantering från marken är ok. Löshoppad sen förra våren. Har haft sadel, träns på sig. Påbörjat tömkörning. Ska sittas in nu i sommar då hon är väldigt stor, 170 redan:eek: = hängning via halmbalsberg... Hon är dock vettig och snäll, så det ska nog gå.
Ska ev visas i sommar, så vi får öva på det. Har inte något bestämmt antal dagar då hon jobbas. Tittar på hur hon mår och växer samt hur vädret är och tar henne 10-15 min när det är läge för det.

Eva

Min hings är 20 månadert

¤ är tränsvan , tömkörd på volter och melan trän i skogen ca 8 ggr är jätte duktigt och har lätt för att lära sig. skritt och trav och halt.
¤ Har inga problem att åka transport med och utan kompisar.Lastar honom ofta bara för att åka ner till hagen:rofl: :rofl:
¤ långpromenader i skogen .
¤ Har haft sadel på en kort promenad.
¤ löshoppar sig själv i hagen.
¤Har inga problem att stå själv i stall eller i hagen.
¤ klättra har vi provat på par gånger :D och det är mycke roligt Han blir lätt tokig och rullar sig i branten och åker kana nerför suck
¤tränar på preseningar en ny kul lek;)
¤ Han finner sig i det mästa

Han är inte räd för något och inget hingstig älskar när han ska få hänga med på något roligt

Min 2:åring (islandshäst) går på lösdrift. Vi har nyligen påbörjat ledträning på allvar och att stå uppbunden. Jag utsäter henne medvetet för lite läskiga saker, som att gå över ensilageplast. Tänkte att jag skulle få henne helt ledtam innan sommaren och sen får hon lite ledigt över sommaren (självklart med nödvändig skötselhantering)

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 464
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 412
Senast: Lisa2014
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 684
Senast: anhe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka