07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Film har jag inte visat, ingen av mina filmklipp på henne har så många visningar. :angel:

Nytt besked idag, fredag eller lördag! Jag önskar fredag, då jag jobbar hela dagen på lördag (såklart).

Idag var jag ute på tur med Chatsi, hon är så fin och så rolig att rida nu! Men hon är arg om jag rör henne, undrar om det är pga kommande fällning. Så fort jag klättrat upp (och inte rör henne längre) så är hon pigg och glad. Hon har tydligen varit jättefin i tömkörningen nu, och hon behöver tömköras regelbundet för att hålla ryggen fin.

Ute och galopperade på grusväg med packad snö, gjorde fina byten till höger (som vanligt) och sen bytte hon flera gånger till vänster utan att jag bad om henne (men jag tänkte alla gångerna att jag skulle försöka byta). Sen gjorde hon ett byte på hjälpen till vänster utan att falla i sidled alls. Jag är inte säker på att det var rent, men det var nog bästa försöket åt det hållet hittills, så det finns kanske hopp! :banana:

På tal om hopp så är jag så otroligt hoppsugen, så jag tar med henne på inomhusterrängträning på tisdag, längtar!
Men jag förstår inte varför det måste vara snö så fort jag vill ut och åka. Tar mig inte upp för backen ut från deras gård med släpet då (knappt ens med bilen ensam). Och nu har skogsmaskinerna kört sönder bakvägen ut, meh!

Sa de vilket år Rut skulle komma?:angel: Kanske var 2017 nån lördag....:idea: Sorry, kan inte låta bli för din transport har ju blivit ett skämt hela den! FATTAR inte hur det kan vara så svårt att få nån transportör att fixa hit henne pronto!:mad:
 
Hamnade i en diskussion med en kompis. Hur viktigt är det för er att er tränare har tävlat högre än er i den gren ni tränar? :)
 
Hamnade i en diskussion med en kompis. Hur viktigt är det för er att er tränare har tävlat högre än er i den gren ni tränar? :)
Min tränare till lika kompis har jag bättre resultat än i vår gren men hon är en mycket bättre ryttare än mig på så många sätt.

Sen måste jag säga att jag tycker att det är tufft att lilla jag ska få träna för 34:an på världsrankingen i helgen.

Kl... Min häst var bäst idag! Kändes som en polett trillat ner. Jag red 15 min bara (efter att ha skrittat fram för hand), ville inte att han skulle tycka att det var jobbigt... Tror visserligen att det är min polett också som trillade ner i veckan. Det är ju svinjobbigt att hålla alla kroppsdelar på plats..
 
@Habina Jag ser gärna att dom tävlat högre klasser än mig men kunskapen är såklart viktigast!
Om personen är så mycket duktigare än mig rent kunskapsmässigt ifrågasätter jag väl lite varför de inte gett resultat på tävlingsbanan:D
 
Bellona är bra så det är jätte skönt. Känner däremot mig själv så svackig..Inge roligt att rida när jag inte kan få till ordentlig träning med kontinuitet och någon slags "rödatrådentänk"..
Har knappt råd att äta heller vilket iof sig är bra ;)..
Lite dryga månader januari och februari. Ja, ja..Det blir bättre :D..

Tog ju med 06:an till tränaren och det gick så jädrans skruttdåligt så jag bara ville gå och gömma mig..
Men det är ju lite den hästen i ett nötskal..Bellona är ändå lite jämnare i sitt temperament.
 
Hamnade i en diskussion med en kompis. Hur viktigt är det för er att er tränare har tävlat högre än er i den gren ni tränar? :)

Det är inte avgörande att tränaren har tävlat högre, jag skulle kunna rida för en tränare som inte är interesserad av att tävla själv, t.ex. Men särskilt inom dressyren känns det viktigt att tränaren kan rida de rörelser man tränar på, och gärna att den kan sitta upp på min häst och visa vid inlärningen av nya rörelser.
Men det går helt klart att vara en bättre tränare än ryttare, samt att man som ryttare alltid kan ha nytta av att gå "back to basics" med en tränare som endast har fokus på grundridingen. :)

Dels KL

Red dressyrträning igår, och Skrullan gick nog sitt bästa pass ever! :love: Härligt att det går framåt på träningar även om hon kan vara hopplös utanför ridbanan...!
Nu börjar galoppen bli riktigt, riktigt fin åt båda håll, och även sidvärtsrörelsarna blir bättre för varje vecka. :love: Det känns nästan som att rida en "riktig" dressyrhäst, fattas bara dressyrsadeln nu... ;)
 
För mig är det viktigt just för att "kvalitetssäkra"att det dom lär ut funkar i tävlingssammanhang och även att rörelserna leder vidare i utbildningen. Har sett för många hästhippies inom dressyren som lär ut rörelserna helt fel. Så någongång i livet ska dom ha varit aktiva på tävlingsbanan.
 
Nu spånar jag bara... Men hoppning då? Säg att jag tex vill hoppa 1,00 med Ariel i framtiden, det motsvarar LB. Skulle det fungera med en tränare som aldrig själv tävlat 1,10 (tänker att de flesta tränare hoppar med stor häst)? Eller att tränaren har hoppat på den nivån (och högre) men nu tycker att det är farligt med den höjden?

Bakgrunden är egentligen en kompis som hamnade i diskussion med sin tränare. Tränaren ville inte höja då han tyckte det var för högt, eftersom han blivit rädd på de höjderna. Nu talar vi dock mycket högre än 1,00. ;)
 
Bakgrunden är egentligen en kompis som hamnade i diskussion med sin tränare. Tränaren ville inte höja då han tyckte det var för högt, eftersom han blivit rädd på de höjderna. Nu talar vi dock mycket högre än 1,00. ;)

Är det din kompis tolkning att tränaren inte ville höja för att han själv var rädd? Kan det inte vara så att han inte tyckte ekipaget var moget för de höjderna.
 
Nu spånar jag bara... Men hoppning då? Säg att jag tex vill hoppa 1,00 med Ariel i framtiden, det motsvarar LB. Skulle det fungera med en tränare som aldrig själv tävlat 1,10 (tänker att de flesta tränare hoppar med stor häst)? Eller att tränaren har hoppat på den nivån (och högre) men nu tycker att det är farligt med den höjden?

Bakgrunden är egentligen en kompis som hamnade i diskussion med sin tränare. Tränaren ville inte höja då han tyckte det var för högt, eftersom han blivit rädd på de höjderna. Nu talar vi dock mycket högre än 1,00. ;)

Alltså, jag skulle alldrig vilja hoppa for en tränare som tyckte hoppning (eller ft för den sakens skull) på vissa högder var "farligt" rent generellt.

Men att en tränare säger att hen inte vill låta mig hoppa högre därför att hen anser det vara farligt ut ifrån min eller min hästs bristande förmåga, det respekterer jag utan problem.
 
Det viktigaste för mig är att personen kan förklara så JAG förstår. Om den sen tävlat själv eller inte är inte superviktigt. Det här men att sitta ut på hästen är inget jag brukar utnyttja. Visst har min tränare ridit Divan ganska många gånger men det är inte för att visa mig hur man gör en rörelse utan mer för att rida igenom hästen och jag ska kunna se hur fin hon kan vara.
Alla hästar kan typ alla dressyrrörelser och det hjälper ju inte mig att hästen kan utföra det med tränaren om jag ändå inte kan göra den. Då får jag träna tills jag kan ge tillräckligt bra hjälper så hästen fattar.
Min gamla tränare var utbildad hos Klimke men rider inte själv längre och det gick utmärkt att träna för hen.

I hoppning så brydde jag mig aldrig om tränaren tävlade eller inte. Så länge det var bra övningar så spelade det inte roll. Känns som om det kanske är mindre viktigt i hoppning med egen tävling. Har man bra öga och kunskap så räcker det utmärkt tycker jag.
 
Är det din kompis tolkning att tränaren inte ville höja för att han själv var rädd? Kan det inte vara så att han inte tyckte ekipaget var moget för de höjderna.

Jag kan ju inte säga säkert eftersom jag inte var där. ;) Men kompisen har hoppat högre tidigare...
 
Alltså, jag skulle alldrig vilja hoppa for en tränare som tyckte hoppning (eller ft för den sakens skull) på vissa högder var "farligt" rent generellt.

Men att en tränare säger att hen inte vill låta mig hoppa högre därför att hen anser det vara farligt ut ifrån min eller min hästs bristande förmåga, det respekterer jag utan problem.

Ja, så gjorde ju min tränare med mig i höstas, vi hoppade ok på 80 cm och jag funderade på om vi kunde våga oss på 90 cm, men där tyckte tränaren att Ariel inte var helt bekväm hela tiden med höjden utan behövde bli trygg innan vi höjde. Sådant tycker jag bara känns skönt! :)
 
Jag kan nästan känna att det är viktigare med aktuell tävlingserfarenhet på hopptränaren än dressyrtränare. Vet många hoppträningar där vi red specifika hinderuppställningar som var vanliga på hopptävlingar men som inte ingår i traditionella träningsövningar. Är man då som tränare inte ute och tävlar alls så är det ju inte säkert man hänger med.
Dressyr ändrar ju inte på sig på det sättet så där är erfarenhet och för mig en vettig pedagog viktigt. Ser ju gärna att de tävlat men behöver inte vara aktiva nu.
 
Jag vill ha dressyrtränare med tävlingsrutin och erfarenhet och som besitter högre kunskap än jag själv.

Även om jag inte tävlar sen många år så tränar jag utifrån tävlingsridning och tävlingskriterier så därför är det viktigt för mig och mitt upplägg och utveckling.
Jag vill ha en tränare som har kunskapen att kunna bedöma mig och arbetet som "det där är en 8 mässig prestation, det där är en 6a " och som tränar mig och ekipaget utifrån hur rörelser och ridning allmänt bedöms ur tävlingsperspektiv.

Att tränare sen inte kanske längre tävlar längre aktivt själva utan ägnar sig åt annat som tex att döma , unghästutbildning och tränings verksamhet av elever etc, är självklart för mig helt ok.
 
Senast ändrad:
Gällande tränare så tycker jag de beror lite på varit i utbildningen man är med hästen. Med den unga hästen så kanske inte en GP ryttare är bästa tränaren utan kanske någon med mkt unghästvana själv. När man sen kommer till att lära dem lite krumelurer så ser jag gärna att tränaren tävlat högre och med bra resultat. Behöver inte vara aktiv nu, men ha tävlat aktivt. Sen tycker jag de är superviktigt att man kan ha en fungerade dialog med tränaren, där båda förstår och lyssnar på varandra.

Min häst går helt ok nu. Tjorvar lite i början men kommer snabbt i gång och sen är de svårt med bromsen. Har jobbat mkt med övergångar för att få henne lydig och mellan mina hjälper, men hon taggar gärna i gång lite då. Men de sköna nu är att de inte känns som hon ska koka över. De är bara jäkligt svårt.:angel:
 
Nu spånar jag bara... Men hoppning då? Säg att jag tex vill hoppa 1,00 med Ariel i framtiden, det motsvarar LB. Skulle det fungera med en tränare som aldrig själv tävlat 1,10 (tänker att de flesta tränare hoppar med stor häst)? Eller att tränaren har hoppat på den nivån (och högre) men nu tycker att det är farligt med den höjden?

Bakgrunden är egentligen en kompis som hamnade i diskussion med sin tränare. Tränaren ville inte höja då han tyckte det var för högt, eftersom han blivit rädd på de höjderna. Nu talar vi dock mycket högre än 1,00. ;)

När det gäller hoppningen måste det vara någon som är aktiv i sporten Nu på ett eller annat vis. Här gäller samma sak som för dressyren att dom ska ha tävlat, dock utvecklas ju banor mm på ett helt annat sätt än dressyren så det är viktigt att tränaren hänger med i den utvecklingen.
 
Nu är det misstänkt kvarka på 13 hästar mindre än 3km (fågelvägen) från mitt inackorderingsstall :crazy:

Hör om nya stall varje dag nu känns det som, senast igår kväll, så jäkla nojig. Skönt m eget där bara jag är utanför stallet.

Ang era diskussioner om hästar känsliga för energier så känner jag så igen mig. Har helt slutat med alla mina "måsten" dagar jag har bråttom till förmån för lite mys/pyssel på hästens initiativ och det är så stor skillnad!

Det där med att rida fram/rida med andra är dock vår stötesten, vi har aldrig bott i ett ridhus eller tränat direkt i grupp o det är det klart jobbigaste momentet. När andra ryttare är arga eller hästar stressade står min säkrast i ett hörn (m fritt ut) o glor med stora ögon o undrar vad som händer. Det blir bättre men någon ridning blir det ju inte. Vi ska öva med lite snälla hästar för att åtm få honom acceptera att hästar nära inpå och fokuserade hästar (han är en sådan kontaktsökande individ som vill veta människor o djur "syfte" med att närma sig honom, det går inte att gå fram till honom utan en blick eller ett ord då kastar han sig undan) inte är farliga.

Men alla med så mycket agressivitet o stress, vänjer sig hästen vid det ju mer den varit ute o ju mer man kan rida en väl? Eller hur gör ni? Jag har bara hållt mig undan till det finns en lugnare plats åt oss men har ingen övrig plan annat än att försöka få fokuset till mig o undvika o råka komma nära de läskiga ekipagen. Men när man bara sitter o försöker hålla sig undan känner jag att det kanske blir lite kontraproduktivt åt andra hållet? Hur tänker ni?
 
Hör om nya stall varje dag nu känns det som, senast igår kväll, så jäkla nojig. Skönt m eget där bara jag är utanför stallet.

Ang era diskussioner om hästar känsliga för energier så känner jag så igen mig. Har helt slutat med alla mina "måsten" dagar jag har bråttom till förmån för lite mys/pyssel på hästens initiativ och det är så stor skillnad!

Det där med att rida fram/rida med andra är dock vår stötesten, vi har aldrig bott i ett ridhus eller tränat direkt i grupp o det är det klart jobbigaste momentet. När andra ryttare är arga eller hästar stressade står min säkrast i ett hörn (m fritt ut) o glor med stora ögon o undrar vad som händer. Det blir bättre men någon ridning blir det ju inte. Vi ska öva med lite snälla hästar för att åtm få honom acceptera att hästar nära inpå och fokuserade hästar (han är en sådan kontaktsökande individ som vill veta människor o djur "syfte" med att närma sig honom, det går inte att gå fram till honom utan en blick eller ett ord då kastar han sig undan) inte är farliga.

Men alla med så mycket agressivitet o stress, vänjer sig hästen vid det ju mer den varit ute o ju mer man kan rida en väl? Eller hur gör ni? Jag har bara hållt mig undan till det finns en lugnare plats åt oss men har ingen övrig plan annat än att försöka få fokuset till mig o undvika o råka komma nära de läskiga ekipagen. Men när man bara sitter o försöker hålla sig undan känner jag att det kanske blir lite kontraproduktivt åt andra hållet? Hur tänker ni?
Jag mailar ofta till tävlingsplatsen och skriver att jag vill starta först eller sist pga mötesskygg häst. Startar man i början eller slutet är det färre ekipage runt omkring och då brukar det vara lugnare. Sen beter jag mig ibland som på hoppframridningen att jag säger till vart jag ska. Typ, går på spåret, håller höger osv. Det underlättar lite. Och mitt tredje sätt att slippa påverkas är att jag faktiskt undviker vissa tävlingsplatser som jag vet är röriga.

När jag har stått på ställen med mer eller mindre aggressiva ryttare och hästar försöker jag undvika dem i manegen, ofta rider jag sent i förhållande till andra, eller tidigare på dagen. Jag har supersvårt att hålla koncentrationen om det är mkt folk runtomkring.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp