07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p Min har haft lymfangit typ tio gånger i början av vår tid tillsammans.... Lösningem för oss är att tvättar med hibiscrub och sen lägger jag omslag med alsolsprit under natten och sen på morgonen sprayar jag på ett sårplåster med tjära som tål väta. Fungerar suveränt!!!
Har verkligen haft jätteproblem innan och missat både träning och tävling pga tjocka ben:down:

Jag har köpt ny transport :D med dubb.
Det blev en Fautras JMS 2010
62000 kr fick jag betala.
Har inte sett den utan köpte över telefon av bilfirman och ska hämta på lördag. Det står att den är i gott skick och nybesiktad så jag hoppas den stämmer.
Får lasta 780 kg så Divan kan fetta på sig rejält.

@Jfrelin något nojig för att min tycker att det ser litet ut bara. Han verkar va känslig och har varit fruktansvärt svår att lasta förr. Måste nästan kolla på lite släp framöver.
Jag vill ha något nyare som är lättare än de jag har nu

Jag har ett Fautras med nu, sedan i somras. Är sådär nögd - vissa saker är bra, vissa inte lika bra.

KL
Red hoppträning i går, och Skrullan var super! Nu lutar det åt att vi kommer debutera 1,10 tillsammans på lördag... :bump:

Hon fick massage igen i tisdags, och på dressyrträning tisdag kväll var hon lite sur och tjaffsig, troligen aningens öm i musklarna efter massagen då den går ganska djupt in. Men i går var hon jättefin, nu kan jag svänga åt båda håll precis som jag vill, och även bromsarna blir bättre och bättre. Och det märks att hon verkligen VILL hoppa, hon letar hinder precis hela tiden och är så himla taggad. :love:

Jag tror även att jag rider henne bättre nu som jag inte har Grå mera - innan var jag ju tvungen att ställa om min ridning totalt varje gång jag bytte häst, vilket förståss är nyttigt men svårt... Så det är ganska skönt att bara få fokusera på hur jag ska rida Skrullan så bra som möjligt. :)

@sorbifolia Vad är det du inte är nöjd med? Verkar iofs som om alla har mer eller mindre saker de inte är nöjda med på sina släp :p

Vad kul att det går bra! Det är ju helt klart lättare att ha hästar som rids likadant alt bara ha en häst. Det blir ju jätteknasigt att behöva ställa om hela tiden, om än nyttigt som du säger.

@sorbifolia Vad är det du inte är nöjd med? Verkar iofs som om alla har mer eller mindre saker de inte är nöjda med på sina släp :p

Jag tycker att det är lite trångt (vi har det dubbla släpet, provan), plus att jag tycker inte om att bakbommarna står rakt ut när jag ska lasta - jag har redan gjort mig illa pga detta då vårat kallblod sprang in i mig så att jag fick spetsen på bommen in i bröstkassan... :( Saknar även ramp ibland vid urlastning.

Men jag gillar golvet, och att det väger så litet. Och det är himla smidigt att det går att lasta ur på båda sidor framme, eller bak. :)

Hoppast du blir nögd med ditt släp! :)

Jag tycker att det är lite trångt (vi har det dubbla släpet, provan), plus att jag tycker inte om att bakbommarna står rakt ut när jag ska lasta - jag har redan gjort mig illa pga detta då vårat kallblod sprang in i mig så att jag fick spetsen på bommen in i bröstkassan... :( Saknar även ramp ibland vid urlastning.

Men jag gillar golvet, och att det väger så litet. Och det är himla smidigt att det går att lasta ur på båda sidor framme, eller bak. :)

Hoppast du blir nögd med ditt släp! :)

Jag tycker det verkar smidigt att man kan lasta ur själv med AID-systemet och fortfarande stå framme vid huvudet. Sen hur det funkar i praktiken får vi väl se :p
När jag köpte Divan som 3-åring var hon vara körd i Fautras så det tog ett tag att få henne att fatta det här med ramp. Fördelen med att vara inlärd på step up är att hon är jädrigt försiktig bakåt så man behöver inte vara rädd att hon kommer i 180 km/h

@Amanda_F Jo, min sadel har kommit! Får nog pussa på den ikväll:D! Nä, men hoppas verkligen att den ska fungera, annars blir jag:arghh:..
Jag har ju haft en Alto till 06:an och hon musklade sig jättefint i den och fick mycket bättre bakben mm.
Tyckte den var skön också men inte helt såld. Provsatt en Cortina när vi hade sadelprovning å den tyckte vi om, mycket, både jag å häst men inte plånboken..

Tack @sommarminne :), hibiscrub det hade jag hemma också..
Å er andra med för tips. Känner mig lite lugnare.
Lite mindre svullen. Ska jag linda i natt ändå kanske?
Har nog ingen alsolsprit dock.
Typiskt när det är dressyr kick off på lördag och jag får min sadel nu..
Ja, ja..Får bli den andra röda annars.

Men är det ännu mindre imorgon och iom hon inte visar någon hälta/markering öht så kanske det bara är bra med normal ridmotion om det går åt rätt håll?

Skulle longerat idag, hon stod igår men det var så himlans kallt och hovis har varit här med..

Mer bara så man inte luras och det är vrickning eller annat..

• Gilla
Reactions: oxo
@polly p det där med sadlar hur de passar inte bara hästen utan även ryttaren är ju så intressant tycker jag !

Jag kunde tex inte tänka mig en värre sadel än Cortinan för min del som ryttare :p Jag trivs eller fungerar öht inte i dressyrsadlar som har för mycket design i fråga om att "placera ryttaren " .

Många har tyckt och tycker precis samma ang andra märken som inkluderar sadlar jag haft och stormtrivts i .

Det är verkligen jätteindividuellt hur ryttare optimalt gynnas av sadlarna de rider i . Även om sadlarna passar hästarna .

Hoppas det blir så bra som du avsett med din nya sadel :)

@mackan Ja, det är ett meckande med sadlar, jag vet. Å så ska det passa båda. Ibland kompromissar man lite, oftast till hästens väl. Men jag hoppas denna ska fungera.

Har nu provridit sadeln och denna var mycket bättre än provsadeln jag fick låna/provrida i då jag behövde större säte och längre kåpor vilket jag beställde. Var lite orolig över knästöden då det på den andra inte var fasta utanpåliggande som på min men även dom var jättesköna och egentligen är jag inte så förtjust i såna med kardborre så plus på det med:)!
Fick också ont av stigläderkrampan i den andra vilket väl har att göra med att den var lite trång!
Sen orkade jag inte traila iväg idag utan red hemma och hon var ganska pigg men verkade trivas väldigt hon också. Fattningarna och att sätta ihop henne lite mer stötte inte på några protester alls.
Hade gärna velat ha med ett sadelöverdrag bara.. men får väl köpa ett själv:crazy:.
Trodde det skulle ingå.

Sen ser hon finare ut i hö bak, går ner helt efter ridning så jag tror att ett träningspass imorgon bara är av godo då hon inte är super aktiv i hagen..

I dag har vi varit iväg på träning. Va hyfsat sugen då termometern visade minus 17 när jag åkte hemifrån. Fick knappt upp dörren på trailern och fronturlastningen va fastfryst. Väl på plats gick de sen mkt bra. När jag red fram gjorde hon ett par ordentliga kosparkar när jag bad om lite bättre framåtbjudning. Men när hon sen va uppvärmd jobbade hon på bra i både gal. och trav. Superkul trots kylan.

@polly p vad skönt att det känns så bra med din nya sadel ! :)
Jag håller med om din saknad av sadelöverdrag även om det som du säger inte är en jättegrej så är man ju van vid att det alltid ingår ...?

Mitt överdrag jag fick med sadeln jag köpte nu i höstas är ett värstingöverdrag :o
Regntätt ytterlager och fodrat innanför. Med dragsko vid bomhuset för att anpassa storleken på överdraget, hål för stigbyglarna att trä ut dem igenom, och "två kåpor" varav det understa har ficka att trä igenom sadelgjordsstropparna och det övre bara sluter runt övre kåpan .:p

Kl
Vi har ca mellan -11 -15 och sol och gnistrande snö typ 2 dm här ! Var ute med en bästa vän på milen promenad med våra respektive hundar idag på dagen i det vädret . Så sjukt härligt ! Vi går väldigt regelbundet med dem denna promenad och är så härliga marker och vägar så hundarna kan vara lösa 95% av sträckan . De får möjlighet att mest vara "bara hundar" och leker strövar och pysslar då de kommer så otroligt bra överrens medans vi människor går och snackar och umgås .

Senare red jag ut och även om det skymmer vid 16 nu så gör ju snön att man ändå kan vara ute så det var en härlig tur i skymningen med bra underlag och glad häst ! I morgon är det trim som gäller och måndag kväll har vi vår vanliga tid för tränaren :)

Jättefint väder här i dag med, sol och snö, nästan så jag funderade på att skippa hopptävlingen och hellre rida i skogen..... :p ;)

Men vi kom iväg till tävling, dock försenad som vanligt (jag är urusel på att beräkna tider) så det blev sjukt stressigt till första klassen då uppvarmningen redan var i gång innan vi kom dit... Jag hann bara rida fram i 5 minuter och skutta över et litet kryss två gånger + en maxad oxer innan vår start i 1 meter. Men Skrullan levererade en felfri omgång ändå, och det kändes tillräckligt lätt för att jag även vågade testa att rida 1,10.

Jag red på hack i 1 meter, men bytte till bett i 1,10 för att ha liiite mera kontroll. Men ändå så kom vi alldeles för fort in på 1-an, och fick et pet. Så stannade hon på 3-an, utan att jag riktigt fattade varför, möjligt att jag tog en halvhalt för mycket eller nåt... Felfritt på övriga hinder, så jag är ganska nöjd överlag. Kändes inte högt eller svårt, så vi kommer nog fortsätta rida dessa klasser på tävlingarna framöver. :)

Nästa tävling är redan om en vecka, men i morgon blir det en ny uteritt i snön! :love:

I dag har jag varit på miniclinic med Will Rogers.
De va sjukt galet kallt att sitta i ett oisolerade ridhus i 1 1/2 h. Min läsk hade frusit helt till is när jag skulle hem, och mina händer och fötter också. Men ändå väldigt kul att få se en dån person jobba med en häst. Man har en del att lära.

Min häst fick 45 minuters promenad ute i solen och kylan. Gick förbi grannstallet och passerade 3 olika hingsthagar (vanligtvis brukar hingstarna inte gå i hagar man passerar) Såklart visade min slampa upp sig och fick i gång hingstarna. Mkt glad att jag inte tappade henne när hon showade runt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka