07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 971
Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar alla här och jättetack för att ni tänker på oss.
Han blev snabbt mycket sämre och kissade ner sig nu det sista. Superorolig och nervös och grävde runt i lådan precis hela tiden. Ny röntgen och precis hela urinröret va fullt med stenar. Det va som ett pärlband sa veterinären. Han va helt borta och luktade så himla mycket kiss så det kändes inte som att det fanns några alternativ. De gör så vansinnigt ont i hjärtat att behöva ta dom där besluten men det va inte samma katt som vi hade hemma i fredags. Han led verkligen nu:cry:
De är så otroligt tomt hemma!

Han blev snabbt mycket sämre och kissade ner sig nu det sista. Superorolig och nervös och grävde runt i lådan precis hela tiden. Ny röntgen och precis hela urinröret va fullt med stenar. Det va som ett pärlband sa veterinären. Han va helt borta och luktade så himla mycket kiss så det kändes inte som att det fanns några alternativ. De gör så vansinnigt ont i hjärtat att behöva ta dom där besluten men det va inte samma katt som vi hade hemma i fredags. Han led verkligen nu:cry:

Stackars lille misse, och stackars er! Det är så tungt när man förlorar dem. :(

@sommarminne Verkligen tråkigt med kissen :( Min hund fyller 11 år idag och jag vet att snart är vi väl där vi också, känns inte roligt. Men det är baksidan med djurägandet... jag hoppas dock att hon får må bra sista tiden. Hon börjar bli lite skruttig men inte så att hon är sjuk, utan bara vanliga ålderskrämpor än så länge...

*kl

Sitter och tittar på film från gårdagens träning. Herregud vad jag får kämpa. En ordentlig utmaning den där hästen. Lider med ägaren nu, och har helt plötsligt en helt annan förståelse för varför hon inte alltid får till det själv :o Någon dag när det är lämpligt ska jag låta henne rida min häst, så att hon får känna hur det ska kännas. Det kan inte vara lätt att skapa sig nån känsla för hur det borde vara, när man varje dag får brottas med den där bulldozern... :crazy:

Hon red idag sin egen häst, och var mkt nöjd. Tydligen kändes det iaf skillnad av det vi tog igenom igår. Är så glad att det var till nån hjälp...

Stackars dig och stackars lille kis :cry:
Vår katt som hade urinsten i somras (bara en dock) låg i knät hos mig igår när jag läste, han fick en extra kram då :(:love:

Vi åkte iväg på träning ikväll igen, denna gången terrängträning inomhus. Samma ridhus men min häst fattar direkt att det är terräng på gång och växlar upp redan i framridningen. Hon har koll den hästen. :cool:
Hon var jättefin även idag! Hoppade stor trippelbarr i framåtgalopp, tog tillbaka och sen en 130-graders sväng till en stock över vattenmatta. Alla gångerna kom jag i svängen så att det blev lite långt till hindret och det som är så roligt då är dels att jag såg det, dels att jag agerade (mer ben) och hästen svarade upp, tog två långa språng och kom perfekt på. :banana:

Nu hoppas jag att jag nån gång snart framöver ska lära mig se avstånden lite tidigare, och att jag inte blir passiv som jag lätt blir nu när jag ser att det kommer att bli för trångt.

Min häst levde rövare i hagen idag i djupsnön. Ingen tillstymmelse till hosta, men många tillstymmelser till överskottsenergi :grin: Imorgon blir det att ta tjuren vid hornen och ta oss till ridhuset och jag hoppas för guds skull att hon inte är förjävlig, för det finns inte en chans att jag kan köra henne i släpet med de snömängder vi har nu. Min skitbil orkar ju som sagt inte ens dra ut släpet från parkeringen...

Har varit och tittat på en stallplats igår, på den kommunala anläggningen. Jag tror säkert att jag skulle kunna förlika mig vid att stå i ett storstall med tanke på mina arbetstider som oftast innebär att jag slipper vara där kvällstid. Det skulle även väga upp en del att ha den inspirationen med folk i stallet som man kan prata ridning med, samt bättre tillgång till att kunna se på ridning då man har ridhuset på plats. Bra rutiner för utfodringar och hö finns på plats. Bara det är sällsynt utan de flesta stall har så att man får sköta detta själv, men dock brist på förvaringsyta så det blir ett moment 22.
Men ja... hagarna :( Tråkiga små rektangulära hagar utan nåt att göra. Det finns möjlighet att ha i flockhage där storleken var tillräcklig men där är det isf blandflock. Idag går bara ett par ston där, men då hagen inte är en regelrätt stohage kan ju vad som helst komma dit med tiden. Och jag känner inte att det är en bra ide :(

@sommarminne Beklagar än igen lilla kissen:(. Det gör verkligen ont att förlora sina djur.

@Charlotte1975 Alltså oturen med din svarta skönhet vet verkligen inga gränser! Betäc och ha henne inhyrd i en lösdrift och kanse skaffa något annat att rida på? Lätt att få dräktig har hon ju visat att hon är;). Med hennes stam och syskon så hade hon ju varit ett utmärkt avelssto även om hon själv inte hunnit få några meriter.

@stjarnfrugt Jag hade chansat på anläggningen och flockhagen. Det finns gränser för hur många "om" och "men" man kan planera för.

@Marvin Er hoppträning låter helt underbar! Så himla roligt att det verkligen har släppt för er nu!

@Undret Härligt att din blev vuxen över en träning:D! Det är verkligen en häftig känsla när hästen får en aha-upplevelse. Din stora häst inger visst hopp om att min Juno kanske också en dag får en aha-opplevelse och mognar. Han är iofs tvärtom din och en riktig såskopp, men jag känner att det finns så mycket i honom, han själv har bara inte fattat det..

Har anmält till årets första tävling idag:D! Längtar som tusan och det blir en LA3 i mitten av mars. Red igenom programmet idag och det som tidigare kändes svårt och att rörelser kom snabbt inpå varann (längning-ryggning-längning av formen-skänkelvining och mellanskritten-galoppfattningen-halvt igenom) känns tramsigt enkelt nu. Den förvända galoppen är jättestadig och jag kan rida genom programmet utan att oroa mig för att vi inte är klara eller att det är för svårt. Riktigt roligt! Bara för det kommer jag väl fisa genom programmet på tävling och rida på 52%...

@Charlotte1975 Fast det kan ju läka ut på några månader också, du kan ju iaf vänta 3 månader innan du behöver betäcka så jag hoppas för din skull att den läker under tiden. Elle är ju ung så förhoppningsvis har hon bra "läkkött" också. Håller tummarna!:banana:

@sommarminne Så tråkigt med din lille kisse, jag känner verkligen med dig...:cry:

@stjarnfrugt Verkar vara en bra tränare du fått fatt i, kloka ord tycker jag!

@Fiorano Visst är det så. Men nu är det ändå inte läge att släppa ihop i nån flock under broddsäsong. Och sen tycker jag att min häst flyttat så jäkla mkt att bara det gör det värt att tänka lite extra. Jag vill ju inte flytta till nåt som visar sig vara sämre i slutändan. De har inte plats i dagsläget heller och det är ett par i kö.
Jag har ett stall kvar att titta på. Där skulle nog rutinerna och hagfrågan passa oss bäst. Finns inga platser där i dagsläget men som sagt kan jag ändå inte sätta in henne i ny flock än på några månader.

Senast ändrad:
@Novali01 Ja den tränaren är super! Ska rida hästen imorgon igen och se om vi kommer ihåg nåt. Har en tanke att kunna rida den samt min egen nästa gng tränaren kommer, ifall jag får plats för två och att det är en dag det passar med mitt jobb. Det skulle vara mkt utvecklande.
Den här ägaren och jag har dessutom en bra kommunikation redan som det är. Så jag tror att det här samarbetet kommer att fungera bara vi får ihop det tidsmässigt. Vi talar samma språk om ridning även om vi inte är lika ridmässigt, och det underlättar då man slipper tala till en vägg ang hur man tänker kring att man måste sätta grunden innan man rider piff och puff....

Jag är tillbaks på ruta noll igen.
Efter katastrofen på träningarna förra veckan så red jag lite lätt i ridhuset i lördags och tänkte tar det 2 tim att komma igenom tjurigheten så gör det det.
Red friskt framåt i trav, kunde rida på hela fyrkanten i båda varven vilket var målet men....... det där jävla men. När jag sätter mig ner i vä varv så blir det handbroms i direkt och man studsar runt som ett popcorn uppepå.
Skickade upp en betydligt tuffare ryttare för att testa galoppen och det syntes tydligt att låsningen är tillbaks. Hon gick verkligen på Divan när hon bråkade och då såg man att hon inte bråkar bara för att vara dum, hon gav sig väldigt fort så jag är inte helt kass iallafall. Jag trodde ju att jag varit för snäll och hon tagit över. Man såg tydligt i fattning och avbrott till vä att hon tappar bak.
Så.... idag har jag haft kiropraktorn ute igen. Bättre i hela ryggen denna gång men låst igen i SI-led. Hon peppade mig dock med att på vintern är det lätt med återfall pga underlag och att de lätt halkar till osv. Jag vet inte...... är försiktigt optimistisk över att detta ska funka nu och vi kan börja rida. Jag ju inte ridit på riktigt sen innan jag åkte på semester 9/11.

@Jfrelin Farligt med semester! Tur att jag inte får någon. :angel::mad:

Skönt ändå att det fanns en annan förklaring än att hon var tjurig.

Chatsi har fått två behandlingar med ljusakupunktur nu, och jag tror det börjar märkas. Har inte ridit dressyr sedan sista behandlingen ännu, ska bli spännande med träning på fredag.
Vi provade ljusakupunktur för 2 år sedan, då min terrängtränare och flera andra haft bra effekt på sina hästar. Chatsi reagerade på behandlingarna då, men vid nästa hade ingen förbättring skett, och behandlaren ville då inte fortsätta utan utredning veterinärt, och den har ju tagit sin lilla tid, speciellt med en gaffelbandsskada mitt i.

Nu kände jag att det var dax att prova igen, då hon ju varit bättre men fortfarande spänd i sin rygg. Vid första tillfället reagerade hon på akupunkturpunker på vänster sida av kroppen, lite mindre på höger. Vid uppföljande behandling var reaktionerna helt borta på vänstersidan, men hade blivit lite starkare på höger. Planerar ytterligare en behandling och hoppas att det därefter endast ska behövas lite underhåll då och då.

Min inre naturvetare/medicinare skriker när hon pratar om mjältmeridianen och tjocktarmsmeridianen och pekar på olika punkter på bakdelen, så jag försöker låtsas att jag inte hörde det och tänker att funkar det så funkar det! :D

@Marvin Alla blir salig på sin egen tro. Meridianer hit eller dit, funkar det så funkar det, oavsett varför ;)

*kl

Red min egen häst idag. Hostade bara en gång när jag precis satte igång i första travsteget. Sen inget mer. Red iofs bara ett joggingpass och höll henne osvettig, gör samma imorgon. med lite tur kan vi rida träningen i helgen.
Trots att hon nu bara gått i hagen sedan helgen osv så var lättsam att rida jämfört med hästen jag red i måndags. Nu kunde vi minsann galoppera också, tom fatta på rakt spår en gång. Ingen superflashig galopp men det var inte min syfte att rida fram gångarter idag heller. Idag övade jag på ridvägarnas rätta ridande och rätt gångart och provade samma på henne som jag gjorde med bulldozern i förrgår för att känna skillnaden. Min häst är en walk in the park...

Jahopp! Tur att jag passade på att vara glad igår och i förrgår, för idag var det slut med det!
Noterade redan i måndags att hon var lite svullen på utsidan av höger bak, men hittade inget aktuellt sår och hon var inte halt och har som sagt gått jättefint, så har inte brytt mig så mycket om det.

I eftermiddags fick jag mess från personalen att hästen var tjock och varm i höger bak.
När jag kommer ut är hon tjock i bägge skenorna bak, mest höger, temp på 39,6 och massa löst bajs i svansen. Vill inte gå och släpar bägge bakbenen. Fortfarande inga aktuella sår och hon har fyllt upp i kotorna även fram. :crazy:

@Marvin låter som en virusinfektion som jag läste om här på buke för bara nån vecka sen, med de symptomen. Kanske kan du hitta nåt i nån tråd.
Tråkigt i vilket fall :(

Såg idag när jag red att min häst var tjock på båda sidor halsen i höjd med atlaskotan. Inte körtlarna vid ganascherna för där är hon ren. Mkt mystiskt, man såg det bara uppifrån när det liksom blev i profil.
Hoppas det inte är nåt skit. Hon var ju bättre med hostan, inget snor alls ens efter ridning och vanlig temp.

@stjarnfrugt Hästar är verkligen helt otroliga till att hitta på konstigheter.
I mitt stall är det 3 hästar på boxvila nu, en som har en juverinflammation, en som har brutit en svanskota och en med en sårskada på hasen.

Troligen virus eller förgiftning av nåt, vet kommer ut och tar blodprov i morgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka