07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså jag sitter ju här och blir blödig! Verkligen jätteskönt för ert stöd och input!!!

Jag bytte ju sadel för en månad sen ungefär och har blivit grymt mycket bättre så jag har helt klart ridit i fel sadel tidigare!
Jag har en Bates nu och misstänker att luften i den hjälper till.
Hör ju att det helt klart är en sjukgymnast jag ska ha tag på.
Underbara ni:love::banana::heart

Imorgon ska vi på PoJ igen. Det blir 60 och 70 cm denna gång. De har stilbedömning, men det är först i 80. Himla typiskt. Känner mig inte redo för den höjden.
Vi hoppade enstaka hinder på 90 cm på träning igår. Lotten hoppar så mjukt att höjden inte märks. Tyvärr fungerar min syn utmärkt så det tog ett par hopp innan jag slappnade av och bara följde med. Det går alltid så mycket lättare när man gör rätt. 

Alltså jag sitter ju här och blir blödig! Verkligen jätteskönt för ert stöd och input!!!

Jag bytte ju sadel för en månad sen ungefär och har blivit grymt mycket bättre så jag har helt klart ridit i fel sadel tidigare!
Jag har en Bates nu och misstänker att luften i den hjälper till.
Hör ju att det helt klart är en sjukgymnast jag ska ha tag på.
Underbara ni:love::banana::heart
Verkligen tråkigt att höra. Förstår din frustration. Hoppas du kan hitta en bra sjukgymnast som kan hjälpa dig. Är operation inget alternativ?

@Charlotte1975 tack:heart.
Som jag förstod det så kommer disken vid svanskotan att nötas bort och kroppen kommer att steloperera sig själv kan man säga. Pålagringarna i nacken förstod jag det som att det är bara som de är. Jag måste försöka få ryggen att börja böja sig som den ska. Hur jag nu ska lyckas med de hoppas jag kiropraktorn kan hjälpa till med :D

@sommarminne Det finns en superbra kiropraktor neråt Jönköpingshållet, Karsten nåt..googla så kommer det säkert upp. Sen ska du ta tag i en bra sjukgymnast, dels blir det ju billigare i längden och nåt som sjukvården ska hjälpa dig med och sen finns det idag superduktiga sjukgymnaster som kan komma med egentränings program till dig. Att gå o få massage regelbundet är ju också ett bra förslag, mjuka muskler är klart lättare att jobba med.
Se till att få så mycket info du kan från sjukvården om dina skador så du kan förmedla det till de människor som sen ska jobba med din kropp.

Divan kändes kanonfin idag. Ville inte sluta rida. Kirop på tisdag så vi är redo för clinicen vid nyår och Paulindaträningen i januari.
Bokade precis biljetter till Göteborg också för att se världscupfinalen i dressyr. Var där senast när Lussan och Walk on Top vann hela skiten. Gissar på att ingen svensk tar hem det nu men kul ska det bli ändå.

Divan kändes kanonfin idag. Ville inte sluta rida. Kirop på tisdag så vi är redo för clinicen vid nyår och Paulindaträningen i januari.
Bokade precis biljetter till Göteborg också för att se världscupfinalen i dressyr. Var där senast när Lussan och Walk on Top vann hela skiten. Gissar på att ingen svensk tar hem det nu men kul ska det bli ändå.

Skoj! Jag kommer vara där hela tiden, skall bara klura ut hur jag tar mig ned på bästa sätt. :crazy:

@Habina Vi åker ner på lördagen och ser hoppningen på kvällen sen dressyrfinalen på söndag FM och sen hem igen så det blir en kort runda. Man vill ju inte vara i GBG allt för länge :p

Har precis kommit hem från jobbet. Har haft fyra utryckningar på jouren i veckan, varav tre i helgen och två idag. Känner att det blir skönt att överlämna jouren imorgonbitti kl 7, men ser fram emot nästa lönekuvert...

Har försökt läsa ikapp lite här. Blir verkligen lessen när jag läser om din rygg @sommarminne :( Kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att ha ont hela tiden, och hade blivit hysterisk om det hindrat mig i min ridning. Hoppas verkligen att du får hjälp nu och att det kan bli bättre när skadan är dokumenterad. Styrkekramar till dig!

Här har inte hänt mkt på hästfronten i helgen. Jag red ut igår och blev avbruten av att jobbtelefonen ringde, så det var bara att rida hem igen. Idag ville jag att min häst skulle få ta det lite lugnt eftersom hon gått hyfsat hårt i veckan och har lite känningar av det. Men hennes hjärna funkar inte riktigt med kombon 15 minusgrader och att ta det lugnt ute. Blev en skrittrunda med inslag av jogg för att hålla henne nöjd. Imorgon får hon helvila istället.

Har lite svårt att bestämma mig om vi ska åka tillbaka till kliniken nästa måndag. Någon hältutredning blir det ju inte, men vi hade vaccinering och tandkoll då också... Plus att de skulle kunna kolla på läkningen av såret. Jag brukade vara bra på sår men jag vet inte riktigt med C. Han har ingen feber (snarare tvärtom..) och jag tycker det ser bra ut, men jag känner att så mkt kan gå fel att jag vill ha veterinärbeslut på allt. Suck! Lite självförtroende vore kul att ha...

I morgon tänker jag att det blir lugn tömkörning, det ska vara åtta minus så det är nog bra att han blir lite varm. Ev landar hans julklapp, en vetekudde, i morgon också.

Blev ingen ridning på mig i dag, då det var snorhalt ute och jag orkade inte brodda. Det var även såpass halt på vägarna att jag vågade inte ens åka till ridhuset.

Igår red vi dock ut i 1,5 timme, tilsammans med min mann och hans kompis med deras travare. Det blev et riktigt bra kondispass, med mycket trav och galopp. Nu känns det som att Skrullan har lagt av helt och hållet med att bocka i galoppen. :) Men, så har hon ju börjat stegra sig istället.... :crazy: Typ varje gong hon vill åt et annat håll enn vad jag vill. Hoppast att det kommer gå över med, om vädret bättrar sig så får jag försöka rida ut lite mer under jullovet och försöka komma åt det där stegrandet. Forutom det så är hon riktigt rolig att rida ut på! :p :love:

Har fått bilder från när vi löshoppade i stallet förra helgen! :)

6dec2015_rosdala_%205_zpsgddb3eor.jpg

6dec2015_rosdala_%201_zpsenltw1tb.jpg

6dec2015_rosdala_%202_zpsu3km8hdx.jpg

Här tror jag vi är uppe på 145-150
6dec2015_rosdala_%203_zps2jll1grx.jpg

Sedan glömde han ena benet :rofl: (rev dock inte)
6dec2015_rosdala_%207_zpsjvleu6a6.jpg

Men sedan kunde han lyfta på tassarna :love:
6dec2015_rosdala_%204_zps8hi1m68u.jpg

Jag ska också på finalen :) Så kuul!

Blev ingen ridning på mig i dag, då det var snorhalt ute och jag orkade inte brodda. Det var även såpass halt på vägarna att jag vågade inte ens åka till ridhuset.

Igår red vi dock ut i 1,5 timme, tilsammans med min mann och hans kompis med deras travare. Det blev et riktigt bra kondispass, med mycket trav och galopp. Nu känns det som att Skrullan har lagt av helt och hållet med att bocka i galoppen. :) Men, så har hon ju börjat stegra sig istället.... :crazy: Typ varje gong hon vill åt et annat håll enn vad jag vill. Hoppast att det kommer gå över med, om vädret bättrar sig så får jag försöka rida ut lite mer under jullovet och försöka komma åt det där stegrandet. Forutom det så är hon riktigt rolig att rida ut på! :p :love:

Jag har broddar på dygnet runt sedan början på november... :angel: Fast vi har i och för sig haft rätt så halt länge nu. Tack och lov kom det snö i förrgår som nu frusit fast i isen. Hoppas verkligen det håller i sig...

Jag har broddar på dygnet runt sedan början på november... :angel: Fast vi har i och för sig haft rätt så halt länge nu. Tack och lov kom det snö i förrgår som nu frusit fast i isen. Hoppas verkligen det håller i sig...

Här har det legat på typ 10 plusgrader senaste veckorna, så det har kännts lite onödigt med broddar. :cool:
Enligt yr så kommer frosten endast att hålla i sig två-tre dygn, mest troligen kommer jag inte orka brodda alls i denna omgång... :p Hoppast bara att det går att åka till ridhuset imorgon.

Här var det så fin vinter, sen vart det blankis överallt. Nu har det kommit en centimeter nysnö på isen. Jippie! Hatar dessa 0-gradersvintrar... Kommer aldrig gå att ha en häst barfota igen om det ska fortsätta vara såna här skitvintrar. Idag har det äntligen varit ner på -10 igen, sådär så det biter riktigt härligt i kinderna när man är ute en stund. :love: Men snöööö då?

Kalasväder, stallkompisen skulle bara skritta så jag kunde äntligen hänga med ut! Körde shettisen och hade Queenie med på sidan. Vi var ute på en lunktur i 1,5 timmar. Joggade ikapp andra hästen några gånger och på ett ställe var det toppenfint underlag så där travade vi kanske 300 meter nånting. :) Jätteskönt! Verkligen balsam för själen! :love:

DSC_0140_zpsdrokg8qa.jpg

Tidigare idag tog jag lite kort på fluffisen. Dräktig på 206 dygn idag. :) Inte så smickrande i nedförsbacke men jaja.

DSC_0137_zpsx1pjn5re.jpg

Ja nu har vintern kommit. -22 igårkväll och inatt. Bara för att jag hade jour till kl 7 så ringde telefonen kl 5 så det var bara att åka till jobbet i iskall bil och frysa...
Ikväll blir det ingen ridning eftersom min häst behöver ta det lugnt och inte kan göra det med ryttare på i den här kylan. Faktiskt rätt så skönt för mig som är rejält seg efter en stressig dag på jobbet som dessutom blev 10 tim istället för 8. Är hoppträning ikväll så jag ska roa mig från läktarplats.

Jag är i regel en ganska positiv människa och brukar inte gnäll MEN här är enbart ett stort gnäll.
Jag har haft ont i ryggen så länge jag kan minnas men har alltid varit orolig över hur den ser ut på röntgen men tog för ett par veckor tag i det där och fick svar på röntgen i torsdags. Jag har en medfödd skada i typ svanskotan så en disk ligger ikläm och gör ont, benpålagringar i 3 eller om det va 4 kotor i nacken och jag har bara 1 av 3 böjar på ryggraden så jag har väldigt dålig förmåga att ta upp stöta. Dessutom att hela bäckenet + ryggraden roterat till vänster.
Först kändes de skönt att bara få svar och nu känns det mest som en stor sorg.

Vad gör man nu? Jag har insett att jag inte borde rida kanske men det finns inte i min värld att sluta. Men vad finns de för alternativ träning? Någon med lite hopp och tips att komma med?
Jag har en sadelpadd på g som @Novali01 har fixat som jag hoppas hjälper även mig!

Jag ska gå hos en kiropraktor nu 1 gång i veckan framöver och sen blir det utvärdering av de i början på nästa år.
Ibland känns allt lite skit:down::(

Har du ont i nacken? Annars behöver du inte fundera så mkt på den, vi människor ser ut som skrutt på röntgen ibland utan att det behöver orsaka problem (typ som många kissing spines hästar). Jag är helt övertygad om att det är bra för dig att fortsätta rida, och du har ju fått mkt tips i tråden. Ett tips från mig eftersom du haft ont länge är att prova en sak i taget- dvs låt kiropraktorn göra sitt jobb innan du går vidare till massör eller fysioterapeut, detta mest för din egen skull så att du ska veta vad som faktiskt hjälpte och snabbare kan åtgärda när och om smärtan dyker upp igen!

Ja nu har vintern kommit. -22 igårkväll och inatt. Bara för att jag hade jour till kl 7 så ringde telefonen kl 5 så det var bara att åka till jobbet i iskall bil och frysa...
Ikväll blir det ingen ridning eftersom min häst behöver ta det lugnt och inte kan göra det med ryttare på i den här kylan. Faktiskt rätt så skönt för mig som är rejält seg efter en stressig dag på jobbet som dessutom blev 10 tim istället för 8. Är hoppträning ikväll så jag ska roa mig från läktarplats.

Fy tusan :eek: Vintern kom hit också. -3 grader :p.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka