07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ca -5 nu sen några dagar och ska vara några dagar till . Underbart att slippa lera och ha lite fin vit rimfrost ! Tyvärr spår vädret att det sen ska vara typ +8 dan före dan, så blir väl som alla jular senare år - gräsmattan spirar .....

Jag har tyvärr legat däckad med luftvägsinfektion och influensa senaste 5 dagarna och är fortfarande sjuk :( min medryttare har ridit några dagar och tränaren tog honom en dag för dressyrtrim, så han har gått hyfsat ändå även om det inte riktigt var vad jag hade tänkt mig ....har dock blivit så gammal att jag insett att det inte är värt det att sitta och rida när man är rejält sjuk, eftersom man ofta blir ännu sämre i slutänden ..

Idag har jag konstaterat att min häst går att rida ut i mörker med pannlampa..
Fast förutsättningarna var väl inte dom bästa..
Gjorde ett gympass i att dra i broddar..Går ju lite sisådär när dom gått med skorna i x-antal veckor utan.
Sista hoven började det singla stooora vita flingor utanför.
Väl ute så svor jag över att jag hade "dyr" tränset men där var det bettet jag ville ha och vart för lat för å byta..Trodde inte det skulle ta i å snöa så våldsamt:crazy:..

Fick inre bilder av "mulle och Molly" som en stor snöboll:D.
Till råga på allt har min vardagshjälm blivit på tok för stor och gled ner så jag inget såg.
För det är väl inte skallen som krymper iom att jag är viktväktare för tillfället..?
( Har iof tappat ca fem kilo i nuläget, yippi:) )
Dyngblöta blev vi men kul att hon hyffsat accepterade mörkerkörning.

Lite deppigt att jag råkar vara småambitiös men har så satans låångt till allt, även ridhus.
Ibland suger det lite. Fast jag försöker intala mig att scrapbooking eller frimärkssamlande inte är min grej ändå..Det är igen heller som direkt tvingar mig heller så gnäll har jag inget för men, suck, blir så boring att skogsluffa..
Ska/skulle åkt till tränaren imorgon men nu får väl vädrets makter avgöra hur det blir på den fronten..grr.
Men jag har en härlig liten flock hästar å dom gör mig så lycklig för det mesta:love:!!!

( Blider från igår. Bellona och "Rut". Å så 06-an )

12358301_1045764825445036_469812271_n.jpg

12358204_1045764845445034_1760611964_n.jpg

Häst fick vila idag. Stod längst nere i hagen när jag tog in och kom i full galopp farandes i mörkret... nån tycker om att komma in när hon varit ute 13 tim ;) Var -20 ute och hon var varm och go under täckena. Känns bra i mattehjärtat :love:

Mindre bra känns att jag fick höra att hovslagaren har höjt priset med 250 kr till 1750 kr. Jättekul nu när man kommer att ha två hästar.
Jag har aldrig gnällt över att det är dyrt att ha häst, man vet ju liksom om att det kostar. Och jag klagar inte heller på det fantastiska jobb min hovslagare gör. Men jag blir lite butter över att saker är så jävla mkt dyrare här uppe, i utbyte mot att hästlivet är ungefär en tredjedel så bra. Förr ringde jag min ET som jobbade vid klinik och var erkänt duktig och även ridkunnig på landslagsnivå, kostade 750 kr. Nu får jag ringa en veterinär för samma uppdrag, kostade sist 2050 kr.
Hovslagare kostade ca 1000 kr och skodde min häst vid behov, även var 5e vecka sommartid eftersom det var praktiskt genomförbart. Här är det ju 10 mil enkel väg för hovslagaren så det är klart att jag fattar att hen inte kommer flygande när som.
Stall och träningsmöjligheterna känner ni redan till...

:turd:

Vi har fått lite vitt ovanpå isen, så snön i alla fall frusit fast i isen. :) Femton minusgrader.

Jag är dock sämre i min segdragna förkylning (inne på mer än tre månader...) så Ariel har fått vila. Men från mitten av januari är det full fart mot 5 mil clear round. :D

Sedan har reglerna för fjord-SM ändrats, så vi är redan kvalade till LC dressyr om det blir en sådan klass. Skall försöka kvala till 0,80 hoppning också, men oavsett så åker vi bara jag får semester och vi får plats i klassen. Sjukt skoj!

Varit och tränat idag så jag kom iväg:)..Här är kallare och ett liitet snö täcke men efter halva vägen dit så var det bara vägar och milt..

Träningen gick ok. Väldigt mycket back to basic..
Men det kan nog vara bra för oss..tror jag..känner mig så kluven:(.
Pållan var nöjd och kändes lösgjord och fin iallafall..
Kan inte riktigt avgöra dock om denne passar oss eller inte samtidigt som jag gillar och köper mycket av hennes tänk..
Sen blir det lite som det blir att dressyra i hoppsadeln..
Mest lättridningstrav och arbete att få oss gå rakt..att det ska våra så svårt:meh:..

Min häst :love:

Vilket ridpass vi gjorde idag, trots att vi inte dressyrat sedan ons förra veckan. Förvisso en hel del diskussioner inledningsvis då min häst hade glömt bort allt det där vad det heter att gå undan för skänkel osv. Fick tom sitta av och ta den från marken för att hon vägrade bry sig, typ "har du ett ben där? Jag lutar mig lite mot det och skruvar på mig". Sto :angel:
Men sedan då jäklar var det helt plötsligt "jaha skänkel sa du, jag dansar undan...". Och Gud så fint hon gick! Har aldrig ridit så fina travökningar i hela mitt liv, som jag gjorde idag. Sådär härliga när hästen bara länger men utan att gå snabbare utan liksom hänger kvar i luften. Älskar min häst när hon är sån här :love: <3

Dessutom tror jag bestämt att min häst är en sån som verkligen älskar att visa upp sig. Det var tre andra i ridhuset och då blir hon lite extra. Är vi ensam där på dagarna har hon ju ingen att skryta inför ;) Dessutom är hon så rolig för hon Vet när hon är bra. När man sitter av är hon så nöjd med sig själv så det bara lyser om henne, och bara letar godis i alla fickor. Hon är så rolig :D

Hade kiropraktorn ute idag. Han är så himla bra. Skulle nog gråta mer om han försvann än min tränare, @tuaphua jag är inte kär i honom alltså så du behöver inte vara orolig :p.
Han är så sjukt duktig på häst och vi har lagt upp en bra plan för att utvecklas ännu mer. Nu blir det hårt ridpass dag 1, aktiv vila dag 2 och 3, hårt ridpass dag 4, aktiv vila dag 5 och 6 osv osv.
Studs en gång i veckan för att få upp fram ännu mer.
Med aktiv vila så är det alltså lätt dressyrpass eller uteritt, hårt ridpass är längre pass utnyttja när man har känslan att här kan jag rida i flera timmar och verkligen rida då och inte bara avsluta för att det känns så bra, kan vara hoppning också. Ska bli spännande att se vad som händer med hennes front. Divan pratar ju lite tvärtomspråket så hon är välmusklad bak men inte fram...... så kan det gå

Fastnade i en tråd på dressyr om den eviga frågan om vad en piaff är eller inte och medan jag kollade på youtube så sprang jag på denna film med Divans farfar. Vi har en del att leva upp till

Roligt att träningen gått bra, @stjarnfrugt. :) Det verkar jobbigt att få träna så sällan. Har du funderat på att fråga dina tränare om de kan träna dig via skype?
Jag red ett litet tag för en tränare som bodde i Canada vissa delar av året, och han gjorde så med flera av sina elever. Det blir ju förståss inte samma sak som en "vanlig" lektion, men troligen bättre än ingen träning alls?

Jag tränar ju dressyr för tränare en gång om året, men då är jag där typ 2 veckor.. resten av träningen under året sker över telefon.
Men jag har ju nästan bara unga hästar hela tiden eller så handlar det ju bara om upp till MsvB4 typ då det är det svåraste fälttävlansprogramet! Sen rider jag efter ett tydligt system så det handlar ju bara om småsaker.. om jag får något problem så beskriver jag det och så får jag en övning för det! Jag förbättrar ju bara grundridningen hela tiden och då funkar ju alla rörelser. Det funkar kanon!!

Jag lägger ju krutet på hopp och terrängtränare istället!

Åh, det är så typiskt... Nu när hästen har känts så fantastiskt fin och bara blir bättre, så får vi kvarka i ett av grannstallen och då stänger ridskolan sitt ridhus (vilket jag absolut förstår), och det är det jag utnyttjar :cry:. Så länge det är fruset ute, så kan jag rida på våran ridbana, men om det blir varmare och framförallt, om det börjar regna, så kan jag inte rida där, då blir den för tung och han trampar igenom den. Så nu blir det skogen och förhoppningsvis fick de bara ett fall, och vi får komma in i ridhuset igen runt trettondagen.

Så deprimerande, första vintern han är frisk på länge, vi var anmälda till kurser under juldagarna, men nu blir det inget med det... Han är dessutom sån att han verkligen behöver jobbas för att hålla ihop, väldigt överrörlig, vi hade ju kommit igång på så många sätt.

Ibland är det verkligen surt att inte ha ridhus på gården...

@fio Med tanke på att dressyr är min enda disciplin så känner jag väl att jag skulle ha bekymmer att hålla motivationen uppe och ringrosten borta om jag fick träna en gång per år, även om det var två veckor. Jag tycker att det är så lätt hänt att man börjar använda sina hjälper luddigt och i slutändan tappar det effekt osv. Jag behöver nån som påminner mig även om självklara saker.
Jag rider ju bara på grundridningsnivå så det är det jag behöver hjälp med. Sitter grunden så är krumelurerna inget bekymmer anser jag. Allt bygger ju på det.

Vad gäller hoppning så Borde jag hoppa för tränare. Men alltså jag är för snål. Jag vill inte betala 800 kr för två pass, eller 300 kr för ett pass, i en grupp där jag känner mig livrädd för allt vi gör. Och jag vill inte rida dyra privatlektioner för 400 kr bara för att kunna anpassa till min nivå. Hoppningen är inte så pass viktig för mig.

@Lilla_Gubben Som jag förstår så är det iallafall hittills bara en häst och den står på klinik. Vi har också stängt gården för folk utifrån i säkerhetssyfte. Vi får dock åka härifrån bara inte till Aspvik :p
Det ska ju tyvärr bli en jädra massa plus och regn framåt torsdag. Får du inte rida på ridskolans ridbana då? Det är ju ute iallafall.

Jag förklarade för mig själv att jag inte hade ont i halsen idag och därmed var frisk. ;)

Så det blev ett pass på vändplanen, vi höll oss på böjt spår, takt, lösgjordhet och stöd. Jäklar vad fin hon blev! :love: Pust och stånk när jag krävde taktmässig trav direkt efter galoppen men roligt hade vi. :laugh:

Jag kommer ha grym träningsvärk imorgon, men det var det värt! :heart På söndag blir det träning igen. :)

@Lilla_Gubben Som jag förstår så är det iallafall hittills bara en häst och den står på klinik. Vi har också stängt gården för folk utifrån i säkerhetssyfte. Vi får dock åka härifrån bara inte till Aspvik :p
Det ska ju tyvärr bli en jädra massa plus och regn framåt torsdag. Får du inte rida på ridskolans ridbana då? Det är ju ute iallafall.

Nope, vi får inte vara på anläggningen i huvudtaget :(. Just nu håller vi alla tummar som går att ingen fler insjuknar, då skulle de öppna upp igen till trettondagen. Önskar nu att man hade en liten lastbil, så man kunde få med sig både ponny och häst när det är träningsdags

@fio Med tanke på att dressyr är min enda disciplin så känner jag väl att jag skulle ha bekymmer att hålla motivationen uppe och ringrosten borta om jag fick träna en gång per år, även om det var två veckor. Jag tycker att det är så lätt hänt att man börjar använda sina hjälper luddigt och i slutändan tappar det effekt osv. Jag behöver nån som påminner mig även om självklara saker.
Jag rider ju bara på grundridningsnivå så det är det jag behöver hjälp med. Sitter grunden så är krumelurerna inget bekymmer anser jag. Allt bygger ju på det.

Vad gäller hoppning så Borde jag hoppa för tränare. Men alltså jag är för snål. Jag vill inte betala 800 kr för två pass, eller 300 kr för ett pass, i en grupp där jag känner mig livrädd för allt vi gör. Och jag vill inte rida dyra privatlektioner för 400 kr bara för att kunna anpassa till min nivå. Hoppningen är inte så pass viktig för mig.

Ja, det är ju knappast dressyren som håller uppe min motivation iallafall :D

Jag har ridit så många hästar i så många år 4-6 om dagen att det inte är några problem att hålla sig tydlig i hjälpgivningen på den nivån jag rider dressyr på. Värre hade det ju varit på över MsvB nivå, men dit siktar jag inte än på länge.. möjligtvis om 10 år när jag är närmre 60 och har slutat hoppa (eventuellt) och skaffar mig en dressyrhäst.. då jävlar ska jag träna dressyr och rida Grand Prix ;)

@fio Ja då är det ju en annan sak när man har så mkt ridning i kroppen. Känner ju själv att det är stor skillnad på automationen i hjälperna när man rider två per dag. Speciellt den andra i ordningen.
Men jag har inte jobbat professionellt som ryttare och är för gammal för att börja med det nu. Den tiden när gymnasiekompisarna åkte land och rike runt och jobbade med häst så låg jag på sjukhuset och slösade bort tid. Jag får helt enkelt försöka utvecklas i form av hobbyryttare så långt det går. Men jag vägrar tro att det är omöjligt. Men jag tror man behöver lite mer tid med instruktör för att liksom komma igång och börja skapa på egen hand ;)

Jag tränar ju dressyr för tränare en gång om året, men då är jag där typ 2 veckor.. resten av träningen under året sker över telefon.
Men jag har ju nästan bara unga hästar hela tiden eller så handlar det ju bara om upp till MsvB4 typ då det är det svåraste fälttävlansprogramet! Sen rider jag efter ett tydligt system så det handlar ju bara om småsaker.. om jag får något problem så beskriver jag det och så får jag en övning för det! Jag förbättrar ju bara grundridningen hela tiden och då funkar ju alla rörelser. Det funkar kanon!!

Jag lägger ju krutet på hopp och terrängtränare istället!

Det där funkar ju inte för oss vanliga dödliga!! :eek::(

@Marvin Nej, när man måste ha nåt annat som försörjer en osv så får man nöja sig med mindre. 2 hästar är max vad jag kommer klara av, hoppas verkligen jag gör det nu också...
Tyvärr måste man ju ägna tid åt jobbet också. Det som gör att man kan finansiera sin hobby. Önskar att jag hade sisådär 10 års hästjobb i bagaget som erfarenhet, men jag sysslade ju med andra dumheter i min ungdom så jag får vara ung nu ist :o Och nu har jag ju vant mig vid att tjäna pengar osv så det är inte direkt läge att jobba som hästskötare för svarta fickpengar och gratis boende.

@stjarnfrugt äh sluta nu. Du är en tillräckligt kompetent ryttare för att rida grundridning mer än väl. Du vet hur det ska vara och hur du ska göra för att komma dit. Det är bara att du ska ta jobbet och lita på dig själv. Tålamod också. Tro på att jobbet du gör ena dagen kommer göra det bättre dag 2 och ännu bättre dag 3. Finns inga genvägar. Du behöver verkligen ingen instruktör för det.
Shapa upp dig nu. Du kan det här. Det är ju inte direkt piruetter du ska träna.

Ingen häst har hittills dött eller blivit förstörd över att man är luddig i hjälperna ibland.

@Jfrelin Ja, nog kan jag rida. Tom är jag hyfsad på det utifrån min nivå. Men jag är ju även lite sådär ambitiös och vill komma vidare lite snabbare än man gör om man mestadels sitter och harvar ensam i månader mellan träningstillfällena. Typ :o

Jag vet att vi tar oss framåt. Imorgon kommer min häst att vara superfin efter arbetet jag tog igenom idag. Det har jag iaf lärt mig :p Men jag vet inte om det är risken att hon ska dö av mina luddiga hjälper som stör mig mest, snarare frustrationen av att man inte får ägna tillräckligt mkt tid åt att utvecklas som ryttare ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka