07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kör Subaru Legacy. Känt mig hur trygg som helst och kommit fram överallt. Vi har direkt från stallplan en lite backe (5-10m lång) med sväng på slutet. Andra har inte kommit upp UTAN släp när jag sen kopplat på släp på min, lastat och brummat iväg utan bekymmer.
Kommer nog aldrig köpa bil utan fyrhjulsdrift igen.
Min väger 500kg plusminus 20kg.

Tränat idag. Blir så arg på mig själv. Mina stövlar är lite stora och jag vet att jag måste ha extra sockar i dom om jag ska rida ordentligt. Tror ni jag tog det idag? Nej. Gick ju inte att ha ngn koll på var och hur mkt skänkel man la på när stövlarna glappade hejvilt. Suck!
Tränaren var ändå nöjd även om jag inte tyckte det gick bra alls och aldrig fick någon känsla. Sista galoppen, från fattning till avbrott kändes bra.

Min får ju såna sjuka skav också. Rider i princip bara med sporrar på träning varannan vecka och ändå ser det ut som att jag misshandlat henne. :(

Insåg verkligen igår när snön kom hur bortskämd jag varit det här året med att kunna åka runt med släpet när det varit mildväder hela hösten.
Va för bil med 4hjulsdrift ska man ha för att kunna ta sig fram? Jag märker jätteskillnad på att köra Knatte gentemot min förra häst för det blir verkligen för tungt så fort underlaget är slitigt. Sladdar otroligt lätt när det är snö och stod tre gånger med häst i släpet förra vintern och kom inte ens ifrån gårdsplanen och så vill jag ju inte ha de:down::wtf:

Funderar på att ta utökat nästa år men va räknar ni med att era hästar väger?:confused:

Ariel väger 400 kg ganska precis i toppform. Just nu är vågen på 430 kg. ;)

Idag var det lite finare väder och ett litet snötäcke. Red ut, ptja, vad annars;)..Skulle nog kanske tagit ett annat bett bara för hon la sig så i handen och hur jag försökte påverka med övergångar och/eller sidvärtes mm så blev det liksom inte bra. Gott ändå att hon inte får nyp i kinderna då detta är ca 10,5..Har haft för långt bett tidigare, tyvärr så känns hon fin på mitt sprenger ds men det blir långt och ger nyp insida kind..Klampade sig en del snö i hovarna också och har inga snösulor. Hon blev lite spänd när dom for ur hovarna. Men en väldigt trevlig tur ändå med hyffsat tempo fast med lite dålig struktur och ordning:p.
Ska träna imorgon. I hoppsadeln. Längtar till min dressyr..
1625528_1053180104703508_6607601072552361010_n.jpg

1450770_1053180101370175_525701328182490817_n.jpg

12443061_1053185671369618_1221688027_n.jpg

Jag kör Subaru Legacy. Känt mig hur trygg som helst och kommit fram överallt. Vi har direkt från stallplan en lite backe (5-10m lång) med sväng på slutet. Andra har inte kommit upp UTAN släp när jag sen kopplat på släp på min, lastat och brummat iväg utan bekymmer.
Kommer nog aldrig köpa bil utan fyrhjulsdrift igen.
Min väger 500kg plusminus 20kg.

Blir så avis på det där. Min sladdar hur lätt som helst när släpet är efter vilket känns lite småsurt minst sagt:wtf:

@sommarminne Jag kör en FordKuga, den är jätte bra dragbil och tuffar och går. Har bara b96 och släpet typat på 1990. Får nog inte dra båda mina fuxar men den ena vill ändå inte åka annat än brett:mad:..

Ingen clinic för oss imorgon :( När jag skulle rida idag så ville Divan inte skritta ens men fick henne till det men sen när jag skulle trava så var det tvärstopp. Tog henne på lina och hästen är helt låst i hela jävla ryggen. Värsta ryggskottet. Sånt jävla flyt att kiropraktorn kunde komma förbi imorgon på sin lediga dag. Hatar snö och is. Hatar min rörliga häst just nu. Skulle lätt kunna byta mot en stadig traktorhäst just nu. Så tröttsamt.
Nu ska jag sura och äta rostmackor.

Ingen clinic för oss imorgon :( När jag skulle rida idag så ville Divan inte skritta ens men fick henne till det men sen när jag skulle trava så var det tvärstopp. Tog henne på lina och hästen är helt låst i hela jävla ryggen. Värsta ryggskottet. Sånt jävla flyt att kiropraktorn kunde komma förbi imorgon på sin lediga dag. Hatar snö och is. Hatar min rörliga häst just nu. Skulle lätt kunna byta mot en stadig traktorhäst just nu. Så tröttsamt.
Nu ska jag sura och äta rostmackor.
Men WTF. Varför ska de alltid lyckas så fort de ska hända ngt kul. Hoppas kiro löser de.

@Jfrelin Men fy vad sugigt :turd: Är hon fullbroddad den här årstiden? Min klantiga häst som inte står stilla i hagen brukar kunna vara lite stel i länd och kors den isiga årstiden, men det blir bättre med ordentliga broddar.

@mackan @stjarnfrugt mfl
Kirop kollade på filmen när jag linar och han tror hon kan gått omkull.
Inga broddar då vi haft barmark till igår vid 14 och hon ska skos imorgon. Man kunde ju tro att hon skulle klara 1 dag utan broddar men nej.

@Jfrelin Då förstår jag om hon gått i backen. Sko utan brodd är ju värre än skridskor. Se till att få i trakt- och tåbrodd, traktbordd hjälper föga på blankis med ystra hästar.

@stjarnfrugt har aldrig tåbrodd eftersom jag rider så mycket i ridhus och det hämmar överrullningen men självklart ska hon ha traktbrodd. Hon är inte speciellt yster heller så tror inte hon sprungit i hagen, då hade jag fått rapport om det. Jag tror hon bara halkat ordentligt antingen till eller från hagen. Hon har paddex i sin hage så den blir inte hal med så lite snö som det kommit nu men vägen till och från......

@Jfrelin Min gamla hovslagare påstod att det var försumligt med tanke på överrullningen att ha tåbrodd bak. De rör sig inte likadant bak som fram, och det blir i regel värre fläkningar om de slinter bak än fram enligt honom. Han skodde endel med fullbrodd bak och enbart traktbrodd fram. Jag har ju dock alltid ridit ut mkt så jag har haft fullbroddat runtom hela vintrarna så jag kan inte uttala mig. Men jag skrittar bara där det är påfruset utan is/snö.

@stjarnfrugt Mycket möjligt men när jag hade 4 brodd på henne sist så tyckte jag att det störde rörelsemönstret mycket. Hon har alltid klarat sig med endast traktbrodd förr så kör på det i år igen.
Vi har ju avsevärt mindre snö och is än vad ni har. Innan snön kom igår fanns det ingen is alls.

@Jfrelin Min gamla hovslagare påstod att det var försumligt med tanke på överrullningen att ha tåbrodd bak. De rör sig inte likadant bak som fram, och det blir i regel värre fläkningar om de slinter bak än fram enligt honom. Han skodde endel med fullbrodd bak och enbart traktbrodd fram. Jag har ju dock alltid ridit ut mkt så jag har haft fullbroddat runtom hela vintrarna så jag kan inte uttala mig. Men jag skrittar bara där det är påfruset utan is/snö.

Jag skodde Ariel med traktbrodd fram och fyrbrodd bak när vi tränade distansritt. Det fungerade helt ok förutom i uppförsbackar. Numera vill jag ge henne så bra grepp som möjligt, så då blir det fyrbrodd runt om.

@Jfrelin Ja fast detta var när jag bodde i dina trakter.
Här finns inget annat alternativ än fullbrodd och snösula från november till april :o Vi har blankis nu, har regnat ovanpå snön och det är helt förjävligt på alla ytor som varit plogade då inte grus hjälper utan bara rullar ovanpå isen. Tackolov har vi snö i hagen men däremellan går det knappt att gå. Man är faktiskt avundsjuk på travarna som har 6 isbrodd i varje sko...

Min häst är för klantig för fyrbrodd, och hovis gillar inte sulor. Ska ringa och fråga hur han tycker att jag ska lösa det här. Idag hade vi dock inga problem, det var bara ett tunt lager på en skrovlig yta. Lite jobbigt om det töar så det blir klibbigare :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka