07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Mja, med tanke på att jag red tvådagarskurs här i mitten på december, på min häst som jag då ridit i ca en månad i alla gångarter efter all sjukdom och igångsättning... så nog orkar din ;) Man får ju anpassa sig, man behöver ju inte rida sista droppen ur dem varje pass.

Vi fick också en massa snö igår och i förrgår och kunde igår spränga fram på berget på samma underlag som @Maja_Kandi! Fullkomligt ljuvligt att känna sig som 14 år igen o bara låta hästen galoppera fram i det vita!:love: Blev ju inte sämre av att Egon lämnat några fina träd man kunde fräsa över i förbifarten heller...:D

Ja alltså vi har helt underbara ridvägar på vintern! Idag ska jag rida bort och se om travgubbarna fått upp vägen över myrarna också, där kan man ju av förklarliga skäl inte rida på sommaren, men det är milsvida vägar på vintern! :love: Man måste bara vara väldigt säker på att det verkligen är genomfruset i backen... ;)

@Kirre
Du får väl ta å flytta hit då! :D

Ang om hon skulle orka tre träningar på fyra dagar så jo, det kanske hon skulle. Men det är mest hoppträningen jag känner skulle bli jobbig åt henne för det är ändå 1,5 timme med först massor av uppvärmning och sen hoppning. Hon var som sagt väldigt mör sist. Men nu blev det ju ingen träning på söndag så vi får väl se hur slut hon är när hon ska gå träning tis och ons. ;) Jag hade hellre plockat bort hoppningen men alla dom är redan betalade så det är jag för snål för. :p

@Maja_Kandi Du behöver ju inte hoppa allt heller. Min har ju börjat hoppa för en b-tränare här nu, med en annan ryttare givetvis ;) De ekipagen hon går med är ju bla 130-hästar i full kondition. Mot min då som knappt sett ett hinder på ett år... Man får helt enkelt göra så att man stannar där man är nöjd. Hoppar kanske bara 3 av 5 varv på uppvärmningen. Och skippar sista rundorna på slutet, om man känner att hästen är mätt. Fördelen med att hoppa i grupp tycker jag också är att det blir en del väntan och naturliga pauser i det :)

Är verkligen nöjd att jag hittat det här upplägget. Men hoppningen gör verkligen gott på min känner jag. Hon känns alltid superfin dagen efteråt, det där skuttandet tar loss nånting som man inte lyckas med helt annars ^^ Tyvärr missar vi nu två tillfällen pga kiropraktor- och tandläkarbesök som krockar nästa vecka samt en dressyrträning som krockar gången efter...

@stjarnfrugt
Kul att du fått till ett så bra upplägg. :) Det som blir kruxet är ju att det är den andra tjejen som ska rida på hoppträningen, men jag ska be henne att inte hoppa allt om Q börjar bli trött. :)

Här har det också kommit massor av snö, och mer verkar de bli. Helt underbart.

Roade mig med att ta några bilder i hagen.

Min häst har inga snösulor, så hon höll ju på att stupa när jag skulle ta in henne i stallet. Som tur är blir de nya skor i em, så nu blir de snösulor. Jag va den enda i stallet som inte satte på när de skodde sist. Men fram tills nu har de inte behövts. Men nu känns de bra att sätta på.

@Charlotte1975 Hon är galet fin!

Appropå snösulor så är jag så vansinnigt missnöjd med mina... Skodde om pollen för två veckor sedan och satte då på helsulor som han alltid har men jag lyckades hitta några på nätet som skulle motverka snöklumpar. Är så vansinnigt missnöjd!!! Går inte rida över huvud taget pga att dom där jäkla klumparna blir stora som tefat. Har aldrig varit med om värre så jag har försökt få tag i hovis idag så han kan komma oxh dra av skorna och sätta vanliga snösulor.
Testade till och med att olja in hela sulan men de går verkligen inte mer än skritta.... Travade några steg på en väg där dom skottat och gnällde hela ridturen och tänkte för mig själv att jag veeeerkligen inte är nöjd med sulorna:devil::banghead::rage::wtf::cautious::down:

@sommarminne Vilket skit! Jag provred en häst med sådana en gång, och den ägaren sa att de var bra. Kanske red hon bara i ridhuset vintertid? ;) Visst är det såna där helsulor med en bula i mitten?
Min förra hovis sa att de var värdelösa, men av den anledningen att de bara höll i en-två veckor och sedan hade bulan tryckt ut och in och hadei ngen effekt. Men i ditt fall låter det ju som att de snarare skapar klampar...

Red själv i ridhuset idag. Lycka! Vinterhalvåret så märks det att det är en stor anläggning på kvällarna.

Red skänkelvikning, ökning, öppna på långsidorna. Sjukt bra övning. Men får med sig bra drag under bakdojorna in i öppnan. Hess hade ju en sån övning på clinicen men då var det volt/sluta/ökning/öppna/volt i och volterna skulle man ge hand. Ska köra den nästa gång. Förövrigt är det svinsvårt att göra skänkelvikning på långa diagonalen. Hitta den rätta tvärningen samtidigt som man ska ha bra tempo. Svårt men nyttigt och väldigt jobbigt enl. Divan.
Hon är nästan 100% tillbaks nu iallafall. Lite finlir till så.

Hur svårt kan det vara att rida en hörnpassering i trav och sedan fatta galopp på rakt spår vid första bokstaven!? :banghead: Har tragglat detta idag, och av nån jävla anledning är det det svåraste momentet i kortbaneprogram för mig. Lång bana fattar man ju ofta vid andra bokstaven, här blir det ju bara knas på kort bana... det känns som att jag inte hinner någonting, först ska man koncentrera sig på att få till en bra hörnpassering och sen ska man helt plötsligt galoppera och sen ska man helt plötsligt in få en fin 15m-volt... får klaustrofobiska känningar av 40m-bana :o

I höger varv är det av nån anledning svårast, trots att hon faktiskt känns mer lättriden i höger varv generellt i och med att hon är bättre på yttertygeln där. Men när jag kommer ur hörnet blir det bara skit och pannkaka och fel galopp eller så far hon iväg i slängtrav. Jag har en teori om att jag rider för mkt med innertygeln i och med att jag vill forma henne i hörnpasseringen och sedan låser jag henne där i fattningen... det går givetvis bättre om jag ser till att rida ordentligt ut genom hörnet och ha henne rak, men då är jag ju halvvägs till B redan.

Någon som har några tips?

@stjarnfrugt Du vet ju felet själv :p Sluta häng i innertygeln. Du ska forma henne med skänkeln i hörnet inte med tygeln. Våga testa att släppa tygeln helt i hörnet så ska du se att det funkar.
I en hörnpassering är hjälpen innerskänkel mot yttertygel och ytterskänkeln styr så att rumpan inte åker ut.

I LA:3 har du bara en bokstav på dig också från skritt :p eller en halv bokstav du då ska komma ut mellan två bokstäver och sen fatta.

Tack @Jfrelin, Då var min analys ganska korrekt mao. Det gick lättare när jag glappade i inner, men jag hinner ju aldrig göra mig klar i tid för den jäkla bokstaven... Är verkligen supernyttigt med programridning, märks alldeles för tydligt att jag bara ridit runt efter egen skalle på sistone. Då spelar det ju ingen roll om man missar två bokstäver, eller ett varv >< Å andra sidan får man trösta sig med att jag haft annat tråk för mig senaste året, så programridning har inte direkt varit i fokus. Då är det jättebra att man börjar med det i januari. I februari har vi en tävling och sedan är det inget förrän i maj. Man hinner läsa protokollet och träna tills dess ;)

LA:3 är ett år bort så det är inget problem. Dessutom tycker jag att det är lättare att fatta från skritt :o

Vi har ju det roliga måttet 22m bredd i ridhuset också, vilket gör att jag har satt upp konor i varje hörn och en meter innanför samt vid B och E. Jag inbillar mig att det blir lättare med ett dressyrstaket, en naturligare inramning än den osynliga linjen som man gärna glider utanför i hörnorna.

@stjarnfrugt bortsett från @Jfrelin s eminenta reflektion så jag hade nog om det varit jag och det verkligen inte klaffar såtillvida som du beskriver , fel galopp osv dessutom, tagit en toy mentalt så att säga just det passet om det händer och backat bort från planen att det måste ske exakt på bokstaven just den dagen . Bättre att backa , gå tillbaka till grunderna och få till rörelserna korrekt helt i sig själva . När det sen fungerar igen kan du ta upp plan A :)

PS : du ska aldrig "glappa " i inner - endera har du kontakt utifrån behov eller så släpper du utifrån behov vilket man ofta gör för att belöna hästen direkt den gör rätt hela tiden under ridpass :) hela tiden ska ju kontakten i handen vara högst levande och flexibel . Ordet "glapp" blir fel för mig men du kanske ändå menar samma trots ordvalet :)

@stjarnfrugt när det kommer till tävling så får man vara lite smart också
Hörnpasseringar som inte är närmast domaren är utmärkt att rida lite öppna i t.ex
Ha hästen lite ställd i ökningar på diagonalen är en bra grej också om man har en häst som trycker upp nacken lite i ökningarna och släpper rygg.
Osv osv
Sen får man finslipa på detaljerna hemma tills de sitter men sitter de inte 10 av 10 gånger hemma så kommer det troligen inte sitta på tävling och då får man vara smart.

Att våga släppa tyglarna är jävligt nyttigt. Hästen kommer antagligen inte försvinna. Speciellt inner men bra att föra fram båda händerna någon decimeter i ett par meter och se vad som händer. Bra check hur bra hästen är i ramen eller hur lösgjord den är. Ingår även i LA4 from i år.

Idag travade jag med nästan helt långa tyglar på slutet och koncentrerade mig på öppen ganash manke som släppt och nosen fram. Väldigt svårt men så härligt när man får till några steg.

Man ska inte vara så jädra rädd att testa grejer och se vad som händer. Och ha tålamod och våga ge det lite tid så hästen förstår vad man vill.
Det kände jag verkligen idag när jag kunde rida långa linjer. Att kunna sitta och vänta ut tills hästen förstår. Något alla borde tänka på. Oftast vill man att det ska vara perfekt direkt men vad spelar det för roll om de första 20 m är dåliga i en öppna om de nästföljande 35 är jättebra. Sitt still och vänta ut.

Slut på novell :p

@mackan Jag tror vi menar samma. Glappa för mig är väl egentligen att planlöst eller ofrivilligt släppa och ta lite oavsiktligt. Om man ska vara korrekt i sin definition av glappa, det är ju nåt negativt. Jag menar att jag har en medveten eftergift i inner, dels för att det behövs men dels en övertydlighet inför mig själv för att jag på så vis ska kunna känna och analysera vad som händer när jag gör si eller så. Ett tips jag fick av min andra tränare, för att rida mer på kunskap om hjälpernas inverkan och betydelse, än känsla ;)

Jag rider gärna programdelar för att det är nyttigt, men det är klart att jag går tillbaka och gör om saker från basics när det inte funkar. Det är ett bra sätt att plocka isär och se vart skon klämmer :)

@Jfrelin Så roligt att se att vi tänker lite likadant :) Känns som en bekräftelse på att jag gör nåt rätt iaf, eftersom du gör samma :o

Jag brukar ofta göra en check genom att ge ordentligt efter i innertygeln på volt, för att se om jag har henne på rätt ställe. Eller för allt del ge efter på båda när hon är ordentlgit framriden och känns med, för att se vad som händer. Behåller hon då takten och inte far i väg åt nåt håll har man ju lyckats med nånting. Idag efter sista fattningen som hon gjorde väldigt bra, så galopperade vi några varv på lång tygel, med bibehållen takt och tempo. Jag brukar ofta avsluta så, i både trav och galopp. I trav ofta serpentiner på lång tygel och det är verkligen nyttigt :)
Men det senare görs ju i slutet av passet som en koll. Det är intressant vilken skillnad det är på hästen i början och slutet. Mitt mål är att kunna rida fram mer effektivt så att det inte behöver ta 40 min att komma dit. Det verkar vara ett livslångt projekt...

@Jfrelin jag håller med men skulle verkligen vilja understryka just det du är inne på i fråga om att släppa tygel . Det ska öht inte vara ngt "oj idag funkade det" utan det är ngt alla ryttare hela tiden ska checka av och ha som träningdel att hela tiden stämma av .

Att våga variera tygellängd och handens inverkan hela tiden under passen är ngt som är jobbigt för de flesta ryttare inkl mig själv för det blir besvärligt ibland läs avslöjande och då drar man sig omedvetet och kör gärna på att det känns bra ändå så varför ändra /krångla osv . Helt naturlig mänsklig reflex .

Att kunna länga och trava av och hästen verkligen är i balans och söker bett trots lång tygel tycker jag är kvittot man alltid alltid bör sträva efter under avvärmning . Gör de inte det så är de inte riktigt så fina som man tyckt under ridningen i arbete .

Senast ändrad:
@mackan helt klart! Man ser så många ryttare som aldrig släpper. De vågar liksom inte av någon anledning. Inte ens proffsen på Hess clinic ville göra det. Vart tror de hästen ska försvinna någonstans? Kazakstan?

Nu låter som om jag aldrig fastnar i tygeln och det gör jag ju. Senast idag när jag försökte minska volten i galopp. Funkade inte alls genom att dra i innertygeln :p
Funkade utmärkt när jag vände för skänklarna och lätt kontakt i munnen. Tur att hästen lär en ibland :D

@mackan helt klart! Man ser så många ryttare som aldrig släpper. De vågar liksom inte av någon anledning. Inte ens proffsen på Hess clinic ville göra det. Vart tror de hästen ska försvinna någonstans? Kazakstan?

Nu låter som om jag aldrig fastnar i tygeln och det gör jag ju. Senast idag när jag försökte minska volten i galopp. Funkade inte alls genom att dra i innertygeln :p
Funkade utmärkt när jag vände för skänklarna och lätt kontakt i munnen. Tur att hästen lär en ibland :D

Precis :) ja fastnar i handen gör vi alla precis som du skriver självklart men viktigt då att hela tiden vara medveten om när och att det sker / ha någon nazi tränare på backen som rättar muskel/reflexminnet blixtsnabbt regelbundet då kan man motstå impulsen och lära om sig lite bättre :)

Man ser så många ryttare som aldrig släpper. De vågar liksom inte av någon anledning. Inte ens proffsen på Hess clinic ville göra det. Vart tror de hästen ska försvinna någonstans? Kazakstan?

Tänk att det undrar jag med. Vad tror man ska hända? De enda gångerna jag känner att jag inte gör det på min, är när hon varit överjävligt pigg och härjig efter konvalescens. Men då har jag annat att jobba på än att kolla om hon är fram till bettet :angel: Jag vet ju redan att hon inte är det så att säga.
Jag lägger tom ner min häst när jag rider ut. Alltid i trav, men även i galopp om hon känns på det humöret. Däremot rider jag inte på helt lång tygel annat än i skritt ute, av säkerhetsskäl. Men att variera formen är ett naturligt inslag i alla pass oavsett art.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka