07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror inte att dom tränarna som frugtis pratar om som bra där uppe är några bokstavstränare. Däremot är det som du säger viktigare med vilket system och att det matchar en själv.

Att hitta bra tränare är svårt speciellt när man vet vad man letar efter.

Jag tror inte att dom tränarna som frugtis pratar om som bra där uppe är några bokstavstränare. Däremot är det som du säger viktigare med vilket system och att det matchar en själv.

Att hitta bra tränare är svårt speciellt när man vet vad man letar efter.
Lite osäker på vem du svarar :) Otroligt intressant diskussion oavsett :)

Jag tycker också att man måste tänka på att tränare rättare sig ofta efter sina ryttare. En del ryttare vill bara höra att de är bra och är inte intresserade av att gå vidare i sin utbildning råkar man då vara på en sån lektion för att spana in en ny ev tränare så kommer man ju antagligen tycka den är kass men om man varit där när en mer ambitiösare elev red så hade man antagligen fått ett helt annat intryck.
Ibland måste man våga testa.

Jag tycker också att man måste tänka på att tränare rättare sig ofta efter sina ryttare. En del ryttare vill bara höra att de är bra och är inte intresserade av att gå vidare i sin utbildning råkar man då vara på en sån lektion för att spana in en ny ev tränare så kommer man ju antagligen tycka den är kass men om man varit där när en mer ambitiösare elev red så hade man antagligen fått ett helt annat intryck.
Ibland måste man våga testa.
Håller med dig helt.
I bland får jag uppfattning att en del tränar för att "visa upp sig". Har du då en tränare som vill ta igenom de som är svårt passar de inte vissa. Dålig tränare enligt dessa gör att hästen protesterar. Man måste våga göra fel för att komma rätt. Bara en reflektion ....

@Charlotte1975 Eller om tränaren är lite för ärlig...... då är hen helt plötsligt kass.
Jag går ju inte till gymmet för att visa hur stark jag är utan jag går ju dit för att bli starkare. Fler borde tänka på det.

Fast visst är det tråkigt när man är inne i en jobbig period också. Ibland vill man visa tränaren att man kan mer än att trava på volt liksom :p

Angående tränare så är det extremt viktigt för mig att tränaren har samma grundidéer som mig och att vi kan ha en dialog kring ridningen och upplägget. Jag måste få prata om min upplevelse och vad jag känner att jag där och då vill uppnå, och även om många tränare är positivt inställda till att ha väldigt "konverserande" träningar så har jag upplevt att en del tar det som ifrågasättande. Det är även dialogen som gör att jag kan ta med mig verktygen hem och rida på det i ett par veckor. Min nuvarande dressyrtränare och jag ses som mest 2 gånger i månaden och som minst med 8 veckors mellanrum, mest för att det är ungefär så ofta vi får till träningar tidsmässigt. Sedan så tränar jag dock hoppning 4 gånger/månad nu, vilket gör mycket för ridningen överlag och håller igång oss.

Sen älskar jag grundarbetet, det finns inget härligare än att känna att en uppnår (så gott som) full ridbarhet. Då behöver jag inte mer än rida rakt fram på en långsida, känslan av en häst som jobbar i harmoni och balans med energi (och den ridning jag kan få till i det läget) är liksom det jag lever på. Jag vet att när jag är där kan jag bara lägga på rörelser och så funkar det, men grunderna är faktiskt det jag helst tragglar. Det är roligt med det enkla, eftersom det är såpass svårt :D

Shit vad ni har skrivit alla! :p

Börjar med att tacka alla som tog er tid att titta på filmerna och kommentera och/eller ge tips!

Just det här med bjudningen tycker jag är så himla svårt, för det som syns på senaste filmerna när tränaren ber om mer bjudning är inte den bjudning som jag vet att jag vill ha i honom. Den som jag t.ex. har när jag trimmar ute på en stubbåker, och jag känner ju vilken enorm skillnad det blir på min egen sits och ridning (eller om det är tvärt om, hönan/ägget...) när jag kan släppa benen, har stöd i handen och liksom "sugs fast" på ryggen istället för att glida runt uppepå, klämma med benen och glappa med tyglarna.

Igår när jag red lyckades jag få till lite av den känslan inne i ridhuset också, men det är först efter ganska mycket protester + att det kommer spänningar istället så jag vet inte vad som är bäst egentligen...

Ang tränare etc så vet jag inte om det är mig det är fel på. Jag kände ungefär likadant när jag red för tränaren som bor i USA nu, men då fick jag bara massa positiva kommentarer om tränaren varje gång jag lade ut filmer i stort sett.
Och nuvarande tränaren brukar alltid fråga efter varje pass om jag undrar något eller vill diskutera igenom något av det vi gjort och om jag själv hade bett om det hade han säkert lika gärna gjort det mitt under lektionen också, men jag vet liksom aldrig vad jag skall fråga. Jag tror ju att jag fattar vad vi gör och varför vi gör det liksom.
Seden är det ju inte så att jag inte får någon hjälp alls, med bytena t.ex. fick jag tips nu senast hur jag skulle rida för att han inte skulle byta efter fram.

Men mina "bästa" ridpass (utefter min egen känsla) är aldrig när jag har tränarhjälp, alla mina bästa pass har jag haft när jag rider själv hemma. Eller, det är i alla fall så jag upplever det. Men det kan ju också vara för att jag "fuskar" med vissa saker när jag är själv och på så sätt "lurar" mig till att tro att det är bättre än det egentligen är. Svårt att veta eftersom jag aldrig blir filmad hemmavid heller :p Sedan finns det såklart en massa pass hemma som är sämre än träningspassen också...

Det viktigaste är ju att man tror på det tränare säger och det systemet den har. Annars är det ju bara att kasta pengarna i sjön.
Jag kommer liksom aldrig rida för en tränare som inte rider enl tyska systemet.

När jag tränar så frågar jag en massa hela tiden :p
- Alltså ska hon vara såhär i handen
- Jag har ju helt lama ben så det går ju inte att skänkla mer
- Det känns som om....
- Men alltså jag kan ju inte
osv osv
Lovar att filma snart, min syster tycker det är för kallt att följa med nu, så ska ni få höra hahahaha

Kl
Apropå träningsdiskussionen, jag är så jäkla glad! :D Min tränare kommer vara i det närmsta ridhuset (samma som där jag hopptränar) varannan onsdag! :bump: :banana: Inte klart än när det börjar, men åååh vad glad jag blev!

Var ute och red med E idag, hästarna kommer numera jättebra överens. :) Hon ska ju sätta igång sin så det passar utmärkt. Mest skritt och lite jogg. Queenie känns jättefin! Imorrn tror jag att hon ska få komma ut och galoppera utan krav, värma upp som vanligt och sen ska hon bara få springa av sig lite. :) Det ska dessutom snöa en massa imorrn! Yeey!

Var dessutom på Hööks rea idag och köpte tre dressyrschabrak! Hade bara ett vitt sen innan så det var både behövligt och jättekul. :D Det till höger ser blått ut men det är mörkt lila.

IMG_20150109_123259_zps48vjewca.jpg

Imorrn ska jag dit igen och kika på stövlar, hjälmar och handskar, hade inte riktigt tid idag. Såg att exakt samma modell som dom stövlarna jag har nu är på halva priset. Funderar nästan på att köpa ett par till att ha på träning och tävling. Samt ett par vinterridstövlar.

• Gilla
Reactions: oxo
@stjarnfrugt , grattis till radhuset! Kul med något eget även om det inte blev en gård.;)

I onsdags var det dags för hoppträning igen och nu märks det att Nova har blivit hoppad mer regelbundet. Inte lika osäker och framför allt har jag blivit mycket tryggare med att hoppa henne!:up:
Bjuder fint mot hinder och taxerar väldigt bra om jag bara håller om och låter henne bestämma.
Tränar ju varannan vecka och hoppning ena gången , dressyr den andra.
Vi är ju 2 samtidigt och rider en timme, betalar 200:-.
Ej utbildad tränare, men hon tävlar 140 hoppning och medelsvår dressyr. Hon är unghästutbildare och har ca 35 hästar i alla åldrar som hon utbildar och tävlar åt andra. Föder även upp egna swb och connemara.

En bekant till mig har precis byggt färdigt sitt ridhus som ligger 7 km ifrån mig!:banana: Kommer ju kunna åka dit och rida lite när man vill och när vädret är skit!
De kommer även ta dit tränare ett par dagar i veckan.
Funderar på om jag ska träna de andra veckorna hos henne, (alltså de jag inte tränar nu) men hur bra är det att träna för olika tränare samtidigt?
De kommer enbart ha hoppträningar nu i början eftersom det inte var så stort intresse för dressyr.

Har även fått ny granne vid nyår, min gamla tränare som flyttade för 1 år sedan! De håller på att bygga stall och ska eventuellt bygga ridhus nästa år. Kan ju hålla tummarna för att de gör det då jag bara har 5 min ridväg dit.:D

Även jag har nu varit på H...ks rean. Köpte ett vitt JH schabrak och ett GM Hermes träns. Gillade tränset om man byter pannbandet. Blir perfekt till tömkörning. De ingick inga tyglar.
838d3915703227ff3182155c4245bdd1_zps1f4ff416.jpg

Sen har jag hämtat ut ett paket med ett Rambo Duo som jag köpt på rea på nätet.
I dag blev de invigning då hon lyckats få en reva i Amigot. Köpt ett reparationskit och har nu testat att klistra igen.
217e6c2a7d07adbb7ad96ce82310404d_zpse371658a.jpg

Bonusbild på mina älsklingar när jag hade hjälp i stallet häromdagen.
cde59cddbc89203c3b4833a79aa79b1a_zpsf2ab5b5a.jpg

Sen älskar jag grundarbetet, det finns inget härligare än att känna att en uppnår (så gott som) full ridbarhet. Då behöver jag inte mer än rida rakt fram på en långsida, känslan av en häst som jobbar i harmoni och balans med energi (och den ridning jag kan få till i det läget) är liksom det jag lever på. Jag vet att när jag är där kan jag bara lägga på rörelser och så funkar det, men grunderna är faktiskt det jag helst tragglar. Det är roligt med det enkla, eftersom det är såpass svårt :D

Precis så känner jag också. Är väl därför jag inte är så intresserad av att rida piff och puff, jag fascineras mer av en bra grundridning. Piff och puff är nåt som faller på plats när grunden sitter, och innan dess kan det bero.
Det återspeglas iofs i nästan allt jag gör, jag tar sällan genvägar. Jag tycker att om jag väl gör nåt så kan jag lika gärna göra det ordentligt. Många kallar det omständligt, jag kallar det noggrannt :o

Precis så känner jag också. Är väl därför jag inte är så intresserad av att rida piff och puff, jag fascineras mer av en bra grundridning. Piff och puff är nåt som faller på plats när grunden sitter, och innan dess kan det bero.
Det återspeglas iofs i nästan allt jag gör, jag tar sällan genvägar. Jag tycker att om jag väl gör nåt så kan jag lika gärna göra det ordentligt. Många kallar det omständligt, jag kallar det noggrannt :o
Alltså jag fattar inte haha , ingen här rider väl piff pch puff eller ens har det i fokus.? Fattar inte men som sagt vi missuppfattar ju tyvärr varandra ofta oavsett hur vi bägge försöker :(

Shit vad ni har skrivit alla! :p

Börjar med att tacka alla som tog er tid att titta på filmerna och kommentera och/eller ge tips!

Just det här med bjudningen tycker jag är så himla svårt, för det som syns på senaste filmerna när tränaren ber om mer bjudning är inte den bjudning som jag vet att jag vill ha i honom. Den som jag t.ex. har när jag trimmar ute på en stubbåker, och jag känner ju vilken enorm skillnad det blir på min egen sits och ridning (eller om det är tvärt om, hönan/ägget...) när jag kan släppa benen, har stöd i handen och liksom "sugs fast" på ryggen istället för att glida runt uppepå, klämma med benen och glappa med tyglarna.

Igår när jag red lyckades jag få till lite av den känslan inne i ridhuset också, men det är först efter ganska mycket protester + att det kommer spänningar istället så jag vet inte vad som är bäst egentligen...

Ang tränare etc så vet jag inte om det är mig det är fel på. Jag kände ungefär likadant när jag red för tränaren som bor i USA nu, men då fick jag bara massa positiva kommentarer om tränaren varje gång jag lade ut filmer i stort sett.
Och nuvarande tränaren brukar alltid fråga efter varje pass om jag undrar något eller vill diskutera igenom något av det vi gjort och om jag själv hade bett om det hade han säkert lika gärna gjort det mitt under lektionen också, men jag vet liksom aldrig vad jag skall fråga. Jag tror ju att jag fattar vad vi gör och varför vi gör det liksom.
Seden är det ju inte så att jag inte får någon hjälp alls, med bytena t.ex. fick jag tips nu senast hur jag skulle rida för att han inte skulle byta efter fram.

Men mina "bästa" ridpass (utefter min egen känsla) är aldrig när jag har tränarhjälp, alla mina bästa pass har jag haft när jag rider själv hemma. Eller, det är i alla fall så jag upplever det. Men det kan ju också vara för att jag "fuskar" med vissa saker när jag är själv och på så sätt "lurar" mig till att tro att det är bättre än det egentligen är. Svårt att veta eftersom jag aldrig blir filmad hemmavid heller :p Sedan finns det såklart en massa pass hemma som är sämre än träningspassen också...

Jag tror inte alls det är "något fel på dig"!

Däremot tror jag att många tränare vill hålla kunder nöjda och levererar det man tror kunden är intresserad av.
Man kan inte helt tvinga folk att börja en större tankeprocess kring ridning, börja bli intresserade av teori etc.
Det intresset måste dyka upp i ryttaren själv. Även om man så klart kan försöka påverka dem. Men vissa tränare är inte lika bra i att påverka folk i det som de är i att rida och utbilda hästar. De är heller inte lika bra i att ge andra kunskap till att rida, utbilda hästar etc. Eller så är de bra på en sorts ridning, tex korritionsridning eller rida färdiga hästar etc etc.

Som jag ser i din film blir det lite slarv med grunder och lite hets med rörelser/övningar.
Om du känner att du inte får till bjudningen tex tycker jag det borde vara fokus ett. Lära dig HUR du ska få till det, hitta ett system som du FÖRSTÅR och själv kan laborera med för att plocka fram bjudningen. Detsamma med lösgjordhet.
Innan det är lite bättre hade jag inte börjat med tex byten.
Det kommer skita sig när man vill vidare till serier, till samling etc..

Utöver att jag personligen tror att både häst och ryttare får en trevligare ridstund när de förstår vad som förväntas av dem. Här upplever jag att både du och häst inte är fullt på det klara med det.
Och det beror inte på att du är dummare än någon annan eller talanglös eller hästen är dito. Det beror, tror jag, på att man inte riktigt checkat av att du är heltrygg i de byggstenar som måste till innan.
Man vill ju alltid ha en basplatta man kan backa av till, i alla lägen, där man kan känna att "det här grejar vi". Och sen gradvis veta vad för saker man måste bygga på med för att nå nästa steg man bestämt sig för.
Skiter det sig, för det gör det för oss alla, ska man kunna backa av och felsöka.
Så lägger man gradvis på olika saker för att se vilken det är som inte funkar.

Men för att eleven ska kunna göra det måste den veta exakt vad hjälperna gör, vad olika form gör, vad övningarna gör etc etc.
Det lär man sig inte genom att nån bara skriker lite knapphändig info då och då.
Det kräver ett jäkla engagemang av tränaren.
Det är också väldigt uttröttande att som tränare arbeta så.
När man arbetat ett tag inser man att inte alla vill ha det så. Då levererar man mindre, för att inte slita ihjäl sig i onödan.
Så kollar man på en tränare kan det råka vara en sån elev som rider.
Vissa inser att det är väldigt många som är nöjda bara man hojtar "korta tygeln", "trampa ner hälen" och lite ridvägar utöver "braaaaa" och ibland "nej, gör om".
Då levererar en del bara det. Tills någon uttryckligen ber om annat.

Jag tror du kan få betydligt bättre hjälp. Om det är genom att prata med nuvarande eller byta vet jag inte. Men bättre hjälp kan du få!
Och det är inget konstigt med dig!

@mackan En återkoppling till hela tränardiskussionen bara. Om vad jag tycker är viktigt och inte i ridningen. Och varför jag inte vill rida för de som lovprisas av andra hästägare här där jag bor, eftersom citat "hens träningar är mkt roligare än XXs eftersom man får göra så mkt roligare övningar" dvs man har fått rida på kandar, göra byten, krångliga galopparbeten med invecklade mönster i skolorna osv. Och hästarna är inte ens framme för skänkeln. Ja detta är sant, jag tittade i flera timmar på samma sak med olika ekipage.

*kl

Blev så lessen idag, ang just den här diskussionen i tråden. Jag satt i ridhuset och slog ihjäl tid då jag inte har bättre saker för mig en fredag :o en bit bort sitter några ryttare jag är ganska väl bekant med vid det här laget. De hade i em provat att hoppa för en ny vikarierande ridlärare och var SÅÅÅ missnöjda. För de hade ju bara fått hoppa små låga hinder och basic grejjer. För den vanliga tränaren (som tillhör den kategorin där man får hoppa högt, rida fort och betsla upp för att man inte kan få igenom en halvhalt, och där tränaren själv gärna spöar unghästar över hinder när de tvekar) var det ju nåt heeeelt annat. De ville verkligen inte betala för att rida för den här vikarien, för de var ju minsann inga nybörjare... Jaja. Man känner sig uppgiven. När det väl kommer nån vettig in i bilden så välkomnas det såhär. Inte är det konstigt att det ser ut därefter när folk rider :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka