07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Jag tänker precis som du. Jag vet att det är där problemet sitter, jag har aldrig kunnat hålla uppe motivation i avsaknad av utveckling. Vi skulle behöva träna varje vecka nu innan vi kommit tillbaka och fått ordning på grunderna igen. Definitivt skulle varannan vecka vara behövligt och ett direkt minimum. Jag har inga stora krav på eller ens vilja att göra några svåra saker, tvärtom behöver vi hitta tillbaka till en väl befäst grundsystem för det är där vi fallerar. Vi har ju tex problem med takten, det kommer liksom ganska tidigt i utbildningsskalan :crazy:

Men att jag är medveten om problemet hjälper mig inte när det inte finns tränare på vardagsbasis. Jag vill liksom helst ha en och samma eller två samma system som hjälper mig ordentligt nu. Inte flera olika med olika tyngdpunkter och röra ihop det. Visst är det ju bra att jag nu ska prova nytt både nu i helgen och nästa, men samtidigt är jag rädd att det blir rörigt. Nästa helg är det en CR-tränare och där är väl fokus mest på mig och min sits vilket jag tycker ska bli mkt bra. Det kommer i vilket fall inte att gå emot den filosofi jag annars försöker hålla mig till med min nygamla tränare från gymnasiet. Däremot är jag lite skeptisk till helgens träning, men det återstår att se vad det är. I vilket fall är ingen av dom någon jag kommer att rida ofta för, CR-tränaren kommer inte heller hit mer än 2 ggr/termin och den andra kommer ungefär 1 gng/mån till den här klubben 10 mil bort. Mer sporadiskt under tävlingssäsongen då tränaren själv tävlar aktivt samt är domare. Vägen dit är dessutom inte körbar med min bil + släp annat än under barmarkssäsongen.
 
@stjarnfrugt men försök hitta ngn som kan bara grundmässigt hjälpa dig med ett öga från backen om inte annat ? Det måste väl finnas några på nya anläggningen som kan duga på grundnivå ?

Ang träningsfrekvens så där jag står i dressyrstall med hästar och ekipage på msvB och A + nivå och lite övre i fråga om nivå och prestationer PSG osv så de tränar alla minst var 14:e just pga hur viktigt det är att hela tiden få påminnelser och tänk i fråga om utveckling . Så vi på lite lägre höjd behöver ju minst lika mycket eftersom vi inte rider med samma förutsättningar i kroppen . Sen givetvis är ju inte frekvens i sig x eller y regel utan beror ju helt på individ och förutsättningar och behov såklart ! Bara så ingen tolkar mina tankar som att ngn formula var nyckeln ;)

Jag tror mest du allmänt behöver en skjuts framåt i fråga om lite coachning och pepp på vägen ! :)
 
Senast ändrad:
@mackan Det finns en på ridskolan men som är mammaledig. Jag har frågat Så många ggr när hon kommer tillbaka så jag tror hon är less på mig nu :o

Innan min häst skadade sig red jag varannan vecka. Det var super. Kan inte förstå hur folk här överlever med att träna så sällan som här. Men faktum är att de flesta istället då rider för de där i mina ögon dåliga tränarna som finns tillgängliga, med helt annorlunda filosofi och metoder som den jag rider för (som några av dem dessutom också rider för). Fattar inte hur de kan hålla isär de totalt olika metoderna och filosofierna. Eller så kan dom inte det, men är så vana att rida såhär spretigt och ojämnt vad gäller kontinuitet och upplägg så det har liksom blivit deras vardag. Själv ser jag dock inte vitsen med att rida för nån som direkt motsäger det man faktiskt försöker jobba hårt med att få till, men det ä väl jag som är kinkig :cautious:
 
@stjarnfrugt nu får du ju ta min kommentar utifrån vad den är utifrån intryck och minne osv men din häst var väl skadad /krångel /konvalescent etc långt innan du flyttade osv ? Jag minns inte för det var så länge nu men har aldrig minnts att ni verkligen varit igång och tränat fullt ut osv ens innan flytten minns alla skador och problem bara du rapporterat om :( min tanke oavsett var ju att nu när ni är igång så nöj dig med basics i fråga om träning . Det lär ge pepp i jämförelse där ni är nu :) så tänkte jag helt enkelt :)
 
@mackan helt korrekt, vi har inte varit fullt igång sedan början på feb förra året.
Red i alla gångarter vid flytten i aug/sep men fick avbryta för helvila 6 veckor oktober-november pga streptokocker.
Sedan igång igen joggmässigt i alla gångarter o började känna på lite lektioner i december. En period av lite hosta o bara lättare arbete i början på feb. Sedan låsningen i ryggen med rehab o vila efter kiron i mars. Igång igen och rider i alla gångarter från månadsskiftet mars/ april med lite paus för den där mystiska käke/svalg-historien för några veckor sedan.

Jag håller mig väldigt basic. Men det är lite svårt att hitta nån tränare som kan instruera en där,. Övriga tillresta o vissa lokala verkar leva enligt devisen "så mkt som möjligt på så kort tid som möjligt" och så gör dom övningar såsom byten, förvända slutor i galopp osv med ekipage som inte ens är på min nivå. Det ser jag inte som det jag behöver...

Hoppas för allt i världen att jag hittar en hållbar o kontinuerlig lösning snart, som kan komplettera de där besöken av min tränare tre ggr per termin. För detta är minst sagt deprimerande. Jag lever på hoppet. Det kan kan inte vara såhär illa på riktigt, jag måste bara ha missat nånting...
 
Senast ändrad:
Red lektion igår för tränare nummer 2. Kändes ganska bra men vi red ute så jag var spänd. Vågade ändå göra alla övningar i alla gångarter och fick till både bra skänkelvikningar och öppnor.
Konstigt att jag aldrig är orolig eller rädd när det är tävling/framridning ute.

Idag red jag på morgonen. Hittade på en egen övning. Red innanför spåret och växlade mellan att fatta hö/vä galopp alltså rättvänd/förvänd typ 3 ggr per långsida. Sjukt svårt. Koncentrerade mig bara på rakriktning och att hon skulle vara på hjälpen. Form oviktigt. Avancerade till att göra samma sak fast på medellinjen. Det kan ni få i utmaning i helgen nu drar jag till Barca! Trevlig helg!
 
Ang att det var fler som kände sig ostadiga. Det gör jag också, för mig är det nog bålstyrkan som inte är den bästa. Det blir ju inte bättre av att passen hålls i skritt mest med något varv trav/galopp emellanåt pga den sega förkylningen.

Jag vill också trääääääna. Känns så surt att jag äntligen köpt en fin häst och nu får vi hålla oss på halvfart. På uppsidan så hinner jag upptäcka att hans gamla ägare har ett helt annat system än mig, och så hinner jag typ lära mig hur han funkar utan att "slösa" lektionstid på det.

Han är väldigt hårt ansatt av elaka insekter, så det är flugtäcken och spray som gäller. Är det någon av er som provat att ge vitlökspulver och se om det gör att myggorna inte tycker att han luktar lika gott? Jag tänker att det kan ha en dubbelverkande effekt, både förkylningen och myggorna...

Vill ju gärna komma igång så jag kan åka och tävla på samma tävlingsplats dit @Jfrelin t.ex. ska 7 juni...
 
@Jfrelin ja just det ja. Det var Sollentuna jag skulle starta. Strök mig ju från Högvreten. Sollentuna känns snällare. Inte lika mkt spöken i skogen... Det är spännande nog att vara ute med C (om vi nu är friska).
 
@Jfrelin Nu känner jag mig lite duktig, den övningen med galoppfattningar gör jag ganska ofta:). Har hjälpt till att förbättre travkvalitéen väldigt mycket och från skritt är det perfekt när jag jobbar enkla byten. Har så svårt att hitta en bra skritt mellan galopperna att jag skrittar en ganska lång bit.
 
Jag är ungefär världens lyckligaste just nu, jag får köpa Barbie:bump::bump::bump::bump::bump:! Det är en sån lättnad att det inte går att beskriva! Hos mig ska hon få bli gammal och förhoppningsvis hinna få många år på tävlingsbanan innan dess och kanske ett föl eller två:D.
Grattis, vad härligt!!
 
@Jfrelin jag kan nog inte delta i utmaningen för den övningen är regelbunden hos mig och väldigt poppis sen länge :) Fast innanför spåret finns det ju ingen rättvänd/förvänd och inte på diagonalen heller - är ett rakt spår därför övningen är så nyttig ;)

Hoppas du får det fint i Barcelona :)
 
KL

Ang träningstips allmän reflektion så ngt min tränare påtalar ibland är att när hästen går riktigt bra och är utbildad rätt och lotsas av en skicklig ryttare osv , så ett bra kvitto är att ingen på ridbanan i princip kan ( eller bör kunna )förutspå vart ni som ekipage är påväg - var ni tänker vända, svänga, ändra gångart osv . Då har man en fin häst/fint ekipage :) ju mer det svänger/lutar/syns vad ryttaren styr med desto mer finns det att jobba med i grunden . Food for thought ;
 
@mackan Ja det var riktigt tänkvärt!! Ju grönare man är desto mer kapar man hörnen o går på dubbla spår men helt riktigt så är det ju så att ju mer välriden häst ju mindre plats tar man.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp