07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jäkla väder säger jag bara. Blåser som tusan och regnar på tvären. Ingen ridning idag heller och hästarna fick faktiskt komma in idag också efter några timmar ute. Känns meningslöst att ha dem ute när de bara står och trycker och vill in. Dom får komma ut en sväng i kväll igen tror jag.

@Marvin Du har min fulla förståelse. Min häst har ju ändå en hyfsad ridbarhet om än det är långt kvar, ändå tröttnar jag ju emellanåt på känslan av att trampa luft. Hade hon varit som C ridbarhetsmässigt så hade jag nog lagt ner antingen hela ridningen eller hästskrället för längesedan. Man behöver medvind åtminstone ibland. Jag tycker det är roligt att du letar nytt och hoppas verkligen att du hittar en häst som gör dig mera rättvisa.

*kl

Red ett halvkasst pass igår. Hoppade i förrgår och red ut i onsdags så det kan ju hända att hon fått gå och slira för mkt men jag tyckte inte jag fick igenom desto mer trots att jag verkligen försökte komma ur komfortzonen och fulrida lite. Då började hon förvisso gå framåt men det var ingen lösgjordhet att tala om.
Mest troligt är dock problemet att vi tränat för lite för instruktör. Det är nu 5,5 veckor sedan sist. Öken. Tur att jag har träning imorgon, känner mig inte superpepp med tanke på det tråkiga passet igår men det är väl vad vi behöver. Idag är det vila pga att jag har stalljouren hela dagen och det ger inget utrymme till mer än så. Men jag har iaf putsat alla mina grejjer i pausen på 30 min mellan morgon- och lunchjouren.

Jag skulle åkt och tränat för min hrmmatränare idag men vi ställde in pga allt regn och blåst:down:.
Fick dock hem den nya nosgrimman som va så himla fin! Otroligt fin kvalité på OS läder:love:

IMG_20151205_132301_zpsjzlvq1sf.jpg
[URL=http://s124.photobucket.com/user/susarunt/media/Mobile%20Uploads/IMG_20151205_132301_zpsjzlvq1sf.jpg.html][/URL]

Jag har ridit dressyrträning i snö idag. :laugh: Ariel var superduperpigg och tyckte att allt var extremt roligt. Sedan tog hon det mesta som framåtdrivande. Tex när en bil åkte förbi när vi stod stilla, så var hon tvungen att studsa lite i sidled. Min tränare blev förvånad, för hon brukar ju vara en stabil typ. :rofl:

Vi jobbade på volten, blev en del grundjobb då vi ju inte tränat på länge. Jag körde den klassiska "fastna i vänsterhanden" och blev allmänt irriterad på mig själv. :banghead: Ariel körde med varianten "oj vad jobbigt det blev att trava ordentligt, jag tar galopp istället". Kruxet med det var bara att jag blev så glad att hon ÄNTLIGEN väljer galoppen självmant, så jag skrattade och berömde, medan tränaren mest såg ut såhär: :arghh: för att jag lät Ariel komma undan jobb.

Men vi hade superskoj och det är ändå huvudsaken! :D

Sedan kom veterinären och vaccinerade, så nu får Ariel vila till på onsdag. Hon blir alltid påverkad av vaccinet, så det blev väldigt bra att vaccinera nu istället för i maj, så vaccineras alla hästarna samtidigt och jag slipper ta paus när det är som roligast att rida.

Jag har varit iväg på årets sista hopptävling med Skrullan i dag. :) Var anmäld i 90 och 1 meter, men hann inte rida 90 pga. strul med bilen idag morse. Vilket troligen var lika bra, då 90-klassen visade sig vara en fel och stil.... som inte är våran stärka sida! :p

Tänkte att rida på hack idag iom att det gick så dåligt med det nya bettet på hoppträningen i onsdags. Men under framridingen så gick hacken sönder! :o :nailbiting: Lite läskigt, som tur var hände det medans jag travade på spåret, så jag lyckades bromsa upp och hoppa av. Skönt då att jag även tagit med ett annat träns med det tredelade bettet som jag använder till henne i fälttävlan.
Annars var hon som vanligt virrig och studsig på framridingen, gillar verkligen inte att rida fram i små ridhus med en massa andra hästar... Men inne på banan uppförde hon sig super, kunde även stå stilla i et hörn och vänta medan ekipaget innan oss red - vilket är ett jättestort framsteg för Skrullan! :D

Grundomgången var ganska lätt, med långa vägar och raka linjer, och det kändes som att vi bara seglade igenom. Jag börjar äntligen bli lite bättre på att låta henne gå fram och ha tillräckligt med ben på även om hon vill springa iväg, vilket leder till att hon faktiskt även lyssnar lite på mina halvparader. Så i dag kändes det som att vi faktiskt lyckades hitta någon form av rytm och att jag kunde RIDA i stället för att bara åka med! :)Omhoppningen var mycket svängar, och jag red absolut inte för placering utan försökte istället lugna ner tempot ännu mera, vilket lyckades såpass bra så vi hamnade långt under sträcket... :p Men det gör verkligen inget, för min ridkänsla idag var såhär: :love::love::love: Helt löjligt hur glad man kan bli över en dubbelnolla i 1 meter, även om man tävlat hoppning i över 20 år..... :rofl:

För att vi inte kommer vidare. Är jätteless på att känna mig dålig och Chatsi kan få även en duktig ryttare att känna sig kass. Hon vill eller kan inte göra det jag vill och jag har lagt ner så otroligt mycket pengar och tid på träning utan att komma någonstans alls. Normal ridning funkar inte på henne, det är så mycket motstånd och det är rätt trist att gråta efter typ varenda ridpass.
Just ja så var det . Kom inte ihåg . Vettigt av dig om det känns så att byta häst .

Alltså, den här J-a blåsten! Spooky konvalescenthäst på smärtstillande med stel rygg. Låter det som en bra kombo? Inte direkt tyvärr. C blir lätt stel när det blåser så fyra dagar i storm utan att kunna jobba igenom det är ingen höjdare för varken hans, eller mitt, humör :(

Han är supersnäll att jobba med i ridhuset trots att det igår blåste massa grenar mot väggarna. Idag linade jag lite men han vill in till mig i mitten och gosa lite... Jag linar mest längs fyrkanten och det tycker han är lite konstig... I morgon blir det nog tömkörning tror jag. Att försöka gå promenad gör jag inte om så länge det blåser så här. Ska försöka ta ledigt i veckan och komma ut då i stället!

@Amanda_F Ja, fy för blåst och rygghästar. Tråkigt överlag när dem står still och spänner sig..

Funderar på att dra till G-kås i em och julhandla. Undra om dom har några täcken..? Hmm, dom jag ville ha på h**ks rea fanns inte i rätt strl..
Skulle behöva/vilja ha ett stall/trsp täcke..

@Amanda_F Vädret är verkligen skit! !! De är ytterst sällan jag inte rider pga vädret men Knatte har faktiskt fått vila nu hela helgen så det får bli en joggingtur i morgon innan tisdagens träning:up:.

Va har ni för mål 2016? Ni kan dela upp det till vår och höst-säsong :banana:

Hos oss blåser det alltid :p vi klarade oss bra från den värsta stormen iallafall.
Tränade idag och det kändes bra. Vi fortsatte med bytena och jag fick läxa till nästa gång. Kul att vi ändå fick mycket väl godkänt på det jobbet vi gjort själva hittills.

Mål 2016
MSV B i slutet på våren
MSV A i slutet på hösten

Mitt största mål för 2016 med Skrullan är att rida den Norska Landsmästarskapen i hoppning i juli.
Man kan tävla i antigen 110, 120 eller 130, så vi kommer nog sikta in oss på 110 i första omgång.

Utöver det så hoppast jag att vi kan debutera 120 någon gång under utomhussäsongen.

Dessa är faktiskt precis samma mål som jag haft för 2015 med henne.... :p
Återanvänding ska ju vara bra, eller hur?

Näh, men vi har behövd ganska mycket längre tid att "rida ihop oss" än vad jag förväntat från början. Så nu börjar vi komma dit jag trodde vi skulle vara typ i mars 2015.... Skunda långsamt och allt det där! ;)

Med mitt andra sto (som inte är en 07-a, men hoppast det är okej ändå) är målet att tävla msv B dressyr, dvs. om hon håller för tävling, hon har en gammal skada med lindriga pålagringar i framknäna.

@sommarminne Mitt mål för 2016 är i grunden att rida LA och etablera oss stadigt i de klasserna. Men med tanke på hur vår kurva ser ut vad gäller alla avbrott i träning osv så får man väl vara glad om vi öht kan starta i LA. Halva vintern har ju typ gått och jag har precis börjat sitta ner i på ryggen efter det senaste avbrottet :meh:

Sen beror nästa års tävlingsupplägg mkt på hur det går med nya hästen, ekonomin osv. Jag kommer inte att satsa de tusentals kronor det kostar att tävla ett år, på att harva runt i LB. Isf lägger jag hellre tid och pengar på träning och ett fåtal starter i LA när vi känns mogna för det. Jag tänker inte åka på alla de 7 tävlingar jag nu kunde delta i, och rida LB, då kan jag lika gärna rida hälften bara för att inte tappa rutinen på att åka runt och rida program.

Har tränat idag för första gången på 6 veckor. Så himla roligt och det gick verkligen bra på så vis att jag lyckades hitta många bra knappar till att få henne att spänna av istället för att sätta sig i spjärn så fort det blir jobbigt att jobba. Men så sysslade vi ju också bara med lösgörande arbete.
Grundproblemet är kvar - ojämn bjudning och att vi fastnar i en seghet i hjälpgivning från mig och svar på hjälper från min häst. Att jag inte lyckas ta igenom saker och att min häst skiter i att lyssna. Små saker men stora konsekvenser. Och givetvis att min häst har svårt med vissa saker pga skador och därav bristen på styrka. det kommer ta tid som sagt men hon är iaf ambitiös.
Men vi fick hjälp med detta att få henne bättre på hjälperna och det var ett strålande resultat. Alla (två) på läktaren sa att det var jättefint. Men ingen filmade såklart. Själv stod jag och filmade en som inte ens bett om det, bara för att jag ville att hen skulle få se hur fint det såg ut. Om alla hade en sådan tanke ibland skulle jag just nu känna mig lite mindre irriterad...

Jag älskar träningar där man får känslan av att det är lätt att rida. Inte svårt, komplicerat eller en enorm fysisk ansträngning. Hittar man bara knapparna är det ju inte supersvårt, så känner jag alltid när jag rider för den här tränaren. Men samtidigt vet jag ju att det är så himla svårt för mig att återskapa sedan på egen hand, det är deppigt. Speciellt när man då vet att det där jobbet på egen hand är 2 månader eller mer. Typ. Just nu önskar jag mig ett fläskigt stipendium så jag kunde ta ner mina hästar till Skåne en hel semester och träna. Eller ännu hellre att göra det varje ledig vecka i mitt schema, men det blir ju inte praktiskt genomförbart med tanke på att det är 150 mil enkel väg.

Vi satsar på att starta MsvB:2 19 juni och B:4 någon gång i aug... Under 2017 ska vi satsa på MsvB-cupen. Nu ska vi skynda långsamt!

Träningen andra dagen gick också mestadels bra. Nosade på stegförkortningar i skritt och lite samlande av galoppen korta bitar. Gick mkt bra i galoppen, min häst hamnade inte i samma stret som sist vi provade detta trots att jag inte alls tränat nåt sånt pga hennes rygg. Misstänker att det låg en hel del i att jag fick henne lydig för skänkeln och fick till ett riktigt bra hasarbete så att hon bar sig bättre och inte hamnade i handen istället.
Stegförkortningar i skritt däremot var inte nåt min häst uppskattade, satte sig på tvären och blev rent istadig. Hon slog så hårt att jag höll på att åka av. Det har inte hänt på flera år, tydligen hade det inte gått över utan bara hållit sig vilande i väntan på besvärligt arbete...

Känns överlag som bra dagar och jag hoppas att man lyckas komma ihåg nåt om vad man skulle tänka på. Nu är det ju 10v tills den här tränaren kommer hit igen. Deppigt bara tanken. Iofs kommer en annan superbra tränare hit om två helger så det är ju då "bara" 8v på egen hand...:laugh:

Roligt att träningen gått bra, @stjarnfrugt. :) Det verkar jobbigt att få träna så sällan. Har du funderat på att fråga dina tränare om de kan träna dig via skype?
Jag red ett litet tag för en tränare som bodde i Canada vissa delar av året, och han gjorde så med flera av sina elever. Det blir ju förståss inte samma sak som en "vanlig" lektion, men troligen bättre än ingen träning alls?

@sorbifolia jag tror att det krävs rätt avancerat utrustning för det. Jag är inte speciellt duktig på området, men kan tänka mig att det dels krävs en hyfsat dyr kamera, nån som filmar, och så kopplat till ett blåtandsheadset så att man kan kommunicera. Och snabb trådlös uppkoppling, tror inte det är wi-fi i stallet.

Det känns mer som en fråga för föreningen. Jag råkar vara ideellt engagerad och har insyn i den verksamhetens ekonomi, som i dagsläget inte ens medger inköp av uppdaterad elektronisk utrustning till domartornet...
Men helt klart nåt att spinna vidare på. Kanske kan gå att ordna med nån form av sponsring. Dock inte gjort i en handvändning.

@sorbifolia jag tror att det krävs rätt avancerat utrustning för det. Jag är inte speciellt duktig på området, men kan tänka mig att det dels krävs en hyfsat dyr kamera, nån som filmar, och så kopplat till ett blåtandsheadset så att man kan kommunicera. Och snabb trådlös uppkoppling, tror inte det är wi-fi i stallet.

Det känns mer som en fråga för föreningen. Jag råkar vara ideellt engagerad och har insyn i den verksamhetens ekonomi, som i dagsläget inte ens medger inköp av uppdaterad elektronisk utrustning till domartornet...
Men helt klart nåt att spinna vidare på. Kanske kan gå att ordna med nån form av sponsring. Dock inte gjort i en handvändning.

Den tränaren jag nämnde som gjorde detta hade ingen särskilt dyr utrustning vad jag vet - det var nog snart 5 år sedan, så tekniken var inte hellre lika avancerad då som nu. Utan vad jag förstod så användes en ipad eller en bärbar pc med skype. Om man har en person som filmar med ipad så kan ju denna hjälpa till med kommunikationen med. Men wifi-tillgång är nog att rekommendera...

Red ut i mörkret ikväll, första gången i vinter som jag inte kan rida ut i dagsljus. Tycker ändå det är lyxigt att det är december när jag tvingas använda pannlampa första gången, med tanke på att det är en lång mörk vinter här :)
Tyvärr började det inte så bra med att min superpannlampa, som är så bra att man kan galoppera ute med hyfsad sikt, gick sönder när jag skulle trä den på hjälmen :( Fick istället rida med en pannlampa jag har i sjukvårdslådan. Bara ledljus. Tog därför endast plogade bilvägar där jag vet att underlaget inte är några överraskningar.

Min häst är på nåt vis mer sansad i mörkret, jag tror att det beror på att hon inte ser lika bra. Hon är helt enkelt inte lika härjig, hon verkar klok nog att inte fara omkring och lattja och bralla när hon inte ser. Dock blir hon ju rädd för skuggor och snöhögar, men inga större saker. Så länge det inte sker några större överraskningar så är hon rätt säker ute trots att det är kolsvart. Men jag är inte ett dugg avundsjuk på de som har det såhär 5 dagar per vecka från oktober till mars...
Dock är det ingen ide att göra annat än bara rasta av henne ute när det inte hinns ridas ut dagtid, eftersom man har en konstant känsla av att hon går och bromsar. Blev bara skritt och trav idag pga den dåliga lampan, men det kan ju passa bra med joggingrunda efter två dags träning.

Hur blir era hästar vid ridning i mörker?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka