Bukefalos 28 år!

07-ornas 16'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Odlingen i November var gjort på Equippolab. Hon hade lilla blod som vi maskade mot då. Ivomec Comp borde väl tagit stora också?
Vi odlade även på stora blod i våras - negativt då med.

Novali01, jag är säker på att den har ett finger med i spelet.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Måste lägga mig i lite :) Men om hästen har riklig förekomst av stor blodmask antar jag att de lagt upp någon slags sanering-/avmaskningsschema åt er? Verkar konstigt att de inte tog upp det med dig utan att det bara stod i hemgångsrådet? Kan det ha blivit fel hemgångsråd tänker jag??
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag kan inte jättemycket om mask, men trodde nog att Ivomec tog både stora o lilla blodmask.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Här i Blekinge har vi inomhusterräng varje vecka nu, och kommer sedan att flytta ut på den nya banan framåt våren när den är klar. Vår träning är mest inriktad på de speciella linjer som finns i fälttävlan, och en del typhinder. Igår hoppade vi tex smalhinder och sen böjt spår 3 galoppsprång till en spets och sen ytterligare böjt spår 3 språng till en oxer.

Jag tror det skulle vara inomhusterräng även i Flyinge snart, kolla i höst- och vintertråden på fälttävlansforumet!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja det låter kul och ser inte så farligt ut heller som utomhusträning.

Men Flyinge blir lite långt för mig, fast jag är medveten om att man nog får räkna med att åka lite längre på sådana träningar. Får drömma lite till :D
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Vad roligt det låter! Verkar inte vara så populärt med såna träningar här i krokarna tyvärr.


Kl
Här letar jag medryttare igen. Får se om jag hittar någon vettig. Men det ska komma en tjej och provrida honom så får vi se om dom passar ihop. Det är synd att dom flesta som svarar verkar vilja sitta och harva på ridbanan, det är ju inte det jag behöver hjälp med just nu.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Jag tycker också att det är konstigt att de inte tog upp det med mig.
Å andra sidan så vet de att vi tar träckprover regelbundet och att vi mockar hagarna, så vad mer kan göras? Vettarna skriver ju i regel ändå inte ut maskmedel utan ett prov. Det enda rådet som jag fick var att byta labb
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Du kanske ska ringa o kolla om din häst inte ska följa ett avmaskningsprogram nu då?

Marvin mfl: Kul med inomhusterräng! En tränare vi rider för har lite i sitt ridhus också, vi ska dit i slutet på mars.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja, det är en väldigt kul idé! Mycket av det som är svårt i terrängen går ju att träna inomhus även när snön ligger i drivor på terrängbanan.

*kl*

Idag var det dressyrträning igen. Tränade tempoväxlingar i nedsutten trav, samt galoppfattningar. Hästen tjurade ihop vid fattning av höger galopp och påstod att hon inte förstod vad jag menade och att hon aaaaldrig kunnat fatta galopp åt det hållet. Körde upp huvudet, sänkte ryggen och drog iväg i symaskinstrav så fort jag bad henne. La till spöt utan någon reaktion, så då drämde jag till henne ordentligt!

DÅ fick jag reaktion! En rejäl bakutspark som förpassade mig till manken/halsen framför sadeln, och sedan drog hon iväg. (i fel galopp och åt fel håll :meh:). Dock var hon snäll och lät bli att bocka, så jag satt kvar, fick stopp på henne vid nästa kortsida, kravlade tillbaka i sadeln, gjorde en ny galoppfattning från stillastående som hon tog direkt, galopperade tillbaka till den andra volten och gjorde om från trav igen.

Det lustiga är, att då var både hon och jag mycket mer avslappnade! Hon travade på i en energisk trav i trevlig form (hon har nog aldrig gått så bra), jag satt avslappnad mitt i sadeln, och när jag nuddade med ytterskänkeln fick jag en fin galoppfattning och sedan en trevlig, stor och avslappnad galopp i form. Kunde ta ner till den fina traven igen, kort skrittpaus och sen gjorde vi om det, i bägge varven, fortfarande i den nya stora traven. :confused:
Tränaren såg ut såhär: :eek: O_o :love:

Min häst är knäpp. :love:
Nu ska jag bara klura ut hur jag ska få henne att gå sådär utan att nästan kasta av mig först... :o
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Härligt! Tur att du satt kvar ;)

kl
Var ute i stallet och red i morse då min snälla mamma passade E. Jag har inte kunnat rida speciellt mycket den här veckan eftersom vi varit sjuka(är sjuka). Men idag var det skönt att komma utanför dörren och hästen behövde verkligen det också. Fick ta och rasta av honom lös i paddocken innan jag hoppade upp och det gick vilt till :) Sen red jag ut en sväng och joggade och gjorde en massa galoppfattningar och skänkelvikningar för att hålla popcornet i styr. Sen tog jag och red lite i paddocken för att få till lite fokus på honom. Plutten kändes helt okej men en annan känner sig som Agda 93 år. Men det går nog snart över :)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Nämen! Vilken vändning! Vad roligt att det lossnade så bra! Det kanske var det ni behövde, en konflikt som fick ett riktigt avbrott, att du blev lite förbannad och satte stopp. :) Hoppas det fortsätter bra nu!

oxo: Kul att du kunde smita iväg och rida lite själv. :) Bara du kommer igång mer är Agda ett minne blott. ;) Jag kände mig som en skräckslagen barnunge innan vi började hoppa i tisdags men det släppte ju det också. :p


Kl
Idag for jag till Granngården och kollade läget, se på tusan att det fanns både HW-täcken (både regn, vinter, fleece och stall, Amigo och Rhino) samt samma Haglunds-täcke som Fiorano köpte till Barbie. Det var egentligen bara 30% rea på HW men jag funderade så länge så tillslut kom det fram en nisse och frågade om jag hittade vad jag letade efter. Då undrade jag över att det inte var 30% även på Haglunds och sa att en kompis i Sundsvall precis köpt ett på deras Granngården på samma rea, samt att alla HW var för stora. Då sa han att hittade jag ett i rätt size så fick jag det med samma avdrag. :angel: :D Leve Buke! :bow:

IMG_20140213_150032_zpsfiyiupjw.jpg


Stjarnfrukt hade rätt i att täcket åker fram lite när hästen böjer ner huvudet, men det var inte så farligt. Tyckte det satt bra! :) Högt skuret i halsen så det åker inte bak, vilket alla andra täcken jag haft på ponnyn gjort. Toppen! Halsen var lite lång men det funkar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Du får väll sätta dig framför sadeln nått varv innan varje ridpass så kanske hon alltid går så bra för dig sen ;) Nä skämtosido, men ibland känns de som de själva vaknar till lite när det händer nått sånt och går helt underbart efter det :)

Nelly känns riktigt fräsch nu, kanske lite väll fräsch då hon verkar tro att hon kan hoppa till månen just nu! Hon har så mycket energi över att de första 20 minuterna in på passet mest går ut på att få henne att ha iallafall ett ben i marken. Imorgon är jag ledig så tänkte åka upp på morgonen och ta henne lite på lina och sen rida på eftermiddagen och se om hon är lugnare när jag ska rida då! Gillar ju fart och fläkt men någon måtta får det ju vara ;)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Sån är min häst med. Blir jättearg när hon tycker jag går på henne för mkt, och även om det ser förjäkligt ut med bocksprång och liknande i sådana situationer du nämner, så bevisas det nästa fattning att korrigeringen gått in. Hon vet precis vad hons ka göra, men protesterar. När man tagit igenom det en gång så är det färdigdiskuterat och hon gör det klockrent sedan. Det är mer som en markering.
jag tror det är bra att ni börjar ta igenom sånt här nu, för bevisligen har ju poletten trillat ner. Hon är bara ett sto som måste säga sin åsikt ;)
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Blev det ett 135? Tycker alla helhalsar är långa på mina pluttisar. Inte helt sällan är ett öra även det under halsen:p.

Har varit ute i skogen en lätt joggingtur idag. Men det är hopplöst nu med varm snö som packar sig under fötterna trots sulor:(. Barbie var inte särskilt nöjd.
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Ja det blev ett 135.har det på innersta överallt. :p Men syrran hade hittat ett nytt innetäcke också och då får jag kanske spänna upp det lite. Hennes gamla gick sönder, det var ändå för tunt och hade dålig passform. Nu går hon med ett fleece under, inte direkt optimalt, det åker ju bak och "fastnat".

Tråkigt att ni har så dåligt underlag. :(
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

*KL*

Dyker in här om det är ok:p Är sedan 3 v tillbaka ägare till den här svarta skönheten e Donelli-Navarino

1013743_10203281796550845_177965610_n.jpg


Tog bort mitt fbl i måndags som jag kämpat med länge och även om den här fina killen inte kommer kunna ta hans plats på något sätt hoppas jag att vi kommer få fantastiskt kul ihop!
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Välkommen :) Roligt med nya ansikten bland oss gamla rävar ;)

Mkt fin häst. Vad har du för planer med honom?
 
Sv: 07-ornas 16'e tråd!

Först och främst ska vi rida ihop oss sen hoppas jag att vi ska kunna komma ut på lite tävlingar. Både hopp och dressyr. Han ligger efter rejält i sin utbildning och är väl som en 4 åring ridmässigt så jag har lite att bita i.. Han fick bortopererat en benbit i hasen för ett halvår sedan och efter det har han inte gjort så mycket så överskottsenergi och hjärnspöken har han gott om just nu :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 720
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp