07-ornas 18'e tråd!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 036
  • Visningar Visningar 164 970
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tränat idag och i onsdags.

I onsdags red jag för min andre tränare. Det kändes ganska okej även fast hon inte kändes helt igenom. Fick massa beröm om hur fin hon var osv och det är ju kul att höra men jag hade hellre haft en genomriden häst. Nåväl.

Idag red jag för min vanliga tränare och det gick svindåligt. Hästen var ju inte alls igenom, precis det jag påpekade i onsdags, och fick rida på volt och verkligen jobba igenom henne så hon började trava ordentligt och svinga med ryggen. Sjukt jobbigt och jag satt och klämde och drog upp benen. Efter ett tag så blev det såklart bra och jag kunde sitta och rida. Så kom vi till galoppen...... då blev allt pannkaka. Hon krullade ihop sig och drog iväg i ökad trav och vägrade fatta och sparkade mot skänkeln samtidigt. Jag vet att jag ska kicka till henne i de lägena men då kommer mina gamla rädslor tillbaks och så vågar jag inte. Och då känner jag mig kass och rider ännu sämre och så är man inne i spiralen......
Fick verkligen rida arslet av mig för att få henne framme för skänkeln och huvudet uppe och framåt och då gick det att fatta. Väl i galopp går det bra.
I höger varv hade vi ett annat problem och det är att hon på öppna delen flyter ut samtidigt som hon försöker stanna för hörnet. Så fick rida arslet av mig igen och få tag på vä sida först och sen ställa inåt. Går bra när jag rider och inte blir rädd och passiv.
Grejen på öppna delen kommer av att hon inte är undan för hö skänkel och problemet med sparkarna i vä varv kommer från låsningen och att hon lärde sig det när jag var borta på semester.

Så tröttsamt alltihop och jag känner mig så jävla kass. Trodde min rädsla nästan var borta men tydligen inte. Allt liksom låser sig och det enda jag kan tänka på är att inte ramla av. Vilket är svinlöjligt för hon kosparkar bara och det åker man ju inte direkt av av. Nya tag imorgon.

Jag har tränat idag och i onsdags.

I onsdags red jag för min andre tränare. Det kändes ganska okej även fast hon inte kändes helt igenom. Fick massa beröm om hur fin hon var osv och det är ju kul att höra men jag hade hellre haft en genomriden häst. Nåväl.

Idag red jag för min vanliga tränare och det gick svindåligt. Hästen var ju inte alls igenom, precis det jag påpekade i onsdags, och fick rida på volt och verkligen jobba igenom henne så hon började trava ordentligt och svinga med ryggen. Sjukt jobbigt och jag satt och klämde och drog upp benen. Efter ett tag så blev det såklart bra och jag kunde sitta och rida. Så kom vi till galoppen...... då blev allt pannkaka. Hon krullade ihop sig och drog iväg i ökad trav och vägrade fatta och sparkade mot skänkeln samtidigt. Jag vet att jag ska kicka till henne i de lägena men då kommer mina gamla rädslor tillbaks och så vågar jag inte. Och då känner jag mig kass och rider ännu sämre och så är man inne i spiralen......
Fick verkligen rida arslet av mig för att få henne framme för skänkeln och huvudet uppe och framåt och då gick det att fatta. Väl i galopp går det bra.
I höger varv hade vi ett annat problem och det är att hon på öppna delen flyter ut samtidigt som hon försöker stanna för hörnet. Så fick rida arslet av mig igen och få tag på vä sida först och sen ställa inåt. Går bra när jag rider och inte blir rädd och passiv.
Grejen på öppna delen kommer av att hon inte är undan för hö skänkel och problemet med sparkarna i vä varv kommer från låsningen och att hon lärde sig det när jag var borta på semester.

Så tröttsamt alltihop och jag känner mig så jävla kass. Trodde min rädsla nästan var borta men tydligen inte. Allt liksom låser sig och det enda jag kan tänka på är att inte ramla av. Vilket är svinlöjligt för hon kosparkar bara och det åker man ju inte direkt av av. Nya tag imorgon.

Jag vet inte om det är viktigt för dig, men min häst har ju varit ganska jobbig i mina ögon. Hennes svar på när det blir jobbigt är att bli tittig och kan tvärnita eller kasta sig ( okontaktbar och bockningar och rusningar har vi väl också varit igenom). Så jag sitter liksom på helspänn, ett tag höll jag hela tiden en hand i fegsnöret innan jag till slut började lita på mig och min häst igen. Det har känts så hopplöst många gånger! Jag har hela tiden i bakhuvudet att jag gör något fel, är otydlig o s v och att någon annan skulle klarat av det hela bättre...Tankar som inte gör någon nytta öht. Ibland tror man ju att alla andra inte har några problem med sina hästar, särskilt de som rider på hög nivå. Så det jag vill komma till är bara att dina inlägg har hjälpt mig jättemycket att förstå att hästar är hästar. Även de som har välridande ryttare!

Så kanske en klen tröst i sammanhanget, men du har hjälpt mig med min rädsla och negativa tankar i ridningen bara genom att dela med dig av din verklighet. Och att rädslan kommer tillbaka, behöver inte betyda att den inte kan försvinna igen.

@Werze Tack! Vad snäll du är.
Jag tror och hoppas att rädslan ska försvinna igen men jag blir alltid lika chockad när den kommer tillbaks. Man tror liksom man kommit över den men helt plötsligt så är den där. Ett evigt arbete.

Även jag uppskattar verkligen dina öppna och ärliga inlägg @Jfrelin, de har hjälpt mig också. :) Jag känner igen det där med att vara rädd, det är ett evigt arbete som i slutänden lönar sig. :) kram!

Kl
Idag fick Queenie gå ett pass i töm. Alltså min ponny! :love: Herrejävlar vad hon har utvecklats! Idag sökte hon direkt stöd i tömmen och jag kunde lägga ner henne jättelågt i form så att hon gick med näsan stadigt i knähöjd, har aldrig inträffat förut. Jobbade på att få igenom ställning och böjning och att få henne fram på yttertömmen utan att falla iväg. Hon blev så jävla fin! :love: I början är det alltid övertaggat, rusa och gena på volten och skjuta bogarna hit och dit. Men sen släppte hon verkligen igenom och gungade genom hela kroppen. Hon har utvecklats enormt bara sen sist jag tömkörde, gör visst det alldeles för sällan. :p

När vi var klara. :)
IMG_20150117_111948_zpssb4xfbx0.jpg

@Jfrelin Usch va tråkigt de låter:down:. Jag har inte varit med här i tråden från början så jag vet inte om jag har hört om varför hon varit stökig innan? Har hon alltid varit de emellanåt?

Jag svävar lite på moln idag efter ett pass i ridhuset. Äntligen:love:!
Kunde dock inte rida lika tufft som jag hade velat pga av att han har blivit vaccinerad nyligen men jisses va skönt med fast underlag! Kände mest på gas och broms och att han tog skänkeln ordentligt. Kände förvånansvärt fräsch och igenom med tanke på att jag ridit ut så mycket nu de sista.
Kollade även tänderna i samband med vaccinationen och dom såg jättefina ut så nu är vi redo för vår känner jag. Hoppas för allt i världen att vi kan komma iväg till ridhuset någon gång i veckan för de är ju så himla skoj och min skötte sig hemskt bra idag och då är de ju givetvis alltid extra roligt:).

@sommarminne Nä hon är aldrig så här stökig. Det här är det stökigaste hon blir :p Kosparkar och stopp med back när hon lackar ur men aldrig något annat. Jag har ju aldrig ramlat av henne för hon kan typ inte bocka, eller kan kan hon ju men hon gör det inte när jag rider. Vi har gått omkull en gång ute när hon försökte vända hem och halkade på en isfläck.
De flesta som ser henne skulle nog säga att hon inte är direkt läskig hahaha men jag tycker det är läskigt när de inte gör som man säger och det kommer ifrån att jag ridit för många galna hästar samt min förra häst var rent utsagt livsfarlig. En sån som andra inte ville vara i ridhuset samtidigt som.

Tuffade till mig idag och red igen. Gjorde samma som igår och jag gjorde typ 30 fattningar till vänster och jag dog inte :p Hon gjorde som jag sa också :D Sparkade i någon fattning men annars helt okej.
Nu börjar hon likna sitt välridna normala jag igen. För så är det; är hon inte framme för skänkeln och på hjälpen så gör hon inte mer än hon behöver och blir sur när man kräver mer. Det är ju detta som är nackdelen med att ha en fin sporthäst. De kommer ha åsikter och det får man acceptera eller köpa en lobotomerad hobbyhäst. Jag kan inte förvänta mig att hon ska vara reaktiv och elektrisk i rörelser och på tävlingsbanan och sen tro att hon kommer vara utan åsikter vid träning. Vill man ha det ena så får man det andra.

Nu är hon ju ganska jobbig eftersom hon inte jobbat sen jag åkte på semester 9/11. Det är 3 månader och det är klart att hon inte är i toppform direkt. Jag är inte heller i så bra form och fick släpa mig till gymmet 4 ggr denna vecka. Skillnaden är ju att jag vet att det blir bättre nästa vecka. Det fattar ju inte hon.
Däremot har hon en fantastisk arbetsvilja när hon är igenom och säger aldrig emot. Det är lätt att man rider över gränsen varje pass för hon är så fin och rolig att rida.

@Novali01 Red b-ponnyn idag och la mkt fokus på den där övningen du tipsade om redan från start. Gick superbra. Efter 40 min gick den att rida på åttvolt och serpentiner utan att tjafsa i varvsbytet och bibehållen form. Kan tänka mig att så fint som den jobbade idag gör den aldrig. Är mkt nöjd med ridpasset :) Däremot rider jag nog bara i skritt och trav, galoppen är så springig och studsig att jag inte känner att jag gör nån nytta där ännu. Jag tappar bara balans och sits genom att försöka parera en för liten ponny som bogar ut och drar iväg, dessutom barbacka. I skritt och trav däremot höll vi ramen fint :)

*kl

Min häst vilade idag. Red igenom henne igår i ridhuset och kändes mkt bättre än i förrgår i kvicksanden. Imorgon ska jag bara känna på henne och på måndag träning. Är verkligen läge, det är för länge med en 6 veckor att rida ensam och lägga till sig med olater som det är nu. Jag är så glad att jag får rida på måndag, för jag hade inte stått ut 3 veckor till eller vad det nu är tills nästa träningstillfälle är...

För så är det; är hon inte framme för skänkeln och på hjälpen så gör hon inte mer än hon behöver och blir sur när man kräver mer. Det är ju detta som är nackdelen med att ha en fin sporthäst. De kommer ha åsikter och det får man acceptera eller köpa en lobotomerad hobbyhäst. Jag kan inte förvänta mig att hon ska vara reaktiv och elektrisk i rörelser och på tävlingsbanan och sen tro att hon kommer vara utan åsikter vid träning. Vill man ha det ena så får man det andra.

Word!
Detta är precis vad jag tänker när min är ett helvete att rida efter en vila. Det är en helt annan häst, och jag vet om det, men det är lika surt varje gång. Jag vet hur fin hon är när hon är igång och man rider vettigt, men jag vet också hur skört det är att så fort hon måste vila en period längre än någon dag åt gången så sätter helsiket igång igen. Som det är nu vill jag inte ens åka på semester en vecka, för jag vet att då måste jag börja om med hästskrället när jag kommer hem. Långresor skulle aldrig vara värt att gör så länge jag äger den här, och inte har en beridare att anlita under tiden jag är borta. Här har jag ju inte nån, inte ens en motionsryttare. Så det blir att helvila så fort jag inte är hemma själv.

Vi tränade dressyr igen i fredags för "sällan-tränaren". Senast var strax innan jul. Hon tyckte att hästen blivit ytterligare bättre, men fortfarande något stel.
Stör mig så på att jag inte har någon som kan filma, har problem att komma ihåg vad som sades i början av träningen. Fick iofs ett stativ till min filmkamera i julklapp. Även om det inte blir optimal film direkt, så får man iaf med ljudet. Kanske ska prova det nästa gång?

Iaf, i slutet av träningen tränade vi på att svänga till vänster. Oerhört svårt, eftersom hästen puttar ut högerbogen och trycker rumpan åt vänster. Jag har ju kämpat med detta i flera år, ytterskänkel och ledande innerhand, (denna tränaren är tränare åt min förra dressyrtränare) men eftersom hon liksom aldrig riktigt svänger så har jag blivit fast i en inte ledande utan dragande innerhand.
Nu gick vi tillbaka till basics! Halt och klappa, och sen flytta framdelen (bara!) 90 grader åt vänster, halt, lätta helt i handen och klappa. Gjorde detta ett tag, och hon började göra väldigt fina halter och bli lättare att flytta för ytterskänkeln. När det funkade så fick vi skritta några steg, sen vända framdelen åt vänster och göra halt. Så småningom kunde vi kombinera med övergångar från skritt till trav med lite tramp i övergången (som vi tränat med hemmatränaren) och sen börja svänga även åt höger. Hästen fick bakbenen en halvmeter längre in under sig och inget dragande i tygeln! Yey!

Red min hemmatränares häst en liten stund igår, så jag provade att vända hans framdel åt höger och vänster från halt, och det var hur lätt som helst, så nu vet jag hur det ska kännas.

Igår lastade vi igen och åkte hem till min fälttävlanstränare och red ut med henne i skogen. Lång härlig runda!
Idag blir det tömkörning och i morgon bitti ska jag träna för hemmatränaren.

@stjarnfrugt Divan kan vila hur länge som helst utan att vara ett problem när man börjar rida men får hon ta över under en längre period och komma undan med grejer, så som under min semester, blir hon vidrig. Nästa semester så ställer jag av henne :p

@Marvin Så himla roligt att ni verkligen är igång och att du känner sån skillnad! Men lite irriterad blir man över att de inte hittade denna grej tidigare.... tänk hur mycket skit du skulle sluppit men bättre sent än aldrig :D

*kl*
Ska rida ut, eller det blir nog bara skritt med tanke på underlaget, med min syster och hennes medryttarhäst idag.

kul att läsa om alla som verkar va på G!

Idag invigde vi nya täcket med helhals jag fick i julklapp efter en skrittrunda i nyasnö i en och en halv timme. Så mysigt!

• Gilla
Reactions: oxo
@Marvin
Vad härligt det låter! Så roligt att ni är igång igen, heja er! :) :up:

KL
Idag har jag och medis tolkat! :D Eller, jag red och hon åkte skidor bakom. Inte lika utmanande som det traditionsenliga madrassåkandet, men nog så roligt! Queenie tycker det är skitkul när man tolkar. :p Det blir full rulle på en gång. Jag lät henne hållas idag, tänkte att hon kan behöva en mellandag att bara ha kul. I början tog vi det lugnt, men hon blir så taggad och glad så det var mycket i handen. Ett par långa skrittpauser så hon inte tog ut sig helt också. Sen travade vi en längre bit så hon fick jobba lite också, det är så häftig känsla när hon verkligen tar i för att komma framåt, med helt eget driv och man bara kan fånga upp, då blir det verkligen uppför!

Sen drog vi på ordentligt en gång, herregud vad hon är snabb! Det är inte klokt! Jag fattade galopp, först lite kontrollerat och sen lättade jag i handen och smackade försiktigt EN gång. Jag trodde vi tappade medis för helskotta vad det gick undan! :D Hon bara ökade och ökade hela tiden och ville inte aaaaalls sakta av. :p Sen blev det lugnt hem, men hon hade nog kunnat gå en runda till. :p

IMG_20150118_115831_zpsz8weov6x.jpg

Lunch!
IMG_20150118_122000_zpsibdx8z3y.jpg

Medis filmade med goprokamera, hon skulle lägga ut på tuben sen så ska ni få se vad jäkla fort det gick! :D

Upptäckte återigen vad ponnyn har utvecklats, jag fick göra tolkselen större över halsen för att den skulle sitta bra, sist fick jag dra åt den rejält. :)

Hmmm har nu läst allt ni hunnit skriva sen i onsdags. Då skrev jag visst att jag älskar Billy häst. Tar nog tillbaks det :devil: i torsdags regnade det både på tvären och på längden. Men rida det skulle jag! Blev många bra och nyttiga skrittövningar iaf :angel: i fredags skulle han inte göra nåt jag bad honom om! Tjurade och segade sig och några fina galopper ala medryttargalopperna kunde jag glömma. :cool: Valde att skritta ut en runda med 2 andra i går. Häst jäkeln var mer uppe i luften än nere på marken :banghead: och min gamla rädsla för att rida ut dök upp. Inte känt av den på många år. Så otroligt obehagligt :cry: jag hoppade faktiskt av på hemvägen och ledde Billy hem.
Nu har jag beslutat att han ska få 2-3 v vila. Bara vara häst. Han behöver nog det då han är riktigt tjurig att ha och göra med nu vad man än gör med han.

Nu har jag äntligen fått tid att rida och det blåste ingenting :D

Lovade att rida ut med stallkompisen en sväng men tog det säkra före det osäkra och red i paddocken en timme innan.
Han blir ju väldigt tittig när han har stått ett tag men även lat och seg. Så det blev full fart framåt om han inte lyssnade på skänkeln. Ibland tyckte han att jag blev jobbig och sparkade mot skänkeln.Han blev till slut riktigt trevlig att sitta på och bjöd fint i slutet utan att springa iväg. Uteritten gick också väldigt bra och han kändes avspänd och tittade inte alls på alla nedfallna träd som han gjorde innan jag börjat rida.

@Jfrelin Ja, ta över är det värsta man kan erbjuda ett sto :angel: Får jag välja mellan att låta henne vila helt i någon vecka eller att nån rider som inte tar igenom henne så väljer jag alla gånger helvila. Bekymmer får jag ändå, men de värsta bekymren är när hon fått bestämma :o

@sommarminne Vad är det för täcke? Ser ut som Shires stormbreaker?

*kl

Red i ridhuset idag. Var kaos idag med hinder och ponnyryttare som inte kunde varken styra eller hålla sig undan, men tackolov kan min häst hantera sånt numera. Fick hålla mig på volten första delen av passet då det var den minst krockbenägna fläcken i ridhuset.
Jag har verkligen kört fast nu känner jag. Får inte alls igenom min häst i början på samma vis som för några veckor sedan. Antagligen har jag väl fastnat i innertygeln och rider med för lite innerskänkel. Men framförallt har jag svårt att hålla den där jävla takten i lättridningen och min häst rinner iväg och allt går bara åt skogen. Sitter fult gör jag också, rider lätt för mkt med benen istället för med höften så jag liksom står uppåt istället för framåt... ser för hemskt ut och det är klart att man inte kan inverka med sitsen lika mkt om man står en decimeter ovanför sadeln :mad:
Varför ska det vara så svårt att göra som man tänker och vet att man borde?

Nåväl. Alla dom här problemen stavas för-länge-sedan-jag-red-för-tränare. Så det är en jäkla tur att jag får göra det imorgon.

@stjarnfrugt Du ser helt rätt :) har spanat på de ett tag och det ska bli spännande att se hur de håller för yttertyget känns riktigt grovt och slitstarkt. Första utetäcket med fast helhals jag äger med så jag hoppas de kommer ligga bra :)

@sommarminne Det är ju tur att ens nördighet inte skiner igenom här :o Jag har ägnat rätt mkt tid åt att grunna på vilket vintertäcke jag ska köpa åt kusen. Om det ska bli ett Shires, Rambo eller nåt billigt och hoppas på det bästa. Behöver ett 400g så det blir väl Stormcheeta om det blir Shires, har inte sett nåt annat i 400g...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka