07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano fick precis analysen från hösilaget nu!!!! Halleluja, efter 2 månaders väntan....

dock är den bara i kg TS. Kan någon tala om för min trötta hjärna hur jag ska räkna om det till kilo foder? :o TS är 77%
Jag och matematik har aldrig varit vänner och speciellt inte sena kvällar och nätter.
 
@mackan bevisligen är jag ju underintelligent... Hur menar du då med spänningen och vad tycker du att man bör göra åt den spänning du menar, rent konkret? Tycker @Marvin hade en väldigt bra frågeställning.
Känns som sagt inte riktigt produktivt i sammanhanget ? Jag tycker mina inlägg är tydliga utifrån problem och frågeställningar och reflektioner utifrån det :( Känns inte som ngn utläggning i tråden gör ngt skillnad utifrån dialogen tänker jag .
 
@mackan Varför inte? Jag är uppriktigt intresserad av att höra hur du skulle ha löst problemet med en häst du känner har spänningar i nacken. Allting son kan vidga mina vyer ridmässigt är intressant. Om problemet sitter i nacken skulle jag gärna vilja veta hur jag rent praktiskt kan komma till rätta med det i ridningen...

Det känns konstigt för mig att någon påvisar ett ev problem och sedan inte vill delge hur detta skulle kunna bli åtgärdat :confused:
 
@Marvin Jag fattar ingenting heller. Kanske kan du förklara?

1. Jag beskriver mitt ridpass idag med en rad reflektioner och funderingar.
2. Jag får svar om att det jag upplever som svårt att få igenom kanske kan bero på spänningar i nacken
3. Oavsett om det beror på en spänning hästen har i sin kropp mer eller mindre hela tiden eller en spänning som hästen får i samband med ridningen (vilket jag antar var vad som menades) så skulle jag vilja veta vad jag kan tänka på för att göra det bättre
4. Det anses inte produktivt att delge sådana tips

Detta är min tolkning.
 
@mackan Varför inte? Jag är uppriktigt intresserad av att höra hur du skulle ha löst problemet med en häst du känner har spänningar i nacken. Allting son kan vidga mina vyer ridmässigt är intressant. Om problemet sitter i nacken skulle jag gärna vilja veta hur jag rent praktiskt kan komma till rätta med det i ridningen...

Det känns konstigt för mig att någon påvisar ett ev problem och sedan inte vill delge hur detta skulle kunna bli åtgärdat :confused:
läs gärna mitt inlägg igen och ditt svar på det. Känns son sagt som det mesta fick förbi i fråga om respons ?
 
läs gärna mitt inlägg igen och ditt svar på det. Känns son sagt som det mesta fick förbi i fråga om respons ?

Exakt var har du givit några konstruktiva förslag på att komma till rätta med spänningar i nacken?

Jag har läst ditt svar typ fem gånger och allt jag ser är att du tror att spänningar i nacken kan vara problemet. Gott så. Hur åtgärdar man det då? Du har ju massor av erfarenhet i ämnet enligt samma inlägg
 
Exakt var har du givit några konstruktiva förslag på att komma till rätta med spänningar i nacken?

Jag har läst ditt svar typ fem gånger och allt jag ser är att du tror att spänningar i nacken kan vara problemet. Gott så. Hur åtgärdar man det då? Du har ju massor av erfarenhet i ämnet enligt samma inlägg
Seriöst så var det en reflektion och en Tanke frågeställningsmässigt . Det framgår tydligt .

Tyvärr verkar svaret trots hur generellt frågande det är i sammanhanget vara ett problem ?
 
Seriöst så var det en reflektion och en Tanke frågeställningsmässigt . Det framgår tydligt .

Tyvärr verkar svaret trots hur generellt frågande det är i sammanhanget vara ett problem ?

Jag tyckte i dina tankar att du skriver att du har erfarenhet av just spänningar i nacken hos hästar. Och då faller det sig naturligt att undra hur åtgärdade du det.

Så om du kan släppa exemplet och istället ge svar på hur du gjort när du haft hästar med spänningar i nacken.
 
Jag tyckte i dina tankar att du skriver att du har erfarenhet av just spänningar i nacken hos hästar. Och då faller det sig naturligt att undra hur åtgärdade du det.

Så om du kan släppa exemplet och istället ge svar på hur du gjort när du haft hästar med spänningar i nacken.
 
@Marvin Jag fattar ingenting heller. Kanske kan du förklara?

1. Jag beskriver mitt ridpass idag med en rad reflektioner och funderingar.
2. Jag får svar om att det jag upplever som svårt att få igenom kanske kan bero på spänningar i nacken
3. Oavsett om det beror på en spänning hästen har i sin kropp mer eller mindre hela tiden eller en spänning som hästen får i samband med ridningen (vilket jag antar var vad som menades) så skulle jag vilja veta vad jag kan tänka på för att göra det bättre
4. Det anses inte produktivt att delge sådana tips

Detta är min tolkning.

Då har du missförstått.
Jag ställde en tanke/reflektion till dig om det kunde vara så att en del av problemen du beskrev ridmässigt kunde ha att göra med att hästen dessutom spände till i nacken. Det var som sagt en ren reflektion och det tycker jag framgick.
Du svarade då att det inte var ngt fysiskt fel på hästen osv och då kommenterade jag att du helt missförstått mig utifrån ditt svar.

Jag har aldrig uppfattat utifrån det att du ens efterfrågade ngn förklaring osv ang spända nackar. Min reflektion var just avsedd som en sådan - om det kunde vara en variabel i sammanhanget utifrån det du beskriver hur din häst är att rida just nu osv. Med den reflektionen avsåg jag bara att väcka en tanke om den ev kunde vara relevant. Inte att oprovocerat börja ha ngn "mackans ridtips" här i tråden.
 
@mackan Ja men om det nu Är så att min häst behöver lösgöras mer i nacken, hur ska jag då gå tillväga? Bortsett från ev missförstånd i början av den aktuella frågeställningen.
Du måste ju ha haft nån sorts tanke om det eftersom du verkar erfaren i frågan vilket du antyder i svaret. Jag tycker det är jätteintressant, för jag tror också att många gånger handlar motstånd om problematik i nacke/hals/rygg. Eftersom min häst faktiskt har konstaterat problemområde i ryggen efter skadan hon ådrog sig i februari, så vore det ju inte jättekonstigt om det åtminstone under ridning kan spridas till nacken? Människor som har problem på ett sälle i rygg/höft/whatever får det ofta fortplantat till just nacken. Eller vice verca. Det borde kunna vara detsamma med hästar.

Så grundligt utredd och genomgången som hon är under detta år har hon aldrig varit. Ingen har sett problem i nacken. Men då har ju hästen också varit konvalescent, nu är hon ju igång i träning igen och andra saker kan uppkomma. Som exempelvis kompensatoriska spänningar på annat håll än det primära skadeområdet. Jag tror inte att hon i dagsläget har nåt problem i nacken i sig, mer än att det om möjligt skulle kunna uppkomma vid just ridning och det är ju heller inte bra då det kan bli ett problem om man rider vidare på det en längre tid.

Även om jag inte haft möjlighet att rida henne för tränare sedan februari så är jag ju inte helt dum som ryttare trots allt. Jag har förmåga att tillgodogöra mig tips på annat håll än från en tränare som ser mig där och då. Därför tycker jag att det är intressant med ridrelaterade tips på ett forum dom detta, oavsett det kommer från mackan eller nån annan här i tråden.

Du kan knappast påstå att det är oprovocerade tips att komma med, då vi är flera här som tyckt att frågan var intressant och ville gärna ha lite konkreta råd. Om inte annat så för att förkovra sig. Det är väl vitsen med diskussionsforum?
 
Ursäkta att jag lägger mig i såhär på semestern :p
@stjarnfrugt jag förstår vad @mackan menar.
Det var ju en reflektion och en fråga att det antagligen är så att hon inte är lösgjord i nacken som gör att hon inte släpper till.
Att hon inte sitter fast fysiskt är ju en helt annan sak. Hästen är ju inte automatiskt lösgjord för att den inte sitter fast fysiskt.
@mackan kunde dock varit tydligare i sitt svar om hur man ska göra det när man rider :p

Anyway så finns det bara ett sätt att få det att funka och det är att få hästen lösgjord och börja svinga med ryggen. Hon måste svinga i ryggen först för att kunna släppa till i nacken. För att få henne att svinga i ryggen så finns det enligt mig och mitt tyska system bara en lösning och det är på volt och sjukt mycket tempoväxlingar och övergångar och en jävla massa innerskänkel mot yttertygel. Hästen måste börja trava/galoppera igenom kroppen och bli los im genick som man säger på tyska. Finns inga speciella övningar och inga genvägar. Det är bara att sätta sig och ta jobbet. Det kommer sannolikt inte lösa sig på en dag utan du måste nog rida en 3-5 dagar i ridhuset och varje dag borde det kännas lite bättre.
Det ÄR svinsvårt men om det vore lätt skulle alla rida GP typ.
Det har inget alls med styrka att göra så att dra ut och galoppera kommer hjälpa nada. en 3 åring ska också kunna svinga i ryggen.

Tror det var ungefär så @mackan menade. Vi brukar tycka samma. Om inte så får Mackan korrigera mig :p
 
Tack @Jfrelin för att du förklarade vad mackan menade på ett konkret och lättbegripligt sätt. I vilket fall lär vi aldrig få nån annan förklaring så jag lägger ner den frågan.

Jag är helt med på att jag måste få loss henne genom ryggen, det är liksom nyckeln till allt. Problemet är som jag ser det att det inte känns speciellt mjukt och harmoniskt att bända loss henne. Och jag har som tidigare diskuterats lite svårt för den där "fulridningen", vilket krävs emellanåt på en träig häst innan man kan börja finlira. Det är iaf vad jag tror. Eller så är det den enkla förklaringen att jag inte är tillräckligt skicklig för att finlira fram lösgjordhet direkt ur framskrittningen.

Idag fick hon vila för att utesluta trötthet i kroppen. Imorgon blir det ridhuset igen, sedan jobbar jag 12-timmars nattskift hela helgen så vi får se vart orken befinner sig. Ridhuset är tyvärr uppbokat hela lördag pga tävling så ev blir det på söndag nästa gång. Sedan renoveras det i två veckor så det kommer vara begränsat med möjligheter att rida där då, så det blir i vilket fall mkt uteridning. Tackolov för att jag är ledig en av veckorna och kan rida i dagsljus och anpassa mig till de fåtalet tider som är lediga i ridhuset dagtid...

Jag ska i vilket fall ta fram lite bommar imorgon ifall jag är ensam i ridhuset. Det brukar göra susen för att komma loss och få igång bakkärran.
 
@stjarnfrugt Bända loss kommer aldrig funka. Ingen är så stark men det är klart på en väldigt snäll häst så kanske man får resultat. Du ska ha stilla mjuka händer med lätta kramningar och sen låta det ta tid. Man vill liksom ha resultat inom 5 min men det funkar ju oftast inte. Om jag går på yoga så tar det ju mer än ett pass innan jag inte är stel. Kan lätt ta 30 min innan Divan släpper igenom ungefär så som jag vill och då är hon en väldigt mjuk häst generellt.
 
@Jfrelin Jag skulle nästan våga påstå att jag är en ganska mjuk ryttare. Så vad jag menar med bända loss är inte precis så brutalt som det låter. Det är väl snarare det att jag vill ha en mjuk stil med lugna fina hjälper, mer tankekraft än handling så att säga. Men efter 3 år med den här damen så vet jag att hon emellanåt kräver lite mer än så. Det blir oftast väldigt mkt bättre efteråt så jag tvivlar på att hästen tar skada av det, men jag känner mig inte helt bekväm med den ridningen. Jag har fått lära mig att den behövs. Men det är inte dom passen jag njuter mest av så att säga.

Menmen, för att få den fina mjuka känslan så krävs det väl att man visar vägen dit. Så att säga. Annars kan jag ju fortsätta mata, skotta skit och titta på min häst i hagen varje dag istället för att ta in henne och rida. Om det nu är så att man aldrig ska sätta upp riktlinjerna för hästen :angel:
 
@stjarnfrugt fast jag har inte sagt att det ska vara något annat än mjuka lugna hjälper. Fulridning är det värsta jag vet och hjälper inte alls att få loss hästen. En ponnyspark kan behövas ibland om hästen ignorerar skänkeln men that's it. Tror du missuppfattat mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp