07:orna, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kväll rymde Chatsi och hennes kompis och sprang till skogs!
Min väninna kom precis hem och körde in på gårdsplanen när Chatsi kom galopperande! Sen försvann bägge hästarna upp på 80-vägen, galopperade vidare längs den. Hennes sambo kom också precis hem och fick syn på 2 hästar på vägen och följde efter.
De hoppade ut i skogen längre bort och försvann. Sån jävla tur att det inte kom nån trafik, folk kör vanvettigt fort på den sträckan!

De hittade dem ca 20 minuter senare, då bägge hästarna satt fast i ett kärr, Chatsi satt fast med hela bakdelen nersjunken. När jag kom dit (tar 35 min att köra) kom de precis hem med hästarna efter att ha fått loss dem. Chatsi varm i bägge bakbenen och stod och lyfte upp dem omväxlande, och ville inte att man rörde dem. Men inga sår eller stora svullnader.
Kompisen, som brukar gå sönder bara man blåser på honom verkade inte öm eller varm nånstans.

Herregud, dessa djur, man blir gråhårig!! :eek:
Vilken mardröm. :nailbiting: Tur att de gick bra!

I kväll rymde Chatsi och hennes kompis och sprang till skogs!
Min väninna kom precis hem och körde in på gårdsplanen när Chatsi kom galopperande! Sen försvann bägge hästarna upp på 80-vägen, galopperade vidare längs den. Hennes sambo kom också precis hem och fick syn på 2 hästar på vägen och följde efter.
De hoppade ut i skogen längre bort och försvann. Sån jävla tur att det inte kom nån trafik, folk kör vanvettigt fort på den sträckan!

De hittade dem ca 20 minuter senare, då bägge hästarna satt fast i ett kärr, Chatsi satt fast med hela bakdelen nersjunken. När jag kom dit (tar 35 min att köra) kom de precis hem med hästarna efter att ha fått loss dem. Chatsi varm i bägge bakbenen och stod och lyfte upp dem omväxlande, och ville inte att man rörde dem. Men inga sår eller stora svullnader.
Kompisen, som brukar gå sönder bara man blåser på honom verkade inte öm eller varm nånstans.

Herregud, dessa djur, man blir gråhårig!! :eek:

Fy vad läskigt! :nailbiting: Det är då alla "tänk om" rusar omkring i hjärnan. Skönt att det gick bra ändå och hoppas att Chatsi inte gjort illa sig. Kram! :heart

Usch, @Marvin , vad läskigt!

Påminner mig om då Grå rymde för tre-fyra år sedan, vi var på ett främmande ställe och han slet sig ifm lastning och sprang iväg åt det hållet som motorvägen låg.... Lika i närleken fanns även ett islagt vatten med snö som gjorde att man inte såg isen innan man evt. hamnade i vattnet.... Vi var nog nästan 10 personer som letade efter honom i över en timme, gissa om vi var bekymrade. :nailbiting: Som tur var hittades hann till slut på en mark bakom en gård, oskadad. :love:

Hoppast att Chatsi med har klarat sig utan allvarliga men! :heart

Jag är nog lite avtrubbad, för jag blev inte speciellt orolig ändå, men det var det ju andra som var, stackars gravida vännen som var ute och sprang i kärret.

Chatsi är ju obrydd om det mesta ( fast jag undrar verkligen vad som skrämde dem). De fick stå inne i natt, Chatsi med back on track-paddar bak. Svullen på framsidan av bakbenen idag, men mindre öm. Hon måste ha slagit i nån sten eller stock eller nåt sånt, men jättefin i frambenen, så de verkar hon ha lyft på. Vi skrittade ut barbacka en sväng och hon var pigg och glad, precis som vanligt, knäpphäst!
Undrar om det blir nån hoppning till helgen...

@Marvin men herregud alltså ! Så sjukt otäckt och ni verkar ju haft änglavakt ändå i sammanhanget och mot vad som kunnat hända ännu värre :(

Jag har tack och lov aldrig behövt erfara detta med egna mina hästar men grannarnas hästar har varit ute och sprungit på E22 flertalet gånger genom åren med rubriker i media osv...
En gång har vänners hästar gått ur sommarhagen nattetid och inte gått att hitta utan helikopterhjälp ....
En annan väns hästar drog på 90 väg efter att en häst fastnade med svansen i grinden då de hade en sån där vajergrind som var poppis tidigare men nu sen länge stämplats som totalt olämplig för hästar... Slet loss vajern och skenade med den fast i svansen och hoppade staketet ut på 90 vägen och gick omkull på asfalten men fortsatte skena ngn kilometer längsmed den vägen sen upp i skogen... Otroligt nog klarade den sig utan men förutom ytliga sår ...

Hoppas hon är ok ! Fy .... Ryser !

@mackan Hade vännen kommit hem bara 2 minuter senare hade hon inte haft en aning om var hästarna var eller åt vilket håll de försvunnit. Det är ju mitt ute i skogen, inga hus i närheten direkt och inga gatlampor.
Hon sa igår att hon aldrig mer skulle släppa ut dem, men som tur är så fick de gå ut i hagen igen i morse. ;) Satt upp fler trådar på staketet där de sprang igenom, och ytterligare ett staket längre bort, men jag vet inte om det kommer att hindra dem om de nu blir så rädda.

Chatsi har tydligen varit utanför staketet flera gånger, men då har hon liksom bara gått ut och ätit gräs och sen gått tillbaka in igen. :grin:

Min förra foderhäst gick ner sig i ett kärr under en ridtur med sin ägare. Blev uppdragen av brandkåren och lokal tv va där och filma. Han hade knappt en skråma, sadeln blev väl något sunkig.

I dag red jag i ridhuset på EM. Normalt rider jag FM och de är vi Max 2-3 st. Nu blev de fullt hus, och ett jäkla smackande. Min häst kändes kalas fin till en början och jag jobbade mkt basic med övergångar. Men när ridhuset fylldes på och 3 st smackade oavbrutet så fick hon eld i baken. Man kan säga att hon satte under sig i fattningarna. :yuck: Som i ett startbås ungefär.

@mackan Hade vännen kommit hem bara 2 minuter senare hade hon inte haft en aning om var hästarna var eller åt vilket håll de försvunnit. Det är ju mitt ute i skogen, inga hus i närheten direkt och inga gatlampor.
Hon sa igår att hon aldrig mer skulle släppa ut dem, men som tur är så fick de gå ut i hagen igen i morse. ;) Satt upp fler trådar på staketet där de sprang igenom, och ytterligare ett staket längre bort, men jag vet inte om det kommer att hindra dem om de nu blir så rädda.

Chatsi har tydligen varit utanför staketet flera gånger, men då har hon liksom bara gått ut och ätit gräs och sen gått tillbaka in igen. :grin:
Blir de skrämda är de inte mkt som stoppar dem. Min förra häst blev en vinter skrämd av en stor grupp skridskoåkare som kom på isen nedanför hagen. Tror att de blev ett ljud i isen som vi människor inte hör. Han plöjde igenom tjocka trästaket med elband. Tyvärr blev han så skrämd så han kunde inte gå i hagen den vintern. Han fick panik och skaka även när han stod inne och såg någon på isen. Så vi fick hänga för fönstren. Tror ni jag/han va glada när isen sprack upp. I alla år sen satt de kvar om vi möte någon med stavar. Skidåkare eller folk som promenera med gåstavar. Den hästen va inte som andra....

@Charlotte1975 Men hjälp vad otäckt!

Det verkar som att de har gått lungt och stilla och strosat på gården och bakom huset först, och sen blivit rädda för nåt. Är nog bra med en extra tråd eller två, ja.

Fick foto på hur det ser ut där de hittades:

Hur hanterar man småsår nu på vintern? Bellona har ju dessutom lätt att svullna. Hade besvärlig lymfangit i våras innan jag köpte henne.
Lyckas jämt få små sår och svullnar lätt.
Igår skulle mannen slå i söm i en sko som satt på skrå. Givetvis drar hon upp hoven och kasar emot det motsatta benet innan han hunnit nita och klippa sömmen och fick några små sticksår som blödde lite..
Verkade inte gått djupt eller så. Tvättade med bara kranvatten.
Ikväll var hon svullen i det bakbenet men ingen hälta. Rörelse är väl bra men inte helt lätt nu, vintertid:crazy:.

Men vad är bäst att tvätta med? Tvål? Koksalt?
Bara det inte drar med sig nåt..Denna kylan också, med tanke på läkningsprocess.
Ska man bara tvätta kvällstid eller ta lite på morgonen också ( tänker iom det ska bli rätt kallt )?

Har streptocillin men förstått att det inte är ok att duttelutta med det hej vilt..

Hur hanterar man småsår nu på vintern? Bellona har ju dessutom lätt att svullna. Hade besvärlig lymfangit i våras innan jag köpte henne.
Lyckas jämt få små sår och svullnar lätt.
Igår skulle mannen slå i söm i en sko som satt på skrå. Givetvis drar hon upp hoven och kasar emot det motsatta benet innan han hunnit nita och klippa sömmen och fick några små sticksår som blödde lite..
Verkade inte gått djupt eller så. Tvättade med bara kranvatten.
Ikväll var hon svullen i det bakbenet men ingen hälta. Rörelse är väl bra men inte helt lätt nu, vintertid:crazy:.

Men vad är bäst att tvätta med? Tvål? Koksalt?
Bara det inte drar med sig nåt..Denna kylan också, med tanke på läkningsprocess.
Ska man bara tvätta kvällstid eller ta lite på morgonen också ( tänker iom det ska bli rätt kallt )?

Har streptocillin men förstått att det inte är ok att duttelutta med det hej vilt..
C är ju ganska klantig så han får lätt sår. Jag tvättar med koksalt och vatten och sätter på kompress och snöggplåster som andas. Det har funkat bra. När jag rider och är i stallet har han fått lufta.

I dagarna borde du väl få din sadel? Såg på FB att de fått in några. Provade en sån men C gick ganska trökigt i den tyvärr. För jag tyckte den var skön. Men som utprovaren sa: han är både bestämd och känslig, de är svåra att göra nöjda då...

Jag är nog också bestämd och känslig för idag var jag tillbaka i ridhuset i min D1 efter en vecka då jag ridit två gånger inne i Alton och annars tömkört och skrittat ut... Och jag började nästan gråta av att han segade sig fram och jag satt som en kråka med ryggskott. Han har musklat på sig för mkt, på gott och ont. Efter 30 min började vi komma loss, och närmade oss något grundläget i Alton, och nu känner jag mig rådvill. Ska jag sätta ut D1:an på annons först kanske? Får jag den såld så är ju saken avgjord.

@Marvin Vad skönt att det gått bra med Chatsi! Har ju varit med om rymning med dödlig utgång så för mig knöt det sig verkligen i magen när jag började läsa ditt inlägg:/.

@Amanda_F Ut med den på annons! Han går nu bevisligen bättre i Alton, så sälj Prestigen och köp Alton:).

@polly p Barbie är duktig att hålla sig från att skada sig så blodvite uppstår, men Indra däreomt får småsår hela tiden.. Jag tvättar bara med lactacyd och ljummet vatten och sköljer av med klorhexidin eller koksaltlösning. Lindar om det är nära led, annars låter jag det vara. Fördel vintern är att det iaf är renare ute:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka