07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min dressyrtränare tar 285 kr/30 minuter eller 405 kr/45 minuter.
Hopptränaren 300 kr per gång (1 timme, grupp om 5)
Terrängtränaren tar 200 kr för våra fasta träningar som är inomhus på vintern och flyttar ut så snart ljuset tillåter. (och väder och underlag, men det brukar vara mörkret som är ett problem).

Alla träningarna på den anläggning där jag har träningskort nu.

Precis som @Novali01 skrivit så tar vår tränare 400 och sen betalar jag 75:- för ridhuset eftersom jag inte är medlem i klubben men de tänkte jag bli 2016:up:. Sen åker jag 20 mil totalt för att träna så mina träningar blir dyra men det känns just nu helt klart värt det!

Idag vid halv 8 åkte vi till ridhus och fasen va skönt att kunna rida runt helt själv och bara jobba i lugn och ro på bra underlag.:banana::banana:
Ska definitivt göra det oftare för det tar verkligen ingen jättetid:D

Idag och igår har jag ridit Chatsi. Igår red vi ut en sväng i skogen. Hon är så väldigt stel och tråkig i början, och galoppen kändes helt fruktansvärd. Så vi rejsade lite på en fin sandväg och hon fick galoppera på ordentligt. Efter det gick att börja jobba henne och på hemvägen kunde hon galoppera rund och fin och ihop, trots vanligt bett.

Idag "dressyrade" vi med hoppsadel och westernbett, och återigen en lååång framridning (började att trava på hängande tygel, inte lönt att bråka med henne). Sen blev hon mjuk och trevlig. Hon blir väldigt pigg på det bettet också, mycket roligare att rida.

Lilla Fluffbollen:

Så lång päls att remmarna på tränset försvinner in i den... :angel:

@Marvin , din häst kan verkligen konsten att se avslappnad ut.

Idag har jag ridit på mitt lilla lilla halvblod. Tänkte hoppa eftersom det var fint underlag i paddocken och äntligen kunde jag rida i dagsljus. Men den hästen har inte hjärna nog för hoppning tror jag, som vanligt när jag inte hoppat på en längre period så är hon livrädd för hindret första gången man rider emot. Förstår verkligen inte varför. Jag petade till med spöet och sen blev hon stressad istället, så jag lade ifrån mig det.

Efter det var jag inte så jättesugen på att fortsätta hoppa så tog bara några språng för sakens skull och sen började vi istället testa lite förvänd galopp. Hon är väldigt känslig för vikthjälper och byter självmant i hoppningen så jag var lite osäker på om hon skulle förstå men det tror jag hon gjorde till slut.

@Novali01 det är helt korrekt att jag hade svårt att släppa det . Känns sådär att bli tillskriven en åsikt jag aldrig Ngnsin haft, du hade säkert tyckt liknande om det varit du :p

------------
Min tränare tar 250 för 30 min och 300 för 45. Jag rider alltid 30 min pass, tycker det räcker bra om man värmt upp ordentligt på egen hand innan .

Minns inte vad tränare kostade:meh:

Har i alla fall fått valuta för den kurs i centrerad ridning jag var på nu i höst. Märktes idag, skulle ta vår skrittrunda i ridhuset på 30 min. Jag släppte för ovanlighetens skull stigbyglarna eftersom jag glömt att länga dem efter att medryttaren ridit. Där satt jag när de började bomba med fyrverkerier utanför ridhuset.:rage:. Kändes som att hon skulle bocka iväg, men nöjde sig med att bli spänd giraff. Sen var ungarna bakom sargen väldigt farliga. Men, efter några varv med att andaaas, lyckades vi verkligen med att komma tillbaka till lugn och koncentrerad ridning. Visserligen bara skritt, men det är sån skillnad på henne när jag lyckas lugna mig. Nästa vecka får vi börja trava några minuter:d. Hon är rätt nöjd med att ridpassen bara består av skritt, ser lika förvånad ut varje gång jag sitter av.:D

Jag har lyckats halka på vår blankis (trots broddar), så idag var jag på akuten för första gången i mitt liv. Inget brutet fast jag landade på foten och böjde den rejält, utan återigen (...) uttänjt ledband. Orkar inte ens tänka på när jag kan rida igen.

Fö är det även isgata i lösdriften, vilket mina oskodda hästar inte klarar av, så jag ser ingen annan lösning än att ha alla på box tills vidare. Ariel kommer att bli vidrig, men hon vill ju inte vara ensam ute heller. Just nu är allt verkligen blä. :(

Jag har lyckats halka på vår blankis (trots broddar), så idag var jag på akuten för första gången i mitt liv. Inget brutet fast jag landade på foten och böjde den rejält, utan återigen (...) uttänjt ledband. Orkar inte ens tänka på när jag kan rida igen.

Fö är det även isgata i lösdriften, vilket mina oskodda hästar inte klarar av, så jag ser ingen annan lösning än att ha alla på box tills vidare. Ariel kommer att bli vidrig, men hon vill ju inte vara ensam ute heller. Just nu är allt verkligen blä. :(
Usch din stackare, vad jobbigt. Finns ingen möjlighet att grusa? Krya på dig.

Usch din stackare, vad jobbigt. Finns ingen möjlighet att grusa? Krya på dig.

Nä, det är nackdelen med en kuperad hage... Allt grus hamnar i bäcken. Jag har fått till hyfsat med fäste längs med staketet från ligghallen och till en plätt med tallmo. Men eftersom Ariel har broddar traskar hon iväg och de andra försöker följa efter. :(

Gå till någon som kan idrottstejp och kinesiotejp, typ en bra sjukgymnast eller Kiro.
Be dem visa hur du ska tejpadig för att läka bäst och kunna få stöd av tejpen till att rida.

Sen när du är bra kan du med fördel dra en lätt stödtejp när du känner att halkriskfinns tex.

Gå till någon som kan idrottstejp och kinesiotejp, typ en bra sjukgymnast eller Kiro.
Be dem visa hur du ska tejpadig för att läka bäst och kunna få stöd av tejpen till att rida.

Sen när du är bra kan du med fördel dra en lätt stödtejp när du känner att halkriskfinns tex.

Tack! Skall höra med min sjukgymnast jag gått hos tidigare. :)

Usch stackare det där lät inge roligt @Habina

Kl
Idag har jag hunnit rida i den lilla snön som kommit här. Plutten var pigg och glad som bara den och vi fick till ett riktigt bra pass. Köpte mig en tekna dressyrsadel för ett tag sen. Egentligen var den tänkt till min andra häst men den funkar på plutten också och den är helt ok att rida i om man inte bara skrittar för då är den hård och bedrövlig. Men jag har lättare för att sitta ner i traven i den och skönt att bara kunna torka av den med en trasa nu när det öste ner blötsnö :)

Insåg verkligen igår när snön kom hur bortskämd jag varit det här året med att kunna åka runt med släpet när det varit mildväder hela hösten.
Va för bil med 4hjulsdrift ska man ha för att kunna ta sig fram? Jag märker jätteskillnad på att köra Knatte gentemot min förra häst för det blir verkligen för tungt så fort underlaget är slitigt. Sladdar otroligt lätt när det är snö och stod tre gånger med häst i släpet förra vintern och kom inte ens ifrån gårdsplanen och så vill jag ju inte ha de:down::wtf:

Funderar på att ta utökat nästa år men va räknar ni med att era hästar väger?:confused:

@sommarminne Z som är den enda som jag "haft" som jag vägt på klinik (visserligen med ett ton mat i magen typ pga förstoppning) vägde 680 då. Han är väl i klass med din tror jag? 173 hög och drog minst 155 i alla täcken. C är ju lite mindre (ffa kortare och lite spinkigare) och veterinären gissade på 550-575 och det märks också skillnad när jag drar med släpet, med Z drog samma konstellation 0,68 ungefär och nu är jag nere på 0,61-64 typ..

Jag har dubbdäcksångest, har ju en Skoda Yeti som jag köpte friktionsdäck till förra vintern för att jag bor nära Hornsgatan där man inte får köra med dubbdäck. Nu känns de väldigt slitna helt plötsligt och igår fick jag sladd i stan på vägen hem. Hmm Ska det fortsätta vara snö kanske jag byter till dubb, det är ett elände det här...

Min vägde 689 kg på våg för ett par år sen. Jag har kört en Toyota Rav 4 fram till förra veckan då jag byte bil. Den har varit som en traktor och tagit sig fram överallt(konstant 4WD) Alltid dubb på bil och släp på vintern. Hoppas och tror att nya bilen Audi Q5 är minst lika bra. Men för att få dra med den krävs B96.

Divan vägde 580 kg på kliniken i augusti.
Jag kör V50 T5 AWD så tar mig fram överallt :p får dock endast dra 1450 på B-kort men jag har ju enhästarssläp så det är lugnt.
Har dubb på bilen men brukar vägra åka med häst på vintern då jag tycket det är slöseri med pengar att köpa dubb till transporten...... nu ska jag ju bort både imorgon, träna hela nästa helg samt i slutet på januari. Men då lånar jag kompisens b-kortsbuss :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka