07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Jag rider väldigt sällan i mörker men min är "peppar peppar" stenkol och väldig konsentrerad på mig oavsett väder om de inte är något extremt.
Va väldigt noga med de på honom som unghäst att det är jobba som gäller och det verkar fungerat!

Va iväg och tränade årets sista träning och det börjar verkligen hända grejer nu. Är väldigt stolt över att han tar jobbet så bra och hur aktiv han är! Han är stadigare och drar inte isär sig utan känns kort och lite snabbare i fötterna :bump:.
Har varit orolig över att vårt ridande utomhus blivit för mycket men det känns som att det varit ett bra sätt att jobba upp styrkan.
Det har byggts ett nytt ridhus 20 minuter från stallet jag tänkte jag skulle besöka i vinter. Stor och fint. Så äntligen kanske vi kan brassa på lite inne när underlaget är kasst:up:

Han såg verkligen jättefin ut! @sommarminne, du har gjort ett kanonjobb och det är jättekul att se hur snabbt framåt man kommer när det står en bra tränare på backen.:banana:

@stjarnfrugt Som sagt, lyxigt att inte behöva rida i mörker förrän nu!
Jag har också sluppit i år, å andra sidan har jag inte ridit så mycket.

Chatsi är precis som vanligt även i mörker, hon går fram överallt. En gång blev vi nästan påsprungna av en joggare. :o Hon hörde nåt och stannade, jag lät henne stå stilla och lyssna och sen helt plötsligt kommer det en gubbe springande och ser oss precis innan han är på väg att springa rakt in i hennes bog. :rofl:
Det var efter det som jag började använda pannlampa, annars har jag alltid ridit i mörker utan.

Troll gick också fram överallt även i mörkret. Hon blev lite stissig den gången en gris sprang ut rakt framför oss och sen for omkring i skogen.

Troll har förresten gåtts igenom av en IR-terapeut som hittade en ful sträckning i bogen. När man lyfte frambenet vreds bogen inåt, vilket såklart har hindrat henne från att få upp frambenen som hon ska över hinder. Troligen från den första omkullridningen. Hon har ju besiktigats på klinik efter det utan att man såg något. Hon behandlades och nu rycker hon tydligen upp frambenen som vanligt igen, vilket känns bra med tanke på junioren som rider henne nu.

Mina hästar är överlag lite mera tittiga i mörkret, men det går i stort sett bra att rida ändå. Jag gillar inte att rida med pannlampa, så jag försöker undvika uteritter om det är helsvart ute, men månskinsritter kan ju vara ganska mysiga.

Igår var jag på dressyrträning med Skrullan, och hon var jättefin! Lugn och avspänd och mjuk i kroppen. Anigens stressad i galoppen bara (läs: sprang som en tok de 5 första varven varje gång jag bad om galopp), vilket jag tror dels berodde på att hon började bli trött vid det läget. Men ändå så var vänstergaloppen en utav de bästa vi haft någonsin, hon har haft riktigt svårt för att balancera sig i galopp i vänster varv men det börjar lösa sig nu känns det som.

Blir hoppträning i kväll och så förhoppningsvis pay & jump imorgon, om jag inte måste arbeta. :)

Jag och C hade vinterns sista hoppträning för stortränis igår.
Summa summarum efter terminen är att vi utvecklats väldigt mycket och framför allt blivit mer samspelta och lyhörda för varandra. Jag vågar säga att min avståndsbedömning kommit ikapp där jag tappade den och jag har fått mycket bättre kontroll över min glappande vänsterhand. :D
Dessutom kunde hon inte byten när hon kom! Så när vi landat i fel galopp har jag fått rida på i fel/korsgalopp eller sakta av och göra ny fattning. Men igår bara flöt bytena på! Visst, lite knackiga här och där, men helt utan avbrott! Älskar att allt slit gett resultat även där!
Här har ni en liten filmsnutt:
Grinden är hög, kollade aldrig höjden dock. Jag bad honom sänka den först eftersom jag var osäker på att komma med så lång anridning men hans svar var "Jag vet att du klarar det, du är mogen för det och hästen lika så. Kör på!" Varpå jag litade på honom fullt ut och sätter den riktigt bra. Så nöjd! Precis vad vi behövde som en avslutning på ett väldigt händelserikt hopp-år! :heart

På tal om blåst och storm så är hon en liten djävel vid ett visst antal sekundmeter.
Syrran fick smaka grus på sitsträningen i helgen efter att det knakat till i väggen (så som det alltid gör..:confused:) Jag fick hålla i för kung och fosterland i en långsida av fullt-ös i paddocken i måndags och hon har känts allmänt spänd och på tårna. Fin igår dock! Förhoppningsvis är det lite lugnare nu.

På lördag är det årets sista dressyrlektion. Förhoppningsvis får jag med mig en fotograf då som kan ta lite fina bilder!

Har varit och hälsat på lite släkt och julhandlat mm. När jag kom hem idag så fixade jag stallet och tog sen en rejäl långtur i skogen med Bellona:love:. Hon var jättefin och jag jobbade med mycket fattningar mm. Känns inte som något problem där iallafall även om jag fattar i form och ställer lite krav..
Red på banan i tisdags och då i hoppsadeln och där blir hon lite spändare/studsig i galoppjobbet.
Ska till ridhus imorgon. Tror på en medelväg och att vi tangerade en gräns. Backa lite och jobba styrkan med klättring och övergångar.

Angående att rida ut i mörker har jag aldrig testat det men tror att hon skulle bli ganska spänd. Är långsammare på ett sätt men mer reaktiv för fordon mm än t.ex 06-an. Den går fram som en ångvält för allt.
Våra mål är inte heller så avancerade, vill väl ut på lite LA. Men det viktiga är att hitta ett bättre flow i ridningen för min del och mer stabilitet och mjukare i sidorna.

Men alltså hur gör ni som inte rider i mörker? :confused: Här är det ju mörkt på eftermiddagarna redan i september och det håller i sig i alla fall till mars. Förstår inte hur ni löser det på för vis?

Jag har hoppat idag. :bump: Det är fortfarande plusgrader och äcklig snömodd, men så länge vi travade eller galopperade så gick det bra. :angel: Hoppade fyra gånger på volten i vardera varv (plank) och så oxern två gånger. Jag är sååå sjukt sugen på att höja, men jag får snällt ha det kvar på 60 cm. Det känns inte snällt med högre i och med att underlaget ändå är sådär. Ariel hoppade lika fint som vanligt och nu börjar jag kunna fokusera på min sits. Vilket behövs. :nailbiting:

Beställde även julklapp till mig själv, blev ytterligare lite hindermaterial så jag kan bygga fler hinder än jag kan nu. :banana:

@Habina Jag jobbar 24h i sträck och är därför ledig många dagar i vecka så jag löser det genom att han vilar två-tre dagar i veckan när jag jobbar och sen rider jag på morgonen när jag är ledig.:up: Mycket bortskämd med ljuset men dessvärre rider jag alltid ensam för ingen annan är ju ledig.:yuck::down:

Jag har alltid ridit ut i mörker med alla mina hästar genom åren . Aldrig haft problem . Mitt fullblod jag haft nu i så många år bryr sig inte vare sig med eller utan pannlampa , enda grejen han vill är att man tänder pannlampan på lägsta ljuset först precis när man suttit upp innan man slår på högsta - annars kan han rycka till lite .

Jag vill gärna ha pannlampa med bra räckvidd om jag ska ut i mörker och göra ngt annat än bara skritta , ffa om man ska in på stigar och inte bara plan mark.

Min häst har vilat en hel del nu då jag har haft fullt upp och vädret varit bedrövligt. Men idag tömkörde jag och det var välbehövligt. Det var en Plutt med överskottsenergi och stundtals for jag som en liten vante i tömmarna när han fick sina ryck. Jag var iaf glad över att jag stod på marken och det får nog bli några avsuttna pass till om han ska vara så piggelin.

Roligt att läsa om hur era hästar beter sig ute i mörkret :)

Mina första 3 hästar red jag ju ut i mörker, eftersom jag pluggade och hade vanliga "arbetstider" så var dte ju bara på helgerna det var ljust. Där jag växte upp red vi mkt på villa väger och åtminstone punktvis upplysta bilvägar. Så att rida ut där det verkligen är kolsvart var en helt ny företeelse för mig då jag flyttade söderut och köpte mig nuvarande häst. Fördelen där var ju att vintern var kort, det var endast en skiftperiod (6v) som jag hade två veckor där jag inte kunde rida ut i dagsljus. Så jag struntade i det och planerade in ridhus eller extra vilodagar.
När jag flyttade hit där jag bor nu insåg jag att det var bara att rida ut med pannlampa, då vi inte har samma ridhustillgång samt en väldigt lång och mörk vinter... Det har gott väldigt bra som sagt. Tackolov. Min häst brukar inte behöva extra vilodagar denna årstid, och eftersom det oftast är knökfullt i ridhuset kvällstid så är det inte så att jag ids vara där i onödan heller...

Btw så red jag en litet repetitionspass efter träningarna idag. Kändes segt och otajmat i början och jag kände att vafaaan, ska detta nu vara omöjligt i flera månader till nästa gång. Men sen fick jag till det och min häst kände igen sig, och jäklar så fint hon gick :) Så roligt också att vi nån gång råkar vara i ridhuset samtidigt som nån annan när det går bra. Var många på marken som blev impade av min fina häst och tom kommenterade det i stallet efteråt :heart Så himla roligt att lyckas visa att man faktiskt Kan rida också :banana:

@Habina Jag jobbar 24h i sträck och är därför ledig många dagar i vecka så jag löser det genom att han vilar två-tre dagar i veckan när jag jobbar och sen rider jag på morgonen när jag är ledig.:up: Mycket bortskämd med ljuset men dessvärre rider jag alltid ensam för ingen annan är ju ledig.:yuck::down:

Skönt att kunna rida dagtid! :up:

Jag rider också alltid ensam. ;) Om jag inte tar transporten och åker iväg till klubben. Det kommer jag att göra framöver, då vi är ett gäng som taggar för att klara 5 mil distansritt nästa sommar. :D

Ser fram emot när unghästen är mer riden, då kan någon stackare få rida Ariel och så rider jag honom så jag har sällskap. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka