07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Och vad det beträffar hur mycket hästarna kostar så är det nog så att själva stallhyran äter upp en hel del för de flesta som står inhyrda. Och såklart ska man räkna kostnader för staket, el och slitage om man har eget istället men det blir ju rätt svårt, men totalt får man nog säga att det är billigare att ha eget? Iaf om man inte bor i storstad!:D

Om man inte bor i Borås då .. men vem fan vill bo där? Måste vara därför det är så billigt att ha häst där :D

Angående tid o jobb...verkar vara en del som inte har barn här i tråden, jag måste nog sluta jämföra mig med er när det gäller tid!:p

Jag har två barn, 6 o 10 år, jobbar inte heltid, max 80%, men mycket av den extra tiden har gått åt till pendling till större orter där jobben finns. Mitt jobb slukar rätt mycket energi, tyvärr, även om jag oftast trivs. Jag har verkligen haft svårt att få det att gå ihop med ork och motivation att ha en hel egen häst. Jag har försökt med medryttare, men av olika skäl har det inte funkat. Stallhyrorna här ligger mellan 1500 till 2500 beroende på servicenivå, men tyvärr finns ingen lyxanläggning här som erbjuder all service...om jag ska hitta en sån måste jag köra långt och det går inte ihop ekonomiskt. Det hade kanske gått om min man hade haft lite bättre betalt, men han har minimilön då det är svårt att jobba som byggarbetare i Sverige utan papper på allt man kan...så vi lever liksom på min lön och han tjänar kanske en fjärdedel av vad jag får. Bor i hus. Vill gärna ha råd att även åka på semester utomlands någon gång per år.

Jag lägger just nu inga pengar på träning i alla fall, hovis tar 1000 kr per gång och det tycker jag är helt OK här i trakterna.

Intressant att läsa om hur livet med häst går ihop för alla, är lite avis på er som är ensamma och bara har hästen och er själva att bry er om! Barn är underbart, men de vill ju gärna träffa sin mamma på kvällarna, och jag dem. Ekvationen går inte ihop för mig, som tyvärr inte är superorganiserad och som nog aldrig kommer att lyckas bli det heller.:crazy:
Jag har tre barn och visst är det jobbigt emellanåt. Jag gör helt enkelt så att när det blir för besvärligt så ställer jag av hästarna. Då sparar jag samtidigt lite pengar för det kostar mycket att hålla igång och träna och tävla. En grej som jag började med nu i höst var att få ensilaget hemkört. Jag bytte också leverantör då den förre hade lite skiftande kvalitet och ibland fick man reklamera en bal som man precis hämtat.... jättekul att hämta en ny bal kl 20.00 på kvällen :meh:
Så numera skickar jag bara ett mail att jag behöver en ny bal. Det kostar lite mer men hittills har inget behövt slängas och jag slipper det arbetsmomentet som var riktigt jobbigt.
Jag jobbar heltid, rider oftast kvällstid när ungarna lagt sig.

Intressant att läsa om hur livet med häst går ihop för alla, är lite avis på er som är ensamma och bara har hästen och er själva att bry er om!

Jag är faktiskt avundsjuk på mig själv när jag läser hur småbarnsföräldrar har det. Jag brukar säga att det är bra att man får umgås med dem ibland så man vet hur bra man har det :o Skämt åsido, men jag är verkligen glad över min icke-familjesituation. Jag gör vad jag vill, när jag vill, lägger pengar på vad jag vill och hur mkt jag vill... jag kan sitta i ridhuset en hel helg om det är intressanta träningar, jag kan jobba över 3 tim på jobbet utan att rodda med nånting, jag kan köpa en bostad som bara passar mig. Ingen ifrågasätter, gnäller och tjurar när jag kommer hem. Framförallt har jag inget dåligt samvete.
Det är klart att jag emellanåt saknar att ha nån att dela mitt liv med, speciellt när jag inte har något direkt socialt liv på den här orten och de få jag känner har fullt upp med sitt. Men ska jag vara ärlig så saknade jag det även när jag var i ett förhållande. Och då kan jag ju lika gärna leva ensam med de fördelar de innebär i fråga om ovanstående frihet...

@Charlotte1975 Jisses vilken otrolig utur du har med pollen. Hoppas att det inte är något allt för allvarligt nu så att hon kan få bli frisk snart!

Vi va ute en riktigt långtur idag och min polle va piggare än någonsin. Han verkar verkligen trivas med sitt nya liv :D
Känns verkligen som att jag är varm i hjärtat varje dag jag varit där för han verkar trivas så himla bra. Vi ska skicka in analys på höet nu också så det blir första gången jag kan räkna på en riktig foderstat:crazy: Ska bli spännande att se om det blir någon märkbar skillnad!

Är lite löjlig glav över att jag äntligen hittat ett fint ländtäcke i ull som passar min bamse. Halva rumpan brukar hänga utanför :nailbiting::wtf:. Observera även leras som han varsamt gnott sig i ordentligt med:banghead:.

Någon som har tips på bra stigläder? Tänkte köpa nya.

Jag måste ju nästan svara på min egna frågeställning också:D

Jag är sambo och bor i hus med två stycken raskatter. Älskar att renovera och pyssla hemma och är väldigt kreativ så mycket tid lägger jag på att sjunga, spela piano och måla när jag inte är i stallet.
Jag jobbar som personlig assistent och har tidigare jobbat på en frisörsalong som frisör men jag slutade nu vid nyår för att bara bli assistent.
Jag jobbar hela dygn vilket medför att jag har väldigt mycket ledig tid men tyvärr har jag inte heltidstjänst så lönen är inte den bästa men jag ska kolla mig om efter något mer pass.
Lägger bara pengar på hus och häst i princip. Köper mycket hästsaker på tradera och reor så jag handlar väldigt sällan till fullpris. Har för tillfället en liten deal med mig själv om att ska jag köpa något nytt måste jag sälja något gammalt:angel:. Fungerar rätt bra!
Drömmer emellanåt om att skaffa en häst till framöver men så länge jag tycker de är så skoj att pyssla hemma så går ekvationen inte ihop riktigt:).

Jag är faktiskt avundsjuk på mig själv när jag läser hur småbarnsföräldrar har det. Jag brukar säga att det är bra att man får umgås med dem ibland så man vet hur bra man har det :o Skämt åsido, men jag är verkligen glad över min icke-familjesituation. Jag gör vad jag vill, när jag vill, lägger pengar på vad jag vill och hur mkt jag vill... jag kan sitta i ridhuset en hel helg om det är intressanta träningar, jag kan jobba över 3 tim på jobbet utan att rodda med nånting, jag kan köpa en bostad som bara passar mig. Ingen ifrågasätter, gnäller och tjurar när jag kommer hem. Framförallt har jag inget dåligt samvete.
Det är klart att jag emellanåt saknar att ha nån att dela mitt liv med, speciellt när jag inte har något direkt socialt liv på den här orten och de få jag känner har fullt upp med sitt. Men ska jag vara ärlig så saknade jag det även när jag var i ett förhållande. Och då kan jag ju lika gärna leva ensam med de fördelar de innebär i fråga om ovanstående frihet...
Fast du får nog tänka /inse att har du barn så bandet du har prioriterings och känslomässigt så går det inte öht att jämföra med ngn häst/djur/frihet att vara själv och bestämma vad som faller en in öht osv utan då är det prio ett och det är inte ngn uppoffring känslomässigt du skulle typ aldrig hamna i samma läge som när du är trött på din häst och vill sälja/slippa den . Det finns liksom inte och därför inte alls samma tänk eller ens jämförbart .

@mackan Säg inte det. Alla är inte lyckliga föräldrar. Vi som aktivt valt bort barn och familjeliv får ofta "förtroendet" från mindre lyckliga föräldrar att höra om de här oönskade baksidorna, som man inte vågar uttrycka bland andra föräldrar/lovprisande familjefantaster just för att det är så tabu. Skulle det alltid bli bra för alla så skulle inte familjeenheten på soc ha så mkt jobb. Jag har en vän som jobbar med sådant och det är helt horribelt vilka historier man hör bla om föräldrar som vill avsäga sig sitt föräldraskap...
Men vi behöver ju inte kapa den här tråden med den diskussionen, det finns säkert nån tråd om det på Senior som det brukar emellanåt ;)

Jag är iaf glad att jag lever i modern tid och slipper skaffa barn för att det är min plikt. Och jag är glad att jag inte har det tajta bandet med någon. Bara tanken på liknande gör att jag känner mig... ofri :crazy:

@fio Ödebygden? Hade jag varit beroende av storstad hade jag definitivt inte flyttat hit :eek: Dock gjorde jag ju det för att komma närmare hemtrakten... tror Borås blir lite motsatt effekt. Har dock passerat där några gånger så jag vet iaf vart det ligger ;) Kanske lite för mkt lera i januari för min smak dock...? Men å andra sidan kanske man kan träna mer regelbundet än 3 ggr/termin?
Svårt det där vart man ska bosätta sig för att det ska bli mest optimalt ur alla aspekter sammanräknat. Jag har många ggr senaste åren irriterat mig på att jag är så hemmakär och verkligen önskat att jag var en av dom där son kunde flytta långt och trivas med det, med mitt hästintresse är det inte till min fördel och det visste jag innan jag flyttade hit. Men detta alltså... herrejisses. Det blir ett intressant utvärderingsår. Möjligen kan jag ju trivas på sikt om jag rustar ner mina krav på smidighet i hästlivet samt vill leva ensam. Nåt annat är svårt att få till.

Och i regnet... I Borås regnar det jämt. :p

@Charlotte1975 Låter ju skitskumt. Skönt du fick tid så snabbt och håller tummarna att det är något lindrigt.

*kl*
Försökte dressyra lite och jämfört med för två mån så är det kanonbra men så är det ju det där med att man vill mer så fort det går framåt och har man känt känslan en gång vill man känna den hela tiden. Glömde ta på mig sporrarna också och då går det inte att kvickt nog putta in henne i ramen när hon är på väg bort. Jaja, det blir bättre iaf. :)

Sen måste jag kolla med er som har medryttare/hjälp. Hur petiga är ni med att saker görs på ert sätt? Saker ligger på samma ställe ni lämnade dom osv.
Har ju aldrig haft någon hjälp hittills men så har jag en kollega som blev så förtjust i min när hon passade henne när jag var bortrest i höstas så hon har ridit henne någon gång ibland när jag behövt göra något annat och nu försöker jag få gymtränat lite så då har jag släppt någon dag i veckan. Hur som så stör jag mig på att stiglädren inte ändras tillbaks till mina, bensnörena på täcket inte knäpps som jag gör mm. Smågrejer absolut men som ensam härskare över mina hästar i 15år så.... Är jag för petig eller kan jag be henne ändra tillbaks lädren tex?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka