07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi åkte på utflykt till min tränare idag. Tränade inte direkt men red samtidigt som henne så vi pratade en hel del om hur vi ska göra det här så att det funkar bra, och känns lite lättare. C står över hos dem i natt och i morgon bitti ska hon få rida, väldigt spännande! Det är skönt när vi är borta, då är han väldigt gullig och tyr sig mer till mig.
 
Vi åkte på utflykt till min tränare idag. Tränade inte direkt men red samtidigt som henne så vi pratade en hel del om hur vi ska göra det här så att det funkar bra, och känns lite lättare. C står över hos dem i natt och i morgon bitti ska hon få rida, väldigt spännande! Det är skönt när vi är borta, då är han väldigt gullig och tyr sig mer till mig.
Vad är det som tynger dig ? Jag har inte följt tråden så mycket senaste tiden men du låter så bekymrad och nedstämd när du skriver trots att du har en så fin häst vad jag sett och du rider jättebra ?
 
@mackan tack! Det är nog mina egna krav på mig själv mest. Jag vill kunna allt direkt och jag vill att mitt system ska funka på alla hästar fast jag VET att det inte funkar så. Men som min tränare sa i kväll: han må inte vara skapt som en svårklasshäst, men han har ett gott hjärta och vi kan lägga vår egen plan, för han är min. (Tidigare har jag mest tävlat andras hästar).

Det ska bli såååå skönt att flytta honom om 10 dagar och börja kapitel 2. Då ska jag ta tag i uteridningen också. Det är nästan det viktigaste för mig, min gamla tanthäst red jag bara ut på och jag var lika nöjd med det!
 
@Amanda_F det kommer bli skönt tror jag att stå eget utan Fd ägaren i stallet och om du är sån att du lätt känner press vare sig det är befogat eller inte .

Ang system osv så tror jag inte på det så mycket för gemene man faktiskt . Många verkar snurra fast vid att elitryttare rider efter x system osv men det är ju det de läser i media som det förklaras typ . Alla duktiga tränare har ju givetvis system men system i sig innebär ju inte ngt fixt scenario där tror jag det blir lite fel ibland när ryttare hemmavid tolkar det som att det är ngn fix grej eller facit .

Det finns nog ingen som även om ett "system" givetvis måste finnas , lyckas med "system" om det inte innebär att man ofta måste gå ifrån mall /grundfilosofi .

Ffa så måste ju "systemet" hela tiden våga gå ifrån och att ryttaren hela tiden är rörlig i tanke och hjälper och aldrig låst pga en term som "system" :)
 
Senast ändrad:
@Amanda_F det kommer bli skönt tror jag att stå eget utan Fd ägaren i stallet och om du är sån att du lätt känner press vare sig det är befogat eller inte .
Precis. De är supergulliga på alla sätt men jag behöver klippa lite navelsträng. Och det är lite konstigt med att jag sätter sån press på mig själv för i jobbet är jag verkligen inte sån. Motiverar det mesta med att: det är ingen som dör... Men det är tvärtom med Caspian. Fast det är ju bara jag som dör om det går fel. Knäppt!
 
Precis. De är supergulliga på alla sätt men jag behöver klippa lite navelsträng. Och det är lite konstigt med att jag sätter sån press på mig själv för i jobbet är jag verkligen inte sån. Motiverar det mesta med att: det är ingen som dör... Men det är tvärtom med Caspian. Fast det är ju bara jag som dör om det går fel. Knäppt!
Det är inte knäppt alls :) det är stor skillnad på att vara hästägare jmf med att rida andras och en omställning som är stor oavsett hur mkt andra hästar man ridit /tävlat osv om man inte ägt ngn själv :) Dina känslor är väldigt vanliga och inget konstigt så du behöver inte känna dig unik där alls - det är massa meck med att ha häst och ny individ och komma in i det .
 
@sassiball Trösten är väl att man vet vad man har egentligen. Iaf så har det varit så för mig, hade jag inte fått smaka på karamellen och vetat hur bra hon är i grunden så hade jag aldrig orkat med denna tid efter skadan. Så mkt tvivel och trötthet som jag ändå trots det haft, så hade jag aldrig tagit mig igenom detta om vi inte haft de där fina 9 månaderna precis innan skadan. Hade hon gått från besvärligt åbäke direkt till den här konvalescensen from Hell, då hade jag nog tagit bort henne. Eller oss båda :angel:

*kl

Jag har precis satt sprätt på 974 kr på nätshopping :o Råkade av en händelse se att Horze hade 20% på alla MH-produkter idag fram till kl 24. Jag som precis i dagarna haft ihjäl mina jodhpurs och funderat hur fasen jag ska hitta lika bra vardagsskor så snål som jag är...
Givetvis kan jag ju aldrig köpa bara det jag ska ha, utan köpte ett snajsigt schabrak från B Vertigo också. 30% liksom, vad gör man? Skulle klicka hem ett par ridbyxor också men givetvis fanns de bara i barnstorlek i den färg jag ville ha. Funderade länge på att ta en annan färg men tiden blev knapp eftersom jag jobbade till 23 och sedan var tvungen att åka till stallet och ta in min hungriga häst, så jag insåg att jag inte skulle kunna bestämma mig. Och faktiskt behöver jag inte nya ridbyxor, jag blev bara så kär i modellen och färgen. Intalade mig att det nog var sådär tjocka otrevliga ridbyxor som de där Grand Prix-byxorna jag haft i två omgångar därifrån så jag avstod. Sparade 550 kr på det.
Hade även klickat hem en funktionstopp men började vela om färgen skulle matcha det nya schabraket riktigt. Började även vela om storleken då jag förr tyckt att XS eller 36 varit för tajt därifrån, men 38 för stort. Strök den med från listan då jag insåg att jag redan har två pikéer i liknande färg som den toppen jag tänkte köpa. Och jag var för snål för att köpa B Vertigo med samma färg som schabraket. Sparade 209 kr på funktionstoppen och 370 kr på den från B Vertigo.

Så, om än jag ny lyckats bli av med 974 kr på den här affären, så ser jag det som att jag gått plus eftersom jag tog bort tre artiklar från ordern. Smart va?! Varför blev jag inte professor i matematik!? :idea:
 
Alltså helt OT men är det nån här som har sett Equipages "roliga" inlägg på FB med den nakna kvinnan som leder en häst vid vägkanten? Det har delats drygt 7800 ggr i vart fall just nu. Allehanda hejarop om att detta var ju roligt, och såhär ska vi får bilisterna att stanna och att hon nog vill ha ut hovslagaren snabbt osv osv. Både från kvinnor och män.

Som den bitterfitta jag är, fylld av bekräftelse om mina egna känslor under livets gång efter att ha lyssnat på P1 sommarpratare från 18 juli, Sanna Lundell, så gjorde jag ett "vetenskapligt" experiment. Jag skrev en kommentar som löd nåt i stil med att det var ju påhittigt att kvinnor 2015 tycker att det är helt normalt att behöva klä av sig för att få uppmärksamhet. Vad jag ville var att se hur många "feministfittekommentarer" jag skulle hinna få på mitt inlägg. Och givetvis, det har redan ramlat in diverse "du är ju säkert sjukt kul på fester" och liknande tillrop. Från män givetvis. Friskt gillat och påhejjat av andra män. Givetvis. För att inte tala om alla de kvinnor som har så fullt upp med att förtrycka sig själva i nån form av strävan efter gillande av de häftiga männen, som givetvis kände sig lite sårade i ögat av en sån surkärring som jag. Som inte fattar att det bara var en kul grej. Ungefär som att det bara är en kul grej att bli tafsad på av sina kollegor på firmafesten, eller i skolans matsalskö, eller i badhuset, eller, eller, eller. Det är en underbar värld vi lever i. Jag är synnerligen glad att jag inte fött en dotter hit.

Bara en anekdot.
 
@stjarnfrugt Har sett och förfasats på samma sätt som dig. Jag är dessutom ofta en ganska aktiv feminist i många debatter, men den senaste tidens helt sjuka hat mot Zara Larsson har fått mig att helt tappa tron på mänskligheten. I mitt flöde på fejan har jag friskt sorterat bort de som delar rasistisk och antifeministisk propagande. Lever hellre i min lilla bubbla med andra feminister som stärker varandra i vår tro om alla människors lika värde. Men att i andra miljöer säga att jag är feminist och står för det skapar ofta helt galna reaktioner. Män är ofta väldigt snabba att berätta för mig att kvinnor inte alls är förtryckta eller översexualiserade av samhället, mmm, jo är ju lätt att säga som heterosexuell man som har hela samhället för sina fötter.

För att inte frångå tråden helt så har jag varit ute en sväng på tur med ponnyn ikväll. Galopperade runt lite på en äng, men jag tycker det är så tråkigt att vara ute och slåss med myggen nuförtiden att jag inte var särskilt seriös:o. Har även ridit en ponny som också är e Juno Rory som ett barn i klubben ganska nyligen fått. Den är startad LAP1 och är fint utbildad. Rätt kul hur lik den var Barbie att rida, som en blandning mellan Barb och Jun:). En riktigt kanonponny till ungen!
 
Jag måste bara dementera allt elakt jag sagt om min sits. :o

Red ett lugnt pass igår och passade på att kolla igenom sitsen. I och med min viktminskning har "kuddarna" på insida lår försvunnit och jag kan ha låret omvridet. Det sjukaste är att jag inte ens behöver tänka på att vrida om det, det ligger rätt redan. :eek:

@stjarnfrugt Jag reagerade också på den bilden... :down:

Kan tillägga att jag fått helt sjukt mycket komplimanger från alla möjliga kända och okända personer pga min viktminskning. Det gör mig glad först och sedan ledsen. Varför är jag "bättre" för att jag väger mindre? Jag gick ned i vikt enbart för att bli en bättre ryttare, sedan är det förstås bra för min kropp och enklare att hitta kläder jag trivs i. Men kommentarer som "så fin du blivit, nu kommer du säkert hitta en pojkvän" gör mig vansinnig. :devil:
 
@Habina Så roligt att du kommit framåt i din ridning och hälsa :) Med den bakgrund jag har i och med åratals av anorexi osv så blir jag dock bara ledsen över resten av kommentarerna :(
Och apropå det eventuella pojkvänsletandet som alla förutsätter att man ägnar sig åt så är jag ganska trygg i min avsaknad av det. Händer det så händer det, men jag tvivlar på att jag nånsin kommer att träffa någon som delar mina åsikter kring feminism, jämställdhet och självständighet. Och jag har det riktigt bra ensam, om "att ha en pojkvän" per automatik innebär ett evigt kompromissande och tjafsande om ovanstående. Vilket det förr eller senare gjort hittills i alla mina relationer.

Pratade med min egen syster härom dagen, apropå mitt senaste förhållande så antydde hon att jag inte gett den stackars karln en chans. Eftersom jag är så självupptagen med mitt hästeri och endast det, och är allmänt besvärlig. Det föranleddes av att jag sa att jag tror inte att jag hittar lyckan ihop med någon som inte vill göra annat än slacka framför teven/datorn och äta kakor, som är aggressivt ointresserad av kommunikation men vars främsta problem i vår relation är att jag inte går sexuellt igång på just det - ingenting. Jag sa att jag gav det tre år, om det inte hunnit förändras nåt på tre år så vet jag inte vilken chans hon tycker jag är skyldig att ge...
Min egen syster. Som när första barnet kom var helt förtvivlad över upptäckten av att det hon trodde var ett jämställt förhållande upphörde att vara det i samma ögonblick som de fick barn. Sedan fick dom ett till. Och nu jobbar hon deltid, mannen mer än heltid and there we go. Jag är väldigt gärna en självupptagen och allmänt besvärlig hästnörd :angel:

@Fiorano Jag delar din uppfattning. Det är bara sorgligt.
Det enda positiva för egen del, är att jag blir än mer övertygad om att jag inte missar nånting öht genom att endast och enbart snöa in i min ridning. Vill någon delta so fine - om inte annat slipper jag iaf bli störd.

För att inte heller kapa tråden alltför mkt så kan jag avbryta med att jag red ett trevlitg dressyrpass idag. Lite träigt till en början och det märks direkt att vi ridit ut i två dagar. Men noga vägar och mkt övergångar på serpentiner i framridningen gjorde susen. Jobbade sedan med galoppfattingar i den form de kommer i LB:3 eftersom jag ska rida den nästa helg. Lite svårare till höger men gjorde nån fin på slutet, tog även ökningen och upptaget i båda varv och det gick lika bra som förra gången. Att min häst känns mjuk och nöjd och skummar fint i hela munnen gör inte upplevelsen mindre trevlig :love:
 
@stjarnfrugt Dina inlägg är väldigt underhållande ibland. "Vill någon delta så - fine" :laugh:
En otroligt skön inställning till att ha ett förhållande eller ej.

@Habina sådana kommentarer är så förminskande, man blir besviken på samhället, på allas lika värde. Ofta tror jag dock inte att de som yttrar sig så menar något illa, de har bara inte tänkt över vad de säger egentligen.
 
Tack alla för fina kommentarer om förbättrad hälsa/ridning. Jag har successivt genom åren insett mer och mer att jag inte kommer att sluta vara hästfanatiker, så varför inte gå all in när alla ändå förväntar sig det av mig? ;)

Ridturen med Ariel var för övrigt intressant, tyckte vi kom till bra ridning, men hon tappar ju mer fokus när vi rider ute + att hon har två helt olika hastigheter bortåt vs hemåt. Samtidigt kan jag inte åka fyra gånger/vecka till ridbana, så vi måste rida en del ute. Vet inte ens om jag orkar göra någonting med min "ridbana" den är avbetad av hästarna nu, men jag måste slå den på vissa ställen då de inte ätit allt. Är det ens någon mening att lägga ned tid på en äng som är ojämn pga jag red på den när den var blöt i höstas? Eller är det bättre att bara plöja hela fältet och börja om på nytt? Det är inte min äng, så jag måste checka med ägaren först...
 
Lite så känner jag också, träffar jag någon som jag tror kan göra mitt liv bättre genom att finnas i det så absolut. Tills dess har jag det hur bra som helst med mitt och med hästarna. :D

Min absoluta favoritanekdot var när senaste (haha, säkert sista :p) pojkvännen följde med till Granngården och skulle vara hjälpsam. Jag hade parkerat rätt nära ingången, så det var inte långt att gå... Han bar mineralerna, pustade och flåsade och kämpade heeeela vägen till bilen. Jag kom efter med en betforsäck (30 kg) i famnen. När han kommenterar "åh vad tungt" kan jag inte låta bli att svara "Men xxx det där är en hink på 8 kg". :rofl:
 
För att skriva en riktig floskel så finns det faktiskt bra män där ute. Eller kanske inte, jag har möjligen hittat den heliga graalen:D. Finns inte på kartan att jag kompromissar bort hästarna för min man. Han är dessutom väl insatt i feminsimen och ser ojämställda strukturer. I sin tur får han förstås höra att han är en toffel och allt vad det heter. Att tro att män inte har något att vinna på feminismen är så himla dumt, vi måste bort från de unkna gamla könsrollerna om hur det "ska" vara.
 
Men @Habina , vilken dum kommentar ang pojkvän, suck..Men så gott att du känner skillnad iom viktnedgång. Ge den här kärringen en spark i arslet. Jag veeet ju att jag upplever min ridning lite bättre om jag tappar. Har jättelår och rumpa tyvärr. Kommer alltid att vara "mest" där på mig men går ju att få det lite mindre..

Hmm..40+ tant som haft samma gubbe i 25 år..fy vad omodern jag är men lycklig med min toffel och vill inte ha det annorlunda för allt smör i småland;). Fast han är verkligen världens bästa:)!
Så det är väl till att hittat rätt från början men jag har full förståelse för dem som föredrar att inte ha någon livskamrat.
Ser mycket knasigt i en del förhållanden :(.

Ridningen idag gick bra, enligt tränaren så var det stoor skillnad från sist. ( Jag med min supersjälvkänsla kontra med att hon bara sa så för jag ska våga rida i morgon...)
Dock känner jag av min sträckning, ha, ha..så himla dumt.
Å hur gör man om manen är jättetunn mot manken när man flätar? Dom första där blir pyttesmå, vilket kanske är ok men jag vill ju att dom ska vara liggande och inte stå upp som små antenner:rage:..

Smidigt koncept iallafall imorgon med kvällstävlan:)!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
3 516
Senast: super
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 696
Senast: Hazel
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
24 909
Senast: Gilette
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
2 592
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp