07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt jättestort grattis!!

Jag är lite halv deppig för att det verkar bli världens skitväder här i morgon och sen ska det va snöblandat regn och kraftig blåst på söndag när vi tänkt träna så jag är säker på om det blir något. Kör ni hästarna i alla väder eller ställer ni in? Jag känner mig asmesig men jag är så himla rädd att man ska sladda av bara för en skiten tränings skull.:wtf: Jag älskar att träna men jag har svårt att se att de är värt de när man ska vara orolig för vädret:nailbiting:.

@sommarminne Jag kör verkligen inte i alla väder, därför måste jag ha ridhus på ridavstånd och är begränsad med tränare den här årstiden. Jag har ingen medhjälp, eller mer van chaufför att anlita, så jag måste kunna åka ensam. Det känns dumdristigt att ge sig ut ensam med häst i vinterväglag när jag inte litar på min bil som dragbil i tex snömodd. Har kört med släpet tomt och det var inte roligt, kan hända att det är annorlunda med häst i men känns dumt att chansa.
För en träning gör jag det definitivt inte. Möjligen om jag måste till veterinären, men vi har ju inga djursjukhus här så är det akut då får man anlita distriktare i vilket fall.

@stjarnfrugt tack! du tänker precis som jag :D Min bil är inte heller för rolig i snömodd men jag ska avvakta tills i morgon och se hur de verkar med vädret. längtar verkligen efter våren och sommaren nu!

@stjarnfrugt jättestort grattis!!

Jag är lite halv deppig för att det verkar bli världens skitväder här i morgon och sen ska det va snöblandat regn och kraftig blåst på söndag när vi tänkt träna så jag är säker på om det blir något. Kör ni hästarna i alla väder eller ställer ni in? Jag känner mig asmesig men jag är så himla rädd att man ska sladda av bara för en skiten tränings skull.:wtf: Jag älskar att träna men jag har svårt att se att de är värt de när man ska vara orolig för vädret:nailbiting:.

Både jag och mina egna tränare brukar fråga folk om vi verkligen ska träna/de traila i visst väder. Är det storm och skitsladdigt tex skulle iaf ingen av oss ta illa upp om man ställer in.
Jag hade ju personligen inte åkt med min pärla i alla väder(om inte akut till klinik).

@tuaphua skönt att höra att många tänker likadant. Min har varit så fruktansvärt tråkig att lasta med och n sista året har han gått rakt in så de känns så onödigt att förstöra något som gått så bra. får se hur de verkar i morgon :)

@sommarminne Jag är ju så lat att jag inte ens åker i onödan på sommaren. Skulle inte ge mig ut i klass 2 varningen, vilket väl är vad ni har, om det inte var akut till kliniken. Och då har jag en fyrhjulsdriven Volvo V50 T5.

*kl*
Tränade idag och framridningen var lika som igår. Sparkar och back när jag skulle sätta igång i trav, fast bara första igångsättningen. Sen härja runt. Sen inse att man inte kommer undan. Sen välta mot skänkeln men sen började lektionen.
Då var det slut på sån skit och vi kom till 70% lösgjordhet iallafall. Gott så. Jävla fasoner hon lagt sig till med när jag var på semester.

Jag var ju på semester i 3 veckor och efter 1,5-2 veckor började jag få rapporter om att hon var istadig. Jag tänkte först att hon fått tagit över lite för mycket men det var antagligen då låsningen kom. Kom ju hem och konstaterade att hon var låst. Red 3 ggr och har sen tömkört. Tömkörningen har ju gjort att hon fått gå och vara skev i 4 veckor men hon har iallafall behållit kondisen. Att nu få henne rak igen är inte så populärt. Det är ju jobbigt :p
Hon är iallafall 100% fräsch och bitvis blänkte hon till ordentligt.
Däremot är hon ju helt skev som sagt så det är mycket att styra upp nu :) Känns som om hon är 3 år igen.

Handlade också på Hööks rean igår
Träns, fast svart
TransformedImage.ashx

2 pannband
390067-40-14100-upp-fra-01.jpg

390067-52-14100-upp-fra-01.jpg

och en longerlina.
Har ett Schockemöhle Kentucky som jag rider i men detta var så fint och kändes bra i lädret så det blir mitt "andra" träns. Det jag har som "andra" träns nu är ett Hööks som jag köpte när hon var 3 och det har sett bättre dagar :)

@Jfrelin superfint träns! har kommit på att lack är så otroligt lättskött och grimmor i de är helt outstanding för skiten fastnar inte alls lika lätt utan de är bara att torka av och sen är de som nytt:up:

idag blev det mörkerridning innan jobbet. hade inte riktigt tänkt på att det inte ljusnar så tidigt. men fin polle som känns fräsch men fuskade lite i övergångarna nedåt med att slänga sig på innertygeln... så de kämpade jag med lite idag:D

Lade ut ny annons på Bruce nu när han börjar komma igång igen, och nu har vi provridning inbokad i eftermiddag... Tror det är första på över ett år och senaste gick ju inte så bra :angel: Och självklart ska vi ha stormväder också :crazy:

Håll tummarna att han uppför sig! :nailbiting:

Hade tänkt åka till Hööks idag och titta på rean men blev ändrade planer. Var ändå mest en ridväst jag var sugen på av reautbudet, behöver vintertäcke också men dom var ju ändå på fullpris. Kanske blir det en tur imorgon eller på tisdag.

Red ut i gryningen strax före kl 9 idag och var helt ensam. Varken travhästar eller skidåkare var tillräckligt entusiastiska för att ge sig ut i 10 minus, lätt snöfall och blåst...
Red en ordentligt galopprunda, jag lyckades rida i lätt sits större delen av passet. Har väl den påtvingade hoppsadelridningen att tacka för att jag numera rider bättre i lättsits än jag gjorde förr ;) Får dock vara snabbt ner i sadeln och driva med sätet emellanåt, börjar hon stå emot vet man vad man kan vänta sig :o Två ggr drog hon iväg och brallade men på ett helt annat sätt än förr, tror nog snarare att det beror på att jag är mer beredd och kan stävja det i tid. De ggr jag åkt av har det ju berott på att jag inte hunnit parera det första språnget och då åkt av i tredje. Bara en gång har hon bockat så att det inte hade spelat nån roll vad jag hade gjort och det var motsägelsefullt nog förra sommaren. Hon är ju generellt sett värst vintertid.

Däremot måste jag blir bättre på att rida takten i lättridningen när vi rider ute. I galopp tycker jag oftast att hon går fint men i trav rinner hon iväg och smygökar och det blir dragkamp. Men det brukar lösa sig per automatik när jag har dressyrsadeln.

Har även roat mig med att prova täcken av mina stallkompisar. Både Rambo och vanliga Amigo. Tyvärr funkar nog inte Amigot på min häst, det ser bra ut men känner man med handen så kommer övre spännet precis vid bogspetsen och lär börja skava där. Inte alls samma sak med Rambo som har ringfäste. Men jag hade gärna sluppit ge vad ett Rambo kostar, speciellt när 400g vintertäcke är det jag använder minst men nu saknar i garderoben. Funderade ett tag på liner och 0g regntäcke men eftersom jag ändå måste ha ett skrottäcke överst pga täckesätaren i lösdrfiten så tappade det lite sin poäng kanske? då måste jag ju ha tre täcken i vilket fall. Men liner + skal kanske inte känns som två täcken?

Kl
Jag och ponny var ut på galopptur idag! Första sen i höstas tror jag bestämt. Gissa om hon var glad? :p :D Superfin i uppvärmningen, mycket övergångar och halter samt sidvärts som jag gör dagligen. Sen skulle hon få galoppera. Klockren fattning, hon väntade så himla fint och rullade på kalasbra. Sen insåg hon att hon faktiskt skulle få springa, och då gick det plötsligt fortare och fortare och vips var det fullt ös och skutt och leta spöken. :D Jag lät henne springa, det behövde hon. Sen när det var dags att sakta av var det lite motigt men hon satte sig ändå jättefint på rumpan och bar sig in i avsaktningen, jag typ jublade! Har aldrig nånsin hänt förut att jag kunnat ta tillbaka så lugnt och mjukt efter busgalopp! Skritt ett tag tills vi hittade samma avslappnade läge, trav med lite sidvärts, halter och sen ny galopp. Wihooooooooo sa Queenie och drog iväg. :p

Tog tillbaka nån gång till för att kolla av och få henne med mig och hon var så satans fin de gångerna. :love: Den traven får vi ju bara till på träning ju! Sista biten i galopp satte jag henne lite mer och hon var så galet fin, verkligen uppåt framåt men lyssnade så bra hela tiden och saktade av direkt på liten hjälp. :love: Travade av med tänket manken överst och hon rundade och längde verkligen ut halsen så bra men fortfarande lika bärig och klockrent stöd i båda tyglarna. Jag ville inte riktigt kliva av... :angel: :D

Åååh vad jag längtar tills dressyrträningarna drar igång!!!

Och nu ska jag in på Hööksrean. ;)

Förresten är jag lite stolt så jag måste dela med mig. :angel: När vi provade ut hoppsadeln var ponnyn fet. Sen bantade hon ner till slimmad vinthund typ varpå sadeln blev för vid och jag fick rida med padd. Men nu har hon satt så mycket muskler runt manken att jag kunde ta bort padden och sadeln låg perfekt! :banana:

Imorrn ryker pälsen, sen är det bara att köra! Jag är så jäkla taggad och motiverad! Min fina älskade Busponny! :love:

Härligt @Maja_Kandi

Här har vi halv storm och i morse när jag var i stallet massa regn och snöblandat.
Valde att hoppa över ridningen faktiskt. Istället så smorde vi alla sadlar och träns och städade alla lådorna. Välbehövligt och skönt!

Dock insåg jag att sjukvårds lådan behöver uppdateras lite.

Jag får se om jag tar mig ner ikväll och motionerar honom lite :)

Här i Stockholm har det inte stormat så jädra mycket men det har kommit sjukt mycket snö. Ingen snö kl 14 när jag åkte till stallet och typ 1 dm när jag skulle åka hem 16.30 :p
Divan var lite bättre idag igen så det går åt rätt håll.

Skulle passa in nya tränset men ser då att käkremmen saknas, är en sån man sätter fast på båda sidorna, suck! Hoppas jag slipper ta med tränset till butiken och kan få en käkrem med kvittot bara.

@stjarnfrugt alltså jag tycker HWs Liners är sjukt otympliga och verkligen som ett extra jättetäcke extra på hästarna !
Dessutom höga i bogknäppningen så om den inte passar utifrån amigos vanliga täcken knäppningsmässigt i bogen tror jag inte på linern alls utifrån det .

Jag som levt ett tag saknar öht vissa äldre täckesmodeller som ofta hade en rygg/länd/kors platta i fråga om extra foder och sen inget mer . De var toppen !

Kl

Här i Östergötland min del av länet, ang väder/storm har det blötsnöat på tvären hela dagen med resultat att köra bil varit förenat med livsfara . Varit ute hos min vän som bor långt ut på vischan från tidig morgon till kväll och ridit lite hästar i skitvädret men att köra hem till stan sen 4 mil var en mardröm . 40 km/Tim var det som gällde på 90 väg och även då var det ytterst besvärligt och osäkert .
Skulle ut till min egen häst dessutom som är på andra sidan stan men där var det bättre, plogat och saltat . Blåst här är inget större - lite friskt men inte direkt storm .

Senast ändrad:
@mackan Tack för info, jag har aldrig haft liner eller ens sett liners monterat.

Lite synd är det att det inte funkade med Amigos spännen i bogen, belv en helt annan grej än mitt MIO stalltäcke som bara har ett spänne.
Rambo som jag kollat på är Duo (blir ju dock med liner då vilket inte verkar smidigt) och Supreme (420g om jag minns rätt). Men alltså 3000 kr...mja. Även om Rambo ska hålla för mkt så har ju hästfan i hagen tuggat hål i flera täcken för mig nu. Bara Bucas Smartex har hållit med enbart små nopphål i tyget, samt Horze Avalanche som övertäcke eftersom det är så lätt och liksom följer med, vilket gör att det klarar sig. Men Bucas Irisch hann hon såklart bita hål i så det är numera silvertejpat...

Funderar nu på Shires Stormcheeta men har inte möjlighet att prova någons. Har hört att det ska funka på gröver fronter, men blir lite skeptisk till att det är dubbla vanliga knäppen på det...

@stjarnfrugt du får spana in linern i ngn butik så ser du hur de ser ut. Det är som ett helt innetäcke, bogspännen och väldigt "stabbigt" i konstruktionen .

Jag har inte köpt ngn jag heller eftersom det går bort för min del bara av att ha sett dem i affären. Tycker inte de lyckats med konceptet fullt ut utifrån hur de är , man är lika väl av med ett helt vanligt stalltäcke man valt själv enligt mig ffa i fråga om passform .

Det är en bra ide och säljpitch och tanken är god i fråga om att i princip kunna ha ett och samma skal och bara byta tjocklek på innerfoder, men lösningen i fråga om hur innerfoder är designat är mindre bra i min åsikt .

Jag hann ut en vända i blötsnö/hällregn i förmiddags. 20 min efter att jag var tillbaks sa det kaboom och det blåste upp på ett par minuter. Hörde hur något träd gick i skogen och är glad att jag hunnit tillbaks. Nu blåser det så det skallrar i fönsterrutorna.

Vet inte om jag ska vara lugn eller orolig för att hon går ute. Är inga direkta träd som riskerar att falla där de håller till i hagen när vädret är så här. Står ett strax utanför ligghallen men faller det så stoppas det av taket till ligghallen så känns lugnt ändå. Är väl mest om det flyger in något i hagen som är det som kan hända.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka