07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 630
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano pratar vi Smrp/mj kvot så självklart är det en variabel . Men har man ingen analys och hästen inte är fet som de jag svarat blir det ju totalt irrelevant som sagt utifrån att då inte kunna lägga till mera tugg foder .

En vettig kvot täcker grundbehoven . Eller vad menar du ? En Smrp/mj kvot på 3,4 täcker inte grundbehoven . Det hjälper inte att lägga på några mer kg av det grovfodret , då behövs komplement .

Jag har som sagt svårt att förstå frågorna och svaren ang foder nu sista sidan i tråden allmänt i fråga om resonemang /frågeställningar/svar.

Kvoten i sig säger ju inget om grundbehoven är uppnådda. Man får ju först se till att man når upp till den nivån hästen behöver, därefter titta på kvoten.

Kvoten i sig säger ju inget om grundbehoven är uppnådda. Man får ju först se till att man når upp till den nivån hästen behöver, därefter titta på kvoten.
Fast en Smrp/mj kvot säger massor om grundbehoven Smrp och mj i balans är uppnådda om det är så lågt som 3,4 som exempel . Hur anser du att grundbehoven är uppnådda i det fallet ?

Kvoten blir ju samma oavsett mängd så länge proportionerna är samma, det är ju det som är kvot.

Ex: 30/10 = 3
300/100 = 3
300 000/100 000 = 3

Alltså säger ju kvoten 3 ingenting om mängden, bara deras inbördes förhållande.

@sommarminne Jag ser ju alla de som står på box i mitt stall, de har fri tillgång ute så ingen frukost eller lunch serveras. Sedan kommer de in vid sex och kan få tre kg för att sedan kl nio få tre kg till. Där skulle jag hellre fördelat typ ett kg vid intag och fem kl 21. Sen kommer de ut vid 7. Jag ser gärna att de inte står UTAN mat mer än max 3-4 tim vilket är det man sett är maxtid de själva väljer att inte äta om det alltid finns mat ex vid bete. Så det är lite riktlinjer hur jag försöker tänka. (Tur min har fri tillgång så det finns något jag slipper tänka på :p )

@mackan Hur tänker du nu? Klart att grundbehoven kan täckas även om att kvoten är bra? Barbies behov är (räknar på 400kg och lätt arbete); 56MJ och 335smbrp. Ger jag 12 kg hö täcker jag behovet; 102 MJ och 348 smbrp men får en usel kvot på 3,4. Men ger jag 7kg hö och 0,4kg Krafft Muskel hamnar jag på 351/64, alltså en kvot på 5,5 vilket känns betydligt bättre även om jag har ett stort energipåslag. Det blir helt enkelt inte bättre med det höet vi har (29/8,5).

@mackan Hur tänker du nu? Klart att grundbehoven kan täckas även om att kvoten är bra? Barbies behov är (räknar på 400kg och lätt arbete); 56MJ och 335smbrp. Ger jag 12 kg hö täcker jag behovet; 102 MJ och 348 smbrp men får en usel kvot på 3,4. Men ger jag 7kg hö och 0,4kg Krafft Muskel hamnar jag på 351/64, alltså en kvot på 5,5 vilket känns betydligt bättre även om jag har ett stort energipåslag. Det blir helt enkelt inte bättre med det höet vi har (29/8,5).

Vad menar du ? Som du skrev - om kvoten är bra ????

Du ger ju komplement för att få upp grundbehovet , förstår inte vad du menar utifrån det .

Utöver det så summa summarum är det ju som jag reflekterat över i diskussionen: ett kg hit eller dit grovfodermässigt är inget som rubbar ngn grundbalans i sig. Samt att diskussionen blir lite konstig då flera som diskuterar inte har analys på grovfoder öht.

@Kirre Låter sunt tycker jag.
I mitt stall står många hästar inne länge utan något att tugga på. Jag är ofta sent i stallet och går ut och rider/tömkör ungefär samtidigt som kvällsfodringen (där jag dessutom inte kan förstå hur folk blir upprörda om den sker lite senare än sagt, ju senare desto bättre tycker ju jag). När jag kommer tillbaka efter en timme har flera av hästarna redan ätit upp allt sitt hösilage och ska då stå 8 timmar utan mat. :crazy::crazy:

@mackan Nej, jag ger inte komplement för att få till grundbehovet. Det täcker jag som du ser med höet om jag vill. Jag ger komplement för att kvoten ska bli bra.

Grundbehov och kvot är inte samma sak.

@Marvin Det är just det som jag verkligen avskyr! Att hästarna ska stå så länge utan något att tugga på. Det är verkligen döden för deras magar:(. Är så himla glad för att bonden här har tagit halm i år:bow:. Så Barb får 1 kg halm i boxen när hon kommer in, men den dumma ponnyn pillar mest bara runt i det, vilket iofs ger sysselsättning åtminstone. Juno däremot äter gärna sin halm och tidigare har han vandrat en del under natten vilket han helt slutat med sen han började få halm. Känns så himla skönt!

@mackan Nej, jag ger inte komplement för att få till grundbehovet. Det täcker jag som du ser med höet om jag vill. Jag ger komplement för att kvoten ska bli bra.

Grundbehov och kvot är inte samma sak.
Du skrev, klart att grundbehovet kan täckas även om kvoten är bra . Det blev jättemärkligt.
Ang. Kvot så är det inget räkneverk i sak men det finns en grundregel måttmässigt för en sund kvot både Smrp/mj och ca/p som alla bör förhålla sig till, och det finns marginaler för d kvoterna som sagt.

En kvot på 3,4 är inte inom den spannen alls som du vet.

@Marvin Det är just det som jag verkligen avskyr! Att hästarna ska stå så länge utan något att tugga på. Det är verkligen döden för deras magar:(. Är så himla glad för att bonden här har tagit halm i år:bow:. Så Barb får 1 kg halm i boxen när hon kommer in, men den dumma ponnyn pillar mest bara runt i det, vilket iofs ger sysselsättning åtminstone. Juno däremot äter gärna sin halm och tidigare har han vandrat en del under natten vilket han helt slutat med sen han började få halm. Känns så himla skönt!

Vi HAR ju halm, men folk ger det inte till sina hästar ändå? Eller några som ger det vid insläpp, och då har hästen ätit upp allt innan kvällsfodringen. Men det är iaf fler hästar i stallet som får det numera. Min fick ju inte heller förut, tills jag läste på om magsår på häst. :o
Jag är som mest nöjd när det finns lite halm kvar när jag kommer, då vet jag att hon har haft hela natten! Men upptäckte ju då när hon stod på boxvila att hon utan problem smäller i sig 10 kg över en natt om hon har haft tråkigt.

Fattar ännu mindre varför du oroade dig ang fosfor om du gav några kg mer grovfoder nu ? Med oanlyserat foder ?

Fattar ännu mindre varför du oroade dig ang fosfor om du gav några kg mer grovfoder nu ? Med oanlyserat foder ?

Mitt foder är analyserat, men jag tror det var kraftfodret som ställde till det med min fosfor, där kvoten (Ca/P) är ok, men givan är för hög.

Lägger mig inte i diskussionen ang kvoter/grundbehov/kilon för den är ganska rörig som den är... men däremot är jag också en som reagerar över hur lite mat vissa ger sina hästar under natten. I de flesta stall jag stått i faktiskt. Jag tror att den genomgående anledningen helt enkelt stavas okunskap om hur hästens matsmältningsapparat fungerar :idea:

I mitt stall nu har vi bara spån som strö, pga att tillgången på halm är minimal här uppe. Hästarna får också bara mat 2 ggr/dygn utom de som har fri tillgång ute i hagen (endast vintertid) men dom är ändå utan runt 12 tim på natten. För mig känns det mkt konstigt att bara ge 1 kg till natten när hästen stått på bal hela dagen, men det är många som gör så här. Ibland när jag jobbat till 19 och kommer till stallet har hästarna redan tagits in och fodrats, vilket gör att de står utan mat från kl 20 :(

Än mer obegripligt var det för mig då jag bodde söderut, där vi fick välja mellan spånströ och halmströ (god kvalitet) och de flesta hade spån och gav 2-3 kg i kvällspåsen till en stor häst nattetid??? Jag jublade ju över halmtillgången och hade alltid fräsch halm i boxen samt runt 4 kg hösilage till natten... Sen var det endel som inte kunde ha sin häst på halm för den blev tjock, men 3 kraftfoderbyttor per dag gick bra.

Det är tråkigt men sant, att kunskapen ofta inte är så stor i detta ämne :(

@Marvin Ger du inte många kilo av kraftfodret så är överskottet av fosfor el kalcium inte något att bry sig om, så länge kvoten är ok. Du behöver komma ett par hundra procent över uträknad giva för att det ska börja bli knas och då ffa att det konkurrerar ut vissa mikromineraler.

@Kirre Ja det är klart. Hur kunde jag glömma? Så är det ju, och sover hela natten gör alla också, speciellt hästar...

Lite läskigt är att vissa får högivor ute, alltså inte rundbal. Eftersom jag ofta är i stallet dagtid så ser jag att de brukar ta slut runt kl 10. Och då står dom utan till kvällen. Vintertid utan nåt annat än nån enstaka kvist att tugga på. Jag tycker snarare att det är förvånande att fler hästar inte uppvisar stereotypa beteenden till följd av sånt här :(

@Marvin Ger du inte många kilo av kraftfodret så är överskottet av fosfor el kalcium inte något att bry sig om, så länge kvoten är ok. Du behöver komma ett par hundra procent över uträknad giva för att det ska börja bli knas och då ffa att det konkurrerar ut vissa mikromineraler.
Jag hoppades att det var så, kändes inte rimligt att 3/4 skopa var ok (men för lite selen) men 1 skopa var för mycket fosfor (och ok med selen).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka