• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tashinajess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 204
Sv: 04:or

Jag har en shettis hingst -04.
Jag longerar han och tömkör lite lätt. Löshoppar kanske 1ggr på månad. Träns är klart och sådant. Som åring var han outvecklad men nu har han växt till sig. Han var tävlat en gång agility och vann alla klasserna. :)

Min grabb är van vid ganska mycket men det är inte min förtjänst utan hans genom att han är så himla snäll och lugn.

Han har haft sadel, träns & täcken.
Mycket promenader, lite longering, löshoppad.
Lastad utan problem, står stilla i trailern även när den inte rullar.
Han står på gången och blir hanterad som vilken vuxen häst som helst.
Han visades på rådgivande förra hösten så han är tränad att visas vid hand, väl där fick han faktiskt beröm för att vara så välhanterad och lugn, speciellt för att vara så ung.

Ja, han är bäst helt enkelt !
:banana:

min sköthäst på 2år det vi har hunnit med är

#promenader ute hon bryr sig inte för fem öre
#van vid att stå i stallgången,ute och bli borstad även i hagen
#har haft träns på sig.täckes gjord men inte spänt den
kan även stanna,när man smackar tar hon trav backa kan hon sida m.m.

de va så mycket som vi har hunnit på 3mån :banana:

Min 2-åring född i juni 04:
- pysslas med lite varje dag (hovvård, ryktning)
- ledtränas kortare stunder just nu 1-2 ggr/dag
- promeneras längre stunder/tömkörs ca 1 g/v
- tränas att vara ensam i stall och hage allt längre stunder
- ska gå på bete med jämnårigt och äldre sällskap juni-augusti och lämnas bort för inkörning i höst och inridning till våren

Hon har tidigare:
- tränats i att stå uppbunden längre stunder
- åkt transport ett flertal ggr utan problem
- varit på premiering och visats upp för hand
- varit på inkörningskurs med övernattning
- fått prova på att bli arbetad i rundkorall
- varit på unghästclinic i ridhus
- varit iväg på unghästbete
- fått utstå diverse övningar som matte läst om i olika böcker med "NH" eller "horsemanship" i titeln..:angel:
- toleranstränats för diverse läskigheter

Min pålle gick på lösdrift till oktober -05. Sedan dess har jag arbetat med honom ca 4 dar i veckan (bara stå i gången o bli ryktad räknar jag som att arbeta :angel: ) Nu longeras han ca 2 dar i veckan, går med bra balans och svarar mycket snabbt på kommando. Har hängt på honom 3 gånger, inga problem, ska sitta på honom i morgon ( BARA sitta, tänker inte rida honom förrän efter sommaren då han fortfarande växer en hel del, är nu 172cm... ) Är ute och promenerar ofta (joggar med honom en del så mycket jag orkar :crazy: ) och tömkör så ofta jag får hjälp. Vill inte tömköra när jag är ensam då jag har haft lite dåliga erfarenheter av tömkörning med en annan häst.

Tycker det är roligaste tiden nu, dom lär sig så fort och han börjar "hingsta" till sig lite också, lite rundare och inte så spinkig längre. Ser fram emot hösten då det ska börja ridas på allvar!!

Lycka till till er andra också!! :bump:

kullerbytta skrev:
Kul, men ska dom inte vara tre år för att få tävla agility? Var tävlade han?
Eva
Tävlade senast på Belekima. Men har varit lite överallt.
Jo, men på visssa tävlingar finns det unghäst klasser.

Jag jobbar min ett par gånger i veckan med hantering, smaka på longering mest bara så att hon gör det jag ber henne om. Hon har fått sadel på ryggen (tung westernsadel) och det var ok. I övrigt mest bara omvårdnadspyssel, hovverkning och sånt. Träns och bett väntar nu runt nästa hörn;)

jag har skrivit innan vad jag har gjort med min sköthäst de stog vad vi har hunnit med på 3mån feb-april nu är vi inne i maj har fortsatt med promenader,stå i stallgången borsta m.m.har även varit i padocken gåt över bommar men jag har märkt att hon är rädd för motorcycklar så de kommer att vara jobbigt för henne i trafiken men ska jobba på det en månad nu...

hon kommer att flytta i slutet av juni ledsen....

de hon kommer att vara van vid innan hon flyttar är

gå över bommar,promenader,borsta kratsa hovar m.m.även stå i spolspiltan få vatten på sig..van vid musik.stanna,backa sidan m.m
ha träns på sig,longerings gjord/tömkörnings gjord..vara lite tömkörd ha sadel på sig,hänga mig på henne..sitta på henne kanske..ha skydd på sig benlindor,täcke :banana:

Det var länge sedan jag skrev om min -04 nu.

SEdan sist har vi hunnit lära oss att hovslagare inte är livsfarliga utan riktigt trevliga saker. Sedan har hon varit ute på endel promenader och hon bryr sig inte alls om bettet. Dessutom har hon haft alla mina barn på ryggen en vända för att vänja sig vid vikt och detta brydde hon sig inte om.

Därför lutar det nu åt att sadeln åker på och att jag struntar i tömkörningsgjorden som ändå är för stor och inte ligger bra.

Dessutom har hon hunnit med att bada vilket var en trevlig upplevese tydligen

tashinajess skrev:
Hur mycket tränar ni era 2 åringar?
Självklart beror det på hur dom växt. Men skulle vara intressant att veta hur långt gånget era tvåringar är? Jag vet att en del börjar inridningen på sina halvblods föl så tidigt medans andra har dom på lösdrift nästan hela tvåårs perioden.
Jag har longerat och tömkörtmin tvååring, samt lite löshoppning, men han har vuxit fort och är fortfarande rätt gänglig.

Jag har inte gjort så där väldigt mycket med min 2-åring ännu. Men det är mest eftersom jag varit gravid under vintern och jag har ägnat mesta orken åt markarbete på 3-åringen som skulle gå 3-årstest (ridningen har andra fått sköta).
Men nu ska jag ägna lite mer tid åt 2-åringen. Hittills har jag tränat att leda i träns, att stanna och att sätta igång på kommando och löshoppning. Och så förstås daglig skötsel som borstning och att lyfta hovar.
Idag övade vi longering för första gången, dvs bara att gå på en volt med träns och longerlina med en medhjälpare som så att säga ledde ut henne på volten.

Min två-åring går på lösdrift men har stått på stall tidigare också. Vi har precis varit på tömkörningskurs och ska väl komma igång med det är det tänkt. Annars har det varit promenader, miljöträning (trafik, gå på läskiga ställen etc), vi har varit på NH-kurs också.
Han har åkt transport några gånger utan problem, har träns, lindor och täcke också (övning).
Han är lipizzaner så vi går mycket lugnt fram. Kul att läsa om era unghästar!
Har lite dåligt samvete för att jag inte har så mycket tid med honom. :( Men det låter inte som att vi är så långt efter då. :D

börjar antingen när dom är 2.5år eller 3år det beror på men ska börja att läga sadel på henne idag även ha träns vara ute och gå idag...och hon har precis kommit ut på betet...med...så hon ska i såna fall bli inriden i augusti eller nästa år....

Mysaan skrev:
*kl*

Ni som ska 3 årstesta era nästa år har ni börjat rida dem eller när börjar ni med det?

Rida :eek: de har väl nätt o jämnt blivit två! Varför börja så tidigt?

Min är på inkörning nu, har tänkt visa henne på 3-års testet men rida/ sitta på henne har jag inte tänkt göra förrän till jul tidigast! Hinner säkert få henne någelunda ridbar till testet utan att stressa.

Rosella skrev:
Rida :eek: de har väl nätt o jämnt blivit två! Varför börja så tidigt?

Min är på inkörning nu, har tänkt visa henne på 3-års testet men rida/ sitta på henne har jag inte tänkt göra förrän till jul tidigast! Hinner säkert få henne någelunda ridbar till testet utan att stressa.
Jag har inte haft någon tanke heller men en annan i stallet funderar på att börja rida sin eftersom hon ska gå på treårs nästa år och hon har inte passerat sin 2 års dag ännu. Det var därför jag undrade. TYcker själv det låter tidigt nämligen.

Iofs har min haft mina ungarn på ryggen typ 1 minut per barn.

Jag har just köpt min tvååring :love: så jag har inte hunnit göra så mycket. Har borstat på honom, kratsat hovar, pratat med honom :D och lett honom i grimma och grimskaft.
Han är van att stå uppbunden eftersom hans uppfödare ställer sina unghästar i spilta en period när de är små. Han går lite fram och lite tillbaka och undrar förvånat varför han inte kommer längre, sedan står han still.
I sommar ska jag bara leda honom, prova att sätta på träns, börjar longera till slutet av sommaren och hösten. Löshoppa lite kanske och lägga på sadel. Sedan ska han få lite vila över vintern och ridas in till våren.

Ojojoj sicken plan, ungefär som alla andra ;)

*knapplån
Min 04-a fullblods/ Nsv-travar korsning. Körs ett par ggr i veckan, longeras ibland och jag tänkte börja hänga på honom när som helst så jag hinner sitta på honom några gånger innan han får gå ut på sommarbete.

Hmmm! Är det inte tidigt att sitta på dem redan? Jag är lite sugen att sitta/hänga på min tös. Men är rädd att det är för tidigt och att man går för fort fram. Hon är skitcool med sadel på och mina barn har suttit lite kort på henne. Hon bryr sig inte alls.

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 464
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 412
Senast: Lisa2014
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 684
Senast: anhe
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalister! Jag befinner mig, enligt mig, i en svår situation just nu och jag vet inte riktigt om jag ska ta höger eller...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka