07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja absolut. Men de är ju inte bara de. Hon har ju ett svullet bakben och ett svullet framknä också. I söndags kväll inget och måndag fm. 3 olika saker.
Ja verkligen inte optimalt med utredning på klinik för en redan tidigare etablerad skada man vill följa upp , på sådant :( fy vad jag tycker synd om dig ! :( (ja faktiskt mer synd om dig än hästen .)

@Jfrelin Socialpedagog var det tänkt. Lite osmart yrkesval kan jag tycka såhär i efterhand men jag kan ju inte hoppa av nu när jag bara har c- uppsatsen kvar:angel:

@Charlotte1975 Men din stackare, vilken otur ni har. Hoppas bara det är någon liten hovböld och att svullnaderna går ner snabbt!

Ang hovslagare @stjarnfrugt och @SkorpSmulan, så skor en vän till mig mina hästar. Hon är inte nyutbildad men skor ändå bra och har skott väldigt länge. Det bästa är att man kan ha en dialog, undra över varför hon gör si eller så och om man kanske skulle prova göra nåt annat istället. Och är det nånting man undrar eller om det är nånting som hon inte kan, så hänvisar hon vidare utan omständigheter. Inget "jag kan och vet allt bäst" på henne utan hon vet sina begränsningar så man kan vara trygg i att hon kan det hon tar sig för. :) Jag har ju haft så sanslös tur att klinikhovis bor bara några minuter från mig så när jag haft problem med andra hästar har han kunnat komma förbi på väg hem från jobbet, eller så har jag åkt med hästarna till honom. Fast han är också alldeles för billig. Jag hade utan svep betalat mer än dubbelt mot vad han tar, han är outstanding. Klart, åker man in till kliniken för att sko så kostar det ju bara man kör in på parkeringen. :angel:

@Maja_Kandi är sjukligt avundsjuk på dina hästutgifter. Det enda jag inte är avundsjuk på är avståndet till ridhus, jag får tänka på det när jag tycker avundsjukan slår till ;)

@sommarminne Tycker ni har det billigt. Hade ju haft råd med två...

Här kostar de flesta stallen i närheten av ridhus runt 2200 kr i snitt, då får man ha några utsläpp och intag per vecka, fixa allt foder själv. Spån brukar ingå. Hovslagare är förhållandevis dyrt om man vill ha den enda jag anser att man vill ha, 1500 kr per gång vitt. Bra ridvägar, bra ridhus om man jobbar skift som jag och slipper trängas kvällstid. Tränartillgången vet ni redan vad jag tycker om, men det är ingen skillnad nån annanstans.

Ang ekonomi osv så hade jag förra året en deklarerad inkomst på 420k. Har nu höjt min lön 1500 kr/mån sedan dess samt har beredskap vilket i snitt ger 1000 kr extra varje månad om man slår ut det på ett år. Jobbar skift. Är ensamstående och har inte familj som har hästintresse och hjälper mig. Har bott i hyresrätt fram tills nu när jag köpt radhuset med tillträde i mars/april. Är generellt snål av mig, satsar på hästeriet och inte så mkt annat. Äter sällan ute, gör krogrundor eller reser. Kläder köper jag i perioder.

@Maja_Kandi alltså det är ju bara grattis till den hovslagaren och länet du bor i isåfall utifrån pris !

När ngn häromkring ev skor sin häst för 500 spänn så kommer de med bil och en hink med skor/söm och har inte ens ngra verktyg att rikta/värma skor osv och allt är svart . Samma hästägare har dock rätt stora problem med hur skorna sitter på /hur deras hästar fungerar osv . Men du verkar ju ha en guld och prisbilden en helt annan där du bor !

@oxo vad spännande!

KL
Unga killen red idag. Jag var med och det var en jävla tur. Hon körde hela sitt register. Tvärnitar, backningar, kosparkar och lite sido hopp. Kul!
Han löste det bra och lyckades reda ut det och hon såg fin ut.
Han fick en crash course i att ha hästen i ramen och framför skänkeln.

@Maja_Kandi alltså det är ju bara grattis till den hovslagaren och länet du bor i isåfall utifrån pris !

När ngn häromkring ev skor sin häst för 500 spänn så kommer de med bil och en hink med skor/söm och har inte ens ngra verktyg att rikta/värma skor osv och allt är svart . Samma hästägare har dock rätt stora problem med hur skorna sitter på /hur deras hästar fungerar osv . Men du verkar ju ha en guld och prisbilden en helt annan där du bor !

Ja jag har verkligen haft tur med hovslagare. :) Kan inte klaga alls! Kanske nån minns att jag skrev att jag tyckte att Queenie trångskoddes förut? Jag ifrågasatte, vi diskuterade och provade oss fram och med hjälp av öppen dialog har det blivit hur bra som helst. :) Just det är guld värt, att kunna fråga och få raka svar. Antingen får man ett svar som man kan lita på är rätt eller så hänvisar hon vidare. :)

@Charlotte1975 Vilken otur du har med din busfia för tillfället? Hoppas det är bättre idag. Ang att heltidsjobba och ha barn och häst är det ju lätt sits för ngn. Du har ju "tur" där med din sambo men jag antar att du sköter det mesta hemma så jobb har du ju iaf...;). Om vi inte hade haft gården hade jag inte klarat att ha häst under småbarnsåren, köpte den ju när vår äldste var 2 år och jag hade släpat honom till inackorderingsstallet var o varannan dag under den tiden...:arghh:

Och vad det beträffar hur mycket hästarna kostar så är det nog så att själva stallhyran äter upp en hel del för de flesta som står inhyrda. Och såklart ska man räkna kostnader för staket, el och slitage om man har eget istället men det blir ju rätt svårt, men totalt får man nog säga att det är billigare att ha eget? Iaf om man inte bor i storstad!:D

Ny rapport från stallet. Mera svullen och varm fram med mera puls. Hovslagaren trodde på en blödning. Båda bakbenen i dag som stockar. I går va de bara de ena. Hon va tydligt påverkad och står nu inne. Ska åka till stallet nu på FM, och beroende på hur hon verkar ringer jag till kliniken och ser om jag kan få komma in tidigare. Tyvärr gör det bara MR på torsdagar och fredagar. Men jag ser detta som något mera akut än den tidigare hältan som inte syns för blotta ögat.

@Novali01 Jag skötter allt hemma och då menar jag allt, så de är inte mkt tid över.

Angående tid o jobb...verkar vara en del som inte har barn här i tråden, jag måste nog sluta jämföra mig med er när det gäller tid!:p

Jag har två barn, 6 o 10 år, jobbar inte heltid, max 80%, men mycket av den extra tiden har gått åt till pendling till större orter där jobben finns. Mitt jobb slukar rätt mycket energi, tyvärr, även om jag oftast trivs. Jag har verkligen haft svårt att få det att gå ihop med ork och motivation att ha en hel egen häst. Jag har försökt med medryttare, men av olika skäl har det inte funkat. Stallhyrorna här ligger mellan 1500 till 2500 beroende på servicenivå, men tyvärr finns ingen lyxanläggning här som erbjuder all service...om jag ska hitta en sån måste jag köra långt och det går inte ihop ekonomiskt. Det hade kanske gått om min man hade haft lite bättre betalt, men han har minimilön då det är svårt att jobba som byggarbetare i Sverige utan papper på allt man kan...så vi lever liksom på min lön och han tjänar kanske en fjärdedel av vad jag får. Bor i hus. Vill gärna ha råd att även åka på semester utomlands någon gång per år.

Jag lägger just nu inga pengar på träning i alla fall, hovis tar 1000 kr per gång och det tycker jag är helt OK här i trakterna.

Intressant att läsa om hur livet med häst går ihop för alla, är lite avis på er som är ensamma och bara har hästen och er själva att bry er om! Barn är underbart, men de vill ju gärna träffa sin mamma på kvällarna, och jag dem. Ekvationen går inte ihop för mig, som tyvärr inte är superorganiserad och som nog aldrig kommer att lyckas bli det heller.:crazy:

@oxo och @Undret vad ska ni bli när ni blir stora? :p

Jag läser en master i psykologi, är främst inriktad mot ledarskap och miljöpsykologi. Vill gärna forska när jag blir stor, helst med fokus på jämställdhet eller konsumtion. Är en riktig akademikerråtta och ogillar tanken på att sticka ut näsan i arbetslivet :p men om det inte blir forskning eller ett jobb inom någon av mina intresseområden så skulle jag kunna tänka mig att aspirera på en chefsposition inom organisationen där jag jobbar nu (och kanske utgå därifrån senare).

Angående tid o jobb...verkar vara en del som inte har barn här i tråden, jag måste nog sluta jämföra mig med er när det gäller tid!:p

Jag har två barn, 6 o 10 år, jobbar inte heltid, max 80%, men mycket av den extra tiden har gått åt till pendling till större orter där jobben finns. Mitt jobb slukar rätt mycket energi, tyvärr, även om jag oftast trivs. Jag har verkligen haft svårt att få det att gå ihop med ork och motivation att ha en hel egen häst. Jag har försökt med medryttare, men av olika skäl har det inte funkat. Stallhyrorna här ligger mellan 1500 till 2500 beroende på servicenivå, men tyvärr finns ingen lyxanläggning här som erbjuder all service...om jag ska hitta en sån måste jag köra långt och det går inte ihop ekonomiskt. Det hade kanske gått om min man hade haft lite bättre betalt, men han har minimilön då det är svårt att jobba som byggarbetare i Sverige utan papper på allt man kan...så vi lever liksom på min lön och han tjänar kanske en fjärdedel av vad jag får. Bor i hus. Vill gärna ha råd att även åka på semester utomlands någon gång per år.

Jag lägger just nu inga pengar på träning i alla fall, hovis tar 1000 kr per gång och det tycker jag är helt OK här i trakterna.

Intressant att läsa om hur livet med häst går ihop för alla, är lite avis på er som är ensamma och bara har hästen och er själva att bry er om! Barn är underbart, men de vill ju gärna träffa sin mamma på kvällarna, och jag dem. Ekvationen går inte ihop för mig, som tyvärr inte är superorganiserad och som nog aldrig kommer att lyckas bli det heller.:crazy:

Det är svårt att få det att gå ihop med barn. Nu när jag pluggar så fungerar det men hur det blir sedan får tiden utvisa.

Däremot har jag turen att stå med hästarna på ett stall där all service ingår. Men tyvärr är det inget ridhus och då är det svårt att hitta en vettig medryttare har jag märkt. För jag hinner inte rida i den utsträckningen jag hade velat och det har ju resulterat i att hästens utbildning har stannat upp lite. Men jag får vara glad över att han är såpass utbildad att han gör rätt om man som ryttare gör rätt :)

Nu har jag varit i stallet och kollat min oturshäst. Kraftigt svullen båda bak från has till hov. Stenhård svullnad. Kraftigt svullen men mera svampig ena fram och lite svullen på de andra fram. :arghh: Stod still i boxen så hon är klart påverkad. Ingen feber och äter Hö glatt. Pratade med kliniken och får komma in i morgon på morgonen. Får hon feber blir de in i kväll. Troligen blir de ingen MR på torsdag om hon fått en kraftig infektion. Så de går bra nu.:eek: Hade velat ta ut henne men det är glansis ute så gick bara ett par varv inne i stallet. Mkt stel stapplande häst. Satte på kyldamasker och ice-vibe men märkte ingen minskning av svullnaden alls. Hoppas nu på att de inte blir värre under kväll/natt. Stackarn! Behöver jag säga att jag är trött på hästeriet. Drar ngt gammal över mig en stund....

Kliniken ringde mig igen. Innan jag får komma in på kliniken i morgon måste de ta ett blodprov i transporten och analysera. För att säkerställa att hon inte har något smittsamt virus. :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka